Tanganyika-projektet har börjat!!!

#1 - 12 juli 2007 21:35
Halloj!!!
Nu är det gjort. Frigolitskivan är köpt. Jag hade tänkt att göra en bakgrund till ett 222L Tanganyika. Jag vill ha lite tips. Färg (mörk eller ljus), "former" mm. Jag undrar också om jag ska fixa till ett litet mellanrum i ena hörnet till en pump eller om jag ska göra mellanrum bakom hela och skapa ett stort filter. Jag hade tänkt att bara fixa litet i ena hörnet, men vet inte vad som blir bäst. Mitt kar har måtten 110*45*45cm och frigoliten har 120*60*10cm, den är alltså ganska tjock.
Jag har också tänkt att bakgrunden ska vara som tjockast högst upp för att skapa dessa häftiga skuggor.

Fiskarna som är planerade är några Prinsessan av Burundi, Multisar, Regnbågsciklider (inte Apisto utan den från Tanganyika) eller någon form av Julle och mina malar (Ancistrus, Vanlig Pleco och Spotted Royal Pleco) vilket innebär att någonstans måste jag gömma ett par rötter. Jag ska ha mycket ljus sand och någon form av stenröse (XL).

Jag ska följa denna sidan så mycket som möjligt under mitt bakgrund-projekt:
http://student.educ.umu.se/~stdenm02/uda02h03/bakis.shtml

Just nu har jag ett lekpar Rödciklider gåendes i karet. De får yngel ca var 3:e vecka, så jag kommer att vänta med Tanganyikat tills att de har laggt nosen i vädret. Kan nog ta en bra stund, även om de är mycket gammla. Tänkte att jag skulle så sakterligen börja med frigoliten Nu i morgon, sedan åker jag bort och när jag kommer hem igen så forts. arbetet.

Tack på förhand!!!! (Hoppas att jag inte har glömt någonting nu:p)
#2 - 12 juli 2007 21:36
Länka järna bilder från andra T-kar och hur det ser ut i T-sjön!!!
#3 - 12 juli 2007 23:10
Halloj Matte-kompis!:)
Jahaaaahhhh, jag ser att du är jädrigt sugen på att sätta igång med et T-kar men de där R-cikliderna kan nog bli uppemot en trettio år gamla...:D

Skämt åsido, jag är övertygad om att du snart kan ha flera kar. Så fort du är på gång med T. (eller vad som helst annat) så vet du att; Allt fixar sig!!!:)
#4 - 13 juli 2007 11:41
Oj då! Menar du verkligen 30år?

Är det ingen som har några bra tips????
#5 - 13 juli 2007 13:11
matte159 skrev:
Oj då! Menar du verkligen 30år?

Är det ingen som har några bra tips????

Nej, nej! Jag skämtade dig Aprillo! :D

Jag vet faktiskt inte hur gamla R-cikliderna blir. Kan du inte kolla i annonsdelen om det är någon som kanske vill köpa ditt fina par - om du tröttnat på dom villsäga.
#6 - 13 juli 2007 18:09
Jag är så jä*la dubbel. Jag vill ha kvar Rödcikliderna (därför att de leker), men jag vill samtidigt ha Prinsessor och allt vad det innebär. Det tråkiga med Rödcikliderna är att jag inte kan ha någonting annat i karet, idag var jag tvungen att flytta Svärdbärarna så nu går det bara 3st malar (Ancistrus, Vanlig Pleco & Spotted Royal Pleco), en Eldstjärt och lekparet Rödciklider. Lite glest med fisk eller hur.

Det blev inget karvande i Frigoliten idag därför att:
1. Jag fick inga svar innan, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
2. Ytterfilter stog på min önskelista och jag fyller på Måndag och jag har såklart ingen aning om vad som kommer.

Mats, har du lite svar kanske och/eller har du kanske hittat några bilder på hur det ser ut i sjön som du skulle kunna länka? Jag letade efter bilder men hittade typ bara massa tråkig fakta som jag redan kan någorlunda och så fanns det bara bilder åvanför ytan.
Självklart vill jag ha från er andra som kanske också läser!!!!
#7 - 14 juli 2007 19:07
Har Ingen Några Svar På Frågorna Högst Upp I Tråden!!!!!!!!!!!!!!!!

Annons