Tanganyika-kombination

#1 - 1 augusti 2009 19:04
Hej,

Jag har ett 720L, väl fungerande med ca 65 Tropheus Kashese (ca 4-9cm), "ett gäng" Multisar samt ett par Julidochromis Transcriptus. Denna kombination fungerar mycket bra ihop, det råder harmoni.

Nu till frågan, jag är bra sugen på att köpa 2-4 st prinsessor, jag tycker de är så himla mäktiga, är det en dålig idè att blanda in dem i ett fungerande samhälle? Blir det jaga jaga i karet? och vilka blir isf jagade? Kommer de ta över karet?

Erfarenheter någon?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 augusti 2009 19:12
Prinsessor är luriga - oftast funkar de väldigt harmoniskt i stora akvarier, men...........
Som sagt - ibland kan de bli för mycket kungar i akvariet och om man då har lite känsliga fiskar som troffar kan det gå åt skogen.
#3 - 1 augusti 2009 19:17
Tack Kjell, jag tolkar ditt svar som att du inte skulle satt i prinsessor om det hade varit ditt akvarium???
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 augusti 2009 19:18
ulfand skrev:
Tack Kjell, jag tolkar ditt svar som att du inte skulle satt i prinsessor om det hade varit ditt akvarium???

Korrekt tolkat - om det inte hade varit för troffarna så - för prinsessor är himla trevliga fiskar
#5 - 8 augusti 2009 18:56
2-4 sessor i ett 720 tror jag ju inte är några problem. Troffarna brukar vara rätt bra på att försvara sig. Men när kollonin väl börjar komma igång är det nog ganska stor risk att det blir problem och det tar oftast inte så lång tid.

Annons