Tanganyika i Thailand

#1 - 23 mars 2008 16:27
Hej, jag ar ny pa Zoopet ocg reggade mej idag !
Bor numera i Thailand,(varav bokstaverna), och har ar det en fruktansvart aktivitet i akvariebranchen, skitskoj !!!!
Har hallt pa med Tanganyika sedan barnsben men det riktiga intresset har tagit fart har i Thailand. I Helgen var jag i Bangkok for att hama 7 sotvattensrockor som jag hade bestallt av en uppfodare och passade pa att besoka nagra Tanganyika-odlare och fick en smarre chock !
Det ar ett otroligt utbud pa ciklider av mycket hog kvalitet har, fick komma in och se odlingarna, (lekakvarierna) och vad som slog mej var att vi i Sverige ar sa noga med utseendet i akvarierna, att det maste vara snyggt !
Har var det helt tvartom, ingen sand, inga stenar, bara krukor och PVC-ror men fisk med rom/yngel overallt. Pratade med agarna en stund och dom menade pa att det viktigaste av all var vattenvardena och tillgangen pa levande foda, artemia i olka storlekar, sotvattensrakor, tubifex o.sv..
Kopte sjalv 2 kg levande sotvattensrakor for 60 Skr.
Kopte aven en grupp pa 25 djur av Tropheus Moorii "Rainbow Blue Blaze" 5 cm for 40 Skr/styck, fick se foraldragruppen pa (45-50 stycken pa 12-13 cm i ett 1000 liters kar) och blev superimponerad av utfargningen, sa jag slog till !!
Utover det fanns det Calvus, Compressiseps, Sexfasciatus, Tetracanthus, Cylindricus, Leleupi m.m. och en uppsjo av olika Tropheusar, alla vuxna vackra djur.
For 2 veckor sedan fick jag 2 nya tankar, ( 160x80x60=768 liter) och betalade med stalstallning, akvarium, belysning, innbyggt biofilter 60x30x27 cm pa ena kortsidan och pumpar for 3700 Skr/styck.

Maste dessvarre aka tillbaka till Sverige om en vecka och jobba 4 manader men nar jag kommer tillbaka sa kommer det handa en hel del kan jag lova, med bilder och hela koret.

Blev sa exalterad att jag nastan glomde min fraga, vad kallar vi Tropheus Moorii "Rainbow Blue Blaze" i Sverige ???

Halsningar Rickard
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 mars 2008 16:32
Odlingsakvarier hos hel/halv proffessionella odlare är väl väl ofta rätt rena och avskalade också i Sverige.
Att man i övrigt har inredda akvarier har kanske att göra med att man heller vill ha snygga akvarier att titta på än att man ser det ure en krass ekonomisk synpunkt.

Tropheus moorii varianten från Muzi brukar kallas för Blue Blaze.
#3 - 23 mars 2008 16:43
Tack Kjell for ditt snabba svar, du hjalpte mej snabbare an vantat !

Menade angaende utseendet av akvariet mera att vi i Sverige ofta blir for upptagna av det yttre istallet for det vasentliga, det ultimata tecknet pa trivsel hos fiskar maste val anda vara att dom leker ?

Med respekt, Rickard
#4 - 23 mars 2008 16:47
om du är tropheus intresserad bör du nog kolla in denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57554 som Kjel skriver kallas den Muzi men oftast så kallas den just blue blaze även här. vad är det för rockor du har skaffat? Är du intreserad av rockor kan du ju alltid kolla in rocka tråden/trådarna här på forumet. Detta är den som just nu är mest aktiv http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=104767
#5 - 23 mars 2008 17:11
Tack for tradarna, intressant !

Jag har vanliga motoros, 2 hanar och 5 honor. Leopoldi ar ju numera fridlyst, samt den svarta arowanan, sa priset har ju sprungit i vadret fullstandigt aven har i Thailand.

Har funderat pa att kopa en grupp med Itaituba fran Holland men dom ligger ju pa 9000-10000 styck sa jag maste tanka 4-5 ganger forst.
Har byggt en bassang i betong i mitt hus som ar 3x3x1 meter=9000 liter for mina rockor.

Odlaren som jag kopte mina motoros hos hade 3 bassanger pa 2,5x3x1 meter och han hade val 13-15 rockor i varje, i den ena var det bara motoros.
3 honor som skulle foda narsomhelst och ytterligare 2 som var "gravida" och 2 av dom var garanterat 50 cm+, superstora !

Vad ar priset pa en 20 cm motoro i Sverige nu ?
#6 - 23 mars 2008 17:14
rratz34 skrev:

Har funderat pa att kopa en grupp med Itaituba fran Holland men dom ligger ju pa 9000-10000 styck sa jag maste tanka 4-5 ganger forst.

Har byggt en bassang i betong i mitt hus som ar 3x3x1 meter=9000 liter for mina rockor.

ok nu e det avgjort... jag ska flytta till thailand till ett stort hus och bygga akvarium..... men hur e det med temeraturen i akvariumet hos dig? måste du ha vattenkylning på sommarn...
#7 - 23 mars 2008 17:24
Det ar sommar nu, regnsasongen borjar om 1,5 manad och jag kollade tempen i en av tankarna nu, 28 grader och det ar garanterat samma temp i alla !
Sa lange akvariet star i skugga och ventilerat sa gar det alldeles utmarkt.

Valkommen till Thailand
#8 - 23 mars 2008 17:53
rratz34 skrev:

Jag har vanliga motoros, 2 hanar och 5 honor. Leopoldi ar ju numera fridlyst, samt den svarta arowanan, sa priset har ju sprungit i vadret fullstandigt aven har i Thailand.

Odlaren som jag kopte mina motoros hos hade 3 bassanger pa 2,5x3x1 meter och han hade val 13-15 rockor i varje, i den ena var det bara motoros.

3 honor som skulle foda narsomhelst och ytterligare 2 som var "gravida" och 2 av dom var garanterat 50 cm+, superstora !

motoron brukar ligga på 1000:- och uppåt ungefär. Jo leopoldin har blivit svin dyr har vart på jakt efter ett par nu ett tag men dom jag har hittat har varit sjukt dyra så det får vara än så länge. Var också påväg att beställa ifrån holland men man var tydligen tvungen att beställa så pass många att det inte alls vart intresant + att han absolut inte var billig på dom på något sätt (det var dock bara en person som vi kollade med)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 mars 2008 18:26
Håll er till diskussioner om Afrikanska ciklider i denna kategori

Annons