Tanganyika i 69 liters akvarium.

#1 - 27 september 2004 10:55
Tänkte starta ett Tanganyika-akvarium med snäcklekare
Jag tittade i 'back to nature tanganyika ciklider' och det finns ju hel att välja på.
Vilken av dessa arter skulle du rekommdera:

ocellatus, boulengeri, brevis, calliurus, meleagris, multifasciatus, speciosus, similis, wauthioni ?

Jag skulle även vilja ha ett par av någon av dessa fiskar:
vilken passar bäst?

neolamprologus sp. "falcicula cygnus"
neolamprologus leloupi
neolamprologus olivaceus
neolamprologus pulcher 'prinsessan av zambia'
neolamprologus brichardi 'prinsessan av burundi'
(står i boken att de kan hållas parvis i 50 liters akvarium)

Vilka algeätare funkar bra med dessa fiskar?
klarar små siamesis av 'hårt' vatten?

mörk eller ljus sand?

Är Tanganyika känsliga fiskar?

#2 - 27 september 2004 10:58
hjälp! kan man inte ändra sina felstavningar?
#3 - 27 september 2004 11:06
av någon anledning måste jag logga in varje gång jag skall skriva något.
#4 - 27 september 2004 11:06
Ocallatus verkar ha ganska stora revir så den är kanske inte det bästa valet. Har ingen erfarenhet av Prinsessor men sägs vara rejält elaka så risken finns att de är elaka mot snäckisarna. Leulepi kan vara ilskna mot snäckskallekare (egen erfarenhet av detta) och behöver ett större kar. Varför inte bara snäckskalslekare? Siameser överlever nog i hårt vatten men de blir rätt stora och är väldigt rörliga, vissa menar att det är stimfiskar. "vanlig" ancistrus kanske är ett bättre val. Lycka till, kul att du vill börja med snäckisar, härliga fiskar [:)]
#5 - 27 september 2004 11:19
det verkar finnas ganska många åsikter om dess beteende

"det är en vacker fisk och den är inte aggrisiv heller."

"tämligen fredlig"

" art som dock tyvärr är väldigt revirförsvarande. Kan uppta ett halvt 375L akvarium om deras stenröse (grotta) är stort nog. Detta försvaras frenetiskt och aggressivt vilket till slut resulterar i total dominans"

#6 - 27 september 2004 11:25
De är fredliga sinsemellan vad jag har förståt, men försvarar sin koloni frenetiskt utåt. Jag funderade på prinsessor tidigare, men blev avskräckt, vill inte ha fisk som måste "gallras" ur med jämna mellanrum. Ska du ha prinsessor bör du nog strunta i snäckisarna eller skaffa ett större akvarium.
#7 - 27 september 2004 11:29
känner du till någon annan ciklid som kan hållas med snäckisar i ett sådant litet akvarium?
#8 - 27 september 2004 11:31
Vet inte tyvärr, kanske någon annan som kan svara, någon liten Julidochromis-variant kanske?
#9 - 13 juli 2005 17:19
[QUOTE=guest434]känner du till någon annan ciklid som kan hållas med snäckisar i ett sådant litet akvarium?[/QUOTE]

vill med veta.. verkar inte vara så många som testat utan många verkar gissa på att tex prinssesor tar över m.m
#10 - 13 juli 2005 17:21
den som letar finner :D

-"en kompis har snäcklekare med jullar och prinsessor och detta funkar utmärkt."

/Glenn
#11 - 15 juli 2005 15:34
Har ett 375 liters med Prinsessor (Olivaceus) Multisar och Ocellatus. Det jag kan konstatera är att Prinsessorna jagar snäcklekarna, dock ej så ambitiöst. Det gäller dock att fixa gömställen så det kan dra sig tillbaka när jakt uppstår. Multisarna och Ocellatusarna stöter sällan på varandra, håller till i varsin kant i akvariet. Dessutom lever multisarna i grupp, medan ocellatus ständigt har koll på varandra och vill ha så många snäckor som möjligt

Annons