Tanganyika Frågor

#1 - 21 augusti 2008 17:59
Hej hej....
Har lite frågor till er kunniga.
Håller på att starta upp ett 400 Liters akvarium som är tänkt att hushålla ett gäng med Tanganyikaciklider.
Har aldrig hållt på med dessa ciklider så jag har därför lite frågor.

1. Vilka ciklider passar ihop?
Har tänkt att ha ett färglatt kar gärna med frontosor.

2. Vilken ciklid är det på omslaget till BTN-giude till Tanganyikaciklider?

3. Tror ni att det passar med den grå BTN-slimline i ett Tanganyikakar?

Uppskattar svar!:confused:
#2 - 21 augusti 2008 19:19
Köp boken... :) Då får du kanon bra tips på allt du undrar över..

Peppetonov skrev:
Hej hej....

Håller på att starta upp ett 400 Liters akvarium som är tänkt att hushålla ett gäng med Tanganyikaciklider.

#3 - 22 augusti 2008 21:34
Jag håller på att starta upp ett tanganyikakar själv. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122140
Gå in i Projektavdelningen på forumet och bläddra runt, det finns ett antal trådar där du kan följa några olika kar från leverans till färdiga...

1. Jag har ju varken vatten i det och därmed inte heller några fiskar.
Men det känns som att de flesta fiskar mellan 5-15 cm funkar ihop speciellt i ett så stort akvarie, har du rejält med gömställen så löser ju även detta en hel del bråk...

2. Jag skule tippa på en kigoma compressiceps http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=108 dom är himla söta alla i arten altolamproglogus :) Jag vill själv skaffa pärlcalvus...men det får vi se senare...

3. Jag har själv satsat på gråa btnmoduler i mitt kar för det kändes mest tanganyika av färgerna som finns...men det beror väll mest på smak o tycke för fiskarna har inget direkt sinne för färg o form...
#4 - 24 augusti 2008 15:39
AORFISH skrev:
Köp boken... :) Då får du kanon bra tips på allt du undrar över..

köp inte:p låna på biblan ist

;) mycket mera ekonomiskt
#5 - 24 augusti 2008 15:48
Peppetonov skrev:
Hej hej....

[COLOR=blue]Grejen med Frontossor är att de blir så stooora... och de ska vara i grupp. Du har mängder olika Tropheus att välja mellan som är ganska färgglada. Men är det bara färger du är ute efter så är det främst Malawi som har bra fiskar. Några fiskar som jag föredrar är Neolamprologus Pulcher/Bichardi (Pulchers prinsessa/Prinsessan av Burundi). De kan dock vara krävande och ganska ilskna mot andra fiskar. Du har också Julidochromis-varianterna (de är hyfsat färggranna) som också är relativt revirhävdande, framför allt mot individer innom arten.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Gå igenom Artregistret och se vilka du tycker ser bra ut, leta sedan upp dem (de ser oftast lite annorlunda ut irl) och berätta sedan vad du valt:p)[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Som sagt så finns det flertalet trådar i projektforumet bl.a. MaxB's "960 Tanganyika", min "Operation T222 + bakgrund" och hlafk's som du har länkad ovan...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Lycka till!:D[/COLOR]
#6 - 27 augusti 2008 09:47
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39

Där har du troligen den mest färgstarka fisken. Lättskötta och relativt snälla mot andra arter. Dock inte mot sina egna artfränder men du har ju ett hyffsat stort kar så med gott om gömställen är det lungt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 augusti 2008 10:00
Peppetonov skrev:
Hej hej....

1/ Det är nog relativt svårt att hitta fiskar som passar ihop med frontosor eftersom de är rovfiskar - så jag hade nog hoppat över dessa.
2/ En variant av Altolamprologus compressiceps
3/ Ja

Annons