Tanganyika Fisk - kombination...

#1 - 21 augusti 2003 17:23
Eftersom jag är aldrig haft Tanganyika förut så är jag helt grön på det området...

<b>Akvariumet:</b>
125*50*60 (L*B*H) 375 liter.

<b>Inredning:</b>
Frigolitbakgrund (bygger ca 7cm ut), Sand från stranden, ca 60 kilo sten i grottformationer.

<b>Fiskförslag:</b>
Julidochromis regani "Kipili" ca: 4 st
Neolamprologus brichardi "Fulwe" ca: 6 st
Lamprologus multifacilatus ca: 5-6 st
Eretmodus cyanostictus "Kipili" ca: 2 st

Jag hoppas och tror att dessa ska gå ihop om inte akvariet är för litet, stämmer det?

Finns de även plats för ett par Neolamprologus leleupi?

Mycket tacksam för svar...
#2 - 21 augusti 2003 21:01
ingen som vet?

Tacksam för svar...
#3 - 21 augusti 2003 22:38
Risken är att prinsessorna (Neolamprologus brichardi) blir för dominanta. Jag hadde Prinsessor tidigare som helt tog över mitt 160 liters akvarium. Först tog de (den dominante hanen) kol på alla mina Julidochromis regani och sedan en Gibbiceps.
#4 - 22 augusti 2003 11:47
Hej!
Jag håller med spaceace. Har 5 st N. pulcher "daffodil" och de har tagit över ett helt 200 liters akvarium. Kan inte ens ha ancistrusar där.
Mvh Maria
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 22 augusti 2003 11:53
I ett så pass stort akvarium tror jag nog att denna kombination kan funka bra - se dock till att ha gott om gösmtällen.
jag hade dock haft ytterligare några multisar samt definitivt fler Ertemodusar.
Ciklidhälsningar
Kjell
#6 - 22 augusti 2003 23:07
Jag hadde massor av gömställen, hela akvariet fyllt med skiffer. Maria: Är det din firre på bilden? Grymt snygg!!!
#7 - 23 augusti 2003 09:02
Snygg frigolitbakgrund Davide!

Har du bilder på hur den ser ut i akvariet??
#8 - 23 augusti 2003 10:33
Hej!
Jo, det är min firre på bilden på min presentation.
Mvh Maria
#9 - 24 augusti 2003 16:25
Ok men då tror jag att jag tar den kombinationen men med fler Eretmodus cyanostictus "Kipili".

Vad tyckte ni om Neolamprologus leleupi, har jag plats med några sådana? observera att akvariumet bara är 125 långt trots att det är på 375 liter.

"Tricella", tack! Den är inte lackad ännu, får lacken på måndag. Sen ska jag måla om i "akvarierummet" så den blir nog inte i karet förens nästa måndag (1/9-2003).
#10 - 28 augusti 2003 19:29
Fiskförslag:

Julidochromis regani "Kipili" ca: 4 st

Neolamprologus brichardi "Fulwe" ca: 6 st

Lamprologus multifacilatus ca: 5-6 st

Eretmodus cyanostictus "Kipili" ca: 2 st

Jag hade bytt E. cyanostictus mot Tanganicodus irsacae. Deras kostvanor stämmer bättre överens med resten av invånarna.

Neolamprologus leleupi, har jag plats med några sådana?

Nej. Eller tja, en fisk.

Risken är att prinsessorna (Neolamprologus brichardi) blir för dominanta

Jag håller med. Men om det är små exemplar kan det funka fint, i alla fall ett tag.

Mikael
#11 - 31 augusti 2003 19:42
Jag har fått förslaget om att byta ut Neolamprologus brichardi mot Neolamprologus leleupi p.g.a. att de tror att L.brichardi skulle bli för agressiva mot Eretmodusarna...

Tror vi att det skulle fungera?
#12 - 31 augusti 2003 19:53
När jag var uppe hos mina föräldrar i Luleå så var jag in på en fisk affär och frågade om priser på dessa fiskar vilket var överkommligt. Men när jag sedan kom hem till umeå och kollade lite där med så fick jag en chock över hur mycket dyrare de var.

Vad är ett hyffsat pris på dessa fiskar där ni bor?
#13 - 1 september 2003 16:04
Ingen som vet vad de tar för dessa fiskar där ni bor[?]

<ul> <li>Julidochromis regani "Kipili" Pris i Umeå 90:-, i Luleå ca 50:-</li>

<li>Neolamprologus brichardi "Fulwe" Pris i Umeå 75:-:-, i Luleå ca 45:-</li>

<li>Lamprologus multifacilatus Pris i Umeå 85:-:-, i Luleå ca 75:-</li>

<li>Eretmodus cyanostictus "Kipili" Pris i Umeå 150:- </li> </ul>

Är det Umeå som är dyra eller Luleå som är billiga?
tacksam för svar
#14 - 1 september 2003 16:50
Ursprungligen skickat av davide

Tror vi att det skulle fungera?

Se Klassisk Äras svar...

Vad gäller priset beror det ju bl.a. på storlek på fisken, så det är svårt att svara på... fast spontant känns det som om Umeå är väldigt dyrt.
#15 - 1 september 2003 16:58
Ok... misstänkte att Umeå var dyra. storlekarna var som jag fattade det ungefär samma...

någon fler som vet?
#16 - 8 september 2003 21:42
Blev inga Ertemodusar... Fick bara tag i VF för 210 spänn/styck... Blir lite dyrt för ekonomin just nu.
Innebär det problem om jag stryker dessa? blir det för lite fisk i karet då så de övriga blir skygga? i så fall, vad rekomenderar ni?
#17 - 11 september 2003 23:36
Värkar vara svårt att få tag i Multifaciatus! Inga affärer i Umeå kan ta hem några (pga att inte deras grossister har några inne för tillfället).
En affär har dock 5 stycken, dock bara 1 hona. Kan man köpa ett par därifrån och komplettera med 2 par till sen. Eller blir det bråk då de nya kommer?
Alternativt köpa 1 hona, 3 hanar och komplettera med 2 honor senare så man har 3 par. Men det låter ju värkligen som att bygga upp en stor fight om en stackars hona.
Tacksam för snabba svar...
#18 - 12 september 2003 13:08
Ingen som visste?[:-118]
#19 - 14 september 2003 23:06
Köp ett par!

/m
#20 - 15 september 2003 14:18
Jag kan tyvärr inte multisar men jag måste säga att din bakgrund var jäkligt snygg. Speciellt Julodochromis kommer att gilla den då de är "rock huggers" och de simmar hela tiden tätt intill en klippa.

#21 - 15 september 2003 15:07
Tack makka! alltid roligt att höra! har uppdaterat zoonen idag med fler bilder...
Firrarna kommer på torsdag så då blir det kanske en till uppdatering.

Jag har nu fått tag i 3 par Multisar. Dvs. 6 firrar. Dock fick jag ge 510 kr för dem =(
#22 - 16 september 2003 21:43
"Jag har nu fått tag i 3 par Multisar. Dvs. 6 firrar. Dock fick jag ge 510 kr för dem "
Det var dyrt. Men om det är tre säkra honor är det värt det. När jag köpte mina multisar fick jag fyra hanar för mycket som jag plockade bort. Nu har jag 3+4. Jag betalade typ 35 stycket med NCS-rabatt.

Mikael
#23 - 17 september 2003 08:53
mmm... vet att det var dyrt. MYCKET dyrt till och med. men vad betalar man inte för att få den fisk man vill?

De skulle ha 210 spänn styck för Ertemodusar, tur att jag inte hade hunnit fästa mig i dem lika mycket... hade blivit dyrt!
#24 - 17 september 2003 09:07
David, du borde verkligen skaffa Cyprichromis till ditt Tanganyika-kar. Det är ju sjukt högt!

Mikael
#25 - 17 september 2003 10:39
menar du typ: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=562

Eftersom jag är nybörjare inom Tanganyika så vet jag inte så mycket om dessa. Mer än att de är snygga! Men du kan kanske lära mig lite?

Men jag ska hur som helst vänta och se hur det blir när prinsessorna och jullarna kommer imorgon. Vill inte ha det allt för tjockt med fisk...

Annons