Tanganyika eller Sydamerika

#1 - 20 juli 2004 09:52
Hej!
Jag är ny på forumet. Jag var mycket aktiv akvarist på 70-talet. På den tiden odlade jag mest Malawi och Tanganyika. Hade på den tiden perfekt malawivatten i kranen. Nu är läget ett annat. Mjukt vatten (dH 3) och PH över 8. Sedan tidigare vet jag att detta vatten inte kan hålla PH stabilt, eftersom den låga karbonathårdheten gör vattnet instabilt. Jag har en gång testat att hålla Malawi i detta vatten. Vid ett tillfäller när jag inte gjort vattenbyte på 3 v rasade PH och alla fiskar dog. När jag nu drar igång igen med ett 275 l akvarium är frågan.

Ska jag satsa på att få ner PH-värdet och hålla fiskar som gillar surare vatten eller tvärtom, alltså försöka få upp karbonathårdheten , så att PH inte rasar och stasa på Tanganyika? Vilken lösning är okänsligast / lättast?

JH Christer
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 juli 2004 09:57
Lättast är väl att få upp det - rejält med kalkhaltig inredning i kombination med regelbundna täta vattenbyten så håller sig vattnet hyfsat stabilt.
#3 - 20 juli 2004 10:17
Jag har ett litet Tanganyika med ett kranvatten som håller kH 3 och neutralt pH. Jag har höjt mina värden med bikarbonat och tillsätter sedan bikarbonat vid varje vattenbyte, samtidigt som jag fyller karet, och det har inte blivit några dödsfall överhuvudtaget, trots yngel.
#4 - 20 juli 2004 11:50
JH: Det är mycket lätt att få upp pH till 8,4 och KH 10+ med bikarbonat. Jag tillsätter alltid 1 kaffemått per 50 liter vatten jag byter och få på så sätt mycket stabila värden. Hur mycket du skall tillsätta får du mäta dig fram till, men det går inte att överdosera, så du kan ju prova med "mitt recept" till en början.

Att sänka pH är desto krångligare, men ändå relativt lätt då du har ett ganska lågt KH som utgångsvärde. Det finns många olika varianter på hur det går till, ekextrakt, torvfiltrering, massor av rötter, reverse osmosis maskiner etc, men krångligare än att höja pH är det helt klart.
#5 - 22 juli 2004 21:46
Tack för kommentarerna och info. Jag har frågat vattenverket i kommunen om vissa värden. När jag frågade om karbonathårdheten KH fick jag följande svar:

Är det vätekarbonathalt (alkalinitet) du menar? I så fall ligger
medelvärdet för utgående vattnet från vattenverket på 60 mg/l.

???? Jag är inte kemist. Vad betyder detta mätt i kh?

Christer
#6 - 22 juli 2004 23:01
är inte heller kemist men KH 6. (dela med 10)
#7 - 27 juli 2004 20:05
Inte heller jag är kemist, men min eminenta hårdhetskalkylator ger att 60 mh/l=3,36 dkh.
MVH
Magnus

Annons