tanganyika eller malawi??

#1 - 7 juni 2007 15:02
Har börjat fundera på att avveckla mitt sällskapskar och göra det till antingen tanganyika eller malawi.
frågan är bara, vilken sjö väljer man?;)
Karet är på 200 liter.
Tror inte det spelar nån roll (biotoperna är väl snarlika??) men jag kommer troligtvis ta både sand och sten från tantens stuga. men det spelar väl ingen roll ur fiskarnas perspektiv?

Har väldigt dålig koll på alla dessa fiskar. vet egentligen bara vilka golden och multisar är så nu är det upp till er att lära mig allt;)
Alla förslag uppskattas, både om vilken sjö och vilka fiskar man kan ha!

/Hans
#2 - 7 juni 2007 15:35
Tanganyikasjön har väldigt intressanta fiskar med roliga beteenden, men har inte så många färgglada arter.

Malawisjön har massor med färglada fiskar, framförallt i blått och/eller gult, men det finns även andra färger.

Båda sjöarna har hårt vatten med högt pH, och det är bra om man har ganska bra fart på vattnet.

När det gäller växter finns det många som inte har några växter alls i akvariet, men jag tycker dock det är fint med några stycken. Jag har då valt växter som finns naturligt i sjöarna och som dessutom klarar av det hårda och alkalina vattnet, som Vallisneria och Anubias.

Eftersom man inte har så mycket växter som kan suga upp näring, är det viktigt med bra filtrering och att man sköter vattenbytena.

Nästan alla ciklider har ett visst mått av agressivitet, framförallt mot hannar inom den egna arten. Vad du än väljer, så ska du ha gott om gömställen i form av stengrottor och sådant. Läs på om arterna du väljer!

I ett 200-liters hade jag valt kanske 2-3 arter och en 5-6 individer av varje art. Själv skulle jag då ha valt Golden-ciklider och kanske demasoni eller acei plus rödzebra. Alla dom där är rätt så fridsamma och bråkar inte allt för mycket, åtminstone inte mer än när hannarna slåss.

Om man inte vill ha alger, kan man även ha en och annan ancistrus eller siamesisk algätare i karet.

Komplettera gärna, någon! :)

-Och välkommen till malawiträsket, om du nu väljer det. :)
#3 - 7 juni 2007 16:40
jo som jag har tänkt nu så kommer inredningen, oavsett vilken sjö jag väljer, som sagt bestå av sjösand och sten och någon växt. troligtvis vallisneria och ev anubias, som du skrev, så där tänker jag lika;)

ni som har stenrösen på höjden, har ni silikonat dom eller har ni byggt stabilt från början direkt på frigoliten?

Just nu sitter en fluval 405 i så det kan bli rejäl fart på vattnet och bra filtrering så det är inga problem;)

/Hans
#4 - 7 juni 2007 19:57
Jag har täckt hela bottnet med liggunderlag av billigaste sort, sedan på med sand och sedan stenrösen utan silikonering ovanpå. Men mina är inte så höga...de ser mera ut som om de hamnat där naturligt....och det är så jag ville ha det. :)
#5 - 7 juni 2007 21:15
När jag har byggt på höjden har jag inte använt något silicon utan byggt långsamt och så säkert jag bara kunnat.
Jag blev inspirerad av att bygga på höjden när jag på olika bilder såg de sluttande klippformationer som många av Tanganyikacikliderna trivs i och på.

Här är en länk till en sida där de visar några intressanta höjdbyggen i T-karet, något åt det hållet kan man ju försöka att efterlikna kanske;
http://www.aquaworldaquarium.com/lake_tanganyika_tank_at_aquaworld.htm
#6 - 8 juni 2007 14:29
aha, trodde inte det gick att göra så, sten-på-sand. har fått för mig att alla malawisar/tanganyika är grävare... kanske är fel?

Jo jens ditt 540 är så grymt snyggt!!!
Det här är också förbannat snyggt!
http://www.ciklider.se/artiklar/tw_inredning.shtml

/Hans
#7 - 8 juni 2007 15:46
battalionP skrev:
aha, trodde inte det gick att göra så, sten-på-sand. har fått för mig att alla malawisar/tanganyika är grävare... kanske är fel?

Jo jens ditt 540 är så grymt snyggt!!!

Det här är också förbannat snyggt!

http://www.ciklider.se/artiklar/tw_inredning.shtml

/Hans

Förutsättningen är att man bygger från botten så att stenröset står stadigt på plats, sedan sand i, så kan de gräva bäst de vill!:)
#8 - 8 juni 2007 17:36
Jo precis. men som du ser så skrev jens tvärtom;) men hans är ju, som sagt, inte så höga. Då funkar det nog att göra så...
Har inte heller planerat att ha så höga men ville ändå veta hur ni/dom som har höga har gjort...

Jens A. skrev:
Jag har täckt hela bottnet med liggunderlag av billigaste sort, sedan på med sand och sedan stenrösen utan silikonering ovanpå.

Men jag har förtfarande inte bestämt mig för vilken sjö så fler får gärna skriva sina erfarenheter:) Man kan aldrig få för mycket förslag och erfarenheter!!

/Hans
#9 - 8 juni 2007 20:07
Aahh, missade den lilla, men viktiga, detaljen:) (Jens stenrösen)
Jag har ingen erfarenhet av Malawi - bara Tanganyika - varför vet jag inte, men det har bara blivit så. Båda sjöarnas miljöer och fiskar är oerhört fina och intressanta. Trist nog kan det bli en sådan där PC-Mac diskussion, för/emot en av sjöarna... trist tycker jag. Man kanske måste testa båda för att bestämma sig, eller så "känner" man instinktivt vilket som passar ens kynne bäst.
När det gäller Tanganyika är det nog bäst att bygga de stensystem man tänker ha i karet ordentligt förankrat i botten då T-cikliderna gräver som fan inuti grottorna - jag vet inte om Malawi-cikliderna har samma beteende eller om de föredrar att gräva lite mer öppet.
Snäcklekarna är ju en annan femma, de vänder upp och ner på allt vad sand heter.
Jag hade ett kar på runt 300 liter till endast Multisar. I detta lade jag i 3-4 rätt rejäla stenar som avgränsare, sedan hade jag mycket sand, finkornig, och fullkomligt drällde i snäckor till dom. Det sköna var att de grävde och grävde hela tiden, så deras revir flyttades runt. När ett par hade grävt ut en lekplats hade den överblivna sanden täckt de snäckor som låg brevid. Senare grävde de upp området brevid och upptäckte på så vis ett nytt ställe. De tycktes aldrig tröttna på att hela tiden hitta nya platser att leka och bilda revir på. Det var fantastiskt att studera - rena hemmabion:)
#10 - 9 juni 2007 09:48
haha jo jag känner igen det där med multisarna;) har ett par såna i ett litet kar här hemma å jävlar i mig vad dom gräver!!!! karet ändrar utseende totalt från dag till dag:)

Och visst är det som du säger, det blir lätt en "min sjö är bästdisskusion" men det är inte riktigt vad jag är ute efter och jag tror/hoppas det kan undvikas genom att man håller sig till beteende, utseende osv... Ingen propaganda för sin sjö;)

Pratade lite med sambon och citerade jens:
"Tanganyikasjön har väldigt intressanta fiskar med roliga beteenden, men har inte så många färgglada arter.

Malawisjön har massor med färglada fiskar, framförallt i blått och/eller gult, men det finns även andra färger."

hon är inte så akvarieintresserad, gissa vad hon vill ha;) intressant beteende? skulle inte tro det...

/Hans
#11 - 9 juni 2007 10:05
Jag tycker nog i och för sig att det finns ganska många färgglada T-ciklider.
Även om det inte, liksom, strålar färg om dom så har de ju så färgintensiva detaljer som gör sig mycket bra i karet.

Hmmm, jag antar att det blir Malawi då, hemma hos er.
Vad det än blir så lycka till!!!

Jag skall själv starta upp ett 960-liters T-kar i sommar.
Här är några sorter som jag funderar på nu;

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=581
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=568
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=111
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=753
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=116
#12 - 10 juni 2007 15:11
sådär ja! under semestern börjar jag avveckla mitt sällskapskar och startar så småningom upp mitt malawi:) Efter hårda förhandlingar där man fick ta och ge så kom vi fram till den lösningen. så vill nån köpa fisk/rötter så kan ni pm:a mig;)

Så, nu vill jag ha alla tips och råd ni kan ge mig!!
Funderar ändå på att stoppa i nån form av bakgrund. förslag? gillar jens "rocky" skarpt så gärna nån liknande, men gärna smal som tex slimline.
Vill också ha tips vad gäller inredning. som sagt gäller sjösand/grus och strandsten, ev. lite kalksten också...

Utan att ha tänkt/kikat så mycket så kan jag säga att än så länge ligger golden och demasoni nära till hands. tror det räcker med två arter?? Och vad jag har förstått så är dessa ganska bra nybörjarfiskar?
Men jag tar gärna emot andra förlag!!!

Kommer nog bli väldigt mycket frågande nu i början, ni vet hur det är...

Och max, vad har du för mått på ditt 960? bilder kommer hoppas jag;)

/Hans
#13 - 10 juni 2007 16:44
Mina malawis kan gräva, dom också. Framförallt mainganon och rödzebrorna gräver, inte acei eller crabro. Men eftersom jag inte har mina rösen så högt byggda, sjunker de bara ner allteftersom de gräver. Det blir aldrig några ras, eftersom stenarna aldrig "balanserar". Skulle de sätta sig ända ner till bottnen, så finns där ändå liggunderlaget som tar emot.

Vad gäller Tanganyikasjön...tja...jag funderar faktiskt på att göra om mitt 110 liters till en multis-burk. Har hört så mycket om dom att jag blir nyfiken. :p

Vad gäller arter och antal, så vad sägs om tumregeln 1 fisk per 15 liter och 1,5 art per 100 liter? I 200 liter skulle man alltså ha 13 fiskar, fördelat över två eller tre arter....rätt lagom, eller?

Jag vet att golden, acei, rödzebra och crabrosi går väl ihop. Maingano gillar dock inte fiskar med liknande svarta teckningar...så maingano/demasoni är nog ingen bra mix. Men golden och demasoni lär fungera, och dessutom ge fin kontrast till varandra. :)
#14 - 10 juni 2007 18:06
Jens A. skrev:

Vad gäller Tanganyikasjön...tja...jag funderar faktiskt på att göra om mitt 110 liters till en multis-burk. Har hört så mycket om dom att jag blir nyfiken. :p

Tycker jag du gör helt rätt i. Har haft dessa ca 1 vecka och dom har redan blivit lite av en favorit;)

Jens A. skrev:
Vad gäller arter och antal, så vad sägs om tumregeln 1 fisk per 15 liter och 1,5 art per 100 liter? I 200 liter skulle man alltså ha 13 fiskar, fördelat över två eller tre arter....rätt lagom, eller?

Jag vet att golden, acei, rödzebra och crabrosi går väl ihop. Maingano gillar dock inte fiskar med liknande svarta teckningar...så maingano/demasoni är nog ingen bra mix. Men golden och demasoni lär fungera, och dessutom ge fin kontrast till varandra. :)

Jo tumregeln är ju ingen dum regel;) Och dessutom blir det ungefär som jag tänkt mig, 2 arter och 7-6 av varje.. om jag inte skulle komma på en tredje art vill säga, men då kanske jag skiter i golden... men det problemet tar vi då.
Har som sagt inte kikat så mycket alls på malawifiskar (inte tanganyika heller för den delen) utan det är väl mer att dessa två är vanliga i handeln och rätt bra nybörjarfiskar...

Tänkte på din rocky jens, hur mycket plats tar den? alltså på djupet.

/Hans
#15 - 10 juni 2007 18:45
battalionP skrev:

Och max, vad har du för mått på ditt 960? bilder kommer hoppas jag;)

/Hans

Det är ett standrad 960, 200x60x80cm. Lita på att det kommer bilder!:)
Du vet la hur jag är, bilder och filmer högt och lågt!:)

Jag hoppas att du får mycket trevligt med dina Malawis - skicka gärna in bilder du också!
#16 - 10 juni 2007 18:50
jo du brukar ju inte snåla med bildmaterialet;) jodå nog kommer det några bilder allt!

/Hans
#17 - 10 juni 2007 19:28
battalionP skrev:
Tycker jag du gör helt rätt i. Har haft dessa ca 1 vecka och dom har redan blivit lite av en favorit;)

Jo tumregeln är ju ingen dum regel;) Och dessutom blir det ungefär som jag tänkt mig, 2 arter och 7-6 av varje.. om jag inte skulle komma på en tredje art vill säga, men då kanske jag skiter i golden... men det problemet tar vi då.

Har som sagt inte kikat så mycket alls på malawifiskar (inte tanganyika heller för den delen) utan det är väl mer att dessa två är vanliga i handeln och rätt bra nybörjarfiskar...

Tänkte på din rocky jens, hur mycket plats tar den? alltså på djupet.

/Hans

Om du med djupet menar hur stor plats den tar räknat från bakre väggen och utåt, så tar den på de tjockaste ställena omkring 10 cm. De smalaste ställena ligger helt an mot glaset.
Jag hade också tur att den var 5 cm mindre i höjd än akvariet. Jag kunde då helt enkelt lägga den platt mot bottnen, fälla upp den mot sidan och sedan palla upp den med frigolit och spillbitar från liggunderlaget. Mittstaget i akvariet sågade jag ut en skåra för med en grensåg (perfekt verktyg för att såga i armerad plast med). Underdelen täcks ändå med sanden i akvariet. :)

Jag skickar lite bilder här också, där man kan se hur det såg ut när det begav sig. :)

Den översta är på "uppallningen", den mittersta på skåran jag gjorde (sågade lite långt ner (upps!), och den nedersta på hur det såg när sanden östes i. På den kan du också se djupgåendet....den tjockaste delen var några "stenar" i ena hörnet.
#18 - 11 juni 2007 17:48
aah, bara 10 cm? trodde dom var djupare än så.. Men visst är ditt 60 djupt? så man vet ungefär vilka mått man tittar på;)
Hur har du med filtrering? ytter/innerfilter eller... *hmm*... vad heter det??? när man har filtreringen bakom bakgrunden med en jävla massa filtermatta.. Nu står det helt stilla i huvudet:confused: ja ni vet vad jag menar;)

/Hans
#19 - 11 juni 2007 17:58
jahapp nu kom jag på en fråga till.. Belysning, vad har ni för lysrör?
Just nu har jag två aquarelle, men dom vill jag inte ha sen, ger alldeles för gult ljus plus att risken för alger ökar väl ganska mycket med två såna rör?
så vad har ni för rör??
Som det ser ut nu kommer jag ju ha gula och svartblå fiskar så gärna nåt som stärker deras färger!
Och en till, hur länge har ni ljuset tänt?

/Hans
#20 - 11 juni 2007 19:44
Mitt akvarium är djupare än vad de brukar vara nu för tiden, ja. De brukar ligga på 50 nuförtiden, så kan du få tag i en bakgrund som är 45 cm lär det passa.
Jag har tre PowerGlo och ett MarineGlo, det sista för att förstärka de blå färgerna. Ska du ha två lysrör, rekommenderar jag åtminstone ett blått lysrör, typ MarineGlo. Jag har lyset tänt 12 timmar om dagen. Men jag "fuskar" med några malar i akvariet och lite växter, också. ;)

Jag har tre filter, ett ytterfilter och två innerfilter för att få lite sprutt på vattnet. Allt står på min sida, annars.
#21 - 12 juni 2007 12:13
jag tycker att du ska ha malawi, dom har finare färger och är inte "alls" lika aggresiva som tanganyika kan vara...

www.freewebs.com/aikmicke... min hemsida om malawi
#23 - 12 juni 2007 16:59
njae jens, jag menade djup som i från bak till framruta. inte höjd;)

Som sagt funderade jag ju på golden och demasoni, men nu tvekar jag på golden.. demasoni är given, fruktansvärt snygg!!
Men om ni har andra tips på arter som passar i mitt kar tillsammans med demasoni så kläm fram dom!:)

/Hans
#24 - 12 juni 2007 17:28
ursäkta men jag vill bara fråga en sak........battalionP, jag har följt denna tråd och den ahr börjat då mig sugen på lite snäcklekare:), men fråga är om man hade kasnke kunnat ha någon snäcklekare i ett 37 liter??, har ett stående hemma.....tacksam för svar:D
#25 - 12 juni 2007 17:39
battalionP skrev:

Som sagt funderade jag ju på golden och demasoni, men nu tvekar jag på golden.. demasoni är given, fruktansvärt snygg!!

Men om ni har andra tips på arter som passar i mitt kar tillsammans med demasoni så kläm fram dom!:)

/Hans

Rödzebra? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95
Något tuff också vilket borde passa bra med Demasoni.

Varför tvekar du på Golden? Jättevacker fisk och problemfri att ha, i alla fall våra.
#26 - 12 juni 2007 20:52
battalionP skrev:

/Hans

Ah. Det är samma mått på det hållet. Rödzebra lär funka, ja. Kanske rostciklid? Men en golden/demasoni mix hade blivit megasnyggt!
#27 - 13 juni 2007 16:20
macke_fisk skrev:
ursäkta men jag vill bara fråga en sak........battalionP, jag har följt denna tråd och den ahr börjat då mig sugen på lite snäcklekare:), men fråga är om man hade kasnke kunnat ha någon snäcklekare i ett 37 liter??, har ett stående hemma.....tacksam för svar:D

Jag är ingen expert på multisar men slå en kik i tråden "startade upp ett multiskar" så kan du få både ett och fem tips!:)

/Hans
#28 - 13 juni 2007 16:21
battalionP skrev:
Jag är ingen expert på multisar men slå en kik i tråden "startade upp ett multiskar" så kan du få både ett och fem tips!:)

/Hans

ok ok.....det ska jag göra....:)
#29 - 13 juni 2007 18:54
Hmm.. sitter å läser lite kommentarer om demasonin. Den verkar vara väldigt aggresiv och inte nöja sig förräns den har slagit ihjäl allt och alla??
Eller?

/Hans
#30 - 13 juni 2007 20:21
battalionP skrev:
Hmm.. sitter å läser lite kommentarer om demasonin. Den verkar vara väldigt aggresiv och inte nöja sig förräns den har slagit ihjäl allt och alla??

Eller?

/Hans

Jag har själv varit sugen på Demasoni men känner att den kan bli "lätt" strulig. Kolla in Pseudotropheus saulosi istället. Honorna är gula så då kan du skippa golden också ;).

Jag hade nog iofs forsatt med Tanganyika med dina multisar som grund i en så pass liten burk. Det funkar säkert med malawi också men jag tror ändå att du får bättre harmoni med mindre firrar som funkar bättre i småburkar!

Lycka till med vad du än väljer!

/Erik
#31 - 13 juni 2007 20:47
i första inlägget i denna tråd står det, "Karet är på 200 liter. "

Jag har själv varit sugen på Demasoni men känner att den kan bli "lätt" strulig. Kolla in Pseudotropheus saulosi istället. Honorna är gula så då kan du skippa golden också ;).

Jag hade nog iofs forsatt med Tanganyika med dina multisar som grund i en så pass liten burk. Det funkar säkert med malawi också men jag tror ändå att du får bättre harmoni med mindre firrar som funkar bättre i småburkar!

Lycka till med vad du än väljer!

/Erik
#32 - 14 juni 2007 07:21
wicked1 skrev:
i första inlägget i denna tråd står det, "Karet är på 200 liter. "

Ja precis...
#33 - 14 juni 2007 14:00
battalionP skrev:
Hmm.. sitter å läser lite kommentarer om demasonin. Den verkar vara väldigt aggressiv och inte nöja sig förräns den har slagit ihjäl allt och alla??

Eller?

/Hans

Finns massor med olika åsikter om Demasoni. En del säger att den är fruktansvärt aggressiv och andra att de inte har haft några bekymmer med det alls.
Vilket svar du får beror på vem du talar med men jag skulle tippa på att sanningen ligger någonstans mittemellan.

/Danne
#34 - 14 juni 2007 15:16

Den var faktiskt inte så dum! Väldigt fin, och ganska lätt att se könsskillnad;)

Om jag skulle ha såna, hur många av varje? 2 hanar är väl max kan jag tänka mig? och några fler honor, 7-8?
Är den vanlig i handeln?

/Hans
Bilagor:
#35 - 14 juni 2007 17:25
Saulosi är ganska vanlig i handeln. Är nog den, golden och rödzebra jag har sett oftast.
#36 - 14 juni 2007 17:54
va bra!
Vad tror ni skulle det funka med det antal jag skrev?

/Hans
#37 - 14 juni 2007 19:43
battalionP skrev:
va bra!

Vad tror ni skulle det funka med det antal jag skrev?

/Hans

Saulosi är en aggresiv rackare så det är bra att ha många av den. I en så pass liten burk som du har skulle jag nog bara kört Saulosi i en större grupp. Inte blandat med någon annan art. Såg ngn som hade en burk som var "överbefolkad" med Saulosi, såg riktigt nice ut!

Mycket grottor så honor och icke-dominanta hanar kan gömma sig!

Men det finns ju lugnare malawiciklider än Mbunas också...

Har du kollat Aulonocara släktet. Skulle nog bli snyggt med någon Aulonocara med en lugnare Mbuna (t ex golden) i din burk!
#38 - 14 juni 2007 20:48
jag kör Röd Rubin med Fryeri i ett av mina malawi kar. Röd rubin är dock framavlad, men det finns ett par stycken Aulonocaror som är riktigt fina:)
#39 - 16 juni 2007 12:29
har setat och kikat runt på alla artbeskrivningar jag kan se, än så länge. Väntar på att bli Gold:) kikade på aulonocaror, väldigt fina fiskar. hittade några favoriter. Verkar vara ganska vanliga också eftersom dom fanns med i "min" affärs "brukar ha hemma fiskar". Dom har iof väldigt mycket malawi å tanganyika men ändå..
Eller så håller jag mig till saulosi.
Eller så hittar jag på nåt helt annat... tjejen vill verkligen ha demasoni så vi får se...

Eller så kanske jag vänder helt och kör på T i stället;) ska kika runt lite där med och se vad man hittar för något kul!

Återkommer när jag vet mer!

/Hans
#40 - 16 juni 2007 17:34
Kikat runt lite närmare på auloncarorna och hittat några favoriter som sagt. Tror att http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=71 kunde passa väldigt bra med ett gäng golden. Om man får tag på just denna. Fanns ju tre stycken i samma familj och dom såg väldigt olika ut...
Vad tror ni?
Men som sagt, tanten vill VÄLDIGT gärna ha demasoni så vi får se vad det blir..

Ska dock försöka övertala henne att min variant är bättre, kommer inte ha så mycket inredning så...

/Hans
#41 - 18 juni 2007 19:08
har pratat med affären idag och det var dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=631 han hade. Riktigt snygga dom med! Så om jag inte hittar någon alldeles jävla skitsnygg när jag blir guldis så kommer det att bli denna och golden. Det kommer att funka fast att båda är gula va?

Sen var det en fråga om ljus. Har ett nästan nytt powerglo och ett lika nytt aquaglo. Hur skulle det funka tror ni?

/Hans
#42 - 18 juni 2007 22:33
Golden är så pass lugna, att jag skulle tro att det funkar.

Det funkar med de lysrör du har, men vill du ha ett riktigt snyggt blått skimmer över firrarna, byter du ut AquaGlo-röret mot ett MarineGlo eller liknande. :P
Bilagor:
#43 - 26 juni 2007 05:34
jahapp då har vi gjort en totalvändning;) det blir nog tanganyika i stället! Satsar på Malawi när jag köper större kar i framtiden!
Så då tar vi om disskusionen från början;) Förutsättningarna är samma, har beställt en btn rocky som kommer nästa vecka. Karet är på 200 liter.

Var och kikade på fisk igår och t.om tanten tyckte vi kunde köra på tanganyika:)
Sitter å funderar på vad jag skulle kunna ha för sorter. Har ju multisar i ett litet kar så dom vill jag inte ha igen, annars hade dom varit givna! Däremot kusinen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115 gillar jag! Verkar vara rejält tuff också så den borde gå att ha med lite större fiskar?

Sen gillar jag prinsessorna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571. Den eller nån annan variant beroende vilket utbud som finns.

Sen hade affären en lite större (tror jag om inte minnet sviker mig helt. inte mycket större men lite) som var gråblå i grundfärg med svartblå lodräta ränder. Det kan vara denna men är inte säker http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=743. Enligt artbeskrivningen kan man inte hålla den med mycket små ciklider och inte mer än ett par av dom i ett 200 så det kanskei nte är nån bra ide?

Men kom med förslag!!!

/Hans
#44 - 26 juni 2007 14:35
battalionP skrev:
Den var faktiskt inte så dum! Väldigt fin, och ganska lätt att se könsskillnad;)

Om jag skulle ha såna, hur många av varje? 2 hanar är väl max kan jag tänka mig? och några fler honor, 7-8?

Är den vanlig i handeln?

/Hans

förklara hur man ser skillnaden? de ända säkra sett jag vet, är att ta upp dem och kolla hur de ser ut mellan magen och analfenan!
#45 - 26 juni 2007 15:39
ja hanen är tydligen blå och honan är gul... ganska lätt?;)

/Hans
#46 - 26 juni 2007 21:29
battalionP skrev:
ja hanen är tydligen blå och honan är gul... ganska lätt?;)

/Hans

honan gul?? aldrig sett en gul demasoni!
Bilagor:
#47 - 27 juni 2007 05:14
nej inte jag heller men om du läser inlägget igen så ser du att det är saulosin (stavning) det handlar om;)

/Hans
HazelCR
#48 - 27 juni 2007 05:28
battalionP, du har inte funderat på OCH istället för eller?
P. Saulosi tillsammans med en snäcklekare fungerar säkert. Du kan nog kompletera med någon annan Tanganyika som håller till vid botten också, såsom t.ex. Julodochromis. Men det blir förståss svårt att klämma in en grupp prinsessor i ditt kar också. Men, men med ett mindre antal och karet inrett på ett bra sätt, så kanske det kan fungera.

En eller två arter som är extremt bottenorienterade och en eller två arter som vanligtvis håller till lite högre upp i karet. Det är så jag tänker.
#49 - 27 juni 2007 06:59
hmm nej så långt harj ag inte tänkt, att man kan blanda;) jag personligen vill nog inte det men det skulle vara för tantens skull så hon får lite färg..
Vi får se hur vi gör!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 27 juni 2007 08:40
battalionP skrev:
Sen hade affären en lite större (tror jag om inte minnet sviker mig helt. inte mycket större men lite) som var gråblå i grundfärg med svartblå lodräta ränder. Det kan vara denna men är inte säker http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=743. Enligt artbeskrivningen kan man inte hålla den med mycket små ciklider och inte mer än ett par av dom i ett 200 så det kanskei nte är nån bra ide?

/Hans

Var det verkligen den - den är rätt ovanlig i handeln.
Det kan inte ha varit frontosor du såg?
#51 - 27 juni 2007 09:29
Jo jag är också tveksam på att det var den, iom att den var ovanlig. Men det var det närmaste jag hittade. Kikade bara i Substrat kategorin.
Ska kika på frontosor!

/Hans
#52 - 27 juni 2007 09:31
Njae tror inte det.. Den var iof liten och då har dom kanske ingen pannpuckel?
den var ca 7-10 cm. Men jag tror inte att det var nån sån.

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 27 juni 2007 10:29
battalionP skrev:
Njae tror inte det.. Den var iof liten och då har dom kanske ingen pannpuckel?

den var ca 7-10 cm. Men jag tror inte att det var nån sån.

/Hans

Små frontosor har ingen pannpuckel. Att tretocephalus dessutom skulle säljas i 7-10 cm storlek gör det ännu osannolikare. De få gånger genom åren lopp jag har sett dem i handeln så har de aldrig varit över 5 cm (om det inte gällt vildfångade - men de är rejält dyra)
#54 - 27 juni 2007 10:36
ja då var det nog inte den;) Men som sagt, tog den bilden som var mest lik.
Hur som helst, fin var den!

/Hans
#55 - 27 juni 2007 14:46
battalionP skrev:
jahapp då har vi gjort en totalvändning;) det blir nog tanganyika i stället!

/Hans

Don't give into the dark side... ;)
#56 - 27 juni 2007 14:55
Jens A. skrev:
Don't give into the dark side... ;)

Hehe, Im not strong enough:) Nej men malawi får vänta till vi har flyttat till hus (har blivit lovad minst ett 540) som jag ska försöka förhandla till minst 800;)

Mig gör det ingenting att vi fick lov att byta men tanten vill ha färger... Ska ta å ringa till affären å höra va ddet var för nånting vi såg för dom vill hon ha!
Jag återkommer!

/Hans
#57 - 27 juni 2007 15:05
Små frontosor har ingen pannpuckel. Att tretocephalus dessutom skulle säljas i 7-10 cm storlek gör det ännu osannolikare. De få gånger genom åren lopp jag har sett dem i handeln så har de aldrig varit över 5 cm (om det inte gällt vildfångade - men de är rejält dyra)

Har pratat med affären nu och det var tretocephalus dom hade;)
Så nu blir tanten glad:)

/Hans

Annons