Tycker jag du gör helt rätt i. Har haft dessa ca 1 vecka och dom har redan blivit lite av en favorit;)
Jo tumregeln är ju ingen dum regel;) Och dessutom blir det ungefär som jag tänkt mig, 2 arter och 7-6 av varje.. om jag inte skulle komma på en tredje art vill säga, men då kanske jag skiter i golden... men det problemet tar vi då.
Har som sagt inte kikat så mycket alls på malawifiskar (inte tanganyika heller för den delen) utan det är väl mer att dessa två är vanliga i handeln och rätt bra nybörjarfiskar...
Tänkte på din rocky jens, hur mycket plats tar den? alltså på djupet.
/Hans
Om du med djupet menar hur stor plats den tar räknat från bakre väggen och utåt, så tar den på de tjockaste ställena omkring 10 cm. De smalaste ställena ligger helt an mot glaset.
Jag hade också tur att den var 5 cm mindre i höjd än akvariet. Jag kunde då helt enkelt lägga den platt mot bottnen, fälla upp den mot sidan och sedan palla upp den med frigolit och spillbitar från liggunderlaget. Mittstaget i akvariet sågade jag ut en skåra för med en grensåg (perfekt verktyg för att såga i armerad plast med). Underdelen täcks ändå med sanden i akvariet. :)
Jag skickar lite bilder här också, där man kan se hur det såg ut när det begav sig. :)
Den översta är på "uppallningen", den mittersta på skåran jag gjorde (sågade lite långt ner (upps!), och den nedersta på hur det såg när sanden östes i. På den kan du också se djupgåendet....den tjockaste delen var några "stenar" i ena hörnet.