Tanganyika blev Malawi!

#1 - 15 april 2007 08:31
då akvariet är litet(100 liter)passade det bättre med 2 små ciklder från malawi än från tanganyika som först var tänkt(finare firrar).Då de har samma inrednings krav spelar det inte mig nån roll.
Jag undrar nu?!
Har tänkt att ha: 4 golden labidochromis,1 hane o 4 honor
2 Melanochromis joanjohnsonae(likomapärlan), 1 hane o en hona.
Behöver jag en "städare" tex en mal eller så??(vilken passar?)eller går det bra endå??
Akvariet ska vara inrett helt utan växter.
Hjälp:) :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 april 2007 08:34
?????
Nog finns det betydligt fler tanganyika än malawi som passar i ett litet akvarium.
Om du skall ha malawi så hade jag nog nöjt mig med en art.

Städar gör inga fiskar - däremot äter en del lite alger, men den rengöringen kan man lika gärna göra själv.
#3 - 15 april 2007 08:39
Ancistrus äter alger rätt bra :)
#4 - 15 april 2007 08:45
inte så insatt, därför kanske det verkade för mitt"otränade" öga att fler malawis passade än tanganyika.(bemästrar inte sökfunktionen fullt ut)
städare=algätare;)
om du personligen hade valt en av dessa arter, vilken hade du valt?och hur många i ett hundra liters?(hur många hanar resp. honor)
mvh- Danne
#5 - 15 april 2007 08:47
Malcus skrev:
Ancistrus äter alger rätt bra :)

är endast intresserad av algätare från malawi:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 april 2007 08:53
Om du ställer in sökmotorn på ett akvarium som är mindre än 75 cm långt så får du upp 31 st tanganyika och 0 st malawi

Det finns inga "riktiga" (många ciklider äter ju lite alger) algätare från vare sig malawi eller tanganyika
#7 - 15 april 2007 08:58
Tack!
#8 - 15 april 2007 09:16
Om du ställer in sökmotorn på ett akvarium som är mindre än 75 cm långt så får du upp 31 st tanganyika och 0 st malawi

Det finns inga "riktiga" (många ciklider äter ju lite alger) algätare från vare sig malawi eller tanganyika

Om du hade valt att satsa på någon av de två arter jag nämnde innan, vilken hade du valt och hur många i ett akvarie av min storlek.
vill bara få allt så "rätt" som möjligt!:)
#9 - 15 april 2007 09:21
*db* skrev:
Om du hade valt att satsa på någon av de två arter jag nämnde innan, vilken hade du valt och hur många i ett akvarie av min storlek.

vill bara få allt så "rätt" som möjligt!:)

Skulle ha valt att titta på en annan biotop. Tex tanganyika.
Malawis vill ha större akvarium än 100 liter. De är stimfiskar som gillar att vara i större stim.
#10 - 15 april 2007 09:29
Stew skrev:
Skulle ha valt att titta på en annan biotop. Tex tanganyika.

Malawis vill ha större akvarium än 100 liter. De är stimfiskar som gillar att vara i större stim.

inte enligt artbeskrivningen här på zoopet, men jag tar gärna emot förslag på tanganyikaciklider som skulle passa i 100 liters!:)
malawi eller tanganyika spelar inte nån egentlig roll för mig just nu, det är bla. den karga inredningen utan växter som tilltalar mig först o främst!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 april 2007 09:53
*db* skrev:
inte enligt artbeskrivningen här på zoopet, men jag tar gärna emot förslag på tanganyikaciklider som skulle passa i 100 liters!:)

malawi eller tanganyika spelar inte nån egentlig roll för mig just nu, det är bla. den karga inredningen utan växter som tilltalar mig först o främst!

Eftersom det är revirhävnaden fiskar så är längden på akvariet mycket viktigare än literantalet - så hur långt är ditt akvariet. I Zoopets artbeskrivnining står angivet min. 80 cm, men är det bra det så kan du som sagt ha någon av de 2 nämnda malawiarterna - vilken är enbart en smaksak.

Lista på lämpliga tanganyika får du ju genom att söka i Zoopets artregister - det tar max 1 minut
#12 - 15 april 2007 09:56
mitt är prick 80cm.
får ändå inte till sökningen!
ska jag skriva :<75cm i "sökrutan"
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 april 2007 09:59
*db* skrev:
mitt är prick 80cm.

får ändå inte till sökningen!

ska jag skriva :<75cm i "sökrutan"

Markera "0-75 cm" på akvarielängd
och "Ciklider -Tanganayika - substratruvare" på fiskgrupp
#14 - 15 april 2007 10:04
nu ordnade det sig, tack för hjälpen!
#15 - 15 april 2007 16:38
tycker du kan köra med snäcklekare, dom är inte allt för svåra att ha.
#16 - 16 april 2007 06:30
har bestämt mig för golden labidochromis, men tack ändå!

Annons