Tanganyika, bikarbväxter och gödning...

#1 - 8 september 2004 19:17
Hallojs!
Jag har precis startat upp ett 150 liters kar där jag ska ha Tanganyíkaciklider... jag "kryddar" vattnet med Bikarbonat för att få upp Kh och pH till lite bättre värden... 2 msk i karet gav ett Kh på 11 (tyvärr med prodacs test) pH ligger på 8,5 (Seras test)... Jag vet att jag kanske borde skaffa bättre tester, men jag vill använda upp de jag har så länge...

Jag läste om Bikarbväxter och tänkte att jag kunde testa med lite sådana... biotopvidrigt men snyggt... Slängde i tre rejäla Javaormbunkar, tre Anubais och en Gallerplanta i karet... Både botten och filter är väl inkörda... bytte bara ut fiskar och växter efter att malarna fått flytta ur karet...

Vid första vattenbytet i går så stod jag där med TMG flaskan och funderade hur jag skulle göra.... puttade i en halv dos... och ve och fasa!!!
Ser nu att jag har någon sorts trådalger på växterna... de har kommit direkt nu efter helgen... Växterna ser ut som att de blivit gråhåriga... jag ser inga förgreningar på "håren" och en del har blivit över en dm långa...
Har kollat runt lite på algsidorna och misstänker att det är trådalger eller staghorn...
Vad ska jag göra nu då? Sänka belysningen... eller något annat???

Någon som vet varför det blivit så här... ska jag alltså inte göda någonting??? Eller har det med något annat att göra...
#2 - 8 september 2004 19:43
Låter som att du har ganska bra belysning och inte mycket kolsyra. Kan det vara så?
#3 - 8 september 2004 19:48
Jag kan ju inte gärna börja köra CO2 i karet när jag vill få upp pH... har ju inte haft det förut heller... å samma ljus... det är bara pH, Kh och typen av växter som ändrats... Det var därför jag trodde att det var gödningen som spökade... eftersom jag hade flera konsumenter i karet tidigare... men då körde jag också full dos TMG....
Belysningen är bara två rör... och förmodligen inte särskilt nya heller (har köpt begagnat kar och inte bytt rör än)
#4 - 8 september 2004 20:04
Då har du inte mycket kolsyra. =)

Om du tar en knippe alger och lägger i aceton eller väteperoxid, blir dom röda då?
Det är faktiskt ett bra sätt att ta reda på vad det är för algsläkte. om dom blir röda är det rödalger och då brukar det betyda problem, om dom inte blir det så är det någon form av grönalger och då kan du vara nöjd över dina vattenvärden.
#5 - 8 september 2004 20:21
Nystartat akvarium, ogrenade trådar... Tycker det låter som håralger, dvs gissningsvis Spirogyra. Tydligen håller nån på att DDOS'a Google, så jag kan inte hitta några bra bilder på Spirogyra på nätet just nu, men bilder på Staghorn och Cladophora kan jag bjuda på:
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm
Som du ser är de kraftigt grenade allihop (utom Oedogonium, och den trivs inte i hårt, basiskt, vatten, och blir nog sällan så lång som en decimeter).

Plizken: Kolsyra behöver han väl knappast med bikarbonat-ätare som de där. Problemet är nog att växterna inte kommit igång, och han har höga näringshalter.

Ha, kom äntligen igenom till Google. Inga bra bilder på Spirogyra, men man kan iaf se färg, storlek och 'sladdrighet':
http://206.110.20.140/users/thiele/web/creek/field/protista/spiro2.html
http://www.dlwc.nsw.gov.au/care/wetlands/facts/paa/algae/images/plate16.jpg
#6 - 8 september 2004 20:50
Det var liksom det som var grejen. Många rekomenderar höjd CO2 när det handlar om liknande alger. Om inget CO2 finnes tillhanda så kan man inte bekämpa dom med det.

Väteperoxid skulle nog hjälpa men jag skulle nog inte rekomendera det då det brukar plåga övriga växter rätt hårt.
PatrikMalmo
#7 - 9 september 2004 03:56
Jag tror algtillväxten mest handlar om att karet är nystartat. Jag kör i ca en halv dos TMG vid varje vattenbyte i mitt 600l Tanganyika, och det har inte gett den sortens alger, däremot bättre växtlighet. Låt det sätta sig ett tag så att allt stabiliserar sig, och vänta lite med TMG, eller gå ned ytterligare i dos. Jag har vattenvärden som ligger nära dina, men karet har gått i ca 4 år. För att vara ett Tanganyikakar är det dock rätt mycket växter i mitt kar, inklusive en del snabbväxare (Potamogeton och stor andmat). Ingen av de växterna du har växer särskilt fort, och i ett kar utan CO2 behövs det lite av saker och ting.

Din botten och ditt filter är visserligen inkörda... *klurar* Funderar kring om det kan vara så att du fått med kväve och fosfor i karet i och med det? Har du någon fisk i karet än?

Det finns ju annars bikarb-växter som blir mycket biotopriktiga i ett Tanganyikakar: Vallisneria, Potamogeton, Hydrilla och Myriophyllum spicatum. Alla utom Vallisneria är luriga att få fatt i bara (av de tropiska varianterna). Alla dessa växer rätt snabbt, tom i ett kar utan CO2. Är det för övrigt någon som har en variant av M. spicatum som funkat under minst ett år i karet, är jag klart intresserad av att få fatt i den!!

Well... mitt råd blir alltså att ta till tålamodet och minska lite på TMG.

Hilsen!!
#8 - 9 september 2004 05:35
Många över jobbar med malawi och tanganyikacikliderna jag har odlat bägge för ett antal år sedan och de ända jag använde var att ha faxikalksten i och malawisalt bra cirkulation,jag hade allt från tropheusar till sandlekare mm och dom mådde toppen mitt ph låg på 8,5 då och jag böt 30% var 14 dag.
Lycka till...
#9 - 9 september 2004 07:08
Ursprungligen skickat av mats41

Många över jobbar med malawi och tanganyikacikliderna jag har odlat bägge för ett antal år sedan och de ända jag använde var att ha faxikalksten i och malawisalt bra cirkulation,jag hade allt från tropheusar till sandlekare mm och dom mådde toppen mitt ph låg på 8,5 då och jag böt 30% var 14 dag.

Lycka till...



Men snälla du, för det första så ligger ämnet i växter och alger och för det andra så är tmg INTE fiskmat. Var fanns relevansen i ditt inlägg?

Nancy: Tmg inehåller i princip bara spårämnen (microämnen), det kommer inte att öka tillväxten i ditt kar om du inte har haft kraftiga bristsymptom innan. Om dina växter bara växer sakta så kommer tmg inte att hjälpa dig. Jag har inte mycket växter i mitt tangkar, men efterssom jag är "växtnörd" framför "ciklidnörd" så har jag funderat över problemet.

Det jag har gjort i mitt kar är att jag först (som du) valde bikarbväxter, sen kom funderingarna om gödning. Efterssom jag har hört aldeles för mångta historier om folk som fått kraftiga algblommningar vid tmg tillsats i malawi/tang kar så uteslöt jag det. Att det ger algblommning beror helt enkelt på att dina växter inte tar upp det tillräckligt snabbt (bikarbplantor har mycket långsammare ämnesomsättning än alger). Så i början körde jag helt utan tillsatser. Efterssom det växte så otroligt sakta så bestämmde jag mig för att prova tillsats av kaliumsulfat. Tanken var att låta fiskarna stå för nitrat och fosfat, och tillsätta kalium som är ett mycket viktigt makroämne. Då har jag tillräckligt av makroämnena men en ev brist på microämnena. Det fina i kråksången är att en microbrist syns, först när jag får tecken på brist tänker jag tillsätta tmg/micro. Karet har gått i 6 månader nu utan några tecken på microbrist så jag kör på. Växterna växer något fortare än innan kaliumtillsats.

Efter en diskussion om biologiskt/kemiskt nitrat men främst fosfat så gjorde jag ett nytt experiment:

Jag bytte för 2 veckor sedan 50% vatten 3 ggr! under veckan. På detta sätt strippade jag vattnet helt och hållet på makroämnen. Sen ställde jag rätt värdena med hjälp av kno3, k2so4 och k2po4. Med hjälp av mätningar har jag sett en tendens att denna nitrat/fosfat/kalium förbrukades mycket fortare än den som fiskarna står för. Jag var tvungen att tillsätta ytterligare en gång den veckan, sedan kom produktionen från fiskarna ifatt. Ett interessant försök som bör läsas som en parantes efterssom ingen vill strippa vattnet på macroämnena en gång i veckan för att sedan tillsätta detsamma. Men tillväxten tyckte jag mig se öka lite under experimentet.

Så länge du har lite fisklast så tror jag att kaliumsulfattillsats räcker för en hyffsad tillväxt. Växer det för sakta så finns det tre alternativa lösningar. 1: Minska vattenbyten för att få mer makro. 2: öka matningen för att få mer makro 3: Öka ljusmängden, bör göras i sammband med 1 och/eller 2.

MVH
Magnus
#10 - 9 september 2004 10:42


Efterssom det växte så otroligt sakta så bestämmde jag mig för att prova tillsats av kaliumsulfat. Tanken var att låta fiskarna stå för nitrat och fosfat, och tillsätta kalium som är ett mycket viktigt makroämne. Då har jag tillräckligt av makroämnena men en ev brist på microämnena. Det fina i kråksången är att en microbrist syns, först när jag får tecken på brist tänker jag tillsätta tmg/micro. Karet har gått i 6 månader nu utan några tecken på microbrist så jag kör på. Växterna växer något fortare än innan kaliumtillsats.


Va smart! Jag hade nog testat först med KNO3, men det finns förmodligen rätt bra med nitrat redan i ciklidburkar, så K2SO4 låter lysande iom att det är helt ofarligt med avseende på alger och dessutom ett ämne det går åt betydligt mer av än mikroämnen.

Jag hade testat direkt om jag hade haft en riftlakeburk.

MgSO4 borde fungera bra att tillsätta också utan problem (vilket kan få upp mikrointaget och är ett viktigt ämne vid fotosyntesen), speciellt då Calciumhalten förmodligen är hög i riftlakeburkar? Något du testat med Tropfrog?
#11 - 9 september 2004 11:45
Oooops... vad mycket kemi det blev![:-99]

Tillägger lite här då... för mig spelar det ingen roll om växterna växer sakta... men det är ju bra om dom konsumerar lite nitrat, det är ju därför jag har dem där... för att slippa trista alger! Tyvärr så är det väl så att algbegränsande växter bör växa snabbt...
Det jag har i akvariet nu, är 4 vuxna Lamprologus Multifaciatus med ett gäng halvvuxna yngel... en Ancistrus... två Guppy med några yngel... Funderar på att släppa i en par tre Ancistrusyngel också...

Så här kan jag alltså göra:
Jag slutar helt med TMG så länge!
Jag ökar vattenbytesintervallet till två veckor.
Jag planterar lite mera snabbväxande Vallisneria... men karet är lågt så det innebär isåfall mindre ljus till bl a gallerplantan.

Åsså var det det där med kaliumsulfattillsats och kanske MgSO4 .... berätta nu för en obildad tant vad dom där grejorna är, och var man får tag på dem....

Ska försöka fota växterna och algerna i kväll... å lägga ut bilder på det hela... om inte annat för att det blir kul att lägga ut bilder efter ett tag och förhoppningsvis visa på skillnaderna...
#12 - 9 september 2004 12:06
De är kul att en del hakar upp sig för små saker och inte läser medeladet som ett info,jag ger bara tips om hur jag skött mina burkar och rättar ej till andra,jag hade jättewallisneria ich anubias hos sandlekarna inga växter allas hos tropheusen.
#13 - 9 september 2004 12:41
MgSO4 borde fungera bra att tillsätta också utan problem (vilket kan få upp mikrointaget och är ett viktigt ämne vid fotosyntesen), speciellt då Calciumhalten förmodligen är hög i riftlakeburkar? Något du testat med Tropfrog?



Nej, men det är något jag tänker prova omedelbart. Dock är det ganska så vanskligt att dra slutsatser efterssom det växer så ohyggligt långsammt i vilket fall. Calsiumhalten höjer jag med tm biocalcium för mina äpplesniglars skull, så risken för att det skall bli för mycket magnesium anser jag vara minimal.

Oooops... vad mycket kemi det blev!



Nja, jag tycker inte heller att kemi är så där fruktansvärt kul och enkelt. Men i detta fallet kan du nöja dig med att läsa slutsatsen.


Tillägger lite här då... för mig spelar det ingen roll om växterna växer sakta... men det är ju bra om dom konsumerar lite nitrat, det är ju därför jag har dem där... för att slippa trista alger! Tyvärr så är det väl så att algbegränsande växter bör växa snabbt...



Det att man skall ha snabbväxande växter för att begränsa växterna är iochförsig ett bra tips, men många långsamma växter kan lätt göra få snabbväxande växters jobb.


Så här kan jag alltså göra:

Jag slutar helt med TMG så länge!

Jag ökar vattenbytesintervallet till två veckor.

Jag planterar lite mera snabbväxande Vallisneria... men karet är lågt så det innebär isåfall mindre ljus till bl a gallerplantan.



Gallerplantan kommer att klara sig utmärkt i lite mindre ljus, jag tror inte att dess överlevnad hänger så mycket på ljuset. Annars så är gallerplantan en rejält snabbväxande växt. Jag tycker inte att du behöver fler arter växter.

Åsså var det det där med kaliumsulfattillsats och kanske MgSO4 .... berätta nu för en obildad tant vad dom där grejorna är, och var man får tag på dem....



Kaliumsulfat: k2so4
Magnesiumsulfat: mgso4
Inte alla har sådan tur att arbeta på en fabrik som sprutar ut dessa kemikalier av högsta kvalité (som jag[:-95]). Men om inte så länge kommer Defdac att lägga in en länk till den enda som säljer dessa kemikalier i små förpackningar till akvarister.


Ska försöka fota växterna och algerna i kväll... å lägga ut bilder på det hela... om inte annat för att det blir kul att lägga ut bilder efter ett tag och förhoppningsvis visa på skillnaderna...


Alltid kul med före och efterbilder, jag skall snart bygga mitt nästa akvarium. Denna gången dokumenterar jag allt.
MVH
Magnus
PatrikMalmo
#14 - 9 september 2004 21:52
Smart med kaliumsulfat!! Det ska jag prova!! När jag tillsätter TMG är ju kalium det enda som saknas. Magnesiumsulfat behöver jag dock inte i mitt vatten, magnesium har jag tillräckligt av och extra sulfat får jag via kaliumsulfat.

Roligt med gödningsstrategier i andra kar än växtkar - en utmaning!! ;)

För övrigt med kaliumsulfat - är det någon som hittat en vettig form av detta som löser sig snabbt i vatten? Jag har en grovkornig variant som är svårlöslig i vatten. Dels får jag blanda en rätt svag stamlösning och dels måste jag skaka om den en hel del innan allt är löst. Eller kör ni andra pulver rakt ner i karet?

Tant Nancy,
låter som en bra strategi. Kör på det ett tag och se vad som händer.

Hilsen!!
#15 - 10 september 2004 06:52


Magnesiumsulfat behöver jag dock inte i mitt vatten, magnesium har jag tillräckligt av och extra sulfat får jag via kaliumsulfat.


Detta är något jag funderat över väldigt mycket på senaste tiden och jag vet inte riktigt hur jag ska skicka ut frågan på APD/APC. Hjälp mig.

Varför märker man skillnad med MgSO4 och Calciumdosering när man redan har 20 ppm Ca och 5 ppm Mg i kranvattnet? Och varför går inte GH:t ner under veckan om upptaget är så stort? Det är ett stort frågetecken jag har just nu.

Sedan CaCl2-doseringarna har Hygrophila rosanervigs blad blivit smått gigantiska jämfört med innan, för att inte tala om Ludwigia glandulosans blad.

Detta tycker jag är så märkligt eftersom jag enligt både egna tester och vattenverket ska ha ca 20 ppm Ca, vilket i min bok låter som en jäkligt bra nivå.

Den enda teorin jag har just nu är att jag under väldigt lång tid doserat väldigt kraftigt med K (via K2SO4 och KNO3) som jag slutat med för några månader sedan. K kan hämma Ca, men varför märker jag inte förbättring med minskat K? Varför började det hända saker först när det började dimpa ner ganska stora mängder CaCl2?
PatrikMalmo
#16 - 10 september 2004 07:59
Det var lurigt. Ämnen som är kopplade till hårdheten i vattnet är en liten djungel i sig självt.

Varför märker man skillnad med MgSO4 och Calciumdosering när man redan har 20 ppm Ca och 5 ppm Mg i kranvattnet? Och varför går inte GH:t ner under veckan om upptaget är så stort? Det är ett stort frågetecken jag har just nu.


En sak du också tillsätter samtidigt är sulfat. Kan det ha med saken att göra? Svavel diskuteras nästan aldrig, ändå är det ett makroämne. Kan ju vara så att det är sulfatet som ger effekten? Fast du tillsätter ju sulfat med K2SO4 också... om det nu är tillräckligt? Kan rätt lite om svavel faktiskt. Värt att läsa på om. Blir logiskt om du inte hittar några skillnader kring Ca i vart fall (nedgång i GH).

K kan hämma upptaget av Ca, det är sant, men vid vilken nivå inträffar det? Det vet jag inte. De rekommendationer jag sett kring KNP är att man som utgångspunkt ska köra med relationerna 30/10/1. Vore intressant att få in svavel i de relationerna också. Var det för att testa om växterna fick mer Ca som du minskade på K? Kanske har du haft för lite K under en tid? Med CaCl2 tillsätter du ju även klorid, kanske också är värt att tänka lite över. Jag tror inte riktigt på det sistnämnda, men kollat upp det hade jag gjort för att verkligen kunna utesluta det.

Jag vet inte heller vid vilka tidpunkter du ändrat på gödningen och hur länge du kört med olika varianter, så jag kan inte skriva under rakt av på varför det började hända saker först med tillsats av CaCl2 - är du 110 på att det bara var den faktorn du ändrade på i samma veva? Jag tror dig om att vara fullt medveten om att man bara ska ändra en faktor i taget, och det är jag också. Ändå... går det lite fort ibland. Jag vill i vart fall ha snabba resultat, och då kostar det ibland i vetenskaplighet. Vilket kan straffa sig. Eller mig rättare sagt. :/ En luring.

Hilsen!!
#17 - 10 september 2004 08:27


En sak du också tillsätter samtidigt är sulfat. Kan det ha med saken att göra? Svavel diskuteras nästan aldrig, ändå är det ett makroämne. Kan ju vara så att det är sulfatet som ger effekten?


Sulfatet har jag lurat lite på. Jag tror t om att jag hittade någon länk som sa att Sulfat kunde sabba för Mo eller Ca (vilka båda har ungefär samma bristsymtom).

Eftersom det blir bättre med antingen CaCO3 eller CaCl2 vill jag gå på spåret med att det är något strul med Ca.

Förutom snyggare blad så har växterna blivit mycket hårdare i sina stammar.

En googling idag gav att Calcium påverkar permeabilitenen hos cell-väggar, aktiverar vissa enzymer och osmotiskt tryck.

http://www.agrienergy.net/calcium.htm
"Calcium is also extremely important in the plant's cell strength. It affects the permeability of cell walls. Low permeability means higher osmotic pressure is needed to translocate nutrients and water in the plant."

Fine, men en nästan perfekt Ca:Mg-ratio direkt ur kranen på 4:1 och en Calciumhalt på 20 ppm låter för bra för att något ska strula. Enbart att höja till 40 ppm Ca via CaCl2 gav restultat.

Att K skulle vara boven och hämma Ca-användande/upptag har jag avfärdat då jag under en tid medvetet sköt ner K så långt att Hygrophilan började få väldigt mycket småprickiga blad (först slutade jag helt med K2SO4 och senare gick jag ner från 1 tsk KNO3 per dosering till 1 krm).



är du 110 på att det bara var den faktorn du ändrade på i samma veva? Jag tror dig om att vara fullt medveten om att man bara ska ändra en faktor i taget, och det är jag också. Ändå... går det lite fort ibland.


Mycket bra fråga.

Jag tänkte ta en bild på min Ludwigia glandulosa när jag kommer hem och visa. Den är lång och ståtlig den sista dm närmast ytan, med skrynkliga och förvridna blad resten av vägen ner. Det ser lite smålustigt ut. För 1 decimeter sedan så skedde en förändring. Det enda jag ändrat på är CaCl2.

Nu har den dessutom börjat dra iväg, så jag klipper ner den titt som tätt, men jag tror jag har en lång rackare kvar där man tydligt ser att något hänt. Tar en bild när jag kommer hem isåfall.
#18 - 10 september 2004 10:35
Om ni vill höja just kalcium och sulfat, varför inte lägga i en bit gips i akvariet? Skolkrita, t.ex.. Det är kalciumsulfat, och ganska lättlösligt.
PatrikMalmo
#19 - 10 september 2004 10:37
Eftersom det blir bättre med antingen CaCO3 eller CaCl2 vill jag gå på spåret med att det är något strul med Ca.


Låter rätt tänkt. Brister är dock jäkligt lurigt.

Förutom snyggare blad så har växterna blivit mycket hårdare i sina stammar.


Fick en länk av en polare kring bristsymptom:

http://www.hydroponics.net/learn/nutrient_deficiencies.asp

Visserligen hydroponics, men eftersom området näringsbristsymptom är minst sagt lurigt, tål det att luskas lite mer i. Enligt det schemat kan brist på N och K ge mjuka stammar. N kan vi utesluta i ditt kar, återstår K - som du gått upp i. Enligt det schemat ska tydligen brist på K även kunna ge hårda stammar, hur de nu får ihop det. I dunno. Klicka på andra stycket/meningen i texten överst för att se mer om Ca. Ca finns inte ens med i deras första schema. Borde ta och sammanställa ett dokument med all jämrans info jag hittat kring bristsymptom någon gång. En del saker är klarlagda, men andra verkar motsäga varandra och vara otillräckligt beskrivna. En luring.

Fine, men en nästan perfekt Ca:Mg-ratio direkt ur kranen på 4:1 och en Calciumhalt på 20 ppm låter för bra för att något ska strula. Enbart att höja till 40 ppm Ca via CaCl2 gav restultat.


Mm, och det är resultaten som räknas, inte sant?! ;) Kör på det då, och leta förklaringarna i efterhand. Eller det kanske är nu som ÄR i efterhand? :)

Jag tänkte ta en bild på min Ludwigia glandulosa när jag kommer hem och visa. Den är lång och ståtlig den sista dm närmast ytan, med skrynkliga och förvridna blad resten av vägen ner. Det ser lite smålustigt ut. För 1 decimeter sedan så skedde en förändring. Det enda jag ändrat på är CaCl2.


Sådant är sanslöst roligt att se!! Jag nämnde R. rotundifolias fason i mitt kar i en annan tråd. Nu har jag ändrat många parametrar på en gång, men det jag ökat speciellt är nitrat. Fick mycket bra respons i uppgång av gödningen, rotundifolian fick mycket stora blad och belv konjaksfärgad. Efter två dagar (och minskande kvävehalt enligt mitt antagande), så har den fått mindre blad, men är fortfarande konjaksfärgad. Utseende: nederst ca 5 cm med ynkliga blad, och långt mellanrum mellan bladen. Sedan någon cm med blad i en storlek, täthet och färg jag aldrig någonsin sett på en rotundifolia. Efter det någon cm i samma färg, men med mindre blad. Spejsat! Jag torde vara i rätt härad med kvävet nu i vart fall.

Skoj med växtkar!! ;)

Hilsen!!
#20 - 10 september 2004 11:55


http://www.hydroponics.net/learn/nutrient_deficiencies.asp



Visserligen hydroponics, men eftersom området näringsbristsymptom är minst sagt lurigt, tål det att luskas lite mer i. Enligt det schemat kan brist på N och K ge mjuka stammar. N kan vi utesluta i ditt kar, återstår K - som du gått upp i.


Jag gick ner i K, så då stämmer det.

Men jag förklarade lite dåligt. Innan knäcktes stammarna lättare, dvs dom var spröda "brittle". Saker som knäcks lätt är ju hårda på något sätt, Men nu är dom sega (går inte av lätt) och hårda på så sätt att det krävs större skjuvkraft att få av stammarna. Några stängslar Cardamine lyrata har blivit helt omöjlig at knipsa av med nyporna.



Utseende: nederst ca 5 cm med ynkliga blad, och långt mellanrum mellan bladen. Sedan någon cm med blad i en storlek, täthet och färg jag aldrig någonsin sett på en rotundifolia. Efter det någon cm i samma färg, men med mindre blad. Spejsat! Jag torde vara i rätt härad med kvävet nu i vart fall.


Jag har för mig Greger Lindstrand visade mig en rolig bild på en Rotala wallichii som såg ut som ett timglas i profil: Under en period så var tillgången på näring dålig och bladen blev korta för att sedan bli bra igen, varpå den roliga profilen uppstod. =)
PatrikMalmo
#21 - 10 september 2004 12:02
Tja, då verkar vi ha en förklaring till stammarna i vart fall. Återstår resten... ;)

Fascinerande med förändringar i tillväxt när det går så snabbt som det gör!! Det är sådana saker som ska läggas ut på nätet!!

Nu ska jag kila iväg till Hbg, så det tar ett tag innan jag skriver igen. Kräftdjur på gång i helgen, fast helt utanför akvaristiska sammanhang.

Hilsen!!
#22 - 15 september 2004 17:25
Nu har jag lagt ut algbilder på min Zoon... snälla växtakvarister... kan ni kika och ge råd...
Just nu följer jag i alla fall era råd och bytte inte vatten i lördags... fyllde bara upp det som hade dunstat... och duttade i lite bikarbonat. Har bytt ytterfilter till karet i dag... i det lade jag faxekalkkross... Fattas bara den där biten skolkrita som jag inte riktigt vet var den ska inhandlas... för det lär väl knappast gå med en whiteboardpenna :-)
Kan man verkligen lita på att det inte är något farligt i kritorna... nån tillsats som inte är bra för fiskarna alltså????
#23 - 15 september 2004 20:03
Tuffa alger!!

Mitt råd kvarstår. Mindre vattenbyten, mer mat, tillsats av bikarbonat och k2so4. Kritorna borde inte behövas om du har kalksten i karet....Har du det?

MVH
Magnus
#24 - 15 september 2004 20:21
Jo, nog är dom tuffa alltid... och dom kom på en vecka... har aldrig varit med om liknande alltså....

Jepp... jag har flera kalkstenar samt faxekalkkross i filtret...

Tycker alltid att det känns lite mysko att hälla bikarbonat i vattnet... är det verkligen så att det inte kan överdoseras??? Hur mycket kan och bör man pytsa i då... precis så att kH håller sig över 10, eller ska jag pytsa i lite extra???

Det finns en sak till med karet... lysrören kan vara jättegamla... Kollade vad jag hade på lager här hemma... och det var ett GroLux... kanske inte så smart va???

Slängde i några tussar Valenisiera också nu... tänkte att dom får hänga med tills jag, förhoppningsvis, blir av med algerna...
#25 - 15 september 2004 21:10
Tant Nancy: jag är rätt säker på att det är Hjorthornsalger ("Staghorn") du har, inte mycket annat växer längs bladkanter och har den där läskiga färgen. Det verkar som om det som triggar igång den algen är en tillfällig ammonium-topp, men sen kan de hålla igång ett bra tag. Det finns dock faktiskt ett trick för att avliva dem: http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/algae_peroxide.html

Nån här på zoopet, jag minns tyvärr inte vem, rapporterade att han testat detta, och fått bort sina hjorthornsalger genom att dosera 33 ppm peroxid till akvariet (1 deciliter 3% lösning per 100 liter vatten i akvariet). Han hade använt en spruta för att applicera peroxiden direkt på algerna. Jag vet inte om hans växter tog nån skada av den koncentrationen.
PatrikMalmo
#26 - 15 september 2004 21:24
Nancy och Azur,

jag tror det var plizken som nämnde väteperoxidtestet. Jag har gjort det i annan form, med oxydator. Funkar finfint för att utrota alger OCH ge växterna en rejäl knäpp på näsan... jag tror 33 ppm är för mycket, har för mig att han nämnt något om att växterna kan ta stryk av det också. Alla växter i mitt kar tog i vart fall rejält med stryk av att oxydatorn tömdes för fort (för mycket silvertråd i den). I lagom dos går det dock fint att hålla undan alger och ändå få bra växtlighet. Numera ser t ex mina nya blad på Anubiasen ut som de växt ovan vatten!

Lycka till!!
#27 - 15 september 2004 21:25
Om det är mig du menar så blev det en del död Riccia Fluitans men annars var det bara skadorna från algerna som fick ansas bort.

Javamossan såg lite vissen ut ett tag men den tog sig.

Jo testet ja.. där på länken som Azur skickade ser man precis hur det ser ut när man konstaterar att det är rödalger. Lila till rosa när dom dör.
#28 - 15 september 2004 21:44
Tack för länk och råd... ska läsa och begrunda i morgon. Väteperoxid känns jättetufft... alltså jag som tycker det är otäckt att hälla i bikarbonat... men algerna måste ju bort!!!

Patrik... det där med oxydator... kan du utveckla det? Eller finns det någon tåt i ämnet kanske??? Isåfall ses vi garanterat där!
#29 - 15 september 2004 21:48
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=59

#30 - 15 september 2004 22:49
Kan man "reagera bort" nitrit med peroxid? Vad blir slutprodukten? Nitrat och vatten eller?
PatrikMalmo
#31 - 16 september 2004 05:41
Azur,
av det jag märkt med oxydator så går nedbrytningen av dött material snabbare, för att inte säga mycket snabbare! Det man ändrar på är ju syrehalten, så nitrifierande bakterier får bättre villkor, som jag tänker i vilket fall. Slutprodukten borde bli som vanligt i nitrifikationsprocessen, nitrat (och det andra som frigörs i den).

Jag vet inte om man kan märka denna effekt genom bara en, två tillsatser av peroxid, det tar ju en liten stund innan bakteriekolonierna växer till sig. Med oxydator tillsätter man ju syre konstant, och speedar som jag förstår upp nitrifikationen/nedbrytningen av dött material. Detta är något som många som kör med oxydator verkar ha märkt.

Nancy,
se plizkens länk. Några egna kommentarer - tre hål är inte alls nödvändigt i behållaren, räcker mycket bra med ett. Kan dessutom vara litet, någon mm räcker utmärkt. Se till att ta en _liten_ bit silver till att börja med, ett par mm räcker gott. Se också upp för behållare som är långa, t ex en smal petflaska. Lodrätt placerad blir det fina tryckvariationer på sådana, både vad gäller väteperoxiden/vatten och luft. Se till att ha rampen placerad på täckglaset du sätter behållaren under - annars sticker täckglaset när flaskan luftfylls. Ännu bättre med ett snedstag på kanten av karet. En festis-flaska är rätt bra till oxydator, rätt bred och kort. Prova också den svagare lösningen till en början.

plizken,
oki, då är jag med. Mindes inte riktigt vad du skrev, bara att du skrev om att växterna påverkats.

Hilsen!!
#32 - 16 september 2004 10:02
Såhär punktdoserade jag 3%-väteperoxid direkt i akvariet:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread=406

Men i just mitt fall med BBA så är det ganska ointressant om man dödar dom med väteperoxid, eftersom dom sitter kvar och är fula ändå. Visserligen vitnar dom, men sitter som sagt kvar. Eventuellt gick det lite enklare att borsta bort dom men jag kommer inte riktigt ihåg.
#33 - 16 september 2004 12:14
Okidok grabbar, nu har jag läst på... Har inte fattat VARFÖR oxidatorn är bra mot alger... eftersom den vad jag förstår bara ökar syrehalten... men så är jag också urdålig på kemi, även om jag blir lite bättre för varje gång det händer något i mina kar, det kanske beror just på det faktum att jag gärna vill veta VARFÖR saker och ting händer...

Har i alla fall förstått att en oxidator borde sitta i alla Tanganyika/Malawikar... eftersom de vill ha hög syrehalt, måste vara bättre än att ha extremflås på filtren. Är således helt övertygad om att en oxydator skall tillverkas i morgon... Väteperoxid, silvertråd och Festis var det...

Funderar bara över några saker... jag kunde inte utläsa hur lång tid det tog innan algerna började påverkas av oxydatorn. Med tanke på den mängd alger jag har, borde jag då punktbehandla de värsta härdarna, med väteperoxid, först? Hur snabbt efter det vågar jag sätta i Oxydatorn sedan, och borde jag göra ett rejält vattenbyte innan???
#34 - 16 september 2004 14:33
Sådärja... nu är väteperoxiden på väg hem... Silvertråd blir det inte förrän i morgon... så jag testar nog att köra en punktbehandling först, om ingen säger något annat vill säga...

Ca 15 ml (3 procentig) till 150 l var det va??? Kör det med spruta på de värst angripna områdena.
#35 - 16 september 2004 14:39
Oxydator är väl inte bra mot alger om den är riktigt inställd, dvs det inte kommer ut oreagerad peroxid i akvariet?
#36 - 16 september 2004 14:41
Defdac: hur mycket peroxid tillsatte du på ett ungefär, och hur stort var akvariet? Såg du några effekter på andra växter?

(Tror jag har nämnt att jag provade att spruta peroxid på Cladophora, och den bubblade visserligen men dog inte; det verkar vara just rödalgerna som är känsligast mot peroxid.)
#37 - 16 september 2004 15:45
Cyano gillar inte H2O2 heller. Jag har provat och cyanon dör ganska snabbt. För stunden iaf. =)

#38 - 16 september 2004 18:32


Defdac: hur mycket peroxid tillsatte du på ett ungefär, och hur stort var akvariet? Såg du några effekter på andra växter?


Har för mig att det räckte med en dos av sprutan, dvs 5 ml. Men jag for runt med den lite överallt och tömde totalt typ 20-40 ml i akvariet. Såg ingen direkt reaktion på växter. Lite Glosso började tokbubbla - från rötterna (!).

Tog en lite film där en Fjärilciklid nyfiket undersöker stället jag just doserade på, men den verkar inte fungera längre. Ingen negativ reaktion på fiskarna alltså.

Jag testade också på Cyano men fick ingen jättereaktion faktiskt.
#39 - 16 september 2004 20:39
Hur stort är akvariet?
PatrikMalmo
#40 - 16 september 2004 21:42
Nancy,
mina blågrönalger påverkades redan samma dag jag satte i oxydatorn, men jag får tillägga att det kom ut för mycket väteperoxid i början. Jag kör fortfarande med den, och nu har jag enbart lite blågrönt kvar i den änden av akvariet som är längst bort från oxydatorn. Har även gett resultat på tofsalger (Anubiasbladen ser ut som de växt ovanför vattenytan - helt fria från synliga alger).

En rätt inställd oxydator ger betydligt mer syre än en pump gör. När väteperoxiden körde på som mest såg mitt Tanganyikakar ut som om jag haft CO2 i det - bubblade överallt ifrån. Vattnet var då övermättat med syre. Det var den nivån som slog hårt även mot växterna.

Om du planerar att köra med oxydator permanent hade jag inte sprutat på några alger innan. Rätt övertygad om att det ger sig med tiden. Jag har fått två förklaringar till att oxydatorn funkar mot alger: silvertråden och just syrehalten. En del alger är tydligen mycket känsliga mot silver, och de ska påverkas av den otroligt lilla mängd silver som kommer ut i karet. En annan förklaring jag fått är att algernas celler inte tål en så starkt oxiderande miljö - cellväggarna sprängs helt enkelt. Jag vet inte vilken av dem som är sann, kanske båda, kanske ingen - men det funkar. Firrarna trivs och leker och växterna funkar bra när jag hittat rätt "takt" på oxydatorn i mitt kar.

Hilsen!!
#41 - 17 september 2004 05:19


Hur stort är akvariet?


Oj, sorry. 310 liter.
#42 - 17 september 2004 15:18
OK, 40 ml 3% lösning i, säg, 300 liter ger slutkoncentration i akvariet på 4 ppm.
Hmmm... Nå, då vet jag i alla fall att 4 ppm inte ger några effekter på växterna, och att 30 ppm gav rätt milda effekter på växterna.
#43 - 17 september 2004 17:27
Gallerblad och andra lite fragilare växter tar nog rätt bra med stryk vid sådana halter.
#44 - 17 september 2004 19:39
Oki... nu har jag grejorna hemma... tänkte på en sak... kärlet ska inte fyllas va??? Man måste ju kunna testa med en liten skvätt först...
Har en 0,5 l petflaska nu... inte festis.. men Mer... två knappnålshål i locket... i med en skvätt väteperoxid och en liten bit silver... Ner med flaskan upp och ner i karet... Är det rätt uppfattat????
PatrikMalmo
#45 - 17 september 2004 20:48
Fyll inte kärlet helt, är mitt råd. Har du ingen hållare till flaskan utan har tänkt att sätta den mot täckglaset blir det enklare om den är delvis luftfylld - den kommer då att pressas upp mot täckglaset och stanna där.

Funderar på "hål i locket". Bara hålen är tillräckligt små för att inte silverbiten ska ramla ut så ska det fungera. Jag har gjort mina hål precis under korken, i flaskhalsen så allt säga. Prova med en svag peroxidlösning först är mitt tips.

Azur,
enligt det jag sett så påverkars olika växter olika under samma koncentration. Hornsärv, Vallinseria, Potamogeton och stor andmat tog mycket stryk, medan Anubias, Javaormbunke och Crinum inte fick samma större symptom. Vilket bottenlager man har spelar tydligen också in - de Vallisneria jag hade i godisburkar a la Walstad har jag fortfarande kvar, de andra är helt enkelt utrotade. Innan jag hade experimenterat med halter kring 30 ppm peroxid hade jag definitivt räddat växter jag verkligen vill behålla. Dumt att chansa. Lurar också på hur andra djur än fisk påverkas av peroxid i karet.

Hilsen!!
#46 - 18 september 2004 10:06
Hello...
Laddade min Oxydator i går kväll med ca 0,5 dl väteperoxid och en cm silvertråd (1 mm grovlek var det enda jag fick tag i)...

I dag har jag kanske hälften av peroxiden kvar... tråden fräser på i flaskan... men endast en och annan liten luftbubbla går att se i karet, och jag ser inga bubblor komma ut ur flaskan...
Kan det ha blivit något fel, så att det är oreagerad peroxid som kommer ut i karet???
Ser ingen påverkan på varken alger, växter eller fiskar...
#47 - 18 september 2004 10:15
Låter som om din oxydator fungerar precis som det är tänkt. Det enda den skall göra är att öka syrehalten i akvariet, och det skall inte ha några dramatiska effekter.
#48 - 18 september 2004 10:26
Okidok... skönt att höra!
Om den nu fungerar perfekt så borde det innebära att jag inte får ut oreagerat väteperoxid i karet... Innebär det att jag även kan punktbehandla algerna med peroxoiden... eller ställer jag till katastrof för växterna då???
Jag ska byta vatten i karet snart... då kanske det är idé att ta ur oxidatorn, punktbehandla algerna, göra vattenbyte och sedan sätta tillbaka oxidatorn i morgon???
#49 - 18 september 2004 10:48
När jag testade att göra oxydator så fick jag samma fenomen som dig Nancy. Tittade man noga på hålen kunde man se peroxiden åka ut ur hålen iom att peroxid har annorlunda viskositet.

Fast det är ingen fara. Peroxid faller ju sönder till H2O, dvs vatten, ganska snabbt.

När jag punktdoserade så fick jag bara en svag reaktion på växterna runt om doseringsstället iform av synligare fotosyntes. Jag sitter och googlar just nu på exakt vad som händer med H2O2 och växter.
#50 - 18 september 2004 11:09
Om den nu fungerar perfekt så borde det innebära att jag inte får ut oreagerat väteperoxid i karet...


vitsen är just att trycka ut oreagerad peroxid i karet. Vitsen är att peroxiden sönderfaller på organiskt material i karet och därmed hjälper nerbrytningen och ökar syrenivån.
MVH
Magnus
#51 - 18 september 2004 11:11


vitsen är just att trycka ut oreagerad peroxid i karet. Vitsen är att peroxiden sönderfaller på organiskt material i karet och därmed hjälper nerbrytningen och ökar syrenivån.


Varför låter man den då ligga och reagera med silver? För att få det utvecklade övertrycket av syrgasen att långsamt trycka ut peroxiden?
#52 - 18 september 2004 11:15
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

vitsen är just att trycka ut oreagerad peroxid i karet. Vitsen är att peroxiden sönderfaller på organiskt material i karet och därmed hjälper nerbrytningen och ökar syrenivån.


Varför låter man den då ligga och reagera med silver? För att få det utvecklade övertrycket av syrgasen att långsamt trycka ut peroxiden?
[/quote]

Exakt!!!
MVH
Magnus
#53 - 18 september 2004 11:21
Varför låter man den då ligga och reagera med silver? För att få det utvecklade övertrycket av syrgasen att långsamt trycka ut peroxiden?

Aha...[:-17] Man går från klarhet till klarhet i de kemiska vindlingarna [:-91] Tyckte väl att det var konstigt att hålen skulle vara nertill... men nu fattar jag ju varför....

Men hur var det nu... vågar jag köra koncentrerat på växterna också... eller kan det bli för mycket då??? Ska jag isåfall göra det före eller efter vattenbytet???
#54 - 18 september 2004 11:23
Min erfarenhet är att man kan köra i peroxid tills fiskarna dör utan märkbar effekt på växterna (tyvärr har jag dragit den erfarenheten själv). Men det gäller mina växter, någon nämnde andra växter dom sett ta skada långt innan (?).
MVH
Magnus
#55 - 18 september 2004 11:39
vitsen är just att trycka ut oreagerad peroxid i karet.
Rättar mig själv: det TRODDE jag inte att en oxydator som fungerar rätt göra! Mitt intryck är att den bara skall öka den lösta syrgashalten, inte att det skall komma ut oreagerad peroxid i akvariet.
Mitt intryck baserades på dessa artiklar:
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8907&LOPNR=3
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9110&LOPNR=8
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9205&LOPNR=3
(Den ovanstående artikeln innehåller dock både bra och mindre bra information)
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9403&LOPNR=17

...men när jag tittar på ritningar på oxydatorer på nätet, så ser det onekligen ut som om de är konstruerade för att kontinuerligt dosera oreagerad peroxid till akvariet.

Så jag hade nog fel, och Tropfrog har nog rätt.

Funderar nu också på om inte det innebär att det mesta som skrivits om hur oxydatorer fungerar i akvarier (dvs att det är ökningen av löst syrehalt som ger effekterna) är fel, och att det centrala är att peroxiden oxiderar diverse substanser.
#56 - 18 september 2004 11:48
Hej. om du vill ha riktigt tanganyika biotop ska du inte ha några växter själv tycker jag det är snyggare utan.jag har mitt 540L akvrium fullt med schiffer och bläster sand. ihop med tropheus och calvus och splendens.
#57 - 18 september 2004 12:18
Peroxiden lämnar flaskan och sammanfaller så fort den nått vattnet, det dröjer altså inte till det når skiten i karet, mitt fel. Men peroxiden måste lämna flaskan för att det i flaskan reagerade syret skall få plats. Reaktionen startas på katalysatorn och fortsätter i mötet med akvarievattnet.

Den sista artiklen du länkade till var interessant men luktade "reklamagent" lite för mycket. Visst kan man styra reaktionen med olika material, men risken för problem pga för häftig reaktion är näst intill obefintlig. Har man inte mer än 5 dl 3%ig lösning (som det handlar om i detta fall) så kan man hälla det rakt i karet utan att göra någon skada, givet minst 50 liters kar. Den mängd som behövs för att få positiva effekter ligger lång lång ifrån dom nivåer karet skulle ta skada av.

Katalysatorn ändras inte i reaktionen enligt författaren, ändå varnar han för bly som katalysator. Verkar det rätt? Jag vet folk som använt oxydator under väldigt lång tid med bly som katalysator utan bekymmer, dock så känner jag inte till några bevis för det ena eller det andra, dina länkar bevisar inget heller (tyvärr). I vilket fall så hittade jag en liten blykula för fiske i min akvariegrus som legat i karet i 10 år. Efterssom jag aldrig har haft några problem i det karet som jag kan skylla blyet för så antar jag att bly fungerar bra som katalysator. Annars så vet jag att det finns folk här på zoopet som valt att använda silver i stället, det kan ju vara bättre om man vill sova helt lugnt.

Edit: Jag såg att Du ändrat ditt inlägg under tiden jag skrev mitt, ändå låter jag detta inlägg vara oförändrat, det tog ju så lång tid att skriva
MVH
magnus
#58 - 18 september 2004 12:18
Paletten... Jag vet att man inte ska ha växter i en Tanganyikabiotop.... det gjorde jag klart i första inlägget... Jag tycker att det är snyggt med växter, och får man dem att trivas så slipper man också en del alger... Dessutom tyckte jag att det var intressant detta med bikarbväxter...

Kolla på min Zoonen så ser du att mitt tidigare lilla Tanganyika inte hade några växter... Nu tänker jag ha Tanganykaciklider i en för dom bra miljö, men ändå inte biotopriktig... jag har också Guppy i karet...
#59 - 18 september 2004 12:21
mm.. men vad ska du ha för fiskar? ps. miina troffar käkar upp alla alger :)
#60 - 18 september 2004 12:29
Hur det nu är, så kommer alltså peroxiden att falla sönder i beståndsdelar som inte gör skada i karet... Det blir alltså inga restprodukter som behöver föras ut ur karet genom vattenbyten. Det enda sättet på vilken man skulle kunna ställa till katastrof för fiskarna vore alltså att hälla i för mycket peroxid på en gång...
Är detta rätt uppfattat?

Jag kan alltså, trots att det läckt ut 0,5 dl väteperoxid i karet på ett halvt dygn... ändå punktbehandla algerna med 15 ml 3% peroxid i dosspruta??? Jag kan också upprepa denna behandling... men efter hur länge???

Hoppas verkligen att ni inte ledsnar på min totalt kemikunskapsbefriade tanthjärna....
#61 - 18 september 2004 13:19
Hur det nu är, så kommer alltså peroxiden att falla sönder i beståndsdelar som inte gör skada i karet... Det blir alltså inga restprodukter som behöver föras ut ur karet genom vattenbyten. Det enda sättet på vilken man skulle kunna ställa till katastrof för fiskarna vore alltså att hälla i för mycket peroxid på en gång...

Är detta rätt uppfattat?



så har jag också upfattat det.

Jag kan alltså, trots att det läckt ut 0,5 dl väteperoxid i karet på ett halvt dygn... ändå punktbehandla algerna med 15 ml 3% peroxid i dosspruta??? Jag kan också upprepa denna behandling... men efter hur länge???



Förmodligen kan du behandla också utan skada, men jag skulle haft is i magen och väntat på att algerna ger sig av oxydatorn.

Om du vill tillsätta peroxid i punktbehandling mer än en gång så är all peroxid borta efter 24 timmar och du kan garanterat köra samma mängd igen.
MVH
Magnus
#62 - 18 september 2004 16:00
Tack Topfrog... nu kör jag på som jag tänkt... Känner att jag behöver punktbehandla eftersom det ser så fruktansvärt gräsligt ut... Dessutom gör ju cirkulationen i karet att somliga alghärdar säkert inte kommer i kontakt med någon större mängd oreagerad peroxid... Tanken var att om jag får bukt med de värsta härdarna, så kanske oxydatorn kan ta hand om de mindre angreppen, och förhoppningsvis hjälpa till att undvika att det uppstår nya... När algerna är nere på rimlig nivå... vilket innebär att jag i alla fall är av med Hjorthornsalgerna... så kommer jag att försöka återgå till ursprungsidén... nämligen att få bikarbväxterna att må så bra som möjligt...

Paletten... Jag kommer att ha sådana Tanganyikaciklider som går att ha i ett så litet kar... Har bestämt mig för L Multifasciatus (de har jag redan i karet), Altolamprologus compressiceps "Sumbu" och Julidochromis transcriptus "Uvira"

#63 - 18 september 2004 16:32
Notera att jag skrev förmodligen på svaret om det går att punktbehandla också. Jag vet altså inte helt säkert hur ditt kar kommer att reagera. För mycket peroxid tar död på fisken.
MVH
Magnus
#64 - 18 september 2004 22:18
Peroxiden lämnar flaskan och sammanfaller så fort den nått vattnet, det dröjer altså inte till det når skiten i karet, mitt fel.
Nej, jag tror du har alldeles rätt. Jag kan inte förstå varför peroxiden skulle sönderfalla direkt den träffar vattnet.
syret skall få plats. Reaktionen startas på katalysatorn och fortsätter i mötet med akvarievattnet.
Jag tycker det verkar som om katalysatorn bara finns till för att skapa syrgas, som trycker ut oreagerad peroxid i akvariet.
Katalysatorn ändras inte i reaktionen enligt författaren, ändå varnar han för bly som katalysator. Verkar det rätt?
Nej. Det var en av de saker jag inte trodde på. Själva definitionen på en katalysator är nåt som orsakar kemiska reaktioner utan att själv förbrukas, dvs blyet/silvret löser inte upp sig.
I vilket fall så hittade jag en liten blykula för fiske i min akvariegrus som legat i karet i 10 år.
Ju mjukare vatten och ju lägre pH desto mer löser blyet sig, men jag tror inte heller att blyet är ett problem.
Annars så vet jag att det finns folk här på zoopet som valt att använda silver i stället, det kan ju vara bättre om man vill sova helt lugnt.
Hmmmm... ja, kanske, fast silver är också en tungmetall. Vet inte hur giftig den är, men giftig är den.
#65 - 19 september 2004 08:21
Förlåt azur, jag svävade lite på målet. Kanske för att du inte brukar ha fel.

Den informationen jag har är införskaffad när jag arbetade på ett företag som tillverkar blandannat väteperoxid. Jag arbetade tillsammans med en som haft oxydator i sitt kar i 5 år. Han hade kunskaper om både peroxiden och om akvarium, även om teoretiska kuskaper till stor del fattades. Vad skönt att veta att han hade rätt.

Att jag fick för mig att det reagerar direkt i vattnet kom dels av att du sade emot mig, dels av den sista artikeln som du länkade till. Men nu är vi på rätt spår!
MVH
Magnus
#66 - 19 september 2004 10:36
Ja, jag ber om ursäkt, jag hade helt missuppfattat vad en oxydator gör. Jag trodde den funkade som en CO2 reaktor, dvs att man producerar syrgas i en sluten behållare, som sen får diffundera ut i vattnet. Jag fick det uttrycket för att artiklarna tryckte så mycket på den ökade syrgashalten.
Ledsen för förvirringen.
#67 - 19 september 2004 10:42
Lugnt Azur - jag hade läst samma artiklar och var också helt säker på att det enbart var syrgasen man var ute efter.

Däremot har Magnus övertygat mig, eftersom jag även vet hur känsliga alger är mot H2O2.
#68 - 8 oktober 2004 12:17
Hallojs! Jag aktiverar den här tåten igen eftersom ny experimentlusta uppkommit. Jag har inte använt oxydatorn särskilt mycket... fick lixom inte till det tyckte jag.. hur liten bit silvertråd jag än tog så tömdes oxydatorn väldigt snabbt och endast de alger som låg an mot utloppet tog stryk...
Jag funderar nu på en annan sak... Jag har en osmosanläggning hemma just nu... Vad tror ni om att göra osmosvatten... tillsätta bikarbonat för att få upp hårdheten och använda det vid vattenbytet... måste väl bli noll näring till algerna då??? Jag har fått en minskad men ej nollad tillväxt på algerna genom att endast byta vatten varannan vecka och då inte tillsätta någon gödning.
Om ni tror på osmosvattnet (ro) så skulle jag vilja veta hur mycket av det vattnet man kan använda vid ett vattenbyte...
#69 - 8 oktober 2004 12:46
Ja, har du problemet att det finns nitrat/fosfat i kranvattnet så hjälper osmos. Jag skulle dock rekommendera att du har i också en liten nypa salt i vattnet, inte bara bikarbonat. Sen är det bara att byta så mycket du vill/kan/orkar.
#70 - 8 oktober 2004 13:21


Vad tror ni om att göra osmosvatten... tillsätta bikarbonat för att få upp hårdheten och använda det vid vattenbytet... måste väl bli noll näring till algerna då???


Om du inte ska ha några växter så lär det absolut bli mindre näring till algerna och därmed slöare algtillväxt, men har du fiskar kommer algerna aldrig vara begränsade ändå. Speciellt inte med bikarbonattillförsel.

Med Osmos och bikarbonat får du initialt extremt låga näringsnivåer som snabbt ökar mellan varje vattenbyte.

Skulle du istället föra förbi vattnet genom blomlådor med hungriga krukväxter skulle du potentiellt kunna få ganska låga näringsnivåer jämt.
PatrikMalmo
#71 - 8 oktober 2004 16:15
Intressant diskussion. För egen del så har jag också upplevt att oavsett hur stor/liten katalysatorn än är, så åker peroxiden ut i karet rätt snabbt. Det måste helt enkelt komma ut peroxidlösning i karet med den hastigheten.

I mitt 600-liters så försvann alla blågrönalger (utom en klick längst bort från oxydatorn) mycket snabbt (en vecka). Andra alger (tofsalger främst) påverkades med tiden, och några Anubias i karet såg ett tag ut som om de var odlade ovan vatten. Spegelblanka blad, helt enkelt.

Blir nyfiken på om Nancy inte märkt några negativa effekter på växterna alls? Mina Vallisneria smälte ner otroligt fort, och Hornsärven rasade ihop på en dag. Gjorde en skillnad om Vallisnerian var väl rotad eller inte. Hornsärv funkar fortfarande inte i det karet, har räddat över en del i ett annat kar utan oxydator där de tar sig fint.

Håller annars med defdac kring osmosvattnet - så länge man har fisk i karet och matar en del, så gör detta varken till eller från på algerna. Kanske, kanske på längre sikt, det ska jag inte svära på - beror på vad fodret innehåller. Det trista är ju att vi ofta vill ha snabbt resultat, och då tillgriper vi Alvedon-lösningar på problemen (ser oxydator som en Alvedon-lösning). Lösningar på kort och lång sikt kan ju se lite annorlunda ut. Att vara ihärdig med en oxydator med svag lösning kan ge ett annat resultat än att punktbehandla alger med peroxid, t ex. Det är dock bara ett tankespån, har inte kört särskilt länge med oxydator själv, och aldrig punktbehandlat alger med peroxid.

Hilsen!!
#72 - 24 oktober 2004 22:05
Hallojs! Här går det inte framåt med algutrotningen... snarare bakåt... mest beroende på tidsbrist. Funderade på en sak....
Jag har ett litet kar stående tomt... som jag ska använda som lite "tillfälliga experimentkar" tänkte jag... Om jag flyttar över alla växter dit... då kan jag väl köra någon sorts algutrotningsmedel i Tanganyikat... har ju algmatta på allt just nu... Kan ju köra på lite mera hejdlöst med peroxid i ett kar utan fisk.... får väl göra vattenbyten med vatten från andra kar för att få näring till växterna där...
Hur gör ni som inte har växter i karen egentligen??? Måste ju vara jättesvårt att undvika alger om man inte har växter som tar hand om näringsämnena, eller??
#73 - 24 oktober 2004 22:22
Varför inte bara tömma karet helt och låta det stå tort några dagar och utan ljus? om du drämmer i massa peroxid har du ihjäl alla goda bakterier som skulle kunna finnas i karet... det är iaf en billigare lösning än att ha i massa peroxid som du ändå måste späda ut innnan du har i fiskar/växter igen...
Du kan ju köra pumpen i det tillfälliga karet så dom inte dör och det blir som du startat från scratch...
#74 - 24 oktober 2004 22:28
Alltså... i det stora karet hade jag tänkt ha kvar inredning, fiskar och filter... där skulle jag köra vanligt algmedel... De fiskar som jag har i det karet kan jag inte ha någon annan stans för tillfället, så de måste vara kvar där...

I det lilla karet... som är tomt i övrigt... skulle jag ha bara växterna... och testa med peroxid...

Om jag får väck algerna på växterna...sedan får dem att må bra som tusan... och sätter ner dem i ett algfritt kar... så tänkte jag att de kanske skulle hinna ta över innan algerna kommer igen... som det är nu så har verkligen algerna övertaget i det stora karet.
#75 - 24 oktober 2004 22:43
oki det låter ju vättigt :)
#76 - 25 oktober 2004 06:34


Måste ju vara jättesvårt att undvika alger om man inte har växter som tar hand om näringsämnena, eller??


Det är inte riktigt så det fungerar. När växterna strippat vattnet på näringsämnen så dom är helt begränsade så har algerna uppdukat bord.

Mikrofyterna, algerna, är *mycket* bättre anpassade till akvatiskt leverne jämfört med makrofyterna, växterna, då algerna klarar sanslöst låga näringsnivåer och klarar att utnyttja variationer i näringsnivåer oerhört snabbt, mycket pga deras litenhet. Växterna fungerar bäst vid helt stabila näringsförhållanden, eller rättare sagt förhållanden då dom aldrig blir näringsbegränsade.

Växtlösa akvarier tror jag man kan få ganska väluppfostrade om man lyckas hålla oerhört stabila förhållanden. Exakta regelbundna vattenbyten, väldigt stor filtermassa och absolut aldrig någon övermatning som kan ge Ammoniumspikar som vissa alger slår glädjekullerbyttor av.

Nitrat- och fosfathalter är ointressant eftersom de test vi har ändå inte kan mäta halter som algerna blir begränsade av.

Stabilitet, fantastiskt stor och effektiv filtermassa gör att algerna går in i vänteläge. Ger man dom aldrig "go-go-go" iform av oregelbunden övermatning och omkringrotande i gruset utan vattenbyte kommer dom heller aldrig börja växa rapant.

Det innebär att för varje *regelbundet* vattenbyte man orkar slå på algerna iform av algskrubbning och försiktig grusvändning så kommer dom inte växa speciellt snabbt.
#77 - 25 oktober 2004 07:26
Okidok, defdac! Om det nu är som du säger så borde jag kunna hålla algerna stången med den skötsel som är på det karet, 30-50% vattenbyte i veckan och skapliga filter. Att algerna fick fäste den här gången, berodde nog på att jag bytte inredning och vattenvärden samtidigt som jag tanklöst pytsade i TMG. Tar ur växterna, försöker bli av med algerna, och sätter inte tillbaka växterna förrän jag fått stabilitet och väldigt pigga växter att sätta i...
#78 - 25 oktober 2004 07:36


Att algerna fick fäste den här gången, berodde nog på att jag bytte inredning och vattenvärden samtidigt som jag tanklöst pytsade i TMG.


Ja sådana förändringar brukar vara poppis hos algerna.











Annons