Hallojs!
Jag har precis startat upp ett 150 liters kar där jag ska ha Tanganyíkaciklider... jag "kryddar" vattnet med Bikarbonat för att få upp Kh och pH till lite bättre värden... 2 msk i karet gav ett Kh på 11 (tyvärr med prodacs test) pH ligger på 8,5 (Seras test)... Jag vet att jag kanske borde skaffa bättre tester, men jag vill använda upp de jag har så länge...
Jag läste om Bikarbväxter och tänkte att jag kunde testa med lite sådana... biotopvidrigt men snyggt... Slängde i tre rejäla Javaormbunkar, tre Anubais och en Gallerplanta i karet... Både botten och filter är väl inkörda... bytte bara ut fiskar och växter efter att malarna fått flytta ur karet...
Vid första vattenbytet i går så stod jag där med TMG flaskan och funderade hur jag skulle göra.... puttade i en halv dos... och ve och fasa!!!
Ser nu att jag har någon sorts trådalger på växterna... de har kommit direkt nu efter helgen... Växterna ser ut som att de blivit gråhåriga... jag ser inga förgreningar på "håren" och en del har blivit över en dm långa...
Har kollat runt lite på algsidorna och misstänker att det är trådalger eller staghorn...
Vad ska jag göra nu då? Sänka belysningen... eller något annat???
Någon som vet varför det blivit så här... ska jag alltså inte göda någonting??? Eller har det med något annat att göra...