Tanganyika, 720L.. hur gå till väga?

#1 - 17 september 2007 17:39
Hej vi har funderingar på att göra om vårat 720L till tanganyika. Vi har ingen som helst erfarenhet av detta och undrar vad man bör tänka på. Har även en följdfråga kan man ha L-Malar i den typ av vatten som krävs? tänker då främst på L017 och LDA33
#2 - 17 september 2007 17:54
Bör gå bra - jag har kanske inte haft just dessa (men en som är väldigt lik L017) i Tanganyikavatten men dock ett antal andra inklusive golden nugget. Läs Max_B:s tråd - där finns mycket att hämta.

MVH Lasse
#3 - 17 september 2007 18:12
Kul men ännu en som går ner sig i tanganyikaträsket:)
Har du tänkt nånting på vilka fiskar du/ni vill ha?

Kan bara instämma med lasse, läs maxb`s tråd! Där finns MYCKET matnyttigt att läsa!:)

/Hans
#4 - 17 september 2007 19:19
tycker malar blir rätt hårt vaktade i ett tanganyika kar, iaf hos mig. Bättre med zebra snäckor, fiskarna attackerar dom några gånger men dom bara glider vidare :p
#5 - 17 september 2007 20:04
[COLOR=blue]Om du ska ha L-malar i karet så måste du ha åtminstone en ROT som de kan gnaga på. Jag håller på att gå över till Tanganyika, men jag har L-malar och kommer därför att använda mycket kalkrik sand och sten så att det inte gör någon större skillnad med pH:t om jag skulle klämma ner en eller två små rötter någonstans.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Lycka till!!![/COLOR]
#6 - 17 september 2007 21:18
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Om du ska ha L-malar i karet så måste du ha åtminstone en ROT som de kan gnaga på. Jag håller på att gå över till Tanganyika, men jag har L-malar och kommer därför att använda mycket kalkrik sand och sten så att det inte gör någon större skillnad med pH:t om jag skulle klämma ner en eller två små rötter någonstans.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Lycka till!!![/COLOR]

Vad jag vet så gäller inte roten alla L-malar och definitivt inte de som finns i de snabbta flytande bergsbäckarna (där finns det ganska lite träd om man säger så). Panaqua varianterna måste däremot ha cellulosa vad jag vet.

Vad gäller malarna och tanganyika så hade inte cikliderna en chans i min 310 - till och med en leleupi fick backa om någon av malarna skulle fram. Jag hade väl en 5 arter ihop med mina tanganyiker. Han som köpte mitt akvarium log med hela ansiktet när den ena sällsynta varianten efter den andre dök upp när vi rev ur mina BTN moduler.

MVH Lasse

Annons