Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

#1 - 17 augusti 2008 20:56
[SIZE=5]Tanganyika - Rio 240l. med BTN-moduler:)[/SIZE]

Härmed slår jag på gong-gongen för nu startar mitt projekt, jag har iofs redan börjat karva på bakgrunden lite men ändå!

Nu i veckan skall jag åka och köpa ett Juwel Rio240-kar på lämpligt ställe i gbg. Detta skall bli ett tanganyikakar, det skall inredas med en hemmagjord frigolitbakgrund med enbart cement på.
Runda stenar har jag bestämt att det får bli och har plockat ihop runt 40 kilo. Blästersand från biltema den större varianten, tror jag. Jag skulle egentligen vilja ha en liten blandning en lite grusigare variant jag sett en del med, väldigt vit finkornig sand och med lite svart/gråa grus bitar i liksom, det ser lite mer naturtroget ut.

Fiskar är väll lite öppet fortfarande. Jag vill egentligen fylla ut hela akvariet men inte hittat någon "ytlevande" t-ciklid som funkar för min storlek på akvarie, Tips???
Fiskarna får gärna bråka men även kunna harmonisera och ha lite yngel som överlever...utöver dom själva.
Jag vill ha ett blandat kar iaf...med några som är här och några där nån bor i en snäcka och nån bor på en sten osv...

Spikade...typ.
10 st. Snäcklekare, Multis? Occelatus?
2 par Prinsessor, av Burundi?, Daffodil?, Gracilis?
Funderare...typ
1 par Pärl-calvus (Lite för glupska kanske?)
Några Jullar, Marlier's? (ja vad säger jag om jullar?)
Svartprikcig Callochromis (lite känslig kanske?)
1 par Tanganyika zebror (går inte ihop med små ciklider?)

Bilder har vi på sidan/orna:
nr.2 inl.36
nr.2 inl.38
nr.3 inl.45
nr.3 inl.50
nr.3 inl.60 Senaste!
#2 - 18 augusti 2008 21:28
[COLOR=blue]Härligt med någon i samma storlek och sjö som mig :D [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]-Av Prinsess-varianterna så är Daffodil den snyggaste, men Gracilis den som är ståtligast Tycker jag iaf. Själv kör jag med Daffodil.[/COLOR]
[COLOR=blue]-De snyggaste snäcklekarna är Lamprologus Stappersi (finns på herkules zoo, Gbg), men även Gula Occelatus är snygga.[/COLOR]
[COLOR=blue]-Jag har en Julidochromis Marlieri som är väldigt snygg, men Regani skulle jag också vilja testa (Pappa säger att de är snyggast, men jag har själv ingen aning:p)[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Resten har jag ingen erfarenhet av... Jag håller på att skaffa lite erfarenhet av Troffar som varit i karet en timme nu, vi får se hur det går där. :p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Lycka till och upp med bilder!:D[/COLOR]
#3 - 18 augusti 2008 22:18
Köpte mitt kar idag och håller på o filar o pysslar med bakgrunden skall åka och köpa lite husfix eller cement eller nått imorn:)
Några tips på vad för nått jag ska leta efter och kanske vart i gbg jag kan åka?
Finns det mindre paket än dom där 25-kilos-jävla-säckarna som jag bara behöver ½ kilo av?
Vart finns pigment? Eller ska jag skippa det?
(Jag skall inte lacka)

Man kan väll säga att din tråd har innehållt en del intressant läsning inför detta projekt :)
Daffodil tycker nog jag är snyggast vid en första titt fast sen är ju dom vanliga väldigt fina när dom liksom saknar färg och bara..ÄR.
Samma gäller nästan med multisarna men jag vet inte mycket mer om dom än just utseendet.

Troffar tror jag inte att jag kommer att ge mig på...Lite för litet kar för dom och dom är väll rätt dyra och känsliga...vad är det som är så häftigt med dom...egentligen?
#4 - 18 augusti 2008 22:58
[SIZE=5]Behöver jag något (liggunderlag/frigolit) mellan bänken och akvariet på ett Juwel Rio 240?[/SIZE]
[SIZE=5]Det har ju ram...[/SIZE]
#5 - 18 augusti 2008 23:35
Jag väntar på mitt goldmedlemskap för att sätta in bilder men kan inte hålla mig/er :D

Här har jag börjat karva lite på frigoliten... 10 cm tjock skiva får räcka.
Länk

Här har vi bakgrunden exter typ sista filningen och i karet.
Länk

Paintbild från min skiss på karet (ovanifrån)
Länk
#6 - 19 augusti 2008 07:32
hlafk skrev:
[SIZE=5]Behöver jag något (liggunderlag/frigolit) mellan bänken och akvariet på ett Juwel Rio 240?[/SIZE]

[SIZE=5]Det har ju ram...[/SIZE]

[COLOR=blue]Är det ett ramakvarium eller står det med plan botten på en bänk? Ett alu-ramakvarium är konstruerat så att det kan måtstå ganska mkt tyngd utan problem, men ligger det plant på en bänk så är frigolit att föredra. (Detta är iaf vad jag fick lära mig när jag höll på med mitt projekt...)[/COLOR]
#7 - 19 augusti 2008 07:37
hlafk skrev:

Paintbild från min skiss på karet (ovanifrån)

Länk

Ska du ha kanelbullar i akvariet? :confused: ;)
#8 - 19 augusti 2008 07:44
hlafk skrev:
Köpte mitt kar idag och håller på o filar o pysslar med bakgrunden skall åka och köpa lite husfix eller cement eller nått imorn:)

Några tips på vad för nått jag ska leta efter och kanske vart i gbg jag kan åka?

Finns det mindre paket än dom där 25-kilos-jävla-säckarna som jag bara behöver ½ kilo av?

(Jag skall inte lacka)

Man kan väll säga att din tråd har innehållt en del intressant läsning inför detta projekt :)

Daffodil tycker nog jag är snyggast vid en första titt fast sen är ju dom vanliga väldigt fina när dom liksom saknar färg och bara..ÄR.

Samma gäller nästan med multisarna men jag vet inte mycket mer om dom än just utseendet.

Troffar tror jag inte att jag kommer att ge mig på...Lite för litet kar för dom och dom är väll rätt dyra och känsliga...vad är det som är så häftigt med dom...egentligen?

[COLOR=blue]En tråd med mkt bra läsning är MaxB's tråd "960 Tanganyika"...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag var också tveksam till troffar, men efter att pratat med Freddan så blev jag övertygad om att det funkar. Det jag ser hos Troffar är att de har så snygga färger och, ja... De är helt enkelt snygga. De är väl som Discus i ett SA... Vackra och härligt beteende.[/COLOR]
[COLOR=blue]Din fisklista kommer att bli alldeles perfekt utan troffar, det är jag säker på. Sessor är några roliga firrar:p[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Gör så att du åker runt lite, du som har möjligheten, i Gbg och titta in i några affärer (Herkules Zoo, Zoomässan i Kungsbacka, Nol Ciklidhobby etc...) och kolla på fiskarna live. Bilderna på nätet säger inte alltid hus snygg/ful en fisk är.[/COLOR]
#9 - 19 augusti 2008 07:50
hlafk skrev:

(Jag skall inte lacka)

Färgpulver/pigment ska du nog skippa om du inte ska lacka, se dessutom till så cementen/fixet får härda ordentligt. Är inte säker på att det funkar utan lack ändå, lakas ju ur skit å mög från cementen som skulle kunna skada fiskarna.. *(här kan någon annan ta vid och utveckla..)
#10 - 19 augusti 2008 10:27
matte159:
Det är ju ett vanligt juwel plastramakvarie. Stod dessutom i bruksanvisningen ungeäfr: Placera akvariet på bänken utan något emellan.

Det känns som jag läst de flesta trådar på detta forum nu, det senaste speciellt dom som handlar om tanganyika akvarium och även de med hemmagjord bakgrund.
Fastnade mycket för 4-metersakvarie-tråden på ciklid.org...

När jag är redo med karet åker jag nog till Nol eller herkules och köper en handfull snäcklekare som första fisk iaf... Och snäckskal, vad kostar sådana ca?

Beerzon:
Kanelsnäckor om jag får be...

NIC:
Jag har läst många olika åsikter om det där. Cement eller betong eller vad mna nu har i bottenplattor till hus ska väll kunna stå emot väta till 100% egentligen. Så jag tror inte det ramlar ut så himla mycke prylar från det. Får kolla lite bara så att det inte är något extragift i blandningen...
Jag tror jag litar på den HÄR artikeln den verkar ändå vara gjord nångång runt 2002 om man kollar datumet på spackelpåsen :)
#11 - 19 augusti 2008 14:07
hlafk skrev:
matte159:

Det är ju ett vanligt juwel plastramakvarie. Stod dessutom i bruksanvisningen ungeäfr: Placera akvariet på bänken utan något emellan.

Det känns som jag läst de flesta trådar på detta forum nu, det senaste speciellt dom som handlar om tanganyika akvarium och även de med hemmagjord bakgrund.

Fastnade mycket för 4-metersakvarie-tråden på ciklid.org...

När jag är redo med karet åker jag nog till Nol eller herkules och köper en handfull snäcklekare som första fisk iaf... Och snäckskal, vad kostar sådana ca?

Beerzon:

Kanelsnäckor om jag får be...

NIC:

Jag har läst många olika åsikter om det där. Cement eller betong eller vad mna nu har i bottenplattor till hus ska väll kunna stå emot väta till 100% egentligen. Så jag tror inte det ramlar ut så himla mycke prylar från det. Får kolla lite bara så att det inte är något extragift i blandningen...

Jag tror jag litar på den HÄR artikeln den verkar ändå vara gjord nångång runt 2002 om man kollar datumet på spackelpåsen :)

[COLOR=blue]Gör som de säger i bruksanvisningen och stämmer inte det så borde du väl kunna ta det på garantin.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Ang. snäckor så kan du köpa "riktiga" tanganyika-snäckor i zooaffären för kanske 10:- /st eller något åt det hållet. Annars kan du bara köpa ett gäng vinbergssniglar i frysdisken, äta/slänga bort snigeln, sedan koka skalen och ner i akvariet.:)[/COLOR]
#12 - 19 augusti 2008 14:25
matte159:
det känns mer rätt att ha tanganyika snäckor... och verkar nästan som dom kan vara billigast.... Jag kollade i affären där jag köpte karet och dom hade en liten korg där det stod små 29,50kr och stora 49,50kr. Och dom stora var i normalstorlek för snäcklekare... BÄH!!!
men har för mig att jag sett på herkules för 10 eller 15 spänn... behöver ju en 20 stycken så det blir en slant.
#13 - 19 augusti 2008 14:31
Nu har jag köpt husfix, silikon, 10 mm frigoskiva att ha under sanden, varmluftspistol till bakgrunden och en påse St Eriks Dekorfogsand Grå 0-2mm...

Behöver man silikonera fast en 10 mm tjock frigolitskiva som ska vara under bottenmaterialet? Det är väll lika bra?
#14 - 19 augusti 2008 15:01
Något som slog mig var att jag skulle kunna karva ur lite frigolit i vänstra delen av akvariet och på så sätt få plats med min lilla extrapump som jag haft i mitt mindre akvarie.. En sån HÄR.
Tänkt mig i vänstra delen nere vid botten och längst in så att säga för att vispa runt lite på botten och för att blåsa tillbaka till den stora pumpen igen.

Behövs detta egentligen till min juwelpump som ska blåsa på 1000l/h ?
Jag har i skrivande stund en möjlighet att göra det snyggare än om jag hade ångrat mig sen?
Eller ska jag önska mig att jag köper ett lite större ytterfilter till mig själv i julklapp och har i den delen? som knappt syns alls?

[SIZE=3]NÅGON...BESTÄM MIG!!![/SIZE]
#15 - 19 augusti 2008 15:06
hlafk skrev:
matte159:

det känns mer rätt att ha tanganyika snäckor... och verkar nästan som dom kan vara billigast.... Jag kollade i affären där jag köpte karet och dom hade en liten korg där det stod små 29,50kr och stora 49,50kr. Och dom stora var i normalstorlek för snäcklekare... BÄH!!!

men har för mig att jag sett på herkules för 10 eller 15 spänn... behöver ju en 20 stycken så det blir en slant.

[COLOR=blue]Jag har aldrig behövt köpa egna utan de har följt med då jag köpt fisk från privatpersoner, men jag har hört att priset skulle vara runt 10:-, kanske hade fel då :([/COLOR]
#16 - 19 augusti 2008 15:08
hlafk skrev:
Något som slog mig var att jag skulle kunna karva ur lite frigolit i vänstra delen av akvariet och på så sätt få plats med min lilla extrapump som jag haft i mitt mindre akvarie.. En sån HÄR.

Tänkt mig i vänstra delen nere vid botten och längst in så att säga för att vispa runt lite på botten och för att blåsa tillbaka till den stora pumpen igen.

Behövs detta egentligen till min juwelpump som ska blåsa på 1000l/h ?

Jag har i skrivande stund en möjlighet att göra det snyggare än om jag hade ångrat mig sen?

Eller ska jag önska mig att jag köper ett lite större ytterfilter till mig själv i julklapp och har i den delen? som knappt syns alls?

[SIZE=3]NÅGON...BESTÄM MIG!!![/SIZE]

[COLOR=blue]I mitt kar har jag "bara" 1000l/h och det räcker en bra bit, men visst det skadar ju inte med mer cirkulation...:p[/COLOR]
#17 - 19 augusti 2008 15:20
matte jag sa faktiskt att du/ni skulle bestämma mig.
Jag tror jag sliter av en bit av en "sten" där på kanten så jag iaf slipper ha den mitt på sidorutan :) det blir inte så fult det ser lite "spontant" ut som stenar borde göra :)
#18 - 19 augusti 2008 19:45
Detta projektet skall jag följa noga :) skall själv "bygga" om mitt 240L SA till TA

angående cementen/fixen, om du kör utan att lacka, lägg flera tjocka lager! du vill ju inte att frigoliten skall synas på ett tag.
cement ska nog inte innehålla allt för giftiga ämnen, men det innehåller rätt mkt kalk och det är ju bara ett plus,
iochmed du ska köra tanganyika (högre pH),

om du dessutom gör ett 20-30% vattenbyte i veckan så späder man ju ut de gifter som kan tänkas finnas.

några tankar bara

Lycka Till!
#19 - 19 augusti 2008 22:25
Drog med min "supermagnet" lite över min nya fina påse med grå fogsand (som enligt expediten nä kan inte tänka mig att den innehåller några gifter eller metaller) och det prasslade på som fan och till slut hade jag en lite klump hängandes efter magneten...så den skall tillbaka imorn. Ska nog köpa rådasand den är inte så fasligt dyr...vart ska jag annars kolla efter sand i Göteborg?
Biltema verkar ha slutat med blästersand och Julas är slut...

Jag har ju Juwels aktivakolgrejs som kanske hjälper mig med det där lite...
#20 - 19 augusti 2008 23:00
Magneten satt rätt bra på en del stenar jag plockat också...
Är det nån fara?
Detta gäller både stenen jag plockade i skogen som låg halvt nergrävda i en barrskog och även de jag plockade från en byggplats där dom grävt upp en massa i vårt leriga göteborg...

Kollade även stenarna i mitt andra kar som stått i 1 år utan problem, där fastnade magneten också...

Hur ska jag bete mig?
#21 - 20 augusti 2008 01:15
HEHE nu har jag tjötat mycket...
Fast nu är jag lugn:) Stenarna verkar det inte vara nån direkt fara med och imorn ska jag köpa råda sand och blanda med min mycket vitare som redan har...

Det kluriga är egentligen bakgrunden...jag har "husfixat" den idag, utan pigment och utan lack.
Frågan är egentlige om jag borde låta detta dröja ytterligare en dag och åka och köpa lite pigment för att få en lite mörkare grå färg. Nu är den lite kalkstens eller a något gråare.
Bild kommer HÄR.
Är det snarare stenarna det är fel färg på eller är det ens fel färg?
Man får tänka in att det skall på en algmatta också förhoppnignsvis(för en gångs skull:)). Det skall ju i en himla massa mer sten..
#22 - 20 augusti 2008 20:35
hlafk skrev:

Fast nu är jag lugn:) Stenarna verkar det inte vara nån direkt fara med och imorn ska jag köpa råda sand och blanda med min mycket vitare som redan har...

Det kluriga är egentligen bakgrunden...jag har "husfixat" den idag, utan pigment och utan lack.

Frågan är egentlige om jag borde låta detta dröja ytterligare en dag och åka och köpa lite pigment för att få en lite mörkare grå färg. Nu är den lite kalkstens eller a något gråare.

Bild kommer HÄR.

Man får tänka in att det skall på en algmatta också förhoppnignsvis(för en gångs skull:)). Det skall ju i en himla massa mer sten..

hej
tänk bara på att om du tar i för mycket färgpigment i husfixen så kommer den inte att härda ordentligt vilket gör att när du fyller karet så kommer den att vittra sönder på ett par dagar(vilket jag fick erfara när jag byggde min bakgrund), som sagt så går det rätt fort med algmatta fick nog min på nån månad å då behöver du inte oroa dig över vilka färger dina stenar har för algmattan kommer att täcka allt...
mvh krille

ps kolla på mitt 540L T-kar. ds
#23 - 20 augusti 2008 22:52
buffe78 skrev:
hej

tänk bara på att om du tar i för mycket färgpigment i husfixen så kommer den inte att härda ordentligt vilket gör att när du fyller karet så kommer den att vittra sönder på ett par dagar(vilket jag fick erfara när jag byggde min bakgrund), som sagt så går det rätt fort med algmatta fick nog min på nån månad å då behöver du inte oroa dig över vilka färger dina stenar har för algmattan kommer att täcka allt...

mvh krille

ps kolla på mitt 540L T-kar. ds

Snyggt...men det jag ser där är hur bra det blir med stenar som har samma färg som bakgrunden :( till mig och :D till dig !
#24 - 20 augusti 2008 22:58
Idag Spontanhandlade:) jag två BTN-moduler E och N...den ljusare varianten det kändes mest "T"...

E sitter till vänster och N sitter till höger ska måla resterande bakgrund svart...det kommer bli bättre än den där jävla frigolitbiten :D

Lite orolig för ojämnheterna i BTN-modulerna dom är ju lite skeva liksom.
Jag försökte styra upp det men kom ingen vart och tyckte att jag inte hört talas om att man ska sitta o fila o pilla nått på dom så jag tryckte dit dom och nu ligger stenar på och pressar ner det värsta...
Flytkraften verkar vara ganska lugn jag har dels sett till så det får komma in vatten bakom och sen verkar det som sånt fogskum suger åt sig vatten så då borde ju flytkraften avta något??? ...kanske

Bilder kommer såfort mitt guldmedlemsskap är klart!
#25 - 21 augusti 2008 00:11
hlafk skrev:

Bild kommer HÄR.

Shit.., e husfix SÅ ljust..)
Ser ut som gips.., Men du kanske vill ha så ljust, jag hade velat ha mörkare men om man ska blanda i pigment så e d lack som gäller och blank bakgrund kan man klara sig utan.
Å andra sidan så e den väl inte blank så länge med tanke på alger å annat skröfs..
#26 - 21 augusti 2008 01:02
NIC skrev:
Shit.., e husfix SÅ ljust..)

Ser ut som gips.., Men du kanske vill ha så ljust, jag hade velat ha mörkare men om man ska blanda i pigment så e d lack som gäller och blank bakgrund kan man klara sig utan.

Å andra sidan så e den väl inte blank så länge med tanke på alger å annat skröfs..

ja det var ju det...jag kollade på deras hemsida typ och att den skulle vara mycket mörkare så jag provade...
Jag har hört om folk som blandat pigment i husfix utan att lacka så det ska gå...

MEN jag har lagt ner det där projektet idag när jag var på stan o letade pigment och skulle bara svänga in på herkules och råkade köpa 2 BTNmoduler :)
#27 - 21 augusti 2008 05:03
hlafk skrev:
ja det var ju det...jag kollade på deras hemsida typ och att den skulle vara mycket mörkare så jag provade...

Jag har hört om folk som blandat pigment i husfix utan att lacka så det ska gå...

MEN jag har lagt ner det där projektet idag när jag var på stan o letade pigment och skulle bara svänga in på herkules och råkade köpa 2 BTNmoduler :)

tänk om jag hade haft råd med att "råka" köpa två BTN moduler...

aja så är det när man är student (lr nästan student, har två terminer kvar:D)
#28 - 21 augusti 2008 11:38
Dom kostade mer än vad min "akvarieinredningsbudget" plus fiskar skulle kostat :)
Fast det här kommer bli bra så jag är nöjd ändå... får skrapa lite bara...
Fiskar hade jag tänkt köpa typ 1 gång i månaden och man brukar ju få lön just 1 gång i månaden...

Föresten...
Kan man inte kalla dig student i 1 år till då...eller?
#29 - 21 augusti 2008 13:17
hlafk skrev:
Dom kostade mer än vad min "akvarieinredningsbudget" plus fiskar skulle kostat :)

Fast det här kommer bli bra så jag är nöjd ändå... får skrapa lite bara...

Fiskar hade jag tänkt köpa typ 1 gång i månaden och man brukar ju få lön just 1 gång i månaden...

Föresten...

Kan man inte kalla dig student i 1 år till då...eller?

ne asså, man brukar ju säga att man är Fattig student:p

man säger ju inte att man är en fattig gymnasieskolaelev.

sorry om jag förvirrade dig:P
#30 - 21 augusti 2008 14:03
[COLOR=blue]Du får tjata lite på Kjell nu så att det kommer igång med ditt gulsmedlemsskap ;) Jag e trött på att behöva vänta på bilder :p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Har ni samma problem, ni som kan ladda upp bilder, med att det inte riktigt funkar som det ska? Mitt internet lägger av när jag försöker :([/COLOR]
#31 - 21 augusti 2008 19:05
Hade dem många Btn moduler på lager på Hercules?
å förresten vart ligger det i gbg?
#32 - 21 augusti 2008 19:07
hitta det på nätet....:)
#33 - 21 augusti 2008 21:53
matte159:
Jag har inga problem med imageshack.us iaf...inte provat på nån dag eller så men då var det lugnt... eller menar du här på zoopet?

buffe78:
det fanns hyfsat många faktikt både av den gråa som jag har och den brun/röda 10 av varje...inga hela bakgrunder dock...
#34 - 21 augusti 2008 21:56
Kommer det räcka med 1/4 eller kanske 1/3 flaska silikon till 2 moduler?
Det var så mycket jag använde iaf, tog rätt mycket i innerkant så det inte skulle kladda ut på rutan...
Jag har även sett till så dom vattenfylls...

Nå håller det?
Och törs man ställa akvariet upp efter att det härdat i 12 timmar?
#35 - 21 augusti 2008 22:52
Saxat ur produktbladet för Casco Glassilikon som jag änvände...lite oroväckande...det tjockade i mitten av texten.

[LEFT][FONT=Arial,Bold][SIZE=2]"Begränsningar[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Glassilikon rekommenderas inte för tätning eller limning på betong,[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][FONT=Arial]marmor, plåt, bly, speglar (Utan tillverkares godkännande) eller porösa[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial]material som kommer vara genomdränkta av vatten. Vissa typer av[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial]gummipackningar eller isoleringsband kan avge mjukgörare – dessa kan[/FONT][/SIZE][/LEFT]
[SIZE=2][FONT=Arial]påverka färg och vidhäftning."[/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial]Sånt skum verkar ju suga åt sig vatten och är poröst...[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial]jag är väll bara orolig :([/FONT][/SIZE]
#36 - 22 augusti 2008 12:07
Nu är jag "guldare" så nu blir det bilder av...på riktigt.
Klämde i lite extra silikon idag vid 00:00 så får när jag törs fylla det med vatten. Förhoppnignsvis ikväll men det vore ju så tråkigt om allt lossnade.

Jag presenterar iaf här och nu!
...
[SIZE=3]The Work in Progress. del1[/SIZE]

Bild. 1 Min hemmagjorda bakgrund som jag kasserade ...
Bild. 2 Min impulsköpta BTN-moduler direkt efter hemkosmt ungefär som jag ville att dom skulle sitta, i ackompanjemang av några stenar.
Bild. 3 Här ligger dom och frigoliten i botten och torkar silikon ...
Bild. 4 Här ser ni lufthålen på ena av modulerna för att släppa in vatten.
Bild. 5 Bakgrunden målas svart...himlans klurigt att få det jämnt
Bild. 6 Här är en bild från mitt test med ljus och några av stenarna som ska få vara i akvariet framöver.

BTW!
Är det nån som vet nått om den där "säkerhets"texten jag hittade om mitt silikon? Det om att den inte fäster på porösa ytor som kommer vara vattendränkta...
...nu kommer bilderna!
#37 - 22 augusti 2008 22:12
[COLOR=blue]SEr riktigt bra ut...:D Härligt att du är en "Guldis" nu ;) [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Ang. ditt silikon-problem så har jag ingen aning. Jag har kört med Glas silikon på allt jag har behövt göra utan problem, men jag har aldig monterat någon btn-modul...[/COLOR]
#38 - 23 augusti 2008 00:01
Tackartackar :) Fler bilder kommer här..

Mja, alla säger ju att man ska ha silikon...glassilikon utan antimögelgrejs, så det borde ju funka...men att just det jag köpte inte funkar till just det, men det borde ju itne skilja sig sådär fasligt mycket alls egentligen:confused:

Får se om jag törs vattenfylla det imorn då har allt torkat och bör vara klart.

Idag har jag lagt i rådasand 0.4-0.8 och lagt i stenarna ungefär som jag vill ha dom... Tycker sanden är lite mörk dock, även om den är utblandad med jätteljus zoolux sand...måste nog bara vänja mig...

Bild 1. Hela karet...saknas bara snäckskal och kanske en liten växt mot väggen mellan stenrösena ??
Bild 2. Här har jag tänkt mig fylla med snäckskal och hoppas på ett fint sandslott :)
#39 - 24 augusti 2008 21:50
Du undrade om snäckskal och i Nol på Ciklidhobby finns riktiga tanganyika skal för runt en tia st.
Tråkigt att du inte blev nöjd med din bakgrund, den såg snygg ut...
Ps i Nol finns det för övrigt många fina fiskar som kan passa i ditt akvarium och Kent som kan svara på alla frågor man kan ha. Lycka till
Har ett 180l Tanganyika men ska byta till ett 325l när jag fixat en bänk till det.
#40 - 24 augusti 2008 22:47
Du undrade om snäckskal och i Nol på Ciklidhobby finns riktiga tanganyika skal för runt en tia st.

Tråkigt att du inte blev nöjd med din bakgrund, den såg snygg ut...

Ps i Nol finns det för övrigt många fina fiskar som kan passa i ditt akvarium och Kent som kan svara på alla frågor man kan ha. Lycka till

Har ett 180l Tanganyika men ska byta till ett 325l när jag fixat en bänk till det.

Snäckskal kirrade jag på ICA Focus häromdan, dom ligger kvar i frysen och jag funderar på om jag ska våga smaka dom...jag liksom vrider överkroppen något när jag tänker på att det är sniglar... Kanske räcker med en rejäl krogrunda osså hem o fyllekäka 24 st :)

Jo den såg bra ut men det liksom kändes som att det kunde gå så illa...om jag inte skulle bli nöjd med den elelr om den inte skulle klara vatten eller dylikt så skulle den vara klistrad på hela glaset o bäh...så jag la ner det :)

I Nol har jag vart ett par gånger, det är väll dit eller herkules jag skulle ta mig för fiskar. Dom ända affärerna med hyfsat tanganyikautbud.

Vad ska jag göra med mitt gamla akvarium? 96 liter komplett med sand o stenar och javaormbunke och en härlig rispa i frontglaset... Funderade på om man kunde fånga lite yngel och ha där framöver...men det är ju bara bökigt...
Bilagor:
#41 - 25 augusti 2008 21:22
Då är det väll dags för lite inredning och fisk frågor...

Lite löst tänkta fiskar..
10 multisar
4 daffodil
1 par calvus el. comrpessiceps

1. Hur stor yta i ett 240 literskar vill multisar ha? Nuvarande planering är en yta på 30*40 cm med snäckskal...
2. Hur många fiskar kan jag starta med? Det står lite här o var att man ska börja med 3-4 stycken och då är det kanske dumt att gå och köpa 10st multisar...och det är väll lika dumt att dela upp gruppen?
3. Skall jag börja med att köpa 4st daffodiler istället?

Sen frågar jag även efter svar på alla frågor jag inte ställt ännu :)
#42 - 26 augusti 2008 05:09
hlafk skrev:

10 multisar

4 daffodil

1. Hur stor yta i ett 240 literskar vill multisar ha? Nuvarande planering är en yta på 30*40 cm med snäckskal...

2. Hur många fiskar kan jag starta med? Det står lite här o var att man ska börja med 3-4 stycken och då är det kanske dumt att gå och köpa 10st multisar...och det är väll lika dumt att dela upp gruppen?

kanske osmart att börja med daffodil, eftersom dom gärna "tar över" hela akvarium.
har ingen egen erfarenhet men har läst detta.
#43 - 26 augusti 2008 06:08
hlafk skrev:

10 multisar

4 daffodil

[COLOR=blue]Jag är väldigt osäker, men jag började med 5st Lamprologus Stappersi (det var ju dock hela gruppen). Sessor har tydligen en benägenhet att ta över karet, även om det inte visas i mitt. Hur Comrpessiceps beter sig vet jag inte...[/COLOR]
#44 - 26 augusti 2008 11:41
jo visst har prinsessor en tendens att ta över akvarium men dom är ju itne jätteintresserade av snäckor, som 1/3 av akvariet till vänster består av...
och om dom inte har någon att ta ifrån akvariet så borde det ju gå...
multisar är ju rätt arga dom med kanske inte precis i början, men dom har ju ett bra gömställe som dom antagligen hittar ganska så fort...

compressiceps är väll ganska rädda av sig, dom är det inte direkt någon tanke att sätta i från början dock...vill gärna hitta något halvvuxet par och sätta i... fast eftersom dom nu är så rädda så kanske det är en dum idé...

...påtal om den där tredjedelen av snäckskal...
Ska jag kanske flytta det området till mitten av karet?
Nu är det till vänster och ett mindre stenröse i mitten och ett större till höger... Jag ser många för och nackdelar med båda lösningarna, men jag är ju ingen fisk...men om det finns nån som är lite mer fisk så kanske dom kan svara...
#45 - 26 augusti 2008 11:47
Såhär ser det ut nu...
#46 - 27 augusti 2008 15:50
(jag är i full gång att koppa fiskar)
#47 - 27 augusti 2008 16:29
hlafk skrev:

[COLOR=blue]Trevligt! :D[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Det där med sessor och multisar... Mina multisar, som är relativt stora, backar för mina Daffodil som är relativt små. Sessor är med andra ord tuffare än multisar.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Är det inte bättre att slänga i de "räddare" fiskarna i karet så att de få göra sig hemma innan det kommer massa andra sorter som vill jaga bort dem. Annars så kan man ju köra på det där som många föredrar, att ändra på inredningen vid köp av ny fisk...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Btw. Det blir riktigt snyggt i ditt kar med modulerna, den svarta bakgrunden och den vita sanden! Super-snyggt :D[/COLOR]
#48 - 27 augusti 2008 16:44
hlafk skrev:

Nice!

då får vi se bilder snart?
#49 - 27 augusti 2008 16:54
Tack!

Jag var i Nol idag och han tyckte att jag skulle skippa prinsessorna faktiskt... Och när jag tänker efter är jag inte lika fäst vid prinsessor som vid de andra arter jag vill ha...så jag har idag inhandlat 6 mutlisar och 1 par calvus black pectoral...
Sen blir det nog någon julle till detta och kanske även nån leptosoma eller sådär... men vad vet jag egentligen?

Det där med att lägga i dom rädda fiskarna först känns mycket rimligt...fast samtidigt så tar dom arga över ändå tillslut...

Allt kan bli hur som helst med akvaristiken...

Bilder kommer inom några timmar:)
#50 - 27 augusti 2008 19:49
3 bilder har jag lyckats få ihop...
Dom är lite svårfotade såhär i början...speciellt calvusarna men dom ska väll vara det jämnt :(

[SIZE=3]The Work in Progress. del. 2[/SIZE]

Bild 1. Här har vi fru Calvus "black pectoral" (dom blir mycket mörkare, hanen är mörkare men har gått o gömt sig för dagen)
Bild 2. Här har vi hela karet
Bild 3. Här verkar vi ha det första paret...ett ganska klassiskt multisfoto, deja-vu-varning tom:)
Bilagor:
#51 - 27 augusti 2008 19:59
Snyggt och väldigt Cleant kar!

nu blir jag oxå sugen på tananyika, Trots att jag bestämmt mig för Malawi...

tänkte du ha ett par av färgstark art i karet senare? hade nog blivit rätt snyggt, att just de paret sticker ut från mängden och bakgrunden
#52 - 27 augusti 2008 20:27
Det är ju lite svårt med färger i tanganyika tyvärr.
Dom flesta har ju lite samma färger. MEN! Calvusarna ska ju nästan bli helt svarta med vita prickar baktill och lite gula om nosen ibland...just nu ser honan ut som en multis den med.
http://www.kim-jakobsen.dk/images/TanganyikaSubstratlegere/calvus20070103.jpg
Det blir nog någon julle, marlieri eller nån annan gärna starkt gula bröstfenor och ja lite mer färg.
Sen är väll leptosoma eller blå neon eller så kanske aktuellt...där har du lite färg och samtidigt så simmar dom lite högre i akvariet...får se hur det blir med det...

Jag hade ju mina hongi i akvariet några dagar och jag kände lite att...ååh malawi, men så hade jag redan bestämt mig så nu är dom borta...lite sorgligt men nu har jag ju nya husdjur att oroa och oja mig över :)
Bilagor:
#53 - 27 augusti 2008 22:51
Nu kom hanen äntligen fram :)
...och jag fick ta lite bilder han är en riktig fegis.
#54 - 28 augusti 2008 05:14
hlafk skrev:
Sen är väll leptosoma eller blå neon eller så kanske aktuellt

kräver inte dem större akvarier?

iaf leptosomorna?

det var lite det, att jag inte kunde ha ngn sådan art, som gjorde att jag blev mer inne på Malawi
#55 - 28 augusti 2008 06:04
Jo det gör dom...enligt zoopet iaf. Har för mig att det fanns nån av dom som inte krävde så stort...
Självklart så läser jag på om fiskarna jag skaffar så jag vet lite ifall dom funkar eller inte. Dom flesta tycker ju olika hela tiden så det beror lite på vart man kollar. Som calvus säger ju en del att det räcker med ett 100liters akvarie jag har läst om nån som tycker det ska vara i et 200-250 liters och här på zoopet står det 170 liter.
#56 - 28 augusti 2008 13:19
hlafk skrev:
Jo det gör dom...enligt zoopet iaf. Har för mig att det fanns nån av dom som inte krävde så stort...

Självklart så läser jag på om fiskarna jag skaffar så jag vet lite ifall dom funkar eller inte. Dom flesta tycker ju olika hela tiden så det beror lite på vart man kollar. Som calvus säger ju en del att det räcker med ett 100liters akvarie jag har läst om nån som tycker det ska vara i et 200-250 liters och här på zoopet står det 170 liter.

[COLOR=blue]Det är alltid så... Har du Btn's bok om Tanganyikaciklider? Där hittar du massa spännande:p Där i finns det väl en sån som inte sräver så stort kar, eller tänker ajg på något annat nu?:p[/COLOR]
#57 - 28 augusti 2008 15:28
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Det är alltid så... Har du Btn's bok om Tanganyikaciklider? Där hittar du massa spännande:p Där i finns det väl en sån som inte sräver så stort kar, eller tänker ajg på något annat nu?:p[/COLOR]

ska låna den boken;)
#58 - 1 september 2008 19:44
Sådär ja, nu är jag hemma igen...
Det räcker ju bara att vara borta några få dagar...
Akvariet är helt grönt :( och multisarna har byggt om nu:)
Nya bilder kommer upp när jag dammat av rutorna lite.
#59 - 1 september 2008 19:50
ska låna den boken;)

jag ska nog köpa den boken men jag har inte lyckats ännu.
#60 - 3 september 2008 13:19
Nu ni, nu kommer det bilder fast bara två, på inget särskilt :)

Men först ska jag prata lite!
Jag var borta några dagar och kom hem och var tjurig för hela akvariet var grönt och vattnet var 29 grader varmt :(
Mat hade dom ju fått iaf, men det som aldrig matvakten han upptäcka var att timern inte fungerade som den ska(även ifall jag testade den).
Så ljuset stod på och brände i 4 dygn, därav den gröna kulören på vattnet och på allt samt den höga temperaturen.
Vattnet har tyvärr en tendens att bli väldigt uppvärmt av lysrören fast bara +/- 1 grad om man har det normaltänt d.v.s.

Fiskarna är inte jättebra på att äta tycker jag. Dom är ju relativt nya i lådan så dom har väll inte förstått vart maten kommer ännu.
Fast samtidigt så borde dom ju ändå äta ifall dom ser mat.
Jag har gjort egen räkmix 70/30...ish 30 delen är spenat och ärtor den äter dom väll lite av men det är ju inte så att dom slickar tallriken utan det är ju sm¨åbitar i hela karet som ligger på botten och överallt och dom skiter i det.
Musslor provade jag igår (eller mussla). Tinade en frusen boll och choppade upp i småbitar och det var lite småintressant, det som var mest intressant var att städa undan musselbitarna från deras boplatser.

Altosarna är lite skumma, honan svävar omkring och hanen ligger och trycker vid sin(eg. deras[:(!]) snäcka och hon får inte vara där. Han är dessutom så liten att han lätt simmar in i snäckan och det göär aldrig hon så jag ska nog köpa mig en till lite mindre likadan och lägga vid sidan om så får vi se om det blir nått.
Dom är förövrigt sämst på att äta.

SÅ!
Levande foder? Kan det vara nått? Multsiarna ska väll sätta igång snart får man hoppas men jag har ju ett 100 literskar som står tomt, funderat på guppys eller nått sånt. Vad finns det annars för levandefoder att skaffa till Altosar? Artemia är ju för litet, kent tipsade om fryst artemia.

Bilder.

[SIZE=3]The Work in Progress. del. 3[/SIZE]

Bild 1. Här har vi den nya kuperade terrängen och det ser ut att bara vara början.
Bild 2. Calvushanen vaktar.
#61 - 10 september 2008 00:38
Jag behöver filtertips!
Nu har jag juwels innerfilter på 1000l/h samt ett litet Aquael filter på ca 200l/h (känns som 50l för närvarande).
Jag trodde jag skulle klara mig med juwelfiltret men jag tycker det känns rätt klent för närvarande.

Fyra idéer har jag skrapat ihop:
1. Byta ut juwelpumpen till en 1500l/h variant istället.
2. Skaffa en liten BTN-modulbit och sätta in en pump och filtermaterial i på vänster kortsida.
3. Köpa nytt innerfilter och helt enkelt vänja mig vid dess utseende.
4. Köpa ytterfilter, mindre modell. Det känns dock relativt dyrt, bökigt, plaskigt och ytrymmeskrävande...

Är det sant det jag pladdrar om?
Kom gärna med pryltips!
Vad hade ni gjort?
#62 - 10 september 2008 04:42
hlafk skrev:
Jag behöver filtertips!

Nu har jag juwels innerfilter på 1000l/h samt ett litet Aquael filter på ca 200l/h (känns som 50l för närvarande).

Jag trodde jag skulle klara mig med juwelfiltret men jag tycker det känns rätt klent för närvarande.

Fyra idéer har jag skrapat ihop:

1. Byta ut juwelpumpen till en 1500l/h variant istället.

2. Skaffa en liten BTN-modulbit och sätta in en pump och filtermaterial i på vänster kortsida.

3. Köpa nytt innerfilter och helt enkelt vänja mig vid dess utseende.

4. Köpa ytterfilter, mindre modell. Det känns dock relativt dyrt, bökigt, plaskigt och ytrymmeskrävande...

Är det sant det jag pladdrar om?

Kom gärna med pryltips!

Vad hade ni gjort?

syggast och tystast blir nog med ett "modulfilter" och du får stor filtervolym.

annars hade jag satsat på ett yttefilter typ fluval eller eheim

har själv en fluval 405 och den funkar riktigt bra!
#63 - 10 september 2008 09:33
syggast och tystast blir nog med ett "modulfilter" och du får stor filtervolym.

annars hade jag satsat på ett yttefilter typ fluval eller eheim

har själv en fluval 405 och den funkar riktigt bra!

Problemet med moduler är att dom är så fruktansvärt stora...den minsta möjliga jag hittat är M tror jag, som man då sågar av 20-30 cm på och använder...men tror den sticker ut 10cm och det försvinner en himla massa av akvariet och samtidigt så måste jagtömma halva karet för att silikonera fast den och hej och hå!
Jag ska kolla vidare på ytterfilter, en värld jag inte vet någonting om...
#64 - 10 september 2008 10:37
Funkar en sånhär utan filtermaterial?
http://www.pwss.se/product.php?productid=4493&cat=288&page=1

Jag tror nämmerligen att jag klarar mig med juwelpumpens filtermaterial som är på nästan 5 liter.

En Koralia 1 kanske...lite overkill med 1500l/h...men Koralia nano är ju dyrare som ligger på 900l/h vilket även det känns lite overkill.
Det skulle ju bli omkring 8 gånger akvarievolymen i ren sjögång, varav 4 gånger akvarievolymen går igenom 5 liter filtermaterial...kanske låter rimligt om fiskarna orkar med det...?

Det här är mina förslag just nu.
Någon cirkulationspump minsta möjliga storlek, med högsta möjliga effekt, utan filtermaterial.
Eller.
En Hydor Koralia1/Nano. (finns det nån i gbg som säljer dessa?)
#65 - 10 september 2008 10:53
öhh en dum fråga (känns det som)
Kan filtret ta upp mer smuts med hlälp av en cirkulationspump?

Känns som att det borde göra det om smutsen cirkulerar mer.
Tänker jag fel?

Sorry om jag går lite off topic hlafk!
#66 - 10 september 2008 11:27
Det sätter ju mer snurr i vattnet vilket då gör att det snurrar mer på botten och i hörnen (beroende på hur man vinklar den) så att smuts som ligger där virvlar upp och förr eller senare kommer in i pumpen.

Men man kan också försämra filtrets förmåga genom att sätta den på fel ställe...tror jag.

Är 8-10ggr volymen för mycket?
Byter jag ut till en 1500l/h i mitt juwel filter så har jag ju 6 gånger volymen...(det är ju det snyggaste alternativet)
#67 - 11 september 2008 11:08
Cirkulation i Tanganyika kar - 8ggr volymen/h?

Är det för mycket med 1900l/h i mitt 240l tanganyika akvarie.
Jag har nu mitt juwelfilter på 1000l/h och tänkte koplettera med en Hydor Koralia Nano på 900l/h.

Nuvarande invånare.
6 st multisar
2 st calvus
Kommande...tror jag.
5 st Blå neon
2 st Jullar

Är det några tanganyikafiskar som inte tycker om fart på vattnet eller tvärtom?
#68 - 11 september 2008 20:03
jag använder ett fluval 405 i mitt Ta 240l som sagt, och den vispar runt 5,42 gånger akvarievolymen i timman.

skillnaden mellan 404 och 405 är bara att 405 går att använda i salt med typ, annars räcker det nog med ett 305 som vispar runt 1000L/h vilket vispar runt 240L 4,2gånger i timmen
#69 - 11 september 2008 22:07
jag har beställt en koralia nano idag...kommer i nästa vecka så då ligger jag på 1900l/h...ca 8ggr volymen...

sen skall jag fixa lite mer sten och lägga i och fixa till lite granna och i nästa vecka skall jag nog försöka köpa ett jullepar, typ regani eller marlieri...tror jag...men vad vet jag...
#70 - 16 oktober 2008 20:52
Intressant projekt! Är själv inne på att starta upp ett liknande kar och har några frågor angående fisk besättnigen. Vad tycker du om ditt calvus par? Funkar de bra ihop med multisarna? Har de ett lika intressant beteende som multisarna? Pris?
#71 - 17 oktober 2008 22:36
Hur går det i karet?

mitt 240l tanganyika går rätt kasst just nu:/
#72 - 22 oktober 2008 23:16
Trevlig tråd!

Vad använde du för färg till att måla bakrutan med? Och dum fråga målar du invändigt eller utvändigt (jag gissar utvändigt?)

Väntar på bilder på dina nya filterlösning :)
#73 - 27 december 2008 20:09
Nu ni!
Det var länge sen jag var här och det var länge sen jag pillade med akvariet så det har stått och snurrat mer eller mindre helt ostört i 2 månader och det funkar fortfarande bra.
Algeblomningen har lagt sig och det är bara lagom med alger på stenar och så och fiskarna mår bra men det är bara multisarna som skaffat kids hitils och calvus honan verkar vara lite utstött men kommer fram och hugger en rejäl bit mat och simmar bort i sin hörna...såååå den överlever nog.

Finns det möjligen någon rolig miojäng jag kan lägga ner i akvariet som jullarna vill skaffa barn i? Jag har ju bara runda stenar och inget direkt (vad jag tror) jullebo i nuläget...

Bilder.

[SIZE=3]The Work in Progress. del. 4 (eller ska vi säga "Nu snurrar det del. 1" istället)[/SIZE]

Bild 1. Översikt
Bild 2. Calvushanen i sin ljusaste skepnad samt dom 2 största jullarna som är svårfotade.
Bild 3. Multisyngel som börjar närma sig halvcentimetern.
#74 - 15 januari 2009 19:18
Nu åker multisarna ut...
Och det som återstår att se är vad det blir att ersätta dom med.
Jag har en annan tråd under afrikanska ciklider men om de skulle vara så att ni bara sett den här och tycker och tänker nånting så är det bara att hojta...

Jag funderar lite kring en mindre grupp blå neon ca 5 stycken eller en liten grupp sandlekare macrops kanske 4-5 st eller kanske 4 transcriptus och då kanske man kompinera dessa med blå neon eller ska jag satsa på ett par hästnosar irsacae kanske men då behöver man nästan några blå neoner eller kanske både hästnosar och transcriptus....

Säg vad ni tycker...det mesta hänger på vad som finns inne i nol den dan jag åker dit...
#75 - 15 januari 2009 21:34
hlafk skrev:
Nu åker multisarna ut...

Och det som återstår att se är vad det blir att ersätta dom med.

Jag har en annan tråd under afrikanska ciklider men om de skulle vara så att ni bara sett den här och tycker och tänker nånting så är det bara att hojta...

Jag funderar lite kring en mindre grupp blå neon ca 5 stycken eller en liten grupp sandlekare macrops kanske 4-5 st eller kanske 4 transcriptus och då kanske man kompinera dessa med blå neon eller ska jag satsa på ett par hästnosar irsacae kanske men då behöver man nästan några blå neoner eller kanske både hästnosar och transcriptus....

Säg vad ni tycker...det mesta hänger på vad som finns inne i nol den dan jag åker dit...

Har själv Blå Neon och tycker självklart att du skall skaffa en grupp sådana^^

De gillar att hålla sig i karets mellanskikt, precis ovanför stenarna. De är munruvare vilket är rätt ballt för att vara en så liten firre.
Relativt ömtåliga och gillar nog inte att dela kar med typ prinsessor.

Intressant firre som är underligt skicklig på att kontrollera sin simblåsa, kan praktiskt taget simma uppochned (utan att vara sjuka då:P).
Munruvare och relativt lättlekt (jag har lyckats iaf :P)

Ett minus är att den kan vara rätt dyr.

Har mina ihop med jullar och multisar i ett 160L och det går finfint.
#76 - 15 januari 2009 22:29
jag är nog kanske rätt inne på blå neon ändå även om jag inte riktigt vill :)
grejen är bara att om jag nu skulle skaffa blå neon så skulle jag nog vilja ha nått mer att fylla ut botten med och vad skulle då detta vara?

som det har vart hitils så är det rätt så fullt i karet på ett lagom sätt förutom att man inte får se fiskarna man helst vill se färga ut eller bete sig...

lutar lite åt blå neon och ett hästnospar (alternativt transcriptus)
det mindre bra med hästnosarna är att dom vill ha annan mat än resterande fiskar.
#77 - 15 januari 2009 23:06
hlafk skrev:
jag är nog kanske rätt inne på blå neon ändå även om jag inte riktigt vill :)

grejen är bara att om jag nu skulle skaffa blå neon så skulle jag nog vilja ha nått mer att fylla ut botten med och vad skulle då detta vara?

som det har vart hitils så är det rätt så fullt i karet på ett lagom sätt förutom att man inte får se fiskarna man helst vill se färga ut eller bete sig...

lutar lite åt blå neon och ett hästnospar (alternativt transcriptus)

det mindre bra med hästnosarna är att dom vill ha annan mat än resterande fiskar.

[COLOR=blue]Hej! Long time since last time! :D[/COLOR]
[COLOR=blue]Blå Neon är en fisk som föredrar ett mörkare akvarium. Jag har dock testat att bara ha tänt ett lysrör i mitt kar och det visade sig, enligt mig, att ALLA fiskar färgade ut bättre. Multisar, Daffodiler och Troffar. Det blev också mer fart på dem. Blå neon var en fisk jag också var inne på ett tag, men irl tycker jag inte att de är så vackra som vissa bilder visar. De är rätt så gråa, tyvärr (iaf de som jag stött på). [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Hästnosar... Tänker du då på den svarta varianten? Den finns i princip inte att få tag på. Det är någon brunaktig variant som är vanligast (vet att det är någon i denna tråden som har en sådan som avatar, men jag kommer bara inte ihåg vem[:o]). Jag tycker att de verkar väldigt intressanta, men priset stoppade mig. De kostar en del...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Kul att det går så bra för dig! :D[/COLOR]
#78 - 16 januari 2009 00:24
jo det var ett tag sen...det har fått stå och snurra för sig själv karet länge och sen helt plötsligt så var det mer än att bara mata dom och jag fastnade igen och då vill man såklart röja lite med...och det första jag la märke till var hur onödiga multisarna är dom är liksom ivägen för dom fiskar som jag verkligen vill se...

nä jag vet att den varianten är väldigt svår att få tag på...men jag är mer ute efter dom gröna-brunaktiga...
vad kostade dom?
det är ju ändå värt att betala lite för dom eftersom man inte köper samma antal...

när det gäller blå neon har jag haft fundering länge på att kunna fixa lite skugga sätta in nånting nån liten modulbit eller nånting som liksom hänger ner från ovan så det blir som en grotta som dom lever i i naturen.

hur som helst så har jag fixat massa med sten idag och ska sätta i det plus några krukor som ska byggas in bakom stenarna...
så det kommer bli ett enda stort stenröse med förmodligen några blå neoner som svävar ovan och någon mer art bland stenarna...
#79 - 16 januari 2009 06:49
[COLOR=blue]Jag tycker att du ska fråga zebrafisk76 ang. det där med hästnosar. JAg vet att han köpte några och han har ju faktiskt en som avatar:p Han vet nog och har egna erfarenheter, som jag saknar helt:)[/COLOR]
#80 - 16 januari 2009 08:30
Matte 159 då har du inte sett en riktigt Blå neon :P

min utfärgade hane är riktigt mörkbrun med tydliga blåa "neonslingor"
Blixrar till riktigt när de stilar för varann.

men som du säger, måste man ha lite dämpad belysning, jag kör med ett 10 000k 30w i mitt 160L
#81 - 16 januari 2009 15:23
[COLOR=navy]Må hända, de brukar visserligen vara ganska stressade i affärn. Isf, glöm det jag sagt innan...[/COLOR] :p
#82 - 16 januari 2009 21:45
Ganska stressade ungdjur brukar det ofta vara i affären.
Men om man kollar i ett av VF-akvarierna i nol så finns det vuxna blå neon som är riktigt fina...

Idag har jag rotat omkring i akvariet och lagt i mer sten och satt ner 2 krukor ibland stenarna. Eller ska vi börja med gårdagen då jag skulle ha upp mina 6 multisar från akvariet utan att röra de befintliga stenformationer jag hade för jullarnas skull...började vid 6 med att stoppa ner handen och lyfta upp 3 snäckor med 3 honor i, sen skulle det håvas...dom 2 första gick relativt lätt att få upp den sista fick jag upp strax före 2 inatt...många svordomar gick åt men upp kom dom iaf.
Sprängde det största reviret med massa yngel som spred ut sig över hela akvariet får se om det dyker upp nån survivor om nån vecka och fullständigt tar över hela akvariet eller ifall jullarna fick sig ett mål när dom simmade rakt in i deras revir.

Ja så då var det som så att jag åkte till Nol och kom hem med 2 påsar fisk.
Jag köpte 5 odlade grå-bruna varav en munruvande hona, Blå neon.
Och köpte även 4 stycken Callochromis pleurospilus, när jag tänker efter så har jag nog alltid fastnat framför akvarier där det finns fiskar som silar sand...så det var ett bra köp måste jag säga.
Så nu är det iaf en massa fisk överallt i akvariet, nästan lite för mycket speciellt med tanke på att dom ska växa lite också...men men det är kul att kolla på iaf...

Bilder kommer strax. Ska bara ladda batteriet!
#83 - 16 januari 2009 22:24
[SIZE=3]Nu snurrar det del. 2[/SIZE]

Bild 1. Här har vi i princip allt av det nyköpta...det saknas en sandis ser ni den ruvande blå neonen till vänster...
Bild 2. Callochromis Pleurospilus
Bild 3. Calvus
Bild 4. Översikt...med lite mer gömställen.
#84 - 17 januari 2009 17:13
Nice!

Ruvande hona till och med:d Hoppas ynglen klarar sig!

Men skulle tro att de bli jullemat i ditt kar. Vill du väldigt gärna få dem att överleva så plocka upp honan försiktigt och försök få henne att spotta i en yngelkasse eller liknande.

Men låt det gå några dagar innan du tömmer henne såfall (om ynglena ser "färdiga" ut dvs:P) , väldigt lättstressade djur
#85 - 17 januari 2009 20:32
jag skulle itne direkt tro att dom klarar sig...skulle vara om dom höll sig rpedis vid ytan men eftersom inte hon gör det så lär hon inte spotta där heller vilket i sin tur blir att hon i princip spottar odm i munnen på nån av jullarna eller calvusarna istället men de tär inte så noga...det är ju rätt bra käk för dom iaf.
#86 - 18 januari 2009 06:19
[COLOR=blue]Får man fråga hur mycket du fick ge för dem? Callochromisen, asså:)[/COLOR]
#87 - 18 januari 2009 12:21
hlafk skrev:
jag skulle itne direkt tro att dom klarar sig...skulle vara om dom höll sig rpedis vid ytan men eftersom inte hon gör det så lär hon inte spotta där heller vilket i sin tur blir att hon i princip spottar odm i munnen på nån av jullarna eller calvusarna istället men de tär inte så noga...det är ju rätt bra käk för dom iaf.

Men om du vill behålla dem, låt henne spotta i en yngelkasse men var extremt försiktig när du trycker ur dem.

Tycker iallafall att du skall försöka få dem att överleva:P
#88 - 18 januari 2009 18:19
det var ett specialpris i nol 4 st för 295:-, tror dom kostar 95 styck annars...

mjo visst är det kul med yngel...men det är ett himla pill...
lägger nog hellre ner tid på calvus eller callochromis yngel.
jag har ju ett 100literskar som står och bubblar i väntan på yngel...
#89 - 19 januari 2009 16:40
hlafk skrev:
det var ett specialpris i nol 4 st för 295:-, tror dom kostar 95 styck annars...

mjo visst är det kul med yngel...men det är ett himla pill...

lägger nog hellre ner tid på calvus eller callochromis yngel.

jag har ju ett 100literskar som står och bubblar i väntan på yngel...

ja vad väntar du då på:P ned me neonbebisarna där:P
#90 - 19 januari 2009 16:42
Snyggt med så mycket sten tycker ja !
#91 - 19 januari 2009 18:06
mja det är 6 stycken multisar där nu tillfälligt...så det blir nog inte så bra ändå...men men får hoppas jag får fler kullar...
det sprattlar lite i munnen då henne nu...rätt stora yngel ändå kan ju inte få plats mer än 3-4 styccken känns et som...
#92 - 19 januari 2009 19:22
nu är en sandlekare bort...en hona.
spårlöst försvunnen...dom var 4 igår och 1 är borta idag.

får väll ha lite is i magen coh hoppas hon ligger o deppar nånstans där jag inte kan se henne och att hon kommer fram och är starkare än nånsin..
frågan är bara om jag ska köpa fler isåfall...inte bra med enstaka nya individer i karet men inte bra med 2 hanar och 1 hona när det gäller mundruvare heller...
#93 - 20 januari 2009 05:27
hlafk skrev:
mja det är 6 stycken multisar där nu tillfälligt...så det blir nog inte så bra ändå...men men får hoppas jag får fler kullar...

det sprattlar lite i munnen då henne nu...rätt stora yngel ändå kan ju inte få plats mer än 3-4 styccken känns et som...

på Neonen?

jag lyckades klämma ur 5st ur min, men då hade hon ändå någon kvar.

synd med sandlekaren:/
#94 - 20 januari 2009 10:04
ja på neonen...dom är rätt stora ynglena men det brukar ju få plats mer än vad man kan tro i munnen på dom...
får hoppas jag får se någon simmandes...dom har ju gulesäcken kvar det har dom väll när dom släpps också fast bara lite va?

sandlekaren kom plötsligt tillbaka...
jag rotade lite i akvariet flyttade om och så och dom är inte så skygga dom var framme och tuggade på sanden vid min hand när jag flyttade stenar och sand o grejer..
fast det var en som la sig emellan två stenar och spelade död såg ut som nått grässtrå först men jag har ju inget sånt i mitt kar så jag antog att det var en fisk men det gick o klappa på den o den rörde sig inte ur fläcken men kom fram igen efter ett tag :) (säkert nått sånt hon pysslade med när hon var borta)

jag ska nog åka och köpa fler idag faktiskt, 2 honor till blir det nog...kanske att jag får för mig att jag ska köpa 4 till eftersom det är specialpris men det är nog lite mycke för akvariet...
#95 - 20 januari 2009 21:40
Spännande med nytt!

Hoppas på yngel hos sandlekarna då! Du ska inte slänga ut jullarna så du kan ta bort grottor och ersätta med sandområden? Så är chansen större du får lek på dem!
#96 - 20 januari 2009 23:35
mja jag har funderat lite på nått sånt...men dom är relativt små nu alla fiskar så jag avvaktar lite, det ser ut att fungera bra nu, jag har tagit bort lite sten och byggt om lite till opch satt in lite vallisneria också (hemskt vad växter piffar upp ändå).
men tanken är väll att jag om ett tag har större fiskar och att jag gör nånting då...
tex ta bort en art eller kanske tar bort så jag bara har ett par julalr och ett par calvus osså dom andra eller kanske så tröttnar jag på alla dom här också och köper en haj istället vad vet jag :)
#97 - 31 mars 2009 14:52
Jaha nu var det ett tag sen sist igen...upptäckte idag dubbellek.

Det är Callochromis Pleurospilus som leker, dom har pysslat såhär i vad jag vet 20 minuter nu. Och man kan se en något deformerad hakpåse på honan och hon tuggar så nog är det lek!

Har även noterat lite annorlunda beteende på mina calvus, trodde ena honan var död först men hon är väldigt lättskrämd men oftast ligger hon bara utanför en snäcka och när man tittar lite snett in så sitter det ett antal ägg på väggen där inne. Så även här har vi lek!

Jag låter nog alla leka och släppa ungarna vart dom vill så får jag se i framtiden när det blir lite större och bättre kullar om jag sparar nått då...

Bild 1-3. Callochromis Pleurospilus - lek
Bild 4. Clavushona vaktar

Annons