Tanganyika

#1 - 4 augusti 2003 15:15
Jag har länge varit sugen på att starta ett ciklidakvarium och har nu bestämt mig för att starta ett tanganyikakvarium.

Akvariet är 222 l och jag hade tänkt inreda akvariet med lavasten för att bilda grottor samt mörkt bottengrus (ca 2-5 mm). Några anubias kommer också att ingå för att ge lite färg åt det hela.

Då kommer jag fram till själva knäckfrågan: Vilka fiskar?

Här på zoopet finns flera 100 tanganyikaciklider beskrivna men utbudet i affärerna är tyvärr inte lika stort. Jag hade tänkt mig en grupp med prinsessan av burundi (har alltid gillat det namnet) och några snäcklekare.

Tyvärr har jag inte hittat några snäcklekare i affärerna (men om någon känner till en affär i Malmöområdet med bra utbud på ciklider så vore jag väldigt tacksam). Däremot så fanns prinsessor i alla affärer.

Lite frågor:

* Hur många fiskar är lämpligt?

* Hur många prinsessor/snäcklekare är lagom? Går de att blanda över huvud taget?

* Kan en ancitrusmal leva tillsammans med dessa fiskar?

* Finns det någon bra ciklidaffär i Malmö/Lundområdet?

#2 - 4 augusti 2003 16:20
Ang. affärer så finns det en del på Sandby Ciklid&Hobby i Södra Sandby. Annars finns det en väldigt fin affär i Stoby utanför Hässleholm. Det är ju inte precis Malmö/Lund, men väl värt ett besök. Affären heter Stoby akvarieaffär och har öppet vardagar 12-18. Ett annat sätt är ju att läsa in/bestämma sig någon art och sedan be sin affär ta hem dessa. Fast personligen tycker jag att det är roligare att kunna studera dem "live" innan man handlar.
#3 - 4 augusti 2003 18:03
Tack så mycket. Jag ska nog kolla in den där affären i södra sandby.

Men jag skulle gärna vilja ha mer svar på frågor om fisk och inredning.
#4 - 4 augusti 2003 19:21
Risken är mycket stor att Princessorna tar över hela karet, när
de väl är etablerade med yngel.

Snäcklekare - skulle föreslå Multifasciatus (ca 5 st), är också kollonilekare, som princessorna, men mer bundna till "sitt" revir.

I hop med dem skulle du väl kunna ha
Altolamprologus compressiceps (2-4st) och
Julidochromis Regani (kipili) (3 st så att de kan para ut)

Detta skulle kunna bli en intressant och trevlig mix.
Tänk bara på att det är svårt generellt att etablera nya ciklider
i ett redan revirhävdat akvarium - varför, om ekonomin tillåter,
det är bäst att köpa alla arterna samtidigt..
Börja annars med snäcklekare och Altolamprologusarna
#5 - 6 augusti 2003 08:55
Julidochromis regani "kipli" är lugnt den finaste jullen, handla 3-4st så att de har stor chans att para ut....sen så handla altolamprologusar också, de är riktigt coola. som snäcklekare kan man ju ha multifasciatus, men jag tycker att både brevis och ocellatus är vackrare, men man har ju sin egen smak.

hade jag haft ett 200liters över skulle jag ha kört på:
4 jullar (till slut ett par)
2 altolamprologus
5 snäcklekare
1 par xenotilapia papilio sunflower
de sistnämda är extremt vackra och har ett intressant yngelvårdsbeteende.

lycka till me akvariet!
#6 - 6 augusti 2003 09:22
Tack så mycket för tipsen nu ska man bara kolla om de finns i handeln också.
#7 - 6 augusti 2003 10:44
Har ett par av Compressiceps själv.
Ev så har de lekt.
Honans äggrör var väl framme.
Men...
Hanen är inne i en stor snäcka (vaktar ägg)
- Borde det inte vara honan som vaktar i snäckan.????
#8 - 7 augusti 2003 18:01
Hej!

Jag står i färd att inreda mitt 220 l till tangayika kar precis som Makka. De fiskar jag funderat på är just Lamprologus Multifasciatus eller L. brevis tillsammans med Altolamprologus compressiceps (vet inte vilken färgvariant ännu). Min fråga är då kommer inte compressicepsen att äta upp yngeln från Lamprologus fiskarna. Visst en del svinn spelar ingen roll tycker jag (naturens lag), men de måste ju ha nån chans då "sjön" de går i är klart begränsad.

Har compressicepsen väldigt stor mun? Kan de kanske till och med äta upp de vuxna? Nån med egna erfarenheter?

Något annat att tänka på tycker ni?
#9 - 7 augusti 2003 18:14
personligen skulle jag inreda ett tanganyika-kar med fin ljus sand istället.
#10 - 7 augusti 2003 19:29
Ja jag menade inte precis exakt som han (?) utan jag hade tänkt fin råda sand eller liknande lavastenar och lava kross och en hög med vallesineria.

Nån som har erfarenhet av altolamprologus comprisseps?

Mvh Andreas
#11 - 8 augusti 2003 20:23
Inte någon större erfarenhet av compressiceps.
På Zooaffären sa man att dom är parbildande, vilket dom också verkar vara (de verkar ha parat ut sig).

Men , kan man slänga i flera compressiceps (akvariet är endast på 150 liter) ?

I akvariet går förrutom dessa två compressiceps, tre mulifasciatus.

Går det att även ha någon Julidochromis, typ KipiliRegani ????

Tacksam för svar.
#12 - 8 augusti 2003 20:36
Tror att snäcklekare (i varje fall Multifasciatus ) kan
hävda sig gott och väl mot Compressiceps varför du inte behöver vara orolig för att snäcklekarna "försvinner"...
#13 - 8 augusti 2003 23:20
Ursprungligen skickat av Holgersson

Ja jag menade inte precis exakt som han (?) utan jag hade tänkt fin råda sand eller liknande lavastenar och lava kross och en hög med vallesineria.

Nån som har erfarenhet av altolamprologus comprisseps?

Mvh Andreas

altolamprologus comprisseps blir ca: 15 cm å är en ganska rovgirig fisk den älskar att smaska i sig yngel [:-39] snäll kan man inte heller kalla den.... men ruskigt häftig både i utseende å beteende
#14 - 8 augusti 2003 23:25
Dvärg-comprisseps borde väl gå?
#15 - 8 augusti 2003 23:26
Kolla med Akvarietjänst på S:t Knuts torg i Malmö eller Djuraffären i Lomma!
#16 - 9 augusti 2003 16:23
Det går frammåt! Akvariet är nu i stort sett inrett med grus, lavasten och några växter. Kontrasten mellan den lite grå grusen, den röda lavastenen och de gröna växterna blev faktiskt riktigt snyggt.

Eftersom jag har relativt grovt grus och tänkte ha snäcklekare tänkte jag inreda ena hörnan (ca: 1/3 av bottenytan) med finare sand som hålls på plats med stenar.

Än så länge bor där bara en ancitrus.
#17 - 9 augusti 2003 17:05
Du får nog vara beredd på att sanden kommer att blandas ut. många snäcklekare är ena riktiga grävsmaskiner.
#18 - 10 augusti 2003 10:05
Genom att sila 5 spannar sand fick jag fram lite mer än en spann finkornig sand och nu är hela botten sand.

Går det bra att ha en ancitrus tillsammans med snäcklekare?
#19 - 11 augusti 2003 15:22
Makka!

Fixa bilder på ditt kar när du känner dig klar......

Det är alltid kul att kolla in hur andras akvarier ser ut.[:-34]

Mvh Andreas
#20 - 11 augusti 2003 15:55
Har tyvärr ingen digitalkamera.[:-28]

#21 - 11 augusti 2003 17:12
Vad tog du för sand?
Jag ska troligtvis också starta om mitt 375 liters kar till Tanganyika och funderar på att ha "vanlig" sand, typ den man kan ta från en strand. men jag undrar om den ser för mörk ut? hade tänkt ha svarta stenar i.
#22 - 11 augusti 2003 17:44
Jag silade det gruset jag hadde och fick på så sätt fram endast de finkorniga delarna. Så jag kan tyvärr inte tipsa dig om vad du ska köpa. Däremot så tycker jag personligen att det är snyggt med lite mörkare sand.
#23 - 13 augusti 2003 15:37
" * Kan en ancitrusmal leva tillsammans med dessa fiskar? "

Eftersom jag går i samma funderingar så undrar jag om du har fått något svar på detta?
#24 - 17 augusti 2003 18:21
Davide:

Inget svar än så länge.
#25 - 17 augusti 2003 19:53
Södra Sandby affären är ju en av de största... Där finns mycket tanganyika... han har nog 2 raddor med 3-4 våningar med bara Tanganyika
#26 - 17 augusti 2003 20:50
Jag tänkte åka in till Södra Sandby på Torsdag eller Fredag.
#27 - 18 augusti 2003 20:21
Makka:
Vad jag har kunnat läsa mig till så klarar ancistrusen av vattnet men kan få problem av fiskarna.
I vissa kar får malarna vara ifred men i andra så blir de dödade. Man får helt enkelt chansa värkar det som...
#28 - 18 augusti 2003 21:52
Jag hade tänkt ha några av de mindre cikliderna så ancitrusen är nästan dubbelt så stor som cikliderna så den borde kunna klara av dem.
#29 - 18 augusti 2003 22:41
Hej!
Jag har L. multifasciatus och L. similis. Hade massor av ancistrusar hos båda fisksorterna. Similisarna är inte helt fullvuxna än så de är mindre än multisarna. Men ancistrusarna klarade sig inte hos similisarna. De blev av med fenorna och dog sedan. Men hos multisarna blev en ancistrus accepterad och det är den enda som är kvar. Den kan få simma in i samma snäcka som de har yngel i. De bryr sig inte.
Mvh Maria
#30 - 24 augusti 2003 18:36
De i s.sandby har ganska mycket tanganyika......annars så åk över sundet och kolla in cichlidecentret.....underbara firrar och bra priser på både odlat och vf. jag fick 3 vildfångade eretmodus cyanostictus för 200 danska kronor....ca 250 svenska kronor. Han har även enormt mycket tropheus och fina altolamprologus compressiceps och calvus. han har även syndodontis-malar, snäcklekare och många andra fina tanganyikor.

Jag köpte även 9st Tropheus Ikola...fick dem för ca 820 svenska kronor. Han kan ge en bra priser om man köper en hel grupp med firrar, särskilt om man köper alla av den sorten man vill ha.

åk dit om ni vill se på fina tanganyikaciklider!

lycka till med era tanganyika!
#31 - 26 augusti 2003 14:40
Tanganyika akvariet har nu varit igång ett par dagar och än så länge fungerar allt fint.

Det verkar som mina Lamprologus similis har bildat 2 par som för tillfället är upptagna med att överglänsa varandra i att bygga störst grop i sanden. Arbetet försvåras något av att en Lamprologus stappersi bor där det ena paret dumpar sanden och han/hon (inte säker på kön) flyttar hela tiden tillbaka sanden.

De 2 Julidochromis ornatus vekar ha bildat ett par (de simmar i alla fall brevid varandra hela tiden). Tyvärr syns de inte så ofta då de mest simmar omkring innuti grottorna av lavasten. Inredningen verkar för övrigt fungera fint även om botten börjar likna en scen ur "på västfronten intet nytt" (många kratrar).

Vad gäller mat så verkar cyclops gå hem hos alla utom similisarna som verkar föredra flingfoder eller mysis.
#32 - 26 augusti 2003 17:01
Yeah... grattis! kul att det fungerar...
för övrigt tycker jag att det är roligt att folk skriver lite hur det gick med "problemen"...
#33 - 31 augusti 2003 18:29
Hej!

Nu har jag fått upp mitt första Tangayikakar och det blev faktiskt bra tycker jag. Inredningen blev fin sand och en stor (och dyr) hög lavasten.
Pumpar: Ett ytterfilter Fluval 203 (420l/h) och ett innerfilter. Innerfiltret skall bytas mot ett växtfilter som ska stå ovanför/bakom akvariet med papyrusplantor i. Fiskarna består av 3 st Julidochromis Marlieri (Magara?), 4 st Altolamprologus Calvus och 3 st Neolamprologus Leleupi. Förhoppningsvis skall det bli 3 par av dessa fiskar. De är små än så länge. Kolla gärna in mina bilder på zoonen. Tyvärr var mina calvus väldigt blyga så de är inte med på kort ännu.

Skulle även ha fått köpa 12 L. Similis av en snubbe för 200.- men han blåste mig och sålde till en annan trots att vi hade avtalat tid för avhämtning. Får väl skaffa några andra nästa månad.

Mvh Andreas
#34 - 1 september 2003 17:03
Simils kommer att gräva rejält! Se till att lavastenen står stadigt på botten (dvs att sanden är ditlagd i efterhand) annars väntar ras.

*edit*

Tittade på dina bilder, mycket vackert! En rejäl hög snäckskal till höger om vallisnerian (stavning?) och du har ett perfekt tillhåll för dina similsar.
#35 - 3 september 2003 17:23
Tack Makka! jag bidde faktiskt rätt nöjd. Lavastenarna ställde jag på frigolit direkt på botten och sanden hällde jag dit i efterhand. Dessutom är det dubbla bottenglas samt en plåtskiva fast svetsad undertill på ramen, så det ska nog hålla :). Vad det blir för snäckskalslekare vet jag inte. Vi får se, det finns så många olika fina, vet inte vilken jag vill ha (jo det vet jag, ALLA egentligen men det får ju inte plats).

Mvh Andreas

Annons