1. Är alla råttor som har teckningen "Roan" gråa med vit mage & bläs?
Undrar eftersom jag bara sett gråa...
2. Jag har en råtta som har teckningen Hooded. Randen på ryggen är lite sned och går inte ända ner till svansroten. Heter det fortfarande Hooded eller Hooded miss marked?
3. Jag kan inte avgöra vilken
färg denna råtta har. Vet ni?
http://www.every-info.com/hooded - säg till om ni behöver se fler bilder.
/Jesyca
1. Roan (eller
husky roan som det heter nu) "ska" ha vit mage och bläs, men i vissa fall är de utan bläs. Mer eller mindre alltid har de någon form av teckning i ansiktet.
Anledningen till att de ser gråa ut beror på att roangenen bleker ut teckningen så att de blir ljusare. När de är riktigt små så har de inte hunnit blekas, då ser man lätt vilken färg de har. Med tiden blir det svårare.
En annan teckning som bleks är striped roan. Den har en rand på ryggen, medans husky roan även har färg ner på sidorna. Annars ser de ungefär lika ut och fungerar likadant med blekningen.
Vissa bleks mer än andra. En del är kritvita strax efter ett års ålder medans andra näst intill behåller sin färg och teckning hela livet.
2. Jag skulle säga att råttan är "endast" hooded (hd), eftersom man fortfarande ser lätt vilken teckningen är. Endast när en råttas teckning avviker starkt från standarden bör man använda mismarked (mm), men detta tvistar de lärde om.. vissa anser att så fort råttan inte ser ut enligt standarden så ska mm användas, men då skulle ju var och varannan råtta vara mismarked. Bättre att använda det tillägget när man är osäker på vilken teckningen är, men i ditt fall är det ju inte så.
3. Råttan är black. Vissa svarta är av sämre kvalitet så de har lite brunaktig ton. Detta händer när en färg inte är renavlad. Svart kan även rosta, så även om en svart råttas färg är helt perfekt när den är yngre så kan den bli brun och flammig på äldre dagar. Det kan bero på både genetiska faktorer men även lite mer järn i kosten kan snygga till färgen.
Kanske att man skulle kunna lägga till untypical (ut) efter färgen, eftersom den är otypisk.