Har själv haft råttor för några år sedan, och har kanske ett par tankar att dela med mig av..
För det första, ALLT som finns i buren, kommer bli söndertuggad. Trähus, Plaströr, Hängmattor och i visa fall, buren.
Använd dig inte av gnagarrör i plast, eller någon form av plast, om du kan undvika detta, då de har en tendens att skada tarmarna på de avgnagda plastbitarna.
Bättre då att sätta upp några grenar i buren de kan klättra på, Råttor älskar att klättra.
För det andra, sätt inte ihop honor och hanar, ens för en minut, om du inte vill ha ungar. Vi hade våra två första honor och första hanen lösa i lägenheten i tio minuter, detta resulterade i 41 stycken råttbebisar. Visste du att råttor kan får 10 - 25 ungar, var 22 dag+ Det gjorde inte vi i början.
Om du nu skulle vilja ha råttbebisar, se för guds skull till att separera honorna och hanarna så fort som möjligt [vi hann inte och stod plötsligt med trehundra råttbebisar. Tacka gudarna för att vår djurbutik tog emot dem som fryst ormfoder, Puh....]
För det tredje. Råttor luktar. Mycket. Och jag överdriver inte. Vet inte hur många gånger jag nästan vände i trappan pga lukten av råttor.
Byt ALL spån i buren var annan dag, och tvätta hängmattorna ofta, Råttor kissar gärna ner hängmattorna. Var även beredd att köpa nya trähus till dem ungefär varannan månad, Cirka så länge håller ett bra råtthus.
Annars är råttor ett väldigt trevligt sällskap, Men jag skulle personligen råda dig till att införskaffa två - tre hanar. De luktar lite mer, men är mycket snällare. Honorna kan hitta på att bitas om du inte hanterar dem var dag.
Själv brukade jag gå ner på den lokala matbutiken med en råtta i jackfickan och en i själva luvan på tröjan. den äldsta hanen, Spike, Följde även med upp till Stockholm från Helsingborg, på tåget, susandes i min luva. kommer aldrig glömma hur folk skrek när han bestämde sig för att titta upp efter godsaker..