Tamråttor projekt!

#1 - 15 februari 2011 09:43
Nu ska jag skaffa mig tamråttor tillsammans med mina små systrar men råttorna kommer att få bo hos mig. Va in så en djuraffär igår och såg dessa söta djur och blev kär direkt. Så nu ska det byggas bur modell lite större. Måtten kommer att bli, höjd 150cm, bredd 100cm och djup 50cm. Jag kommer bygga detta med 45x45mm reglar och använda mig av minknät med maskor på 13x13mm. I botten kommer jag nypa fast en pressening som är spänd och sätts fast på utsidan, m ovanpå den kommer en plast matta att läggas för att sedan täckas med träflis eller liknande. Kommer sätta en större lucka på ena kortsidan för att det ska vara lätt att komma åt att rengöra. Stommen kommer att lackas med båtlack eller liknande. Är ni nyfikna på en skiss kanske? ;) projektet börjar jag med till helgen.
#2 - 15 februari 2011 10:03
Japp nyfiken är jag, lycka till med projektet.
#3 - 15 februari 2011 10:23
kommer en 2D skiss senare idag.
#4 - 15 februari 2011 10:24
solis något du vet av man bör tänka på?
#5 - 15 februari 2011 10:27
Jag misstänker att dom kommer att gnaga sönder plastmattan på botten och plasten i sig är kanske inte så bra för dom.
Jag har träbotten på mitt, kanske man kan lägga en glas skiva istället för att kunna städa bättre eller något annat.
Jag är inte den mest erfarna på detta, mitt projekt är ju mitt första hoppas du kan få mer ideer.. dom ska gärna ha trä att gnaga på med så dom får slipa ner sina tänder.
#6 - 15 februari 2011 11:26
hmm. Jag får fundera på saken och kolla runt på nätet lite
#7 - 15 februari 2011 12:36
MyrasHusse skrev:
Nu ska jag skaffa mig tamråttor tillsammans med mina små systrar men råttorna kommer att få bo hos mig. Va in så en djuraffär igår och såg dessa söta djur och blev kär direkt. Så nu ska det byggas bur modell lite större. Måtten kommer att bli, höjd 150cm, bredd 100cm och djup 50cm. Jag kommer bygga detta med 45x45mm reglar och använda mig av minknät med maskor på 13x13mm. I botten kommer jag nypa fast en pressening som är spänd och sätts fast på utsidan, m ovanpå den kommer en plast matta att läggas för att sedan täckas med träflis eller liknande. Kommer sätta en större lucka på ena kortsidan för att det ska vara lätt att komma åt att rengöra. Stommen kommer att lackas med båtlack eller liknande. Är ni nyfikna på en skiss kanske? ;) projektet börjar jag med till helgen.

kul - jag saknar mina råttor och sambon är avig mot alla typer av gnagare :(
#8 - 15 februari 2011 13:56
ska se om jag får tag i någon garderob eller skåp med luckor som jag kan bygga om. billigt. återkommer med mer info när jag hittat rätt möbel ;)
#9 - 15 februari 2011 15:37
Nu har jag varit på pingstkyrkan och hittat en möbel som jag ska bygga om till råttbur det kommer blir riktigt snyggt och annorlunda :)
jag kommer att hämta den på lördag den kostade hela 150:- :) (jag har reserverat den).

måtten ja vad kan dom vara, ca H120 B120cm D40cm. två stycken luckor längst ner och ovanför va det 2st rejäla hyllplan.
dan ska målas om invändigt, ska även spackla eller limma igen alla springor så det inte kan komma ner fukt.
sen ska det i massor av inredning. :) bild kommer så fort jag fått hem den
#10 - 15 februari 2011 15:53
Finns t ex fågelburar eller begagnat terrarium på blocket kanske annars.

Hade redan löst det ser jag. Man ska inte lämna datorn medans man skriver ....
#11 - 15 februari 2011 19:43
kommer bli nice med den "bokhyllan" den e modell lite lyxigare så kommer helt klart bli något eget =)
#12 - 15 februari 2011 19:49
Lite saker du säkert vet men bra att tänka på! Ha kanske nån form av gren i buren stor eller liten så att råttorna kan slipa sina tänder naturligt. Sen så är motionen viktig för dom så du kan ju blad annat gömma maten och sen om du är lite kreativ kan du bygga en labyrint av kartong. Råttorna tycker det är skoj att leta efter en utväg samtidigt som dom får röra på sig. Hushålls pappers rullar funkar även som rör och är väldigt bra för råttorna att gömma sig i :)
// Joppan
#13 - 16 februari 2011 00:18
MyrasHusse skrev:
Nu har jag varit på pingstkyrkan och hittat en möbel som jag ska bygga om till råttbur det kommer blir riktigt snyggt och annorlunda :)

jag kommer att hämta den på lördag den kostade hela 150:- :) (jag har reserverat den).

måtten ja vad kan dom vara, ca H120 B120cm D40cm. två stycken luckor längst ner och ovanför va det 2st rejäla hyllplan.

dan ska målas om invändigt, ska även spackla eller limma igen alla springor så det inte kan komma ner fukt.

sen ska det i massor av inredning. :) bild kommer så fort jag fått hem den

glöm inte att näta på insidan av en trä möbel så att de inte kan smitta - tips gamla grillgaller är utmärkta att använda och lätta att hålla rent - du kan ibland köpa sådan i massförpackning på loppis, kompostgaller den sorten som inte är täckt av grön plastfilm är oxå bra
#14 - 16 februari 2011 09:32
Joppan94 skrev:
Lite saker du säkert vet men bra att tänka på! Ha kanske nån form av gren i buren stor eller liten så att råttorna kan slipa sina tänder naturligt. Sen så är motionen viktig för dom så du kan ju blad annat gömma maten och sen om du är lite kreativ kan du bygga en labyrint av kartong. Råttorna tycker det är skoj att leta efter en utväg samtidigt som dom får röra på sig. Hushålls pappers rullar funkar även som rör och är väldigt bra för råttorna att gömma sig i :)

// Joppan

Hej o tack. Det är aldrig fel att bli påmind om vad dom gillar jag e nybörjare på området, men har läst mig till många saker men finns ju ändel saker som man inte tänker på så alla tips ni har ge mig dom gärna
#15 - 16 februari 2011 12:14
Använd glas eller porslins skålar till mat och vatten.
#16 - 16 februari 2011 14:02
porslin kommer det bli. Solis i din "bur" har du väl inget nät på insidan? Har du märkt av något gnagande? För övrigt kommer hela möbeln lackas med flera lager golvlack. Och alla små springor kommer att döljas på något sätt.
#17 - 16 februari 2011 14:05
Måste bara säga att det är ett kul projekt som jag kommer att följa. Har tidigare haft Tamråttor under flera år. De är så mysiga djur!:)

(Hade våra i en stor Papegojbur där de hade möjlighet att klättra, något de gillar.)
#18 - 16 februari 2011 14:25
Nä jag har inget nät i min bur men dom har gnagat lite i färgen, det var lite större råttor än ökenråttor som du skulle ha eller, har bara erfarenhet av ökenråttor.
#19 - 16 februari 2011 16:11
ja de är lite större. Men alla andra man sätt som byggt om möbler har inget nät på insidan, dom har bara lackat med båt eller golv lack flera lager, och döljt alla springor
#20 - 16 februari 2011 16:49
Bilder?! :)
#21 - 16 februari 2011 18:36
bilder på möbeln kommer i helgen. på söndag ska det börjas såga och lackas mååånga lager med lack. buren skall vara klar om 1½vecka ca
#22 - 18 februari 2011 11:03
då är 2st tamråttor bokade och betalda :) hämtar dom mot nästa helg :D
#23 - 18 februari 2011 11:23
SÅ spännande ska bli kul att se.
#24 - 18 februari 2011 14:05
imorgon börjar jag med buren till dom :)
#25 - 18 februari 2011 22:47
har kollat upp så buren är lagom för 2st råttor och eeeeh ja det kan man väl säga, med hjälp av (kolla länken) http://www.ratpower.se/?page_id=88

så kan jag utan problem ha 12st råttor i buren så det kommer bli kanon åt 2st honor [:o]
#26 - 19 februari 2011 16:04
va iväg idag och hämtade bokhyllan som ska bli råttbur. Den va högre en jag minns det. Jag skulle betala 150kr för den, men när jag lastat den i bilen så fråga dom om jag betalade när jag la undan den, och e dom så korkade att dom inte har någon koll får dom skylla sig själva. Så svaret är nej jag betala inget för den =) har idag satt dit nät i skåpluckorna längst ner, sågat hål i dom olika våningarna, och sågat så jag har 2st luckor på dom 2 översta våningarna för att lätt komma åt fall det behövs. Bilder kommer så fort jag hittat kameran. Imorgon ska alla springor täckas och båtlack ska på invändigt. Utsidan kommer jag inte att röra ;)
#28 - 20 februari 2011 18:09
och även dom länkade leker sitt egna liv :/ länkade 5bilder men bara 2 som kom med :O
#29 - 20 februari 2011 18:26
Fyfan vad nice :)! as bra och kreativ ;) bra tänkt
#30 - 20 februari 2011 18:27
Trist med länkarna försökte också sätta in bilder innan men det gick inte för mig heller.

Tycker din bur blir jättebra hade vilat ha en likadan, dom kommer att få jättekul där.
Bilagor:
#31 - 20 februari 2011 19:18
Ja det kommer nog bli bra det där :D

Det som är kvar att göra är:
Resten av nätet ska dit
Inredning ska ta plats
Lås till alla luckor ska fixas
Båtlacken ska torka

dom 2 rått honorna flyttar in där till helgen.
#33 - 21 februari 2011 15:05
Riktigt bra och snyggt men kan bli jobbigt att rengöra :P haha men de är nästa problem
#34 - 21 februari 2011 19:15
nej varför skulle det bli jobbigt? Det finns luckor som inte syns så väl för att det ska vara lätt att komma åt att rengöra och fixa om det behövs. Nu är iallafall allt nät på plats, nu är det bara lås till dörrar och luckor som ska på plats sen är det klart =)
#35 - 22 februari 2011 13:32
Buren är klar, fattas bara lås nu :D
bild på det här (kommentera gärna)
[ATTACH=CONFIG]42501[/ATTACH]

Köpte 2st mindre vattenflaskor idag till råttorna, á 113ml
bild här
[ATTACH=CONFIG]42502[/ATTACH]
Bilagor:
#36 - 22 februari 2011 21:52
Roligt med tamråttor :d

Vi hade två råttbröder på gymnasiet där jag gick (läste djurvård) o de hade en jättestor bur som vi inredda på hur många olika sätt som helst till deras glädje. De var verkligen roliga personligheter, bara lite äckliga ;)

Botten av den buren var av glas (plexi kanske till o med) o där nere hade vi fyllt med sand och sågspån. Roligt att se när de grävde sina egna gångar o inredde. Kan va en idé till nästa projekt?
#37 - 22 februari 2011 22:32
Är nätet på spångarna mellan våningarna för minska gnaget? Kanske finns risk att fastna till med en fot om det springs och busas. Bara att byta ut allteftersom annars och kanske köra med grenar när snön behagat att avlägsna sig. Gott om utrymme minst sagt.
#38 - 23 februari 2011 10:17
Hej!

Jag blir så sugen när jag ser ditt projekt. Jag hade själv tamråttor under några år och det är de absolut mest givande smådjur jag haft, så baserat på mina erfarenheter är det bara ett gratulera till ett bra djurval!:)

Mina var redan när jag köpte dem av uppfödaren i princip rumsrena. De gick efter lite träning på låda. Så det är ett tips. Det är lite lättare att göra rent om man har en liten låda åt dem. Jag använde inte vanlig kattsand, minns inte varför, men läste att det inte var bra. Istället hade jag Toa-lätt, som inte dammar och är snällt mot små lättuttrokade fötter.

En annan sak jag upptäckte var att de tyckte mycket om att sova mjukt och skönt, så jag sydde ett par hängmattor. Dessa fyllde de själva med material typ stulet tidningspapper eller toapapper (jag brukade ge dem toarullar med lite papper kvar på att leka med. De sov tillsammans i samma hängmatta, så det var alltid en i bruk och en som kunde tvättas upp.

Mina första råttor blev väldigt tama och var alldeles underbara, helt olika personligheter. En var framåt och nyfiken och den andre var matglad och blyg. Han gömde sig alltid innanför min tröja när nya gäster kom på besök. Båda revirpinkade lite här och där, särskilt på fjärrkontrollen till tv:n.

Lycka till med dina råttor!
#39 - 23 februari 2011 11:25
nätet på deras stegar är för att dom ska hålla tills snön är borta. Sen ska dom få grenar att klättra och gnaga på. Hade en god vän hos mig igår och hon kom med idén varför jag inte har plexi glas fram istället för nät. Så det är något att tänka på. Ska jag ha plexi där så kommer jag sätta nät på insidan av möbeln så dom kan klättra efter väggarna. Och har man plexi så gör man så det går att öppna hela skiten. Tänk vad lätt att städa? Och deras saker stannar kvar där inne
#40 - 23 februari 2011 21:59
MyrasHusse skrev:
nätet på deras stegar är för att dom ska hålla tills snön är borta. Sen ska dom få grenar att klättra och gnaga på. Hade en god vän hos mig igår och hon kom med idén varför jag inte har plexi glas fram istället för nät. Så det är något att tänka på. Ska jag ha plexi där så kommer jag sätta nät på insidan av möbeln så dom kan klättra efter väggarna. Och har man plexi så gör man så det går att öppna hela skiten. Tänk vad lätt att städa? Och deras saker stannar kvar där inne

se bara till att det inte blir för tätt - kan orsaka fuktexem om det blir för lite ventilationshål - tips borra hål i plexiglasets ovankant och baktill för att få en genomströmning av luft och därmed slippa ansamling av fukt i själva möbeln
#41 - 24 februari 2011 02:09
Varför inte isf göra hela framsidan öppningsbar men med dörren i nät som nu. Är det varmt på sommaren blir det luftigt och ingen risk för bastu.
#42 - 24 februari 2011 18:01
Tror råttorna kommer trivas jättbra i buren. :) Dock luktar tamråttor, till skillnad från Ökenråttor en hel del. Att få dem att "gå på låda" är nog ett måste i en bur av denna typen. Det blir väldigt svårt att hålla rent, med lukt som följd, om de skvätter lite här och där.
#43 - 24 februari 2011 21:05
när det blir plexiglas över hela fronten kommer det borras hål för ventilation kommer även borra flera lite större hål i taket som löner täckas med nät. Så det kommer inte finnas risk för att de blir för varmt. Och plexiglas skivan kommer att bli en stor dörr och underlättar då städningen och man kan ha tidningspapper, spån eller vad man nu använder sig av på alla våningar.
#44 - 24 februari 2011 23:06
får se hur fasiken jag gör men kanske blir att 325liters burken får bli deras hem. Skulle underlätta extremt mycket. Plus att jag har en hund som inte riktigt kan tagga ner hon är hyper stressad. Men det är nog mycket jaktinstinkter i hennes skalle då hon har det på schemat. Min lilla siberian husky tik. Blir det att dom ska flytta till akvariet, så ska jag försöka fixa någon sorts plåt eller plexi som lock med massor av hål i. Vad tror ni?
#45 - 25 februari 2011 04:50
Dexter skrev:
Tror råttorna kommer trivas jättbra i buren. :) Dock luktar tamråttor, till skillnad från Ökenråttor en hel del. Att få dem att "gå på låda" är nog ett måste i en bur av denna typen. Det blir väldigt svårt att hålla rent, med lukt som följd, om de skvätter lite här och där.

du har så rätt men att få dem att gå på låda är sällan ett problem och om man har sand av bra kvalitet så brukar lukten inte störa -man kan ju kastera råttorna också eftersom det är hanråttor som stinker mest - kroppslukten kan vara ganska kraftig ibland
#46 - 25 februari 2011 04:55
MyrasHusse skrev:
får se hur fasiken jag gör men kanske blir att 325liters burken får bli deras hem. Skulle underlätta extremt mycket. Plus att jag har en hund som inte riktigt kan tagga ner hon är hyper stressad. Men det är nog mycket jaktinstinkter i hennes skalle då hon har det på schemat. Min lilla siberian husky tik. Blir det att dom ska flytta till akvariet, så ska jag försöka fixa någon sorts plåt eller plexi som lock med massor av hål i. Vad tror ni?

Du kan väl köra med lugnade övningar i närheten av råttorna - sök, konsentrationsövningar i form av lösa problem som att slicka nosen, peka fingrar - börja långt ifrån buren och gå närmare - googla aktivering eller läs Marie Hansons bok MIN BÄSTA VÄN som har 70 sidor om ämnet och bra enkla beskrivningar hur man går till väga. Finns massor av modernare böcker men de är inte lika metodiska -
klicker träning som ett kompliment - mkt spår och annat som fyller jaktkvoten utom hus samt att ligga och tugga ben i närheten av råttorna är oxå bra - tugga är lugnade. Men du måste ju ha en aktivitet före som gör myra trött i huvudet och i kroppen innan - men att få en av våra stora spetsar trött kräver mkt arbete med hjärngympa eftersom fysisk aktivitet aldrig tröttar dem ;)
#47 - 25 februari 2011 09:55
ska fundera på saken.
#48 - 25 februari 2011 12:56
Tycker inte luktar något speciellt. Men möss med hannarna som är riktiga skvättmaskiner luktar inte mumma.
#49 - 25 februari 2011 22:38
akvariet kommer att bli rått "bur", kommer att göra ett lock av reglar och nät, så det kommer inte bli för varmt där sen så för att få lite lyse kommer ja sätta dit en led lampa som inte ger ifrån sig någon värme.
#50 - 28 februari 2011 12:55
eriahl skrev:
Tycker inte luktar något speciellt. Men möss med hannarna som är riktiga skvättmaskiner luktar inte mumma.

Allt är ju relativt men jämfört med kaniner, marsvin och Gerbils, tycker jag definitivt att Tamråttan luktar mer. Dock är det få som slår dem när det gäller charm. :) Som hundar i miniformat nästan. Supermysiga djur.:)
#51 - 28 februari 2011 12:56
MyrasHusse skrev:
akvariet kommer att bli rått "bur", kommer att göra ett lock av reglar och nät, så det kommer inte bli för varmt där sen så för att få lite lyse kommer ja sätta dit en led lampa som inte ger ifrån sig någon värme.

Låter kanonbra som råtthem tycker jag. Rymligt och bra.
#52 - 28 februari 2011 15:56
Dexter skrev:
Allt är ju relativt men jämfört med kaniner, marsvin och Gerbils, tycker jag definitivt att Tamråttan luktar mer. Dock är det få som slår dem när det gäller charm. :) Som hundar i miniformat nästan. Supermysiga djur.:)
håller med dig
#53 - 28 februari 2011 16:17
Kommer bli ett bra hem åt dom i akvariet fisken säljes ikväll så efter det är det bara att få upp all sand (massvis med sand 7cm tjockt där det e minst sand :eek:)

har gjort ramen till locket men ska sätta dit fler reglar som jag kan hänga saker i till råttorna.

till maten och vattnet får jag kommer på någon bra lösning för att dom inte ska få massa spån i det. men det löser man lätt med sugproppar ;)
#54 - 28 februari 2011 21:25
Vad ska du nu göra med din andra bur? Du kanske kan ha den till aktiveringsbur så blir det lite ombyte för dom. hade gärna haft det själv.
Jag använder djupa och då menar jag djupa skålar till mina gerbiler och dom kan täcka i spån ändå (min gerbil såklart har gjort så ända sen han kom hit)han tycker om att gräva ner maten har jag märkt, till flickorna så har dom maten uppe på en hylla så där behövs ingen djup skål.
#55 - 28 februari 2011 22:27
kommer att sälja den andra buren, så jag får plats med någon stor palm eller liknande där :D
#56 - 28 februari 2011 22:37
Lite bilder på den nya "buren", har fixat ett rymningssäkert lock :)
det kommer att målas framöver!
[ATTACH=CONFIG]42720[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42719[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42718[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42717[/ATTACH]
#57 - 1 mars 2011 18:59
Vad fint det blev med ett akvarium som bur! Har haft många råttor förut när jag var lite yngre men nu är det bra längesen. Ett av de bästa små djuren man kan ha tycker jag. Precis som gerbiler bits de sällan om man jämför med t ex hamstrar, plus att de inte är så extremt nattaktiva som hamstrarna är. (jag har bara hamstrar nu)
Jag förstår inte snacket om att tamråttor ska lukta? Har haft både hanar och honor och aldrig känt någon större lukt annat än det nylagda bajset. Kisset är ju mer som vatten och inte sådär koncentrerat grumligt illaluktande som hamstrars och definitivt inte ens i närheten av mössens. Kaniner och marsvin blir ju mer som en stark stallukt om man inte håller efter.
Däremot kan jag tänka mig att råttorna kan lukta lite mer om man inte har bra strö. Jag har alltid använt toa-lätt och har då knappt känt någon lukt. På jobbet körde vi med någon typ av träpellets förut och då luktade det mer.
#58 - 2 mars 2011 00:21
dom har nu flyttat till sitt nya hem och dom är hel vilda springer runt och burar som aldrig för. Så fort all våran snö försvinner ska jag ge mig ut i skogen och leta en stor gren som ja kan stoppa ner åt dom som dom kan leka på och även gnaga. Ska även fixa en hängbro åt dom så dom får lite skoj;) fler bilder kommer inom kort =)
#60 - 6 mars 2011 12:05
Hej! har en råttuppfödning med min sambo, och hålt på i några år nu. jag förvarnar om boker som finns i handlen i dag, dom är inte "up to date" alltid om vad dom ska ha som för underlag, mat och andra förhållande. När vi började med vår avel hade vi en garderob, och det var ingen bra ide, öfr att råttkiss suger sig upp i trät och det kommer att lukta apa efter ett tag. Så vi skaffade voljär som funkarde ganska bra förutom att dom är svåra att rengöra "tycke vi". och vi hade hyllor som var lackade med hammarlack... det tog inte lång tid innan hanarnas kiss frätte sönder hyllorna. Så jag bygge egna burar nu som är H200 x L90 x D60. Allt är gjort av rostfritt och galvartnät med 4 hyllplan av backar från Ikea som är 80x58x15. se om jag kan lagga ner en bild senare.
Nackdelen med att ha ett är att ha ett akvarium är att det inte är ventilerat ordentligt. råttkiss bildar amoniak och det fräter på deras lungor. kolla var dom kissar och sedan skaffa en toalårda i det hörnet.
Att andvända spån är inte bra det häller. det kommer att bilda tärpentin. träspån är gjort av gran för mig... kommer inte ihåg. men det finna träflis som går att ha, eller så kan man ha Toalätt som är en gul påse 10L för 30kr. Vi andvänder STL strö som är krossa/riven kartonger och finns på grangården för 49kr och det är 100L. Trycksverta från tidning kommer att fasna på tassar, mage och svans så det är inget att rekomendera.
#61 - 6 mars 2011 15:01
gå in på råttor ifokus, det finns många bra attiklar om råtter
#62 - 6 mars 2011 22:38
STL strö lät intressant ska kolla upp det nästa gång jag är på GG.
#64 - 8 mars 2011 20:02
Förlåt men när jag läser tråden påminner det mig om när vi hade brunråttor i huset och tog 67 i fällor och med gift. Under ett år kunde vi knappt andas pga av stanken från piss skit och ruttnande råttlik i bjälklaget. Slutade med att vi fick riva upp golvet i hela huset då de bitit av golvvärmeledningar med vattenskada till följd.

OT jag vet, men associationer stoppar man inte så lätt ;)
#65 - 9 mars 2011 01:52
har kollat det där med STL strö och dom på granngården i östersund fattade absolut inte vad jag menade, så du som nämnde detta kan du lägga upp en bild så man ser förpackningen samt hur innehållet ser ut så ja vet vad ja ska titta efter.
#66 - 9 mars 2011 17:40
ok illa att det inte fanns! det heter STL-Pro och det är till allergi hästar, och det är Laxå bruk som gör dom.

bild på ströt
blid på en bal
http://www.laxabruk.se/produkter.php
#67 - 18 mars 2011 03:31
är en voljär något att satsa på? Så dom får mer klättrings möjligheter. Detta med voljär har jag haft i huvudet länge men trodde att dom va äckligt dyra men det finns ju dom som inte kostar skjortan, hittade en på grand-prix.se som priset låg runt 2500inkl frakt. Ska kolla mer på det imorgon när jag är inne på datorn. (är inne via mobilen nu) så kan jag lägga upp lite bilder med priser och info och se vad ni rekommenderar av dom=)
#68 - 18 mars 2011 10:49
här är en voljär jag tycker värka ganska vettig till ett vettigt pris
http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/219_224/products_id/4986
#69 - 18 mars 2011 17:29
Vad tror ni om den voljären? tips på fler runt 2500:-
#70 - 21 mars 2011 13:29
Du har flera fina voljärer till en billigare peng på http://www.kattlycka.se/gnagare.html
#71 - 21 mars 2011 14:02
Hur går det för dig, kan du inte ta något kort på hur det ser ut nu?
#72 - 22 mars 2011 00:40
Inka jag hittade den sidan och jag kommer mest troligen beställa den som heter fågel6 på den sidan. Det va riktigt billigt :D.
Solis jag ska se om jag kan fixa det nu i veckan så ni får se. Men svårt att få bra kort genom glaset. Men något ska jag nog kunna få..
#73 - 22 mars 2011 07:49
Kan du inte ta kort uppifrån så ser man ju faktiskt lite hur det ser ut.
#74 - 22 mars 2011 13:01
det hänger en jätte hängmatta som bildar en andra våning som dom älskar att ligga på så tar jag uppifrån ser ni bara hängmattan :P
#75 - 22 mars 2011 14:17
Här ligger dom och myser i hänhmattan :)

[ATTACH=CONFIG]43290[/ATTACH]
#76 - 22 mars 2011 17:36
Men vilka vackra råttor! Åååh, så jag saknar mina nu!
#77 - 22 mars 2011 17:45
Jättefina är dom, bra ide med en hängmatta, har du gjort den själv?
#78 - 24 mars 2011 03:26
ja det blir billigast att göra själv då dom har en tendens till att tugga sönder allt som går att tugga på. Den stora hängmattan va så trasig idag när jag tittade så nu har dom fått nya grejer att busa på, i form av hängmattor, jag ska ta ett par kort och lägga upp senare idag, så ni får se deras "koja".
#79 - 24 mars 2011 20:06
här är en bild på deras hem just nu kommer att köpa en voljär i maj om planerna går som det är tänkt :)
PS springhjulet är ej kvar där i då jag läste igår att det inte är bra för råttornas rygg DS
[ATTACH=CONFIG]43379[/ATTACH]
#80 - 24 mars 2011 20:14
fan va stökig bild jag lyckas lägga in :O
#81 - 24 mars 2011 20:25
Bara skönt för mig att se att andra har lite stökigt ibland.

Mvh familjen Stökigt
#82 - 25 mars 2011 23:06
Har lyckats få fram bilder på den bur jag vill ha som kommer att bli bäst för min råttor :)
kolla bilderna och kommentera gärna vad ni tycker om buren.
[ATTACH=CONFIG]43423[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]43424[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]43425[/ATTACH]
#83 - 26 mars 2011 00:46
Den kommer de stormtrivas i, bara för dig att sätta upp hyllor och hängmattor, rör mm, glöm ej en toalettlåda till dem. Lättare för dig att hålla rent då oxå.. Lycka till! //Sambon..
#84 - 26 mars 2011 01:14
eller så kör man toa i botten där det är en utdragbar metall botten med kanter den är gjord i metall, hyllplan kommer att bli plast lock som jag hittat på ikea måtten är 30x40cm lätt att skära till om så behövs, och lätta att rengöra. 6kr styck kostar dom =). Tänkte även försöka få tag i dräneringsrör av plast som dom kan sova och leka i, sen kommer de bli någon skön hängmatta att slappa i osv. =)
#85 - 27 mars 2011 00:48
Kommer bli jättebra! Tänk på att råttor gillar att ligga på höga höjder så sätt hängmattan högst upp och om du är smart toalådor på flera hyllor, ju flera toalådor du har desto renare håller sig buren. Toalådor är poppis som sovplats oxå.. (finns att köpa billigt på Hornbach.)

Mvh sambon..
#86 - 27 mars 2011 13:54
Klart dom ska ha en hängmatta högst upp så dom kan spana utöver rummet ;)
#87 - 20 april 2011 15:35
Jag har haft stor träbur också och jag hade inget nät på insidan. Däremot slängde jag in ett halvt litet träd (utan blad) som de hade som stege. Perfekt att klättra på och när man ska fästa saker som hängmattor och dylikt :)

Ett tips är att kolla så att färgen/lacken du tänker använda är giftfri!! De kommer att gnaga på det och förgiftad råtta är säkerligen otrevligt...
#88 - 28 maj 2011 21:00
Har själv haft råttor för några år sedan, och har kanske ett par tankar att dela med mig av..

För det första, ALLT som finns i buren, kommer bli söndertuggad. Trähus, Plaströr, Hängmattor och i visa fall, buren.
Använd dig inte av gnagarrör i plast, eller någon form av plast, om du kan undvika detta, då de har en tendens att skada tarmarna på de avgnagda plastbitarna.
Bättre då att sätta upp några grenar i buren de kan klättra på, Råttor älskar att klättra.

För det andra, sätt inte ihop honor och hanar, ens för en minut, om du inte vill ha ungar. Vi hade våra två första honor och första hanen lösa i lägenheten i tio minuter, detta resulterade i 41 stycken råttbebisar. Visste du att råttor kan får 10 - 25 ungar, var 22 dag+ Det gjorde inte vi i början.

Om du nu skulle vilja ha råttbebisar, se för guds skull till att separera honorna och hanarna så fort som möjligt [vi hann inte och stod plötsligt med trehundra råttbebisar. Tacka gudarna för att vår djurbutik tog emot dem som fryst ormfoder, Puh....]

För det tredje. Råttor luktar. Mycket. Och jag överdriver inte. Vet inte hur många gånger jag nästan vände i trappan pga lukten av råttor.
Byt ALL spån i buren var annan dag, och tvätta hängmattorna ofta, Råttor kissar gärna ner hängmattorna. Var även beredd att köpa nya trähus till dem ungefär varannan månad, Cirka så länge håller ett bra råtthus.

Annars är råttor ett väldigt trevligt sällskap, Men jag skulle personligen råda dig till att införskaffa två - tre hanar. De luktar lite mer, men är mycket snällare. Honorna kan hitta på att bitas om du inte hanterar dem var dag.

Själv brukade jag gå ner på den lokala matbutiken med en råtta i jackfickan och en i själva luvan på tröjan. den äldsta hanen, Spike, Följde även med upp till Stockholm från Helsingborg, på tåget, susandes i min luva. kommer aldrig glömma hur folk skrek när han bestämde sig för att titta upp efter godsaker..

Annons