Tamråttor

#1 - 22 januari 2007 18:04
Hej,

Fråga 1:

För en vecka sedan skaffade jag mig en råtta. Det är min första råtta.
Det var tänkt att jag skulle låna henne för att se om det fungerade mellan henne och katten (det går prima), och nu blir det så att hon får stanna.

Från början tänkte jag ha två råttor, men nu blev det ju så att jag bara har en. Då är min fråga:
Ska jag skaffa en råttkompis, eftersom man inte ska ha ensamma råttor?
Råttan jag har nu kommer från en zooaffär och är uppskattningsvis 5-6 månader.
Hur länge ska jag i sådana fall vänta med att skaffa en råttkompis?

Fråga 2:

Råttor ska ha färsk mat varje dag, men hur många gånger om dagen?

____
Tack på förhand! :p
#2 - 22 januari 2007 18:52
Du ska skaffa en råtta till, av samma kön omgående. Sätt först ihop dem ute på golvet, och fungerar det bra, dvs ingen biter den andra så den blöder kan du släppa in den nya i buren medans du har den äldre kvar ute. Efter ungefär 5-10 minuter kan du släppa in den gamla råttan också får du uppmärksamma så att de inte slåss, men det brukar gå bra.

Råttor ska ha mat som oss människor, 1 gång om dagen. Retsen av dagen ska de ha tillgång till någon musli, helst inte fröblandning då det är för mycket feta fröer i den. Jag använder själv Euroshoppers fruktmusli, för oss människor. Den köper jag nere på Ica, 1 kg för 11,50.
#3 - 23 januari 2007 13:15
Kan vara bra att ha en matfri dag ibland men alltid vattentillgång
#4 - 23 januari 2007 14:20
Matfri dag? Jag tror verkligen inte det! Råttor har en mycket snabbare ämnesomsättning än vi så de behöver äta oftare (dvs ha ständig tillgång till mat).

När jag hade råttor fick de mat en gång om dagen, fast tillräckligt mycket så det skulle räcka hela dan. De hade även fri tillgång till torrfoder och vatten.

Tänk på att ge dem varierad kost så de får i sig all näring de behöver. Men undvik för kryddig mat choklad och mjölkprodukter. Choklad är giftigt och mjölkprodukter är slembildnade, vilket inte är bra för råttor de lätt drabbas av luftvägsproblem.

Olika sorters nötter (gärna med skal) och avocado var bland mina råttors favoriter och innehåller bra näring. Jag brukade även blanda vetekli i deras mat ibland för att det innehåller vitamin E som är bra för deras päls. De tyckte även mycket om majs.
#5 - 23 januari 2007 18:21
Dom går som på högvarv när dom äter för fullt varje dag. Större chans att dom lever lite längre med matfri dag ibland. Nu menar jag såklart inte flera dagar i veckan. Honor med ungar ska självklart ha varje dag. Har ingen forskning bakom detta men fött upp många råttor förr och dom mådde då verkligen bra. Sen fick dom både vegetarisk och animaliskt foder, dom äter ju allt dom får tag i.
#6 - 23 januari 2007 19:06
:

Okej, då ska jag försöka leta upp en uppfödare i närheten av där jag bor.

Tack för svaren!
#7 - 23 januari 2007 19:17
Kolla att det är rent i alla burarna. Fråga om föräldrarna är syskon tex. Hur många avelsdjur dom har, hanar och honor. Om hanungarna säras från honungarna. Kan vara bra att dom får samma foder som där i början så man inte tvärbyter för magens skull mm mm
#8 - 23 januari 2007 20:02
batski skrev:
Olika sorters nötter (gärna med skal) och avocado var bland mina råttors favoriter och innehåller bra näring. Jag brukade även blanda vetekli i deras mat ibland för att det innehåller vitamin E som är bra för deras päls. De tyckte även mycket om majs.

Glömde nämna att de åt ungefär samma mat som jag med några undantag (starka curryrätter och annat som de inte tyckte om). Gullök och svamp är inte heller bra.
#9 - 23 januari 2007 21:17
Säger som de andra - skaffa en kompis till din tjej omgående! Ju yngre de är när de ska sättas ihop, ju bättre brukar det gå. Mina råttor har fri tillgång till torrfoder och har två-tre vattenflaskor med vatten. Ger dom färsk mat oftast en gång om dagen. Ibland blir det fler gånger och ibland bara några gånger i veckan. Du kan ge det mesta förutom riktigt sur/stark mat, hårt stekt osv. Det kan ev. ge lite orolig mage/ont i magen. Söt mat är ingen fara att ge mer än att det är onyttigt och bör såklart inte ges ofta. Choklad som någon nämnde är inte giftigt för råttor, men de bör inte få allt för mycket eftersom det är för fett. Ett liten, liten smakprov när du själv äter dödar inte råttan direkt :p För att vara säker på att råttorna får i sig det de behöver så är det enklast att tänka efter tallriksmodellen.

Vad är det för bur du har? Vad ger du för torrfoder? Inredning i buren?

Eriahl - jag hoppas verkligen att du inte menar en helt matfri dag utan torrfoder också? Självklart ska de inte behöva sitta utan mat en hel dag!! Råttor är pigga "hyperaktiva" djur oftast (spec. unga honor då :p) och man ska självklart inte ge dem mindre mat för det!
#10 - 24 januari 2007 05:11
Ungar, parade honor ska ha mat jämt såklart. Men om en vuxen råtta hane/hona får mat till kvällen först är ingen fara men vatten alltid. Nu menar jag som sagt inte flera dagar i veckan eller varje vecka ens. Innan du klipper mig vid anklarna är det kanske bäst att säga att jag inte var en sån som hade hanar och honor ihop ständigt för att pressa fram ungar. Det är djurplågeri i mina ögon, sliter enormt på honorna. Allergisk nu mot råttor tex. Annars är dom väldigt trevliga och smarta husdjur. När jag hade råttor hade jag 1st hane och antalet honor skiftade lite runt 20st så honorna skulle få vila utan att vara parade hela tiden. Egna burar till alla men oparade fick gå tillsammans ibland. Burar så jag kunde sära hanungar från honungar innan dom parade sig med sina syskon. Inga "rasråttor" men höll koll på parningar vem som var vem ålder mm i pärm. I mina ögon verkade råttor med lite mindre mat ibland bli äldre. På den tiden jobbade jag på zooaffär, en del år sen nu men därför jag hade så många råttor OCH för att dom är riktigt trevliga.
#11 - 24 januari 2007 11:55
Att ha bara ha en ensam hane, och så många honor som du parat så låter det i mina öron högst oansvarigt... Så länge de inte alla såldes som ormmat då. Fast då ska hanen ändå få ha minst en _han_kompis.

Själv är jag för planerad avel! :)
#12 - 24 januari 2007 12:27
Är det OANSVARIGT att ha en hane från annat håll än honorna för parning??????? Inte tusan blev alla ormmat och alla honor blev INTE parade med 1veckas mellanrum som du vet, om du nu gör det, att det räcker att ha hane och hona tillsammans för att honan ska bli parad. Nu kanske jag skriver väl surt svar men jag blir ärligt talat FÖRBANNAD när du pratar om hamstrar som är sjuka från affärer. Att det är oansvarigt att jag var omtänksam mot mina råtthonor pga att dom var många och fick vila ordentligt mellan sina kullar. Jag hade alltid åtminstone 1st ny hane på uppväxt tex. Om du inte tycker att jag hade planerad avel så vad tusan är det då??? Jag förde bok på parningar vem som var vem osv osv Nu får du väl ändå ge dig.
Jag har varit på besök hos odlare som haft sina råttor för j-vligt med döda råttor i burarna lösa möss. Så kallade seriösa. Men dom var väl f-n så mycket seriösare än mig
#13 - 24 januari 2007 12:35
Du har iofs rätt i att jag hoppar på dig lite för mycket... Jag vet ju inte hur det egentligen var. Det jag menade med ormmat är att jag hellre ser att ungar från oplanerad avel går till ormmat än hamnar som sällskap och tyvärr ev. senare avel de också. Får jag fråga på vilket sätt det var planerad avel hos dig (nyfiken på andras syn på planerad avel)? Vad var det som gjorde att du valde just dessa djur? :)

Men som sagt, jag vet inte hur du egentligen har gjort med dina, och har skrivit på lite fel sätt också. Förlåt för det...
#14 - 24 januari 2007 12:36
Såg nu att jag missat en fråga också: Varför ville du avla på råttorna? Vad var det som gjorde att du tog dessa kullar?
#15 - 24 januari 2007 14:18
Det är olagligt att ha råttor ensamma.
#16 - 24 januari 2007 14:51
batski skrev:

Helt rätt :)
#17 - 24 januari 2007 15:32
Att jag hade råtta från början var för att dom är trevliga. Att jag odlade/avlade/födde upp många råttor berodde på att jag som sagt jobbade på zooaffär då.. Jag hade dom hemma i ett varmisolerat garage, heter det så? Ingen bil därinne såklart. Ormmat blev det oxå såklart en del.
Oplanerad/oseriös uppfödning i mina ögon är att inte sära på han och honungar innan dom parar sig med varandra och kanske t o m med mamman. Låta syskon para sig. Ha en hane tillsammans med honor konstant, honorna alltid med ungar och parade.
Planerad tycker då jag är att du kunde fråga om vilken råtta som helst ålder,när kull, strl på kull, könsfördelning i kullen, om jag sparat någon till avel. Jag födde inte upp för att ha speciella färglinjer, kanske hemskt i dina ögon?
Ibland parade jag 2st honor samtidigt, bara att klappa dom över ryggen så ser man att man får 2st parningsvilliga samtidigt. Honor med ungar var alltid ensamma eftersom dom "stjäl" varandras ungar så dom kan få svårt att hinna dia ordentligt. Ibland väntade jag med parningar oxå. Jag sparade honor jag själv fött upp som jag visste hur var till sättet och letade hanar på annat håll. Hade honor i olika åldrar oftast. Sen ska man inte ta ungar på för unga råttor eller gamla råttor. Men det vet du säkert. Hade det varit bättre att ha en hane och 2 honor för att få fram råttor till affären i dina ögon?
Om det nu är olagligt att ha råttor ensamma nuförtiden så var det inte igår jag misshandlade mina råttor med att ha för många honor till hane så honorna fick vila. Fy så hemsk jag var mot råttorna, eller hur.....
Är det något mer påhopp du vill göra så är det fritt fram att fortsätta eftersom jag verkar så oseriös i dina ögon
#18 - 24 januari 2007 15:41
Nä, dina råttor kanske hade det jättebra ändå! Det jag menar med planerad avel är att man tar kullar med syfte att få en bättre avkomma än vad föräldrarna är. Att man jobbar för att få ett så bra temperament och så friska djur som möjligt. Har de bra färg är det ett plus. Att ställa ut är också en viktig del, då man får ett "kvitto" på att man valt rätt djur och att man har lyckats.
#19 - 24 januari 2007 15:46
Kanske hade det bra??? Jag hade då inga aggresiva och opålitliga djur jag tog ungar på.
Om man vill få bättre ungar än föräldrarna är det inte så att man inte skulle tagit ungar på dom då? Att vara med på utställningar är säkert bra men betyder inte att råttor eller andra djur är sämre för att dom inte varit med på såna. Du skrev om smittspridning förut. Risken för det borde finnas på utställningar med många djur, eller hur?
#20 - 24 januari 2007 15:50
eriahl skrev:
Du skrev om smittspridning förut. Risken för det borde finnas på utställningar med många djur, eller hur?

De flesta som ställer ut är så pass intresserade att de vet att deras djur inte har någon ohyra. Djuraffärer kollar ofta inte sånt. Dessutom är det väldigt noga på utställningar och man torkar av alla ytor mellan varje djur.
#21 - 24 januari 2007 16:01
Inte ens alla veterinärer torkar mellan alla djur har jag märkt. När jag tar blodprover så inte används några handskar mm mm
Nog kollar affärer att dom har friska djur. Dom bara förlorar på att sälja sjuka. Då menar jag seriösa affärer.
Du skriver att dom flesta på utställningar kollar sina djur. Räcker med att en eller några till inte bryr sig så kan andras riktigt seriösa få något på sina djur ändå, tyvärr.
#22 - 24 januari 2007 16:16
eriahl skrev:
Inte ens alla veterinärer torkar mellan alla djur har jag märkt. När jag tar blodprover så inte används några handskar mm mm

Nog kollar affärer att dom har friska djur. Dom bara förlorar på att sälja sjuka. Då menar jag seriösa affärer.

Du skriver att dom flesta på utställningar kollar sina djur. Räcker med att en eller några till inte bryr sig så kan andras riktigt seriösa få något på sina djur ändå, tyvärr.

De veterinärerna blir då rakt inte rekommenderade kan jag lova :p

Det är därför man har friskkontroll på utställningar. Man lyssnar på lungor, kollar hur råttan beter sig rent allmänt och kollar i pälsen efter ohyra.
#23 - 24 januari 2007 16:21
Tyvärr har jag inte själv stött på någon riktigt bra djuraffär än, och ingen annan jag känner heller. Men jag har märkt att de som har jobbat/jobbar på djuraffärer brukar ha både annan syn på djur och på djuraffärerna.

Säg mig... hur vanligt är det att djuraffärer berättar för kunden att det är lag på att ha minst två råttor? Det är allt för många djuraffärer som säljer alldeles för små burar också. Små hamsterburar till en råtta till exempel. De säljer hjul också, trots att det är rent farligt. Kan fortsätta om du vill :)
#24 - 24 januari 2007 16:36
Självklart finns det skitaffärer rent ut sagt. Men det finns bra bara man hittar dom. Har varken du eller någon kompis hittat någon bra har ni haft otur. Ni har såklart åkt genom hela sverige och besökt varenda liten affär förstår jag. När jag jobbade på zooaffär så var då jag/vi noga med att allt från guppy till fåglar av olika slag var ok. Finns säkerligen många andra som var/är likadana.
Vad du menar med annan syn på djur är jag osäker på. Menar du att dom tycker det bara är en försäljningsvara är du helt enkelt oförskämd mot många affärer, även idag.
Finns många lagar om olika djur som är "väldigt"lätta att tillgodose. Bara hur dom hålls i affärer tex. Tycker oxå att hjul kan vara farligt. En del verkar kunna fungera som giljotiner nästan, lite överdrivet men åt det hållet.
Lite intressant förresten att du inte reagerade på blodprovstagning utan handskar..... Känns inte kul när dom inte bryr sig fast man frågar om det. På människor alltså
#25 - 24 januari 2007 16:43
eriahl skrev:
Självklart finns det skitaffärer rent ut sagt. Men det finns bra bara man hittar dom. Har varken du eller någon kompis hittat någon bra har ni haft otur. Ni har såklart åkt genom hela sverige och besökt varenda liten affär förstår jag.

Nej, självklart har jag inte åkt runt i hela sverige. Men så känner jag många runt om i sverige, så jag behöver inte göra det själv heller. Jag har fortfarande inte hört talas om någon bra djuraffär trots att det pratas om det nästan dagligen.
eriahl skrev:
När jag jobbade på zooaffär så var då jag/vi noga med att allt från guppy till fåglar av olika slag var ok. Finns säkerligen många andra som var/är likadana.

Vad du menar med annan syn på djur är jag osäker på. Menar du att dom tycker det bara är en försäljningsvara är du helt enkelt oförskämd mot många affärer, även idag.

Jag är säkert väldigt oförskämd när jag säger så. Men det är den inställningen jag har fått. Låter mycket bra att ni var noga med djuren. Vad hette/heter den djuraffären? :)
eriahl skrev:
Finns många lagar om olika djur som är "väldigt"lätta att tillgodose. Bara hur dom hålls i affärer tex. Tycker oxå att hjul kan vara farligt. En del verkar kunna fungera som giljotiner nästan, lite överdrivet men åt det hållet.

Tyvärr inte överdrivet... Men det är inte heller bara det som är problemet, som du nog redan vet :)
eriahl skrev:
Lite intressant förresten att du inte reagerade på blodprovstagning utan handskar..... Känns inte kul när dom inte bryr sig fast man frågar om det

Som jag sa så blir de flesta veterinärer som gör så direkt "utröstade" och får dåligt rykte.
#26 - 24 januari 2007 16:52
Blodprovstagning utan handskar är alltså på människor tex mig själv. Ett sidospår men ändå. Har frågat men ingen större reaktion mest mummelmummel.
Vad den affären heter nu spelar ingen roll. Men den finns kvar. Vill ju vara lite anonym på nätet ibland. Men den kändes roligare förr när det gäller djurutbudet. Men dom är säkert noga med friska djur fortfarande
#27 - 24 januari 2007 17:16
:

Vad är det för bur du har? Vad ger du för torrfoder? Inredning i buren?

Burens mått,
Höjd: 79 cm
Bredd: 86 cm
Djup: 43 cm

Jag funderar på att skaffa en större bur...

Som foder ger jag zoaffärens "råttblandning", men när den är slut ska jag börja ge en egen blandning.

Jag har inte inrett buren så mycket, det är egentligen en fågelbur - så det sitter några fågelpinnar i den. Annars har jag bara en hängmatta (plus matskål och vattenflaska såklart).
Jag tänkte vänta lite med inredningen tills jag skaffat en större (högre) bur.

Jag funderade lite på när jag låter min råtta träffa den nya råttan. Som nybörjade vet jag inte riktigt hur råttor beter sig när de träffar någon ny, vad gör jag om de börjar slåss?

Överallt står det så olika saker som beskriver hur man ska göra när man låter två råttor träffas för första gången. Då undrar jag vilket sätt som är bäst.

* Ska man först låta råttorna träffas på en plats i hemmet där ingen av dem varit förut?

* Ska man först låta de träffas i buren?

* Eller ska man ha dem i varsina burar bredvid varandra så att de lär känna lukten av varandra?
#28 - 24 januari 2007 17:29
Alternativ 1 är nog bäst. Funkar det inte kan man prova med alt3 eller kanske byta råttan om man får. Ska dom träffas i buren ska den göras ren ordentligt först och lite ommöblering i den, nya råttan in lite före. Men slåss dom har du svårare att komma åt att sära dom åt då.
#29 - 24 januari 2007 22:05
Alt. 1 är bäst ja :) Någonstans där ingen har varit förut. Själv föredrar jag att ha rätt tjocka skinnhandskar på mig när jag introducerar djur, för att snabbt kunna gå emellan utan att vara orolig att få fingertoppar avbitna. Buren låter bra, men självklart är det ju bäst att gå efter "ju större desto bättre". Enligt "burräknaren" (vet inte om du har hört talas om den) kan du ha upp till 5 råttor i den. Att släppa in de direkt till varandra i buren kan gå om du känner dina råttor väl och du vet att de inte är elaka mot nykomlingar. Det sämsta alternativet skulle jag säga var alt 3 då de hellre skyddar reviret genom gallret... Att hålla fram en ny råtta så att de andra får lukta på den genom gallret, kan lätt sluta med ett jack i nosen.

För mig har det inte kunnat gå bättre med de introduceringar jag haft! Har knappt blivit ett enda pip (förutom Westmale som är riktigt gnällig i vanliga fall också..) och inget bråk alls.

Det är bra att du tänker byta mat, då blandningarna man köper ofta är lite för feta. Sockerfri müsli brukar vara en bra grund :)
#30 - 25 januari 2007 11:08
Att ha bra handskar om man måste skilja dom åt är klokt. Lätt att bli biten av bara farten och misstag. Burarna bredvid varandra med lite mellanrum menade jag så dom inte kommer åt att bita varandra genom gallret precis som du säger. Längesen nu men var in på en affär där dom inte förstod vad som var fel med deras småfåglar. En del verkade tappa fjädrar och en del blev t o m av med något ben. Stod en råttbur tätt emot fågelburen....... Tipsade om att sära på burarna och plötsligt var det inga problem med fåglarna.....
#31 - 25 januari 2007 12:22
eriahl skrev:
Om det nu är olagligt att ha råttor ensamma nuförtiden så var det inte igår jag misshandlade mina råttor med att ha för många honor till hane så honorna fick vila. Fy så hemsk jag var mot råttorna, eller hur.....

Är det något mer påhopp du vill göra så är det fritt fram att fortsätta eftersom jag verkar så oseriös i dina ögon

Om du menar mig så var det inget påhopp från min sida. Ville bara påpeka att det numera är olagligt att hålla råttor ensamma. Lagen kom till just för att de är så sociala och mår inte bra av att vara ensamma. Så om du höll dem ensamma var det inte så schysst mot dem. Jag antar att du inte visste det.
#32 - 25 januari 2007 13:01
Var inte dig jag menade jag var kanske lite otydlig. Många lagar som kommit till sen dess. Sen läste jag om man inte kan hålla dom tillräckligt med sällskap/sysselsatta av människor ska man ha 2st. Ungefär skrivet så det jag hittade om regler hur man ska hålla råttor. Sen tycker jag fortfarande att mina råttor inte hade det dåligt.
#33 - 25 januari 2007 13:49
Det här med hur man ska hålla djur. Man får hålla guldhamsterungar från samma kull tillsammans tills dom är 8veckor. Dom blir könsmogna innan dess. Är det schysst mot dom att riskera syskonparningar och när dom är så unga? Tänker på kommentaren om att jag inte var schysst mot mina råttor.
#34 - 25 januari 2007 14:14
Ärligt talat så struntar jag ofta i vad lagen säger. Jag gör det jag känner är bäst för mina djur. Har en ensam dvärghamster här hemma, som bråkade med sin syster när hon levde. Tycker inte att det skulle vara så snällt att sätta ihop henne med en ny liten unge när hon är så gammal och skuttig som hon är.

Jag planerar att ha fler råttor i min bur än vad lagen tillåter. Får ha 5 råttor i den enligt lag, då de bara räknar med bottenytan. Min bur är en voljär på ungefär 156*50*60 (h*d*b), och kan hålla fler än 5 råttor utan några problem alls. Men inte lagligt eftersom de inte räknar höjden, trots att råttor hellre utnyttjar höjd än bottenyta.

Så jag ser hellre på saker med sunt förnuft än helt blint på lagen.
#35 - 25 januari 2007 14:16
Nej det är det inte. Alla lagar är inte bra, men att man inte får hålla sociala djur ensamma tycker jag är vettigt. Jag anklagar dig inte för att vara taskig mot dina råttor. Uppenbarligen tänkte du inte på det då. Men man lär sig hela tiden.
#36 - 25 januari 2007 14:17
Hamstrar är väl ensamlevande.
#37 - 25 januari 2007 14:43
Guldhamstrar är det. När man ska para dom bör man nog hålla lite koll på dom för säkerhetsskull. Ingen blir någonsin absolut fullärd på något. Tycker syskonparning tillåtet nu är värre än mina råttor för längesedan. Sen var man ju inte absolut tvungen att ha 2st råttor om man genom mänsklig kontakt underhöll och stimulerade dom tillräckligt
#38 - 25 januari 2007 20:01
:

batski skrev:

Var står alla "rått-lagar" någonstans?
#39 - 25 januari 2007 20:09
Djurskyddslagen.
#40 - 25 januari 2007 20:31
Jag har alltid haft den sparad på datorn, men nu är den borta :confused: Ska se om jag hittar nån länk...
#41 - 25 januari 2007 20:33
Får gå in här och leta lite http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
#42 - 25 januari 2007 20:54
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Precis! Där var den :) Kom på i samma veva att jag ju inte hade sparat den som länk, utan som dokument... Det var därför jag inte hittade den :p
#43 - 26 januari 2007 17:24
:

Okej, tack! :)
________
Jag tänkte fixa en ny större bur så att den är inflyttningsklar när den nya råttan kommer.
De får då först träffas på en plats där ingen av dem varit förut.
Ska det ske precis när den nya råttan anlänt, eller ska jag umgås med den först?

Sedan kanske ett bra alternativ är att låta den nya råttan först få vara i den nya buren en stund och sedan släpper jag in den "gamla" (eller hur man nu ska säga:confused: ).
Hur länge ska de då få vara i buren tills jag släpper ut dem?
#44 - 26 januari 2007 21:17
Att låta den nya råttan vara i buren innan tror jag kan få lite motsatt effekt. Om de då känner att de hamnat på "fel ställe" och blir lite rädda/oroliga.

Jag kan kanske lugna dig lite med att jag själv hade ett ihopsläpp i november, med tre vuxna råttor. Det var verkligen inga problem alls! Inte ens ett enda pip! :D Så om du dessutom ska sätta ihop med en unge så tror jag att det borde gå lätt. Ungar brukar vara rätt underlägsna ändå :)
#45 - 27 januari 2007 17:06
:

Okej.

Hur lär man råttor att de kan springa omkring på golvet?

Jag har försökt att sätta min råtta på större ytor som matbord, skrivbord, säng m.m. Men hon blir rädd och springer till mig och gömmer sig på en gång.

Så min råtta springer runt på mig till hon blir trött, istället för att bli av med energin på stora springytor som golv...
#46 - 27 januari 2007 17:54
Varför är det dåligt att hon springer omkring på dig? :p Det är ju bara ett tecken på att hon tycker om dig och att du är trygghet för henne. Men har du provat lägga dig på sängen med henne? Det brukar mina gilla och de skuttar omkring där på min mage och kittlas, och då och då kommer de fram för att pussas också :D
#47 - 27 januari 2007 18:24
Jesyca skrev:
Okej.

Hur lär man råttor att de kan springa omkring på golvet?

Jag har försökt att sätta min råtta på större ytor som matbord, skrivbord, säng m.m. Men hon blir rädd och springer till mig och gömmer sig på en gång.

Det betyder att din råtta har torgskräck. Hon tycker lixom att det känns otryggt på stora öppna ytor. Det är ganska vanligt bland råttor. Vilda råttor får ju akta sig för öppna ytor där de lätt kan råka illa ut.

Jesyca skrev:
Så min råtta springer runt på mig till hon blir trött, istället för att bli av med energin på stora springytor som golv...

Du ska ta det som en komplimang. Det är precis som Stephanie0134 säger ett tecken på att hon gillar dig och känner sig trygg hos dig :)
#48 - 27 januari 2007 18:53
:

Varför är det dåligt att hon springer omkring på dig? :p Det är ju bara ett tecken på att hon tycker om dig och att du är trygghet för henne. Men har du provat lägga dig på sängen med henne? Det brukar mina gilla och de skuttar omkring där på min mage och kittlas, och då och då kommer de fram för att pussas också :D

batski skrev:
Det betyder att din råtta har torgskräck. Hon tycker lixom att det känns otryggt på stora öppna ytor. Det är ganska vanligt bland råttor. Vilda råttor får ju akta sig för öppna ytor där de lätt kan råka illa ut.

Du ska ta det som en komplimang. Det är precis som Stephanie0134 säger ett tecken på att hon gillar dig och känner sig trygg hos dig :)

Okej, det är ju skönt att hon känner sig trygg när hon är med mig. Men jag kan ibland uppleva det som lite jobbigt när hon springer omkring under tröjan, biter lite hål, och springer fram & tillbax i tröjärmen :p. Men det är samtidigt roligt!:D

Den här torgskräcken, kommer den någonsin att gå över för min råtta?

Men har du provat lägga dig på sängen med henne? Det brukar mina gilla och de skuttar omkring där på min mage och kittlas, och då och då kommer de fram för att pussas också :D

Jo, det har jag provat- det kittlas när hon springer omkring. Det märks att de tycker att det är roligt!:p
#49 - 28 januari 2007 12:20
Jesyca skrev:
Okej, det är ju skönt att hon känner sig trygg när hon är med mig. Men jag kan ibland uppleva det som lite jobbigt när hon springer omkring under tröjan, biter lite hål, och springer fram & tillbax i tröjärmen :p. Men det är samtidigt roligt!:D

Jag lät inte mina råttor komma in under trojan. De fick sitta på mina axlar, i mina händer, i mitt knä, på min mage,osv. Men inte inanför mina kläder.

Jesyca skrev:
Den här torgskräcken, kommer den någonsin att gå över för min råtta?

Kanske inte helt. Hon kanske kommer att slappna av lite, men vill ändå röra sig nära väggar och möbler även i fortsättningen. Det är bara naturligt tycker jag.
#50 - 28 januari 2007 16:04
batski skrev:
Jag lät inte mina råttor komma in under trojan. De fick sitta på mina axlar, i mina händer, i mitt knä, på min mage,osv. Men inte inanför mina kläder.

:eek: :eek: :eek: :eek:

Aldrig sitta i tröjan..? Mina råttor skulle avlida om dom inte fick gosa in sig och riva sönder mattes hud ;)
#51 - 28 januari 2007 16:32
Jag tror att det är en vanesak. Om de aldrig får vänja sig vid det när de är små funkar det bra.
#52 - 29 januari 2007 00:11
Hehe, jag förstår :D Och egentligen så skulle det nog vara jag som avled isf, skulle sakna det :(
#53 - 29 januari 2007 15:07
:

Jag har en helt annan fråga:

Jag tror inte att jag har förstått det här när man byter bottenmaterial i buren.
Tar man bara bort den "avföring" som man ser (med t.ex. en sked eller mindre spade) och fyller på med mer bottenmaterial? Eller kastar man allt och fyller på med helt nytt bottenmaterial? :confused: :confused: :confused:
#54 - 29 januari 2007 22:22
Jag bytte ut allting ca 1 gg/veckan. Kisset torkar ju, men det stinker ändå. De gågerna då bottnen såg väldigt smutsig ut sköljde jag den.
#55 - 30 januari 2007 07:18
Jag byter också allt :)
#56 - 30 januari 2007 19:23
:

Okej, då vet jag. :)
#57 - 1 februari 2007 18:59
:

Av en olyckshändelse fick jag veta att min katt gillar zooaffärens "råttblandning" (jag ställde ner matskålen på golvet). Han blev helt galen! [:-27]
Då undrar jag om det är bra att katter äter det. Då tänker jag på (feta) oskalade frön m.m.
#58 - 2 februari 2007 20:34
Hah... kan tänka mig att han kanske blir lite dålig i magen ev. Men det är nog inte farligt :)
#59 - 3 februari 2007 13:52
:

Okej, det är bra att veta. :)
#60 - 7 februari 2007 11:49
:

Hur bygger man hyllplan i buren (material)?
Hur ska man fästa dem i gallret så att de håller för råttornas tyngd??
#61 - 11 februari 2007 12:42
:

Jag tänkte lite närmare på när min råtta och den nya råttan träffas.

Eftersom min råtta har torgskräck, så tror jag inte att de kan träffas på en neutral plats utan att hon springer tillbaka till mig.

De ska få flytta in i en ny bur. Kan de då träffas i den buren, eftersom ingen av dem varit i den förut?
#62 - 12 februari 2007 12:24
Att låta dem träffas i en bur första gången kan vara lite osmidigt... Om de börjar bråka och man måste sära på dem så kan det ju bli lite bökigt i en bur. Kan du inte låta dom träffas på något ställe lite snabbt innan bara?
#63 - 12 februari 2007 14:01
:

Jo, jag kan ju sätta min råtta på t.ex. soffan och sen gå en bit därifrån - då kan hon ju inte klättra upp på mig igen. ;)

Och sedan, om det fungerar fredligt, så kan de få hoppa in i den nya buren.
Men om de börjar bråka på soffan, ska jag då i alla fall sätta in båda två i den nya buren?

Annons