Tålig pansarmal till "varmvatten"

#1 - 16 juni 2006 07:34
Hej!

Tänkte skaffa någon ny pansarmal som kan hålla undan lite matrester på botten (har blivit lite mycket sen jag skaffade diskus och sandsnäckorna förökar sig lite för snabbt :)). Den ska alltså gå tillsammans med bl.a. diskus så det är viktigt att de klarar lite varmare vatten (ca 29 grader). Jag tycker att jag alltid haft problem med just pansarmalar så därför vill jag ha någon av de tåligaste sorterna (och gärna relativt billig). Tror i och för sig att mina tidigare problem kan ha berott på matbrist för dem, och i såna fall borde det inte vara några såna problem längre. [:o]

Har hittat ganska billiga Sterbai. Tror ni de skulle fungera bra? Några andra tips?
#2 - 16 juni 2006 09:47
Sterbai kan funka skulle jag tro och inte nog med att de är bra "städare" det är den snyggaste pansarmalen (tycker jag iaf).
Har själv ca 20st+ hemma som går med några mindre rovfiskar. channa gachua, nandus nandus och knivfisk.
#3 - 16 juni 2006 09:57
[quote=Malcus]Sterbai kan funka skulle jag tro och inte nog med att de är bra "städare" det är den snyggaste pansarmalen (tycker jag iaf). [/quote]
Ja, den är ju extra intressant just pga att detta. :D (Även om jag sett en del andra riktigt snygga sorter...)
#4 - 16 juni 2006 11:15
Jag hade sterbai som renhållare i mitt diskuskar, de funkade bra. Men, då hade jag bara 26 grader i karet, jag har aldrig förstått varför man skall hålla högre om man inte matar med oxhjärta.
MVH
Magnus
#5 - 16 juni 2006 11:31
Vågar inte försöka med lägre temperatur eftersom så många säger att man ska ha hög :D. Men jag har letat lite och det verkar ju som att just Sterbai fungerar bra i lite högre temperatur. Men då undrar jag bara hur pass tålig/känslig den är jämfört med andra Corydoras?
#6 - 16 juni 2006 13:11
[quote=mmm] Men då undrar jag bara hur pass tålig/känslig den är jämfört med andra Corydoras?[/quote]
Tror nog det inte är någon större skillnad mellan arterna.
Bilagor:
#7 - 16 juni 2006 13:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Aeneus, aeneus albino hör väl till de allra tåligaste. Dessa har jag tillsammans med mina diskus på 30 graders värme. Likaså har jag davidsandsi som är ena aktiva rackare, jag har även fler arter men dessa är inte framme lika mycket, främst tror jag det beror på att de inte har så stora stim.... Hittills har jag inte märkt att någon mår dåligt men givetvis så tror jag att den höga värmen skyndar på "åldringsprocessen". Vad som hänt sedan jag skaffade diskus är att de blivit tjocka som små tunnor.... :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
#8 - 16 juni 2006 14:00
Ja, Aeneus har jag funderat på. Mest för att de ska vara tåliga och dessutom är billiga. :D Men då det inte var någon jättestor prisskillnad mellan dessa och Sterbai så vore det ju kul om Sterbai fungerar också. :)
#9 - 16 juni 2006 14:47
Jag sålde 10 st C Trilineatus från egen odling till en kille som har diskus. Strax efteråt blev diskusarna sjuka och han var tvungen att höja tempen till över trettio grader och dessutom pytsade han i närmare 1 dl salt/100 liter... Alla Corydoras överlevde behandlingen! Nu vet inte jag om jag lyckats få tag på extra tåliga trilineatus, men dom verkar i princip omöjliga att ta död på.
#10 - 16 juni 2006 21:19
[quote=Tant Nancy]Jag sålde 10 st C Trilineatus från egen odling till en kille som har diskus. Strax efteråt blev diskusarna sjuka och han var tvungen att höja tempen till över trettio grader och dessutom pytsade han i närmare 1 dl salt/100 liter... Alla Corydoras överlevde behandlingen! Nu vet inte jag om jag lyckats få tag på extra tåliga trilineatus, men dom verkar i princip omöjliga att ta död på.[/quote]

34grader++++
Samt 2dl salt/100l vatten.trilinatusarna mår kanonbra Nancy!!
Dom som säger att inte pansarmalar tål salt,han har nog fel!
har även albinos i hörnkaret,dessa är känsligare,tål inte salt+värme nåt vidars.
Nä trillinatus från Nancy och Gloria,de e grejjor de!
Ds 16 styckna är det från dej.Bästa städarna jag någonsin ägt!

lennart

lennart
#11 - 16 juni 2006 22:24
Jamensedärja!!! Hade inte många siffror rätt, men när man inte kommer ihåg så är det bättre att pruta lite... Kul att dom fortfarande mår bra Lennart, verkar vara ena sega rackare det där :-)
#12 - 16 juni 2006 22:47
Mina C.sterbaii fungerar utmärkt med mina Discus hos mig. Det där med tjockisar känner jag igen, de växte som raketer, och leker. Har 29 grader.
#13 - 16 juni 2006 23:59
[quote=lennart wiklund]Dom som säger att inte pansarmalar tål salt,han har nog fel![/quote]

läste för ett tag sen om pansarmalar(tror) och att dom tål salt utan problemet komme rnär vattnet går från salt till sött vatten och då om det går för fort.
#14 - 17 juni 2006 07:58
[quote=Raven]läste för ett tag sen om pansarmalar(tror) och att dom tål salt utan problemet komme rnär vattnet går från salt till sött vatten och då om det går för fort.[/quote]

Så är det ju med de flesta firrar faktiskt, att det är övergången till salt, inte salthalten, som kan stressa dem. Det kallas osmosverkan (tror jag) och då går all fiskens energi till omställningen, så bl a immunförsvaret blir lägre i stället...
#15 - 17 juni 2006 11:18
Ok, tack för svaren. Blir nog att jag prövar Sterbai då, tänkte åka iväg och köpa dem nu. :)
#16 - 30 juni 2006 06:28
[:(!] [:(] Som vanligt så går det inte bra för mig med pansarmalar (eller egentligen malar överhuvudtaget). Köpte ju 7 st Sterbai för knappt två veckor sedan. De fick först gå själva en dryg vecka och jag flyttade i söndags över dem till stora karet. Men igår så var det först en som började snurra runt i vattnet helt utan kontroll, och den såg halvdöd ut. Sen blev den "normal" igen, men lite senare så hände samma sak igen. Flyttade då över den till ett mindre kar för att ev. kunna rädda den. Ännu senare hände samma sak med en till som jag också flyttade över...

Vad kan det vara för problem? Det verkar som att jag alltid får problem med nya pansarmalar efter några veckor så att några av dem dör... (Har dock inte sett dem snurra runt på det här sättet förut). Har inget salt i vattnet och nitriten verkar ligga på noll. :(
#17 - 3 juli 2006 16:06
[quote=mmm][:(!] [:(] Som vanligt så går det inte bra för mig med pansarmalar (eller egentligen malar överhuvudtaget). Köpte ju 7 st Sterbai för knappt två veckor sedan. De fick först gå själva en dryg vecka och jag flyttade i söndags över dem till stora karet. Men igår så var det först en som började snurra runt i vattnet helt utan kontroll, och den såg halvdöd ut. Sen blev den "normal" igen, men lite senare så hände samma sak igen. Flyttade då över den till ett mindre kar för att ev. kunna rädda den. Ännu senare hände samma sak med en till som jag också flyttade över...

Vad kan det vara för problem? Det verkar som att jag alltid får problem med nya pansarmalar efter några veckor så att några av dem dör... (Har dock inte sett dem snurra runt på det här sättet förut). Har inget salt i vattnet och nitriten verkar ligga på noll. :([/quote]

Har du rötter i ditt stora kar??
kan ev vara ph-omställningen.

tipset från mej,mät ph:t i båda karen

lennart
#18 - 4 juli 2006 06:00
Ja, jag har rötter i det stora. Någon pH-omställning från karantänkaret tycker jag inte det bör ha varit, eftersom jag tog vattnet dit från det stora karet. Har i och för sig inte kollat pH nu, men det brukar ligga på 6.8, kan kolla upp det i alla tre karen. I förrgår så var det en av pansarmalarna som jag flyttade som flöt omkring i vattnet och såg i stort sett död ut igen, men så petade jag till den och då piggnade den till.
Verkar väldigt märkligt, är kanske någon sorts förgiftning?
#19 - 4 juli 2006 09:47
Jag har haft en trilineatus som betedde sig precis så där, det blev alltid värre efter vattenbyte och jag misstänkte att den antingen inte tålde ph omställningen eller att det var tempen som störde. Eftersom jag inte såg några sådana symtom på de andra, så avlivade jag den, så jag kan inte komma med något förslag på bot.

Något jag också har funderat på är om det kan ha med vattendjupet att göra, att de är för små när man släpper i dem helt enkelt. Små corydoras klarar ju inte för djupt vatten... kanske händer något p g a det...
#20 - 4 juli 2006 09:58
Hur stora ska corydoras vara för att klara djupt vatten?
Och vad ÄR "djupt vatten"?
#21 - 4 juli 2006 10:02
Har också funderat på om det kan ha att göra med vattendjupet. Det stora karet är 60 cm djupt, så det kanske det skulle kunna vara. Den ena som jag flyttade har ju varit sån här ett par gånger till efter flytten och det karet är inte mer än 40 cm, men den kanske blivit skadad innan och det sitter kvar.

Det har inte inträffat i samband med vattenbyte.
#22 - 4 juli 2006 10:42
Sökte lite på detta med drunkning, och det verkar kunna stämma. Det var en som skrev följande på ett forum:
"Corydoras will actually loose equilibrium when denied access to atmospheric air. So the gut regeons that are typically gas filled aid in the function of the swimbladder. "
Det låter ju som att det skulle kunna stämma med hur det varit för mig, dvs att de förlorar medvetandet.
#23 - 4 juli 2006 11:20
Men hur djupt vatten är det? Jag tänkte ha några corydoras i mitt "nya" 220-liters, har aldrig haft några förut. Det är 45 cm djupt...
Måste man se till att man får rätt stora corydoras om man har djupare kar???

En annan corydorasfråga, om ni ursäktar[:o] :
Om man t.ex köper 3 st Adolfos och 3 st Julii, stimmar dom då tillsammans, fast det är olika sorter??? Eller håller dom ihop efter sort. Man ska ju helst ha 6 st eller fler...
#24 - 4 juli 2006 11:25
Det är nog olika på olika sorter vilka de stimmar tillsammans med. Liknande sorter tror jag stimmar tillsammans. Men Adolfoi och Julii tror jag inte skulle stimma tillsammans....
#25 - 4 juli 2006 11:59
[quote=mmm]Det är nog olika på olika sorter vilka de stimmar tillsammans med. Liknande sorter tror jag stimmar tillsammans. Men Adolfoi och Julii tror jag inte skulle stimma tillsammans....[/quote]

OK! Tack för svaret. Jag tyckte det var lite roligt att ha just dom eftersom dom är så fina och så olika...:) Men det var ingen bra idé då.

Annons