Tålig art vid nystart?

#1 - 15 oktober 2006 20:04
Hej.
Nu har jag mitt första nystartade akvarium på 112 liter.
Jag läste någonstans angående nitrivec att man ska kontrollera vattnets temperatur innan det tillsätts, varför det?:confused:

De arter jag är mest intresserad av, till att börja med,
är Corydoras (sterbai eller trilineatus),
Otocinclus (leopard/O. flexilis eller zebra/O. cocama)
och Endler´s guppy (P. wingei).
Jag vill hellre ha fler småväxta, än få större fiskar.
Längre fram kanske ett par dvärgciklider.

Nu undrar jag, vilken av dessa arter är lämpligast att börja med?
Jag kommer att vänta några dagar, samt ta det lugnt med antalet, men jag vet inte i vilken ordning?:confused:

Är det viktigt att köpa hona och hane från olika håll, så att man garanterat får individer som inte är nära besläktade?:confused:

Ursäkta mina "nybörjarfrågor"!
#2 - 16 oktober 2006 13:48
Börja med Endlers.
MVH
Magnus
#3 - 17 oktober 2006 18:43
Tack för svaret!
Tänk att en vecka kan kännas så lång...roar mig med att reka fler växter under tiden.
#4 - 18 oktober 2006 00:47
Nitraveck är en bakteriastartkultur, som dör om du om du har fel temperatur.

Börja med Endlers du, det blir nog bra. Sedan Corydoras därefter Otocinclus. De brukar vara känsligast. Kan behöva stödmatas med exempelvis gurka en gång i veckan eller så. Men se bara till att det blir rent från rester efter dem, annars kan vattnet bli dåligt.

Det är inte viktigt att köpa fisk från olika ställen i början, men när du börjar få fisk som kan det vara bra att byta med andra för att få in "friskt" blod. Se bara till att det är rena Endlers om du har sådanna. Brukar vara inblandade med vanlig guppy.

När man startar ett akvarium behöver man inte vänta en vecka. Bakteriekulturen börjar inte växa förrän den får mat, och det får de från fiskarnas avföring (se kväve-cykeln eller nitrit-cykeln, som den även kallas). Men det kan vara bra att vänta med fisken några dagar, så att man ser att akvariumet är tätt, tekniken fungerar och att inredningen (växter, stenar och rötter) ser ok ut. Det är lättare att stöka om i akvariumet när det inte finns fiskar i det. Så vänta gärna 24 timmar så att akvariumet får lugna ned sig efter din "sista" stora justering av akvariumet (inredning etc).

Alla har vi varit nytbörjare. Frågar man inte får man inget veta.
#5 - 18 oktober 2006 05:36
Jag hade rekommenderat att köpa Tetras nya startbakterier. Den testas i senaste Practical Fishkeeping och funkar tydligen väldigt bra. Anledningen till att jag tycker att du ska använda Tetras kultur är att man har upptäckt att man till viss del har fel om vilka bakterier som bryter ner ammonium och nitrat.
Därför är de flesta starters som finns på marknaden inte helt effektiva eftersom de, till skillnad från Tetras starter, inte har rätt bakterier.
#6 - 19 oktober 2006 18:28
Ok. Nu vet jag lite mer. Tack igen!
Nu har karet varit igång 5 dagar, så till helgen blir det ett par premiär-fiskar.
Eftersom jag redan börjat använda Seras Nitrivec så fortsätter jag med det. Intressant att veta att det finns andra alternativ.
Jag kommer även ta med lite vatten till butiken, så att de får testa olika värden, att det är OK.
#7 - 20 oktober 2006 02:43
Först och främst: nybörjarfrågor har alla, och det är bara dumt att inte ställa dem! =)

För egen del har jag inte använt några bakteriekulturer vid uppstart, och jag har inte haft några problem. Dock skall jag säga att jag bara startat upp en burk... Jag tror att om man bara tar det lite lugnt med fiskintroduktionen och matningen i början, bör det inte vara några problem. Glöm bara inte regelbundna vattenbyten - framför allt i början.

Sedan fiskarna... I en burk på 112 l bör man naturligtvis inte slänga i fiskar i storleksordningen 40 cm, men det är inte fel att ha några runt kanske 10 - 15 cm (kolla upp först bara att de inte är för utrymmeskrävande). Med mycket småfisk blir det lätt plottrigt (om det inte är sköna stim, förstås) - enligt mitt tycke.

Lycka till!
#8 - 24 oktober 2006 17:48
:) Det går framåt här! *peppar peppar*
I lördags (på dag 7) flyttade det in ett litet Endlers-par (Nova & Filip) och 0.0.2 Otocinclus affinis. Det kommer flera Endlers senare.
Jag transporterade hem dem i en frigolitlåda, var hemma snabbt och lät dem komma ut i akvariet efter ca 40 minuters koppning.
Har varit lite nervös, eftersom det är mina allra första fiskar någonsin :) men till min stora glädje är de mer självsäkra för varje dag och ser friska ut. Är speciellt orolig för otosarna, men det verkar ha gått bra.
Nu ska det bli fler växter (har ca 22 plantor nu) och imorgon slutar jag med Nitrivecstarten (dag 10).

Jag har några frågor och slänger ut dem här:
Hur ofta och hur mycket ska man mata? :confused:
Jag har matat med flingor+algtablett varannan dag och gurka varannan. Tar ut det foder som blir över efter en stund.
Är det svårt att städa botten med en "slamhävert" när man har rådasand 0,8-1,2 mm? Behöver jag skaffa någon speciell modell? :confused:
Var kan man hitta zebraotocinclus (O. cocama) i Stockholmstrakten? :confused:
Jag har förstått att Otocinclus sällan fortplantar sig i odling, då borde det väl gå bra att ha olika arter ihop? :confused:
#9 - 24 oktober 2006 19:06
Är ju totalt meningslöst o ha i bakteriekultur i ett akvarium som inte har fisk

bakterierna dör om dom inte får näring vilket de knapt fins för dom i ett akvarie utan biologiskt avfall.

Samt varför luras ni o köpa massa bakteriekulturer osv Vist kan kanske va bra vid en nitritspik men gör rätt från början så slipper ni det.
Ta de lungt med starten .. börja med 2-3 fiskar låt dom simma i karet under tiden du ändrar dig 40ggr hur inredningen ska stå och du får till ljuset osv.
#10 - 25 oktober 2006 20:10
hmm.
betyder detta att jag ska fortsätta med bakteriekulturen (nitrivec) och räkna dagen då fiskarna flyttade in som dag 1?
fortsätta en vecka till?
det här är ju en absolut avgörande fråga eftersom fiskarna kan vara mycket känsliga för ammoniak- & nitritsvängningar (speciellt otosarna)!!
varför ger de fel information i seriösa zoobutiker?:(
de har sagt att jag kan göra det första vattenbytet 2 veckor efter att fiskarna flyttade in, stämmer det? räcker 20%?
tänkte skaffa några fler Endlers efter 8 dagar.
det enda jag är säker på nu är att fler växter kan ju aldrig skada.
#11 - 26 oktober 2006 01:44
Nitrivecen har i princip inget att jobba med innan du stoppar fisk i vattnet, så ja, räkna "fiskdagen" som dag ett.

Otocinclus är erkännt knepiga att vänja in, det hade vart bättre att vänta med dom, men nu är det bara att hoppas på det bästa.

Ju mindre fisk du tillsätter i början desto mindre nitritspik, fast, några endlers och några ottosar är inte mycket fisk, du borde inte få problem.

Att ha mycket växter är ju bra vad du dessutom kan göra vilket jag anser vara mycket mer välinvesterade är att de till att du har bra reflektorer på lysrören och tillsätta flytande växtnäring, antingen Tropica mastergrow, som finns att köpa på akvariebutik eller PMDD som är bättre och billigare och finns att köpa tillexempel på pmdd.se eller http://www.haack.se/pmdd.htm

Varför de ger fel information på zooaffären är svårt att svara på, de kanske inte tänker på vad de säger alla gånger, det är alltid billigare och bättre att flytta över ett igångkört filter från ett annat akvarium än att använda nitrivec, så zooaffärer och inbitna hobbyister använder det sällan, men som nybörjare har man inte det alternativet.

Små vattenbyten kan du göra redan på et tidigt skede, kom bara ihåg att du "kastar" lite av nitrivecen samtidigt. Titta gärna på fiskarna precis efter att belysningen tänds, om de andas ansträngt kan du göra ett litet vattenbyte, det är på morgonen som de löper störst risk att bli anfådda, eftersom växterna har konsumerat syre under natten i stället för att producera.
#12 - 26 oktober 2006 05:36
Växter är fenomenala på att ta hand om nitrit och ammoniak/ammonium. Har man bara mycket växter så tror jag de gör mer för att fixa till vattnet än nitrivec. Se bara till att du har någon växt som växer hyfsat snabbt. Mitt standardtips är att ha hornsärv som flytväxt. Den växer snabbt vilket hämmar algtillväxten och sänker nitrit och ammoniak/ammonium halterna. Extra bonus är att den är ett bra gömställe för yngel. Om det blir för mycket så är det bara att riva loss en bit och slänga.
#13 - 4 november 2006 08:04
Jag vill bara berätta att nu har akvariet varit igång i tre veckor, och fiskarna har bott här i 2 veckor.
Jag har mätt vattenvärdena regelbundet, och gjort ett vattenbyte per vecka.
Båda mina Otocinclus har blivit rödfärgade under huvudet och runt munnen, men den ena har blivit bättre. Jag hoppas att det kommer att ordna sig för dem, de äter och är aktiva. De är ju alldeles underbara [:o] Jag vet inte om det röda kan bero på vattenomställningen i.o.m. flytten, eller någon gälmask? Det är ju inte gälarna som är röda utan "längre fram"?
Jag har skaffat ännu fler växter :)
Igår flyttade det in några Endlers till.
#14 - 5 november 2006 16:39
Jag hade rekommenderat att köpa Tetras nya startbakterier. Den testas i senaste Practical Fishkeeping och funkar tydligen väldigt bra. Anledningen till att jag tycker att du ska använda Tetras kultur är att man har upptäckt att man till viss del har fel om vilka bakterier som bryter ner ammonium och nitrat.

Därför är de flesta starters som finns på marknaden inte helt effektiva eftersom de, till skillnad från Tetras starter, inte har rätt bakterier.

Practical Fishkeeping är en brittisk tidning som lever till stor del på sponsorpengar och reklamintäckter. En av deras största bidragsgivare är Tetra. Att Tetra har intresse av att smutskasta andra tillverkares preparat är inte så konstigt. Att deras smutskastning sprids via PFC är inte direkt svårt att förstå. Så när du läser den tidningen så rekomenderas "antipropagandaglasögonen" på.

Vi snackar inte rocketsience. Vilka bakterier det är som oxiderar kvävet i biologiska filter är mycket väl beskrivet i såväl teori som empiri. Att ett företag skulle missa det och stoppa fel bakterier i sina burkar tror jag inte för en sekund.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 23 november 2006 20:08
Tropfrog skrev:
Practical Fishkeeping är en brittisk tidning som lever till stor del på sponsorpengar och reklamintäckter. En av deras största bidragsgivare är Tetra. Att Tetra har intresse av att smutskasta andra tillverkares preparat är inte så konstigt. Att deras smutskastning sprids via PFC är inte direkt svårt att förstå. Så när du läser den tidningen så rekomenderas "antipropagandaglasögonen" på.

Vi snackar inte rocketsience. Vilka bakterier det är som oxiderar kvävet i biologiska filter är mycket väl beskrivet i såväl teori som empiri. Att ett företag skulle missa det och stoppa fel bakterier i sina burkar tror jag inte för en sekund.

MVH

Magnus

Om det är testet som finns i Practical Fishkeeping nr 11/2006 sid 77 du menar så tycker jag att både ris och ros ges till Tetra Aqua Safe start.

Sedan är självklart alla tidningar idag reklamfinansierade men att tidningen i sina tester konsekvent skulle gynna Tetra (som jag inte ens tycker verkar vara ett av de som annonserar mest i den) tycker jag är ett felaktigt påstående.
Däremot tycker jag man skall ta alla tester med en nypa salt och gärna läsa tester på flera ställen. Men tester är i alla fall bättre än ren reklam för enligt dom är ju alla preparat världsbäst.

Samt varför luras ni o köpa massa bakteriekulturer osv Vist kan kanske va bra vid en nitritspik men gör rätt från början så slipper ni det.

Ta de lungt med starten .. börja med 2-3 fiskar låt dom simma i karet under tiden du ändrar dig 40ggr hur inredningen ska stå och du får till ljuset osv

Visst är det så att inte bakteriekulturer absolut behövs om man gör rätt. Dock med erfarenhet från att ha varit akvariehandlare (på den tiden det inte fanns några bakteriekuturer att sälja - utan man fick tipsa om jord etc) så vet jag att det inte hjälper hur mycket man än tjatar på kunderna att de SKALL ta det försiktigt med sina fiskinköp. De köpte ändå sina fiskar alldeles för tidigt och sen gick det åt pipan. Vägrade man att sälja så gick de till en annan affär.
Tänk om man då hade haft bakteriekulturer att sälja + att man hade fortsatt tjata om att ta det lugnt med fiskinköpen då hade säkert långt fler av mina kunder på den tiden fortsatt med akvarium.
Bakteriekulturer är en underbar innovation som är bra för akvariehobbyn:D
#16 - 24 november 2006 20:07
Nu har akvariet varit igång i 6 veckor, med fiskar i 5 veckor.
Redan efter 2 veckor föddes det fem Endlers-yngel.

I samband med ett vattenbyte glömde jag att tillsätta Nitrivec efteråt.
Det tog någon dag innan jag kom på mitt misstag.
Vattenvärdena var fortfarande OK, men min minsta Otocinclus dog några dagar senare. Lillen R.I.P.
Det känns verkligen hemskt tråkigt, jag kommer inte att göra om samma misstag kan jag lova. Dessutom såg jag att man bör förvara en öppnad förpackning i kylskåp, det observerade jag inte i början.
Annars mår alla fiskar bra. Den större Otocinclus ser pigg ut.
Jag dröjer ett tag innan jag skaffar artkompisar.
I butiken sa man att otocinclus inte är svår, och att dödsfallet kanske berodde på att de fått för lite mat. Jag har svårt att tro det, det kan förstås se ut som att de äter (maltablett + zuccini) men att de inte får i sig något.
Men om det stämmer som jag läst nyligen att nästan alla otosar är vildfångade, så förstår man att de kan vara känsliga.

Tack till er som gett mig bra råd och svarat på mina frågor, även om jag trots detta lät mig "frestas" att skaffa Otocinclus lite för tidigt.

Och som sagt, utan bakteriekulturer skulle det vara ett ännu "svårare" projekt för oss nybörjare att komma igång. Det kan ju bara bli bättre för fiskarna än utan bakteriekultur, om man har kontroll på vattenvärdena.

Annons