Takpanna som plattform till Sköldis?

#1 - 3 juli 2006 18:21
Hej, vi gick och blev ägare till en guldhövdad vattensköldpadda under sommaren. Som tur är har vi ett stort akvarium som stått tomt och tjänstgjort som Orkidarium under de senaste året.

Hur som hest, nu funderar vi lite på vad man ska stoppa in som sköldisen kan knata upp på. Det enda vi kom på som skulle kunna funka är att stoppa in en bit av en takpanna som vi lägger ovanpå några stora akvariestenar (sådana där svarta, vad de nu heter... lavastenar?). Det är ju inte ovanligt att använda terrakottakrukor i akvarium som gömställe. Då tänkte jag att en takpanna av terrakotta borde funka lika bra den med.

Men frågan är ju om takpanna är inpregnerade med något? Den har ingen synlig beläggning men den kan ju vara indränkt i x antal olustiga kemikalier om man har otur. Har kört den i ugnen men det hjälper ju föga om den nu är behandlad.

Vad tror ni?

Att föredra vore ju självklart att silikona fast en glasskiva och på så sätt göra en torr sektion. Men vi har lite ont om tid för ett sådant projekt.

Uppdatering: Jag satt precis och läste en annan tråd ang sköldpaddor och Svärdbärare i samma akvarium. Den personen hadde använt Tegelstenar. Funkar tegel så borde ju takpanna oxå funka tycker man(?).
#2 - 3 juli 2006 18:43
Finns och köpa ,plattformar som man lätt fäster i akvariumet med sugproppar kostar 80 kr om jag inte minns fel
#3 - 3 juli 2006 18:57
Annars finns korkbark hos zoohandlarn... kapa lagom längd och kila fast mellan fram och bakrutan i lagom höjd så den kan komma ovan vattnet praktiskt då den inte tar upp så mycket plats, den kan simma och utnyttja ytan under korken!
#4 - 3 juli 2006 18:59
Kan man ha fisk simmande under dem äter ju fisk.Jag har sätt det på många ställen?????
#5 - 3 juli 2006 19:06
[quote=stene]Kan man ha fisk simmande under dem äter ju fisk.Jag har sätt det på många ställen?????[/quote]jag menar sköldpaddan! förövrigt hade jag palettciklider tillsammans med min sköldapadda och det är en av få arter som klarar det, sköldpaddan insåg ganska snart att han inte hade en chans mot deras snabbhet och lät dem vara ifred...:D
#6 - 3 juli 2006 19:14
Jag menade odkså sköldpaddan.Det är så att min äldsta dotter vill ha två sköldpaddor och så har vi ett 100 l som där är en mal i det var därför jag undrade
#7 - 3 juli 2006 19:55
malen blir nog snacks för dem!!!
#8 - 3 juli 2006 19:56
förövrigt är 100L på tok för litet för 2 paddor, dem blir stora röd/gulörad upp till 30 cm
#9 - 3 juli 2006 20:15
jag hade en rödöran sköldis tillsammans med silverhajar och palettciklider. paletterna fick tom upp sina yngel, de jagade bort sködisen som åtminstone var 15 cm - ena tuffa ena :D bara fisken är snabb så går det!
#10 - 3 juli 2006 20:53
Tegelpannor är just det, tegel, bränd lera. Förvisso kan tegelpannor vara glaserade men det är ju inget som är "osynligt", förmodligen är även glaseringen ofarlig men det får man kanske fråga tillverkaren om.
Betongpannor däremot är färgade, kanske lite lurigare.
#11 - 4 juli 2006 03:22
[quote=åheim]malen blir nog snacks för dem!!![/quote]Jag tror nog sköldpaddorna aktar sig för malen:p dessa sköldpaddor jag har tittat på blev som fullvuxna 14 cm
#12 - 4 juli 2006 20:37
Jag hadde tegelstenar som landdel när jag hadde rödörade vattensköldpaddor. För övrigt fick jag vara nog med att lägga tegelstenarna så att sköldisarna inte kunde få spjärn mellan dem och rutorna för då puttade iväg dem...
Mina bet i plastväxter, stenar, mig och doppvärmaren samt var tämligen snabba så jag kom aldrig ens på idén att ha fiskar med dem.
#13 - 5 juli 2006 15:49
Innehåller sk Gårasten kalk och annat eller är de säkra för akvariebruk för en sköldpadda?

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1311
#14 - 5 juli 2006 18:34
[quote=Stormfrog]Innehåller sk Gårasten kalk och annat eller är de säkra för akvariebruk för en sköldpadda?
http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1311[/quote]Har för mig att det innehåller kalk vid tillverkning men inte säker
#15 - 5 juli 2006 21:09
Pratat med en "yrkesman" och hans kommentar var att det i värsta fall innebar att vattnet skulle bli tyngre (mer basiskt?) och att det inte utgjorde något omedelbart problem.
#16 - 18 november 2006 21:15
Man kan använda platta stenar (inte kantiga) som man tar utifrån.
Men man måste självklart rengöra.
Tegel stenar går ju okså bra.
Men tak pannor det vet jag inte men jag tror det funkar.
Prova järna ta ut era sköldpaddor på sommaren (krav: 20 + grader inte nära trafik).
#17 - 21 november 2006 22:32
Sett folk använda tegelsten som landdel och de klarar sig.

Annons