Takashi Amano,Christel Kasselmann,Hans Georg Evers håller föredrag i Skandinavien

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 21 maj 2010 14:25
Nästa år (22-23/10 2011) firar Århus Akvarieförening sitt 75-års jubileum och de gör det med en hejdundrande akvaristisk fest med internationella föredragshållare, utställningar, workshops, tävlingar etc. etc.
En av föredragshållarna är den japanske växt och akvariedesignaren Takashi Amano som för första gången någonsin kommer att hålla ett föredrag i Skandinavien. Andra klara föredragshållare blir Christel Kasselmann och Hans-Georg Evers
Mer info om denna megaakvaristiska aktivitet ges fortlöpande på denna sida http://www.akvamesse.dk/news.php

Jag vet i alla fall garanterat att jag kommer att befinna mig i Århus någon gång nästa höst:d:d
Hoppas att vi blir många svenskar där
#2 - 21 maj 2010 16:25
Räkna med mig :) Det var lite oro att det skulle krocka med diskuschampionatet och Mafs jubileumsutställning men så blev det inte då denna är första veckan i november.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 maj 2010 16:29
kaj.p skrev:
Räkna med mig :)

Tänkte maila dom redan nu i helgen och anmäla intresse eftersom symposiet med Amano verkar ha ett begränsat antal med platser och därför säkert snabbt riskerar att ta slut.
Jag kan boka för flera Zoopetare för nog lär det bli en Zoopetresa till detta förstklassiga evenemang:D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 maj 2010 16:31
kaj.p skrev:
Det var lite oro att det skulle krocka med diskuschampionatet och Mafs jubileumsutställning men så blev det inte då denna är första veckan i november.

Och dessutom ett år emellan för det är väl i år som det är diskuschampionat;)
#5 - 21 maj 2010 16:33
Nix inte det Nordiska det kommer att gå ihop med mafs utställning. Och det blir en del kända internationella namn där med :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 maj 2010 16:38
kaj.p skrev:
Nix inte det Nordiska det kommer att gå ihop med mafs utställning. Och det blir en del kända internationella namn där med :)

Verkar bli en resmånad med Ciklidmässan i Duisburg (inte diskuschampionatet), Malmöutställning och så nu Århus och allt detta inom en månad:D
#7 - 21 maj 2010 16:58
Verkar bli en resmånad med Ciklidmässan i Duisburg (inte diskuschampionatet), Malmöutställning och så nu Århus och allt detta inom en månad:D

Sedan en Värsting ciklidstämma o en stor Poecillia träff på våren. Tycker det ser ut som skandinavien håller akvaristiken uppe, iallafall 2011. :)
#8 - 21 maj 2010 22:40
Tänkte maila dom redan nu i helgen och anmäla intresse eftersom symposiet med Amano verkar ha ett begränsat antal med platser och därför säkert snabbt riskerar att ta slut.

Jag kan boka för flera Zoopetare för nog lär det bli en Zoopetresa till detta förstklassiga evenemang:D

Räkna med mig! Om du inte redan mailat dem så får du gärna anmäla mitt intresse också :D
#9 - 21 maj 2010 23:00
Skulle nog vara intressant men allt beror på kostnad och färdsätt för min del.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 22 maj 2010 07:59
Annika skrev:
Räkna med mig! Om du inte redan mailat dem så får du gärna anmäla mitt intresse också :D

Mailar dom idag för att anmäla vårt intresse - tror att vi kan bli många svenskar som kommer
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 maj 2010 08:04
Skulle nog vara intressant men allt beror på kostnad och färdsätt för min del.

det dyra är ju främst hotell och färja. Det får väl bli som så att vi samåker med 4-5 i resp. bil för att få ner resekostnaden.

Själva entréavgiften är inte så farlig.

[SIZE=1]Pris oversigt[/SIZE]
[SIZE=1]Dagsbillet 1: [/SIZE][SIZE=1]Entre til udstillingen 1 dag uden adgang til foredrag / 60 Dkr[/SIZE]
[SIZE=1]Dagsbillet 2: [/SIZE][SIZE=1]Entre til Udstillingen 1 dag med adgang til alle foredrag undtagen Takashi Amano showet / 150 Dkr[/SIZE]
[SIZE=1]Dagsbillet 3: [/SIZE][SIZE=1]Entre til udstillingen 1 dag med alle foredrag ink. pladsreservation til Takashi Amano showet / 200 Dkr[/SIZE]
[SIZE=1]Weekend billet 1: [/SIZE][SIZE=1]Entre til udstillingen lørdag og søndag uden foredrag / 100 Dkr[/SIZE]
[SIZE=1]Weekend billet 2: [/SIZE][SIZE=1]Entre til udstillingen lørdag og søndag med alle foredrag undtagen Takashi Amano show / 200 Dkr[/SIZE]
[SIZE=1]Weekend billet 3: [/SIZE][SIZE=1]Entre til udstillingen lørdag og søndag med alle foredrag og pladsreservation til Takashi Amano showet / 250 Dkr[/SIZE]
#12 - 22 maj 2010 11:21
låter intressant :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 22 maj 2010 11:57
hult87 skrev:
låter intressant :)

Det är väl bara förnamnet :d

Har nu mailat arrangörerna om att få mer info från dom - bad dom också kontakta plantswap och lämna info. För detta arrangemang borde verkligen intressera alla växt- och designintresserade och sådana borde det ju finnas en hel del av även på den hermsidan.
Hoppas verkligen att många svenskar kommer dit
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 maj 2010 06:25
Har ännu inte fått något svar från arrangörerna på mitt mail.

Däremot så såg Amano verkligen fram enmot att få komma dit och få träffa folk.
Jag mailade ADA-kontoret för att fråga om Amanos nya bok kommer att ges ut på engelska (finns nu bara på tyska (som jag skaffat) och japanska) och det skulle den förhoppnings göra - och passade då också på att säga att det skulle bli trevligt att få träffa honom i Århus.
#15 - 28 maj 2010 13:55
Har ännu inte fått något svar från arrangörerna på mitt mail.

Däremot så såg Amano verkligen fram enmot att få komma dit och få träffa folk.

Jag mailade ADA-kontoret för att fråga om Amanos nya bok kommer att ges ut på engelska (finns nu bara på tyska (som jag skaffat) och japanska) och det skulle den förhoppnings göra - och passade då också på att säga att det skulle bli trevligt att få träffa honom i Århus.

Bra jobbat Kjell! Vi måste helt enkelt få plats på Amanos föredrag. :D
#16 - 29 maj 2010 08:31
Oj oj detta låter verkligen spännande ni kan nog räkna med mig med.
#17 - 29 maj 2010 20:09
Jepp, att jag kommer är spikat och klart! Vi ses om 1½ år då! (:
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 31 maj 2010 16:35
Fick svar idag från arrrangörerna av Akvamässan

[COLOR=navy][FONT=Arial]

[COLOR=navy][FONT=Arial]Vi er stadig i planlægnings fasen men så snart der kommer nyt bliver det lagt på hjemmesiden.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=navy][FONT=Arial]Vedrørende forhånds bestilling bliver det nok muligt i løbet af efteråret der er lidt detaljer der skal på plads først.[/FONT][/COLOR]

[/FONT][/COLOR][COLOR=navy][FONT=Arial] [/FONT][/COLOR]

Så vi kan sannolikt börja anmäla oss till hösten
#19 - 31 maj 2010 16:55
Oo, det skulle man ju inte gärna säga nej till! :(
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 23 juni 2010 09:26
Programmet har nu utökats något och några nya föredragshållare har tillkommit samt ett Guppychampionat.
Nya föredragshållare som tillkommit är Chris Lukhaup, Claus Christensen och Peter Reiley
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 februari 2011 21:06
Det börjar nu hända lite mer med programmet http://www.akvamesse.dk/viewpage.php?page_id=4

För min del är det jäkligt surt att det samma helg är en zoobranschmässa i Stockholm:mad:
Har funderat på att vara i Århus på lördagen och sedan flyga upp till Stockholm på söndagsmorgonen - på så sätt blir det en dag på varje ställe.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 20 oktober 2011 10:08
Ja nu börjar det dra ihop sig - imorgon bitti tar jag färjan över till Frederikshavn och åker ner till Århus.
Ser fram emot en fantastisk helg med en bra mässa, Tropica-besök och en massa intressanta föredrag med Takashis Amano som kronan på verket.
Jag lovar att skriva ihop en artikel till Zoopet från detta evenemang.

Nej, nu får jag ta mig samman och sätta ihop mitt Nano/miljö föredrag - i ett svagt ögonblick lovade jag att hålla på mässan. Först var det tänkt att vara på svenska men i sista stund ändrades till att jag skall hålla det på engelska. Jag har totat ihop ett föredrag och höll det just nu för mig själv och det tog 97 minuter - men det får bara ta 75 minuter så nu får jag plocka fram saxen. Hur det nu skall gå till för föredraget är ju redan komprimerat till max - jag pratar för mycket [:o]

Nåväl det löser sig - jag kommer nog att ägna mer tid i helgen med att parta istället för att prata:p
#23 - 21 oktober 2011 07:39
Jepp, resan börjar om några timmar - blir kul det här!! Diväte kommer dock inte, han blev så sugen på de japanska grejerna att han drog till Japan i stället. Vet dock att man kan stöta på brams, hawkse, TYB och mig. Party, party... *s*
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 24 oktober 2011 06:22
Kom hem sent igår kväll - det har varit en oerhört intressant och givande helg i Aarhus Danmark. Där var folk från 10 eller om det nu var 11 länder (några kom ända ifrån södra Europa och USA) och vi hade väldigt trevligt ihop:D

En toppenhelg - jag lovar att i sinom tid skriva ihop en artikel till Zoopet.
#25 - 24 oktober 2011 08:43
Ett av de bästa arrangemangen jag varit på - de rodde iland detta med bravur!!
#26 - 24 oktober 2011 10:30
Nu var jag tyvärr inte på detta evenemang, men någon har lagt upp bilder här:
http://ukaps.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=18115
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 24 oktober 2011 13:57
Ett av de bästa arrangemangen jag varit på - de rodde iland detta med bravur!!

Ja man är förvånad över hur allt flöt på bra - utan kanske Amanos Aquascaping som faktiskt flöt på lite för bra:D

På lördagen hann jag inte ens med att kolla på mässan utan det var bara föredrag och Tropica-besök.
På söndagen däemot så valde jag att bara lyssna på Christel Kasselmanns föredrag (det var det bästa nog det bästa av de föredrag jag lyssnade på) så då spenderade jag några timmar på mässan. Tråkigt bara att det var så få svenskar där - men det var ju knappast arrangörernas fel.
#28 - 25 oktober 2011 09:59
Jan Ole hade ett kul föredrag efter Kasselman, tyckte jag. Lite kaosartat, men många intressanta teorier, experiment och funderingar. Märktes att han diskuterat frågorna länge, och sådant som han ansåg som "grundkunskap" var nog nytt för många. En del av hans frågor har jag klurat på länge själv, somligt blev bekräftat och annat får jag revidera. Det var nog det mest lärorika föredraget för min del. Kasselman är dock alltid Kasselman, massa bra info där med och många najs bilder - kul att få en motvikt till Nature-aquarium (hon kör ju Holländskt) samt argument för det - "då kan jag hålla fler arter!!"
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 25 oktober 2011 10:03
Kasselman är dock alltid Kasselman, massa bra info där med och många najs bilder - kul att få en motvikt till Nature-aquarium (hon kör ju Holländskt) samt argument för det - "då kan jag hålla fler arter!!"

Sedan också hennes syn på ett misslyckat akvariefoto - om fiskarna kommer med är det inte så lyckat för då kanske man ser dom istället för växterna:D
#30 - 26 oktober 2011 08:30
Sedan också hennes syn på ett misslyckat akvariefoto - om fiskarna kommer med är det inte så lyckat för då kanske man ser dom istället för växterna:D

Den där körde JOP också; "fiskarna är ivägen när jag fotar". :)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 26 oktober 2011 08:32
hawkse skrev:
Den där körde JOP också; "fiskarna är ivägen när jag fotar". :)

Uttrycket ett "nödvändigt ont" om fiskarna verkar ju passa in på dom bägge:D
#32 - 26 oktober 2011 09:39
Ja, det finns växtnördar och växtnördar - jag verkar ha en bit kvar att gå innan "sjukdomen är fullt etablerad" - jag gillar fisken alldeles för mycket!!
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 26 oktober 2011 16:37
Jag har nu lagt in 68 foton i Zoopets stora fotoarkiv (kan bara ses av goldmedlemmar) - kan ses på denna sida
Så småningom kommer det också en artikel
#34 - 26 oktober 2011 19:39
Låter fint med en artikel!! Ola och jag har annars ordnat så att du slipper skriva om discuschampionat och MAF´s utställning, du ska bara få läsa och njuta... *s*
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 26 oktober 2011 19:46
Låter fint med en artikel!! Ola och jag har annars ordnat så att du slipper skriva om discuschampionat och MAF´s utställning, du ska bara få läsa och njuta... *s*

Fast det är ju kul att fota och skriva:D
#36 - 26 oktober 2011 19:51
Fota lär du göra i vilket fall, så det blir kanske en förfrågan om foton - och skriva gör du också ändå, men för en gångs skull kanske du kan luta dig tillbaks och inte klippa alla detaljer för Ciklidbladet (fast det gör du nog ändå, din rackare). *s*
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 26 oktober 2011 20:50
Fota lär du göra i vilket fall, så det blir kanske en förfrågan om foton - och skriva gör du också ändå, men för en gångs skull kanske du kan luta dig tillbaks och inte klippa alla detaljer för Ciklidbladet (fast det gör du nog ändå, din rackare). *s*

Nej, nej - Ciklidbladet får ni gärna skriva till (ni kan använda mina foton) så skriver jag till Zoopet.

Blev förresten lite sur på min kamera nu senast i Aarhus eftersom den började "tänka själv" och hela tiden ändrade de exponeringstider och bländare som jag ställde in så jag konstaterade att den väl nu gjort sitt (drygt 5,5 år gammal) så jag beställde en ny kamera idag (Nikon 7000) så förhoppningsvis har jag den till Malmöutställningen.

Dock alla foton jag tog i Aarhus blev ju inte kass utan några var väl OK - så den resan blev ändå hyfsat dokumenterad.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 29 oktober 2011 18:12
En artikel är nu inlagd på Zoopet från AArhusutställningen

Annons