Takashi Amano

#1 - 22 november 2004 08:11
Var hittar man fakta om han och hans akvarium ? Tex Biografi...
Vi skulle göra ett arbete i skolan om ¨vår "idol". Tänkte skriva om han...

MVH Max R
#2 - 22 november 2004 08:13
En googling på
Takashi Amano biography
gav
http://www.vectrapoint.com/main/photo/biography.html
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 november 2004 08:43
Utöver det som nämns i defdac-länken så hittar jag i en Amanono-bok på tyska från 1994 denna info
Att han fått ett vetenskapspris för sin forskning på "Koreanischen Kreuzkarpfen" och att det var i samband med detta som hans intresse för akvariefisk väcktes.
1972 började ahn mer proffesionellt att intressera sig för skötsel och plantering av akvarieväxter. Från detta år härstammar också hans första akvariefoton.
Under åren efter 1976 besökte han bl.a. länder som Kenya, Tanxania, Sydjemen, Etiopien, Egypten, Uganda, Indien etc. och fotat och skrivit artiklar (främst i vetensakpliga facktidskfrifter) om tropiska fiskar och växter.
Fuji-priset fick han redan 1991 enligt denna bok.
För akvariehobbyn i Europa blev han känd i en bredare krets i början av 90-talet och "genombrottet" här blev väl just den bok som jag hämtat ovanstående uppgifter från nämligen "Planzenparadiese unter Wasser" - Undertitel "Japanische Gärten im Aquarium"m som utkom 1994 på Naturbuch Verlag på tyska. Jag har för mig att denna bok senare kom ut även på engelska men att fotokvaliten där var betydligt sämre.

En udda detalj i hans livshistoria är att han i sin ungdom var en mycket framgångsrik proffesionell bancyklist och det sägs att det var den förmögenhet som han skapat på cyklingen som gjorde att han hade råd att satsa så intensivt på akvariehobbyn.

Kan väl även sägas att han är en rätt tystlåten man - åtminstone om man träffar honom på mässor etc. men detta hör antagligen samman med en viss osäkerhet med engelskan. Om han är tystlåten privat vet jag inte eftersom jag bara träffat honom i offentliga sammanhang.
Dock är han inte "tystlåten" när man ser honom arbeta med att planera och inreda ett akvarium även om det inte är så mycket med ord som han då "pratar".
#4 - 22 november 2004 08:47
Lite OT men...
En udda detalj i hans livshistoria är att han i sin ungdom var en mycket framgångsrik proffesionell bancyklist och det sägs att det var den förmögenhet som han skapat på cyklingen som gjorde att han hade råd att satsa så intensivt på akvariehobbyn.

Det är fruktansvärda pengar innom bancyckling i Japan. För att någon icke japan ska få vara med och slås om pengarna måste man i princip först bli japansk medborgare.
#5 - 22 november 2004 10:03
Finns fantastiska böcker att låna på biblioteken i vårat land!
Har lånat hans böcker många gånger och suttit hemma och dräglat över dessa fantastiska landskap han bygger upp. Kul är oxå han ofta berättar hur och var han får sin inspiration från...!

//Jesper

Annons