Taggig snigel

#1 - 29 januari 2010 17:32
Hej fick en underlig snigel idag utav en polare. Den är brunaktig med taggar!. söt liten krabat men hade varit kul att veta namnet på den , någon som känner igen?
mvh Jonas
#2 - 29 januari 2010 17:36
en bild, om jag får det att funka.......
#3 - 29 januari 2010 17:40
Sådana har jag sett, namnet varierar mkt, taggsnigel, Taggig zebrasnigel har jag sett att de heter, latinska namnet vet jag ej, hojta till om du hittar det latinska namnet :)
#4 - 29 januari 2010 19:56
Det ser ut som en pagodsnäcka, Brotia pagodula, och om det är det så är de ruskigt svåra att hålla vid liv.
#5 - 29 januari 2010 23:11
Horned Armour Snail (Brotia pagodula)
Lite bilder i tjejens tråd.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=130684&highlight=zoooophie&page=3

Vi köpte två som vi har haft i säkert lite mer än 6 månader utan problem, men vi köpte två till o de höll tyvärr inte mer än några veckor :(
De va väldigt blyga i början och lämnade knappt skalet och kunde vara på samma punkt i flera dagar. Nu eldar de runt i karet men verkar vara till störst del nattaktiva.

Tycker dem är riktigt fina och väldigt duktiga på hålla rutorna rena blir en fräck mönster där de gått o ätit :D

Vill gärna få tag i fler om man kan få dem att föröka sig.
#6 - 30 januari 2010 08:32
Hej allihop , ja det verkar vara Brotia Pagodula jag fått tag i. Vill VÄLDIGT mycket att han/hon överlever så vad ska jag göra för att öka hans chanser ?
Många skriver att det är svårt att hålla dessa rackare vid liv, hittintills har inget djur dött i mina kar (tur?).
#7 - 30 januari 2010 08:36
[FONT=Arial]The aquarium – requirements and necessities:[/FONT]
[FONT=Arial]- needs moving water with a high oxygen content[/FONT]
[FONT=Arial]- water temperatures of 20 – 25 °C[/FONT]
[FONT=Arial]- stone structures and a little sand[/FONT]
[FONT=Arial]- tank front length starting at 60 cm[/FONT]
[FONT=Times New Roman] [/FONT][FONT=Arial]- muck and algae, possibly zoo- and phytoplancton[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Detta är det enda info. jag hittat på Interweb´s...[/FONT]
#8 - 30 januari 2010 14:49
Min lilla pagodsnigel verkar trivas , ja än så länge iaf. Han/Hon glider omkring och bökar i gruset, blir som en djup fåra efter han. Så man kan direkt se vart han har varit.... :) Jädrigt trevlig krabat :):) Ska nog köpa 1 till så han får sällskap av sin egen art.
#9 - 7 februari 2010 18:17
En liten bild på honom/henne...
Tänkte lägga upp film men den e´för stor..
Bilagor:
#10 - 7 februari 2010 19:25
en tjusig rolig "sak":)

Annons