tacksam för tips.

#1 - 18 april 2006 05:54
jag blir galen på alla alger som kommer,
försöker få bort alla alger men dom kommer upp ett dygn senare blir tokig..
vet inte vad jag ska göra dom sitter på stenarna som en hinna eller hur man ska förklara.dom är gröna ialla fall så där mossgröna
Tacksam för svar
// Josefin
#2 - 18 april 2006 06:20
[quote=jossan_sthlm]jag blir galen på alla alger som kommer,
försöker få bort alla alger men dom kommer upp ett dygn senare blir tokig..
vet inte vad jag ska göra dom sitter på stenarna som en hinna eller hur man ska förklara.dom är gröna ialla fall så där mossgröna
Tacksam för svar
// Josefin[/quote]

Tilsetter du noe i vannet? Og har du på lys mange timer per døgn? Gjødsler du med noe? :)
#3 - 18 april 2006 19:31
Tillsätter ingenting och gödlsar ingenting. Har några växter och 10fiskar. i ett 130liters. Ljus på typ ca 14 timmar om dan. 08:00 till 22:00..

nått som jag gör fel? tips råd?!
#4 - 18 april 2006 19:34
[quote=jossan_sthlm] . Ljus på typ ca 14 timmar om dan. 08:00 till 22:00..

[/quote]

14 h känns lite länge....
#5 - 19 april 2006 01:38
14 timmar är länge.
runt 10 timmar kör nog dom flesta, kör 12timmar själv.

jossan_sthlm, lossnar dom lätt och luktar konstigt ?
om ja så är det cyano och det kan komma när man städar för mycket till exempel.

du ksan även ta en titt i länkgalleriet du hittar i min signatur så hittar du lite olika bilder på alger under kattegori alger.
#6 - 19 april 2006 13:55
tack

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#800080]Cyanobacteria[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS] tyckter jag var de som mest stämde in på de alger jag har i mitt akvarium.. vad kan man göra åt så att dom försvinner för gått[/FONT]
#7 - 19 april 2006 14:08
sök på cyano på forumet. där finns alla svar
#8 - 19 april 2006 14:14
men allt jag vill veta är hur blir jag av med dom?
ska jag ha någon speciell fisk som äter upp dom?
har 3malar men dom verkar inte göra så mycke hehe
#9 - 19 april 2006 14:17
[QUOTE=jossan_sthlm]men allt jag vill veta är hur blir jag av med dom?
ska jag ha någon speciell fisk som äter upp dom?
har 3malar men dom verkar inte göra så mycke hehe[/QUOTE]

Det finns inget som äter cyano... lättast e att läsa in dig på det. dvs söka. du e inte den första som har poblem med det.
#10 - 19 april 2006 14:36
kan ingen bara bertätta lite lätt för mig vad jag ska göra?
har lixom inte tid att sitta och läsa gammla inlägg..
är ingen direkt fisk expert
#11 - 19 april 2006 16:33
gissar på att du slamsuger och byter vatten riktigt noga varje vecka ?

du kanslamsuga bort allt och hälla i lite kno3 och dra ner på städning av botten och vattenbyten.
är akvariet däremot nystartat är nog kno3 bästa sättet att få bort det.

cyano kommer när det är för rent, då är kvävenivåerna i botten vilket cyano älskar.
fått indikationer på att en ph sänkning kan hjälpa men det kan lätt sluta med fiskdöd.

kno3 kan du köpa på www.pmdd.se
annan namn är kvävenitrat, minns ja inte helt fel kallas det kalisalpeter i butikerna, dock säljer inte matbutikerna det lägre.
#12 - 19 april 2006 17:11
jo jag brukar göra det varje vecka om jag inte gör de gör jag det under veckan..
men de är inte skadligt för fiskarna då? tror inte de beror på att de är för rent men jag tycker att dett blir en grön nyans på vattnet med algerna jag försöker att suga upp algerna men dom kommer upp dygnet efter jätte märklig att dom kommer upp igen... vill så gärna bli av med "dom".
vad för medel ska jag fråga efter i zoo affären ?
tack för bra svar......
#13 - 20 april 2006 12:23
?????
#14 - 22 april 2006 12:24
????
#15 - 22 april 2006 12:34
Kno3 är inte så vanligt (ännu) i zoohandeln så det bör man beställa.
Annars så kan du ha i Generatonic den tar livet av cyanon men om du inte tar bort orsaken till at du får cyano så kommer den tillbaka rätt snabt.

Annars så håller jag med Raven, din burk är för "ren", om du fortsätter med överdirvan veckostädningar och för frekventa vattenbyten så får du nog bara lära dig att gilla cyano.
#16 - 24 april 2006 06:20
ska man ta bort fiskarna när man häller i de medlet?
mår fiskarna dåligt av de sortes alger?
#17 - 24 april 2006 06:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du behöver inte ta ut fiskarna när du använder KN03. Det är ett av näringsämnena dina växter behöver, och som ofta saknas där cyanobakterier trivs. Läs lite om växtgödning på [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]www.pmdd.se[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] Sedan kan du hitta jättemycket om både växtgödning och cyanobekämpning på forumet.[/COLOR][/FONT]
[COLOR=red][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Läste lite i din profil, här har du artbeskrivningen på[/COLOR] dina ciklider [/FONT][/COLOR][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=167[/COLOR][/FONT]
#18 - 24 april 2006 06:50
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du vill bli av med din cyano så tycker jag absolut du ska dra ner på belysningstiden till max 12 timmar per dag. Om cyanon ligger på botten kan du prova att vända på sanden så den kommer ner i sanden, då kommer den i regel inte tillbaka. Låt det sedan gåt 8-10 dagar mellan vattenbytena och slamug inte på botten. Så har jag gjort och det har funkat för mig. De växtblad som fått cyano på sig brukar jag plocka bort. Jag har haft cyano i mitt lilla 45-liters där jag inte har nån timer där frodas den ibland må jag lova.[/COLOR][/FONT]
#19 - 24 april 2006 06:58
jag har nu beställt sånt medel från internet får se när det kommer. det ser så fult ut med dom algerna de förstör lixom charmen av att ha ett akvarium...

Annons