Täckglas vs. Strålning

#1 - 18 februari 2005 09:08
Tog häromdagen bort täckglasen på framsidan av akvariet för att få plats med fiskpåsar.
Efter denna operation slog latmasken till och täckglasen fick ligga under karet.
Vad jag upptäckt sedan dess är att växterna har böjt sig mot den halva av akvariet som saknar täckglas.
Så frågan är alltså, hur pass mycket av strålningen tappar man med 3-4mm täckglas? Är det någon som gjort mätningar på hur PUR/PAR värden ändras?

Den andra frågan är då om lysrörsrampen mår bra?
Den är inte, vad jag kunnat se, isolerad mot fukt, men samtidigt är den så pass varm av de 8 lösrören att ingen kondens bildas annat än längst ner på refletorerna. Jag är ingen elektriker, men jag ser ingen större anledning till kortslutningsrisk, eller har jag fel?
#2 - 18 februari 2005 09:11
Sätt dit en jordfelsbrytare för säkerhets skull.
MVH Richard
#3 - 18 februari 2005 09:12
Ingen dum ide, köper en senare idag..
#4 - 18 februari 2005 09:40
Vet inte hur mycket skillnad det är mellan med och utan täckglas. Det beror ju på hur klara glasen är men jag vet att det blir mycket bättre utan glas. Så jag använder inget täckglas.
#5 - 18 februari 2005 09:43
Jag sattsar en del på växter i detta kar, vore det att föredra att lägga in en jordfelsbrytare och sedan ta bort även de kvarvarande täckglasen?
Har eventuellt tänkt tillföra CO2 via tub senare.
#6 - 18 februari 2005 10:05
Jag har ett Akvastabilkar utan täckglas (tydligen väldigt vanligt i Danmark), mina lysrör är fastsatta i armaturen med vattentäta muffar. Dessa muffar borde väl kunna köpas separat och passa till olika sorters hållare?
#7 - 18 februari 2005 10:24
Väldigt vanligt utan täckglas mest överallt utom i sverige.

B!
#8 - 18 februari 2005 10:42
Om man sätter en lite fläkt i armaturen som drar ut fukten borde det inte kunna bli några problem utan täckglas. Typ en 60x60mm datorfläkt (kolla in www.kylning.com).
#9 - 18 februari 2005 10:46
emilym