täckglas och katter

#1 - 6 april 2005 06:20
Hej.
Jag har just köpt ett nytt akvarium, juwel rio 180. Akvariet har täckglas av plast med en längsgående lucka på var sida om amaturen.
När min ena katt var uppe och gick på plasten så sviktade det lite. Jag har två katter och är lite orolig för att de ska trilla igenom om de är på plasten samtidigt.
Är det någon som har erfarenhet av katter och liknande täckglas, håller det??
Kanske kan man förstärka på något sätt??
#2 - 6 april 2005 07:00
katter väger normalt inte mycket så det ska inte vara någon större fara , Men jag skulle nog endå se till att dem lär sig att inte gå där.
#3 - 6 april 2005 07:20
den ena katten väger över 7 kilo den andra ungefär 5. Så det blir ju ändå lite tungt och jag tycker att plasten verkar så svag. :(
#4 - 6 april 2005 07:26
Min svägerskas katt ramlade igenom täckglaset till hennes ödla, så det är inte alls så säkert att det håller. Speciellt inte om båda vill vara där. Även om du byter till glas så kanske det håller bättre, men OM det händer en olycka så är ju skadan desto allvarligare. Kanske du ska lära katterna att det är förbjudet område och sen kanske lägga något som täcker så dom inte ser igenom, det är ju då mer lockande att se akvariet framifrån. Sätt en stol där så har dom att göra!
#5 - 6 april 2005 07:54
Det är svart plast så de ser inte genom, men de älskar att vara uppe på höjder där de kan spana över rummet. Försökte skrämma katten när den var där uppe så att han ska få dåliga minnen av att vara på akvariet, vet dock inte om det funkade.....
Jag tänkte att jag kanske kunde sätta på något slags metallbleck eller liknande, nån som har erfarenhet av ett sånt bygge kanske?
#6 - 6 april 2005 07:55
jag har en katt... min förra levde på det varma täckglaset, han sov där och det var aldrig några problem.. fast det var bara en..

Min nuvarande katt har börjat uppvakta mitt slammisakvarium.. han sover på det men på dagarna är han mer intresserad av att sitta i soffan med piskande svans och hoppa på akvariet då och då.
#7 - 6 april 2005 08:16
Lägga en matchande skiva som täcker hela toppen eller i vart fall luckorna, skulle det vara något?
#8 - 6 april 2005 08:31
Jag har en katt som spenderar all sin tid i princip framför karet utom när hon äter
#9 - 6 april 2005 08:50
Varför inte bara ta två tunna aluminium profiler och limma fast dom med smältlim. Jag tror dock inte att det är någon fara att dom ramlar i. Mitt Juwel Panorama 170 verkar ganska så stabilt.
#10 - 6 april 2005 09:56
Ta en spray flaska med vatten och spruta på den varje gång den vill upp.
Den slutar efter ett tag.

// Marcus
#11 - 6 april 2005 11:17
Mitt tips är att förstärka täckglaset. Det är svårt att lära katter att lyda de gör som de vill ändå när du ej är hemma. En av våra katter ligger nästan alltid på rampen till mitt 375l. En gång när jag bytte vatten hoppade han upp men lyckades att undvika att plaska i. Han är vig för sina 12 år!
#12 - 6 april 2005 11:35
jag håller med alla :)
katterna älskar akvariet, framför allt att ligge på täckglaset där det är lite varmt och man har utsikt över rummet. Skrämma dom så de låter bli när de vet att man ser dom är ju svårt nog. När du inte är hemma gör dom allt det du lärt dom att dom inte får! Så är du orolig att dom ska trilla igenom tycker jag tipset om en matchande skiva eller en aluminiumplatta av något slag verkar som ett bra tips..
Mina två ligger på akvarierna för jämnan, tittar ner genom glaset och sitter även på sidan av och spanar på konstigheten. Den yngre av mina katter verkar even ha fått för sig att man ska dricka vattnet ur hålet i hörnet. Hon vet att hon inte får, men tittar jag bort gör hon det ändå...

mvh
#13 - 6 april 2005 11:51
Min katt dricker också ur akvariet. Jag har försökt sätta fast täckglaset men min katt flyttar på det med tassen. Det är plexiglas där. Jag vet ej om det är bra verken för fiskarna eller katten? Vad tror ni?
#14 - 6 april 2005 13:49
Innan hade jag bara en lysrörsramp som täckte mindre än hälften, resultatet av detta blev att katten för det mesta gick på glaset. Jag fick skaffa en ramp till för att hålla katten borta från glaset, dyrt men bäst i längden.
#15 - 6 april 2005 13:50
Min katt brukar passa på att dricka ur bunken jag använder när jag byter slamsuger botten. Jag tror inte det påverkar honom men det känns inte bra så han brukar inte få dricka så mycket. Jag tror inte att det påverkar fiskarna annat än att de kanske blir rädda.
#16 - 6 april 2005 16:01
Jag var ute och letade metallbleck, hittade inget, får leta vidare imorgon.

Tack för alla svar, skönt att veta att det är många som har både katt och akvarium och att ingen verkar ha råkat ur för någon allvarligare olycka.
Men förstärka täckglaset får jag ta och göra på något sätt så att jag kan vara lugn och mina katter säkra :)
#17 - 6 april 2005 18:09
[QUOTE=Majja]Jag var ute och letade metallbleck, hittade inget, får leta vidare imorgon.

Tack för alla svar, skönt att veta att det är många som har både katt och akvarium och att ingen verkar ha råkat ur för någon allvarligare olycka.
Men förstärka täckglaset får jag ta och göra på något sätt så att jag kan vara lugn och mina katter säkra :)[/QUOTE]

Skaffa lite fy-tillbehör :P Finns nog pulver att få tag i, sprej finns i alla fall.
#18 - 8 april 2005 06:53
Min ena älskar att ligga på glaset och den andra dricker ur det.
Förut skulle den alltid fram och försöka fånga en fisk när jag matade dem men efter att en påfågel trodde den var mat när den drack så låter den bli.
#19 - 8 april 2005 12:32
[QUOTE=Rydberg]Min ena älskar att ligga på glaset och den andra dricker ur det.
Förut skulle den alltid fram och försöka fånga en fisk när jag matade dem men efter att en påfågel trodde den var mat när den drack så låter den bli.[/QUOTE]

Har du påfåglar i ditt akvarium? :p
#20 - 8 april 2005 12:47
[QUOTE=Majja]Jag var ute och letade metallbleck, hittade inget, får leta vidare imorgon.

Men förstärka täckglaset får jag ta och göra på något sätt så att jag kan vara lugn och mina katter säkra :)[/QUOTE]

Hörde om en som hade lämnat sitt stora akvarium med sisådär 2/3 vatten, ingen inredning och täckglasen av... Katten hoppade upp på vad han trodde var täckglasen... och ramlade i akvariet... Tydligen var vattendjupet tillräckligt för att inte katten skulle kunna bottna, och upp kom den inte... Tråkigt nog fann ägaren katten drunknad i akvariet när han kom hem...

Nu är det väl sällan alla ovanstående parametrar är uppfyllda... men något att tänka på för er som har akvarier och katt...

Annons