Täckglas - hel skiva eller flera?

#1 - 20 september 2006 17:23
[:o] Hej!
Jag är en entusiastisk nybörjare.
Jag ska använda ett 112-liters helglasakvarium, det har stått oanvänt i ca 20 år innan, har förvarats på en spånskiva.
Det har stått fyllt med vatten till 2/3, under 2 dygn utan att läcka. Är det att lita på?:confused:
Jag har sökt på forumet, och kommit fram till att jag ska skaffa frigolitskiva av 10 mm tjocklek.

Min stora fråga är angående täckglas, för de saknas. Är det vanligast att man har en heltäckande glasskiva, eller delar upp den i 2, eller 3 avlånga skivor? :confused:
Finns det för- och nackdelar med de olika alternativen?
Bottenarean på karet är 80x35 cm. Höjden 40 cm.
4 mm tjocklek verkar vara lagom, efter att ha sökt lite på forumet.

Tack på förhand!
#2 - 20 september 2006 17:34
Jag skulle ha delat täckglas (2 st) 3-4 mm tjocka eftersom det är smidigare när du behöver göra något i akvariet, desutom blir det ganska otympligt med endast ett glas.

Om akvariet är säkert, ja det får du nog bedömma själv men jag skulle nog vara lite orolig.

Desutom är det många gånger ett gränsfall om det lönar sig att köra igång ett gammalt akvarium om täckglas, pump mm mm saknas, det kan vara nog så billigt att köpa ett bättre beg eller rentav nytt där allt följer med och du desutom kan lita på det.
#3 - 20 september 2006 17:47
Jag har två st. Det är mkt mer praktiskt än en stor. Både vid matning och städning.
#4 - 20 september 2006 19:47
Jag har tvådelat till mitt 115-liters helglas.
Håller med föregående talare - smidigare att hålla på med!
#5 - 23 september 2006 11:45
Tack för era svar! Jag har bestämt mig för att ha detta akvarium som odlingsskåp åt mina orkidéer och hoyor (porslinsblommor). Har skaffat ett yngre (3-4 år) begagnat helglasakvarium istället!

Annons