Täckglas eller inte täckglas?

#1 - 2 mars 2005 13:27
Jag håller på att bygga ett hörnakvarium med heltäckande ljusramp. Frågan är om jag kan köra utan täckglas mellan ramp och akvarium. Tänkte ev. fixa någon typ av ventligation för rampen, passiv eller en lite fläkt, för att hålla nera fuktigheten. Vad tror ni? Klarar jag mig utan täckglas?
#2 - 2 mars 2005 13:29
Jag var utan täckglas ett tag men tyckte vattnet dunstade så mycket. Sedan tror jag att elkostnaden blir större (från doppvärmaren) om man inte har täckglas.
#3 - 2 mars 2005 14:10
Bättre för växterna utan men samtidigt så riskerar din hemmabyggda heltäckande ljusramp att ruttna om den är av trä.
#4 - 2 mars 2005 18:16
[QUOTE=peppito]Bättre för växterna utan men samtidigt så riskerar din hemmabyggda heltäckande ljusramp att ruttna om den är av trä.[/QUOTE]

Det lär inte bli något problem då den är fuktspärrad och målad med våtrumsfärg. Det jag är oroligast för är el+fukt. Kan man jorda vattnet för att undvika att det blir strömförande om något skulle gå snett?
#5 - 2 mars 2005 18:36
För ett tiotal år sedan så hade jag en heltäckande träramp med ett hopkok av diverse elektronik och sockerbitar, det var aldrig något problem med elen, om du är orolig så kan du alltid köra på silicon eller epoxi på dom vitala delarna, eller montera en tyst pcfläkt på baksidan av rampen som suger ut fukten...
#6 - 2 mars 2005 18:42
hej

tänk på att många fiskar hoppar, och hur kul är det att kvävas till döds... jag tycker du ska ha täckglas!
#7 - 2 mars 2005 23:03
Angående Lenis3's svar, antingen får man ha en ganska hög kant upp till öppningen, eller ett heltäckande lock, för det är ju ganska otrevligt att kliva upp på morgonen med en massa lik på golvet.

B!
#8 - 3 mars 2005 06:50
Lik var ett ganska starkt ord på en död fisk. Lik åsyftar främst död människokropp.

Men jag delar din åsikt att det inte är roligt att hitta död fiskar.
#9 - 3 mars 2005 07:02
Det finns djur jag skulle sörja långt mer än vissa människor så lik måste inte va helt fel...
#10 - 3 mars 2005 07:15
Åsyftade inte sorgen utan valet av ord. Ett lik är en död människokropp.
#11 - 3 mars 2005 08:57
Jag har en heltäckande ramp från AkvaStabil - Effect Light, som är gjord för att vara heltäckande och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till täckglas igen. Helt annat ljus och inget bök med igenkalkade glas. Men nu är ju mitt intresse främst på växterna, i o för sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 mars 2005 09:08
Har skrivit det tidigare men det förtjänar att upprepas. Täckglas är en svensk "uppfinning" och man hittar det inte på standardakvarier i så många länder.
Själv använder jag inte täckglas på mina akvarier eftersom det stjäl så mycket ljus men självklart måste man tänka på några saker.
1/ Man skall inte ha fiskar som hoppar (brukar nämnas i artbeskrivningarna).
2/ Det blir en ökad luftfuktighet i rampen och svenska akvariearmaturer (däremot oftast de från andra länder) är oftast inte byggda för att klara detta.
3/ Om man byggt rampen själv se till att det finns rejält med ventilation i rampen.
#13 - 3 mars 2005 09:14
Man bör också tänka på att har man inget täckglas så kommer lysrören att bli skitiga. Med andra ord så får man göra rent dessa istället för täckglset, så jag vet inte om man vinner så mycket på att slopa täckglaset.
#14 - 3 mars 2005 09:28
mgrant: Bra iakttagelse.

Men ett lysrör har man ett år kanske lite längre (i alla fall jag) medan ett täckglas har man i regel lika länge som akvariet.

Annons