Täckglas eller inte?

#1 - 8 november 2004 11:19
Jag har en lysrörsramp till mitt 150-liters akvarium. Jag har läst att ljuset kan dämpas om man har täckglas under rampen, men är det inte så att lysrören kan bli "dåliga" eller så om man inte har ett täckglas under så att vattnet dunstar?

<b>Hur är det egentligen?</b>
#2 - 8 november 2004 11:22
Det du säger stämmer
#3 - 8 november 2004 11:28
Så jag ska alltså ha täckglaset under eller ska jag inte ha något täckglas under rampen? Kan rampen skadas?
#4 - 8 november 2004 11:31
Ha täckglas!! Vattnet dunstar mindre och rampen tar mindre skada av det!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 november 2004 11:31
Jag har läst att ljuset kan dämpas om man har täckglas under rampen, men är det inte så att lysrören kan bli "dåliga" eller så om man inte har ett täckglas under så att vattnet dunstar?

Det stämmer att ljuset dämpas av täckglaset. Själva lysröret tar inte skada av att akvariet är öppet - däremot är en del armaturer inte byggda för öppna akvarier utan vatten kan leta sig in i armaturen med kortslutning som följd.
Detta gäller dock nästan enbart armaturer tillverkade i Sverige eftersom vi här har en tradiotion av att använda täckglas.
Rör det sig om importerade armaturer så är nästan alla byggda för att motstå lite vatten - detta eftersom täckglas är mycket ovanliga i andra länder.
Själv har jag inte täckglas på något av mina akvarier.

Sedan finns ytterligare en faktor att tänka på - nämligen att vissa fiskar hoppar. Har man sådana i akvariet måste man ha täckglas eller lister runt hela akvariet.
#6 - 8 november 2004 11:33
Om du inte vil använda täcklglas måste du skaffa /bygga en ramp som kan tåla att det blir fuktigt runt lysrören. Jag har en sån (köpt) där ändarna på rören är skyddade av vattensäkra "muffar", och där övrig el är ordentligt inkapslade.

Det blir helt säkert ett bättre utnyttjande av ljuset, och jag ångrar inte investeringen (ca 1000:- för en 110 cm ramp).
#7 - 8 november 2004 11:34
Nå, Kjell var snabbare....
#8 - 8 november 2004 12:03
tack så hemskt mycket för svaret!

Jag har också läst att man kan rengöra täckglaset med ättika och vatten för att få bort kalkytorna som kan hindra ljusets styrka. så det kanske är bäst att använda täckglas trots allt.

Jag har hellre ingen aning om vad det är för sorts lysramp (köpte den begagnad med akvarium i fredags). Var kan man se vad det är för sort samt var den är tillverkad?

Annons