Täckglas eller inte

#1 - 20 mars 2004 12:31
Om man har en heltäckande lysramp, är det då nödvändigt med täckglas? Växterna borde ju få mer ljus utan täckglaset. Tack hej!
#2 - 20 mars 2004 12:43
det är ej nödvändigt med täckglas om du har heltäckande ramp.. d beror helt på hur dina fiskar vill ha d.. dämpat eller ej.. men växterna mår kalrt bäst utan täckglas..
#3 - 20 mars 2004 12:59
Du förlorar ungefär 10% av lyset om du har täckglas.
#4 - 20 mars 2004 13:09
Om man ínte har täckglas måste lysrörsarmaturen vara "skvättsäker" annars kan det hända otrevligheter när den blir blöt. Tätheten anges som tex IP64. IP64 är OK så vitt jag förstått. IP67 kan du doppa ner i vattnet om du vill.
#5 - 20 mars 2004 13:24
Det får man väl utgå ifrån att armaturerna är eller ?
Det är ju en annan sak om det är ett slarvigt hemma bygge.
#6 - 20 mars 2004 14:25
skaffa en jordfelsbrutare
#7 - 20 mars 2004 16:01
Så om man har en jordfelsbrytare (vilket jag har) så ska det inte hända någa "otrevligheter" alltså?
#8 - 20 mars 2004 16:06
Det är inte alls säkert att rampen klarar den kondens som blir utan täckglas.
#9 - 20 mars 2004 16:14
Jag körde utan och tyckte det fungerade kanon! Tills en dag då det ena av två rör slutade lysa. Provade byta rör och glimtändare men inget hjälpte.. Visade sig att det blivit rost/korrosion INUTI rampen (modell "standard", sådan som alla akvariebutiker säljer) varpå ngn vital del fick kortslutning eller nåt, så nu använder jag faktiskt täckglas. Växterna mådde finfint innan men under dom veckor som rampen var på lagning så hade jag ingen bra ersättare och några av arterna tynade bort *snyft*

#10 - 20 mars 2004 19:36
Finns det något bra som man kan fuktspärra vanliga akvariebutiksramper med så de inte går sönder på sikt? Jag kör utan täckglas och vill gärna slippa dem men jag vill helst ha kvar mina ramper också...

/olivia
#11 - 21 mars 2004 12:45
Kan ju alltid använda silicon :-)
#12 - 21 mars 2004 18:59
Frågan är bara var fukten kommer in.. Kan vara svårt att täta med silikon ront glimtändarna ;)
#13 - 22 mars 2004 08:31
Finns ramper som är byggda speciellt för att man ska slippa glas. Jag har en sådan, Akvastabil EffektLight.

Från deras produktupplysning (öh...reklam)
" Detta ligger till grund för utvecklingen av EffectLight, som ger upp till 3 gånger mer ljus i akvariet än en traditionell ljusarmatur. En av orsakerna är att EffectLight är fullständigt vattenskyddat och därför behöver man inte ha något täckglas som tar bort ljuseffekt, vilket gör att ljuseffekten ökar med 20% samtidigt som rengöringen blir mycket lättare."

Fungerar fint hos mig ialla fall.
#14 - 22 mars 2004 16:36
Det som är fördelen med täckglas är ju att avdunstningen blir mycket mindre och att fiskar som gillar att hoppa inte hamnar ibland lysrören och får skador eller i värsta fall fastnar och dör.

Så jag rekomenderar täckglas.
#15 - 22 mars 2004 16:45
Ursprungligen skickat av mohlin

Finns ramper som är byggda speciellt för att man ska slippa glas. Jag har en sådan, Akvastabil EffektLight.

Från deras produktupplysning (öh...reklam)

" Detta ligger till grund för utvecklingen av EffectLight, som ger upp till 3 gånger mer ljus i akvariet än en traditionell ljusarmatur. En av orsakerna är att EffectLight är fullständigt vattenskyddat och därför behöver man inte ha något täckglas som tar bort ljuseffekt, vilket gör att ljuseffekten ökar med 20% samtidigt som rengöringen blir mycket lättare."

Fungerar fint hos mig ialla fall.

Var kan man få tag i sådana och vad kostar dom?
#16 - 23 mars 2004 08:50
Jag bor i Danmark och köpte den via nätet. 2 rörs till ett 250 liters kostade ca 1000:-, plus frakt(Danska pengar). Förmodar att de finns i Sverige också, jag hade "googlat" lite, nog det enklaste.

#17 - 23 mars 2004 16:25
Ursprungligen skickat av mohlinJag bor i Danmark och köpte den via nätet. 2 rörs till ett 250 liters kostade ca 1000:-, plus frakt(Danska pengar). Förmodar att de finns i Sverige också, jag hade "googlat" lite, nog det enklaste.
Ska ta och goggla lite och se vad jag finner. Vilken firma i Danmark köpte du din ramp? Har dom nån websida?
#18 - 23 mars 2004 17:40
Här är grossisten för Akvastabil i Sverige, prova att kolla med dem var det finns en ÅF i din närhet.

Var och tittade på en i dag de är väldigt trevliga.

Ps. finns en i Lomma, skåne (men det hjälper nog inte) Ds.

http://www.vicanso.se/kontakt.html
#19 - 23 mars 2004 17:44
Ursprungligen skickat av NEHär är grossisten för Akvastabil i Sverige, prova att kolla med dem var det finns en ÅF i din närhet.

Var och tittade på en i dag de är väldigt trevliga.

Ps. finns en i Lomma, skåne (men det hjälper nog inte) Ds.

http://www.vicanso.se/kontakt.html
Tusen tack NE för hkälpen med länken!
#20 - 24 mars 2004 08:27
Hoppas det löser sig Marie, jag är jättenöjd med min!
#21 - 24 mars 2004 08:51
Ursprungligen skickat av mohlin

Hoppas det löser sig Marie, jag är jättenöjd med min!

Jag har mailat dom, då ja inte hittar några återförsäljare. Frågade också om storlekar samt pris.

Hoppas jag får svar snart.
#22 - 24 mars 2004 10:54
Marie, du kan kolla lite på deras hemsida, det är inte så mycket info, men ändå. Egentligen är ju detta ett helt koncept, med både akvarium och ljusramp som är "gjorda för varandra". Jag har ett hemmabyggt akvarie som inte passar nåt standardmått alls (264 liter), men jag köpte en ramp i alla fall. Det fungerar utmärkt, ligger inte såååå exakt på ramen, men ok.

http://www.akvastabil.dk/showpage.asp?ID=127

Nå, givk in o tittade på den länken du redan fått, och den leder till samma sida, så den informationen har du redan. Sorry.

Jag köpte förresten min på nätet, kan du inte göra det?
#23 - 24 mars 2004 20:20
Finns det något svensk nätbolag som säljer det? Har hört att de är svårt att få danskarna att skicka till Sverige... Fast jag vill i och för sig se det själv först in real life.
#24 - 25 mars 2004 08:59
Det är inte svårt att få danskar att skicka till Sverige. Problemet är betalningen. Danmark har inte upptäckt att det finns internationella kreditkort, de kör nästan enbart med ett "Dankort" som ju bara fungerar i Danmark. Fullständigt hopplöst.

Jag har mailat Akvastabil och frågat om de känner till vem som säljer i Sverige. Återkommer när jag hört nåt.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 25 mars 2004 09:18

Det är bara i Sverige som det är vanligt med täckglas och därför så säljs det också här lysrösrarmaturer som inte är så speciellt fukttåliga.
Däremot så är i stort sett ALLA lysrörsarmaturer som säljs i t.ex. Tyskland byggda för att klara akvarier utan täckglas - så har du ett Juwel, MP, Aqualux, Aquael, Bioplast, Akvastabil osv osv -akvarie så är det helt OK utan täckglas - själv har jag inte täckglas på något av mina akvarier.
Det enda man bör tänka på när man kör utan täckglas är att en del fiskar är duktiga hoppare och de är ju inte så lämpliga i sådana akvarier,

Annons