Jag har köpt ett 375liters kar och jag har inget täckglas, undrar om man ska ha det.
Jag har två katter som jag oroar mig för.
Så nu vill ja ha både för och nackdelar med täckglas.
MrArboc skrev:Avdunstning kyler ner vattnet. Hur mycket det påverkar elräkningen törs jag inte gissa, det är ju så många faktorer som spelar in. Men, har man stora och/eller många burkar är det helt klart en sak att ta med i beräkningen.
Mathce skrev:men borde inte det j'mna ut sig och v'rma upp luften som man lever i i st'llet.
ansjo skrev:Det beror helt på vad det är för typ av kar, så att säga rent generellt att det ökar elförbrukningen enormt mycket är lite drastiskt, därav min lite ironiska fråga;).
Som du skriver är det väldigt många faktorer som spelar in.
Jag hade ett 960 utan täckglas med MH-armatur och det dunstade ca 10 liter på 3-4 dagar, men då hade jag 30 grader i karet och liten ytrörelse. I det fallet var det mer 3x150w Mh och 2x54 wT5 som stod för elräkningen:p.
Gaffel skrev:Du har nog räknat bort dig lite eftersom vattnet kostar mindre och mindre att värma upp i takt med att volymen minskar, dessutom kommer den ljusmängd som når botten att öka i takt med att vattennivån sjunker vilket i sin tur tillför växterna mer energi, det enda som är konstant är den mängd energi som ljus och pumpar och ev doppvärmare står för.
Rätt intressant tanke nöt om man räknar in variabler som omgivande temperaturs påverkan av ökad luftfuktighet, nu är jag inte matematiker och har ej heller någon beräkningsmodell så det är möjligt att jag har fel, just nu går jag bara på magkänsla och den säger mig att du använder för få variabler i ditt räkne exempel.