Täckglas elle inte

#1 - 26 april 2009 16:15
Jag har köpt ett 375liters kar och jag har inget täckglas, undrar om man ska ha det.
Jag har två katter som jag oroar mig för.

Så nu vill ja ha både för och nackdelar med täckglas.
#2 - 26 april 2009 16:17
Vad har du för ramp och vad ska du ha för fiskar?
#3 - 26 april 2009 16:36
Jag har heller inte något täckglas och det har gått åt många fiskar:(!
Fördelen med att inte ha täckglas är att ljuset inte reflekteras lika mkt.
Det kanske är bäst att ha täckglas om du ska ha fiskar som gärna hoppar, typ, Segelfens molly och olika sorters ciklider.
#4 - 26 april 2009 19:33
Svärdbärare är väl de ja är mest rädd för ska hoppa.
Hade problem med de för mitt andra kar nämligen.
Vet inte riktigt vad de är för ramp.

Hur påverkas ljuset då, eller alltså vad spelar de för roll hur mycket ljuset reflekteras ?
#5 - 27 april 2009 06:07
Du kan räkna med ett rent täckglas tar bort ca 10% av ljuset ner i karet, men har du en ramp som inte är heltäckande är det att föredra med täckglas.
Har du inte det finns en hel del nackdelar:
* fisk kan som sagt hoppa ut
* rampen kan rosta
* den är säkerligen inte heller vattenskyddad
* det avdunstar inte lika mycket vatten
* du kan tappa ner saker i karet
* dina katter kan börja med sportfiske, osv.

Den stora fördelen är som sagt att du får bättre ljus ner i karet, men är det värt det;)?
#6 - 27 april 2009 10:42
Den stora fördelen är som sagt att du får bättre ljus ner i karet, men är det värt det;)?

- Ja det är ju de ja funderar på.
Trodde inter de fanns rampar som var heltäckande, det föndrar ju det hela lite, kanske skulle ta och kolla på om man kan hitta en billig sådan i stället.
Denna som ja har täcker typ bara en tredje del av karets ovansida
#7 - 27 april 2009 12:39
Ok, de kar som har heltäckande ramper har oftast heller inga täckglas då de är tätade på ett annat sätt mot fukt jämfört med de "vanliga" ramperna.
En liten nackdel som jag ser med de formgjutna plastramperna som finns på marknaden, är att de oftast inte är så estetiskt tilltalande, i mina ögon iaf;).
#8 - 27 april 2009 12:43
Akvastabil har en prisvärd rundad 2 och 4 rörs ramp med öppningsbara långluckor fram och bak samt urjackat för ytterfilterslangar, passar de flesta standardmått.
#9 - 27 april 2009 15:45
Det stora problemet att köra utan täckglas är den enormt mycket högre elräkning som man får till följd av det.
#10 - 27 april 2009 15:48
Varför då?
#11 - 27 april 2009 18:52
Avdunstning kyler ner vattnet. Hur mycket det påverkar elräkningen törs jag inte gissa, det är ju så många faktorer som spelar in. Men, har man stora och/eller många burkar är det helt klart en sak att ta med i beräkningen.
#12 - 27 april 2009 18:58
Det beror helt på vad det är för typ av kar, så att säga rent generellt att det ökar elförbrukningen enormt mycket är lite drastiskt, därav min lite ironiska fråga;).
Som du skriver är det väldigt många faktorer som spelar in.
Jag hade ett 960 utan täckglas med MH-armatur och det dunstade ca 10 liter på 3-4 dagar, men då hade jag 30 grader i karet och liten ytrörelse. I det fallet var det mer 3x150w Mh och 2x54 wT5 som stod för elräkningen:p.
#13 - 28 april 2009 06:14
Avdunstningen påverkar inte elräkningen sålänge du inte kompenserar med att värma. I mitt kar är det en föutsättning för att hålla nere temperaturen.
#14 - 28 april 2009 10:21
MrArboc skrev:
Avdunstning kyler ner vattnet. Hur mycket det påverkar elräkningen törs jag inte gissa, det är ju så många faktorer som spelar in. Men, har man stora och/eller många burkar är det helt klart en sak att ta med i beräkningen.

men borde inte det j'mna ut sig och v'rma upp luften som man lever i i st'llet.
#15 - 28 april 2009 13:42
Mathce skrev:
men borde inte det j'mna ut sig och v'rma upp luften som man lever i i st'llet.

Nej du "förlorar" den energin, och du får inte tillbaka den förens ångan kondenserat. Kör du utan doppvärmare får du ett akvarium som är 1-2 °C kallare än omgivande rummet(under förutsättning att du inte har extremt mycket pumpar) Lägger du istället på täckglas får du en 1-2 °C varmare temperatur utan att använda doppvärmare.
#16 - 28 april 2009 13:45
ansjo skrev:
Det beror helt på vad det är för typ av kar, så att säga rent generellt att det ökar elförbrukningen enormt mycket är lite drastiskt, därav min lite ironiska fråga;).

Som du skriver är det väldigt många faktorer som spelar in.

Jag hade ett 960 utan täckglas med MH-armatur och det dunstade ca 10 liter på 3-4 dagar, men då hade jag 30 grader i karet och liten ytrörelse. I det fallet var det mer 3x150w Mh och 2x54 wT5 som stod för elräkningen:p.

Ja med 12 timmars belysningstid hamnar du på en månadskostnad på 200-250 kr för lyset. Avdunstningen kostar 25-30 kr extra i månaden i ditt fall (om jag inte räknat bort mig)
#17 - 28 april 2009 13:54
Du har nog räknat bort dig lite eftersom vattnet kostar mindre och mindre att värma upp i takt med att volymen minskar, dessutom kommer den ljusmängd som når botten att öka i takt med att vattennivån sjunker vilket i sin tur tillför växterna mer energi, det enda som är konstant är den mängd energi som ljus och pumpar och ev doppvärmare står för.

Rätt intressant tanke nöt om man räknar in variabler som omgivande temperaturs påverkan av ökad luftfuktighet, nu är jag inte matematiker och har ej heller någon beräkningsmodell så det är möjligt att jag har fel, just nu går jag bara på magkänsla och den säger mig att du använder för få variabler i ditt räkne exempel.
#18 - 28 april 2009 14:28
Gaffel skrev:
Du har nog räknat bort dig lite eftersom vattnet kostar mindre och mindre att värma upp i takt med att volymen minskar, dessutom kommer den ljusmängd som når botten att öka i takt med att vattennivån sjunker vilket i sin tur tillför växterna mer energi, det enda som är konstant är den mängd energi som ljus och pumpar och ev doppvärmare står för.

Rätt intressant tanke nöt om man räknar in variabler som omgivande temperaturs påverkan av ökad luftfuktighet, nu är jag inte matematiker och har ej heller någon beräkningsmodell så det är möjligt att jag har fel, just nu går jag bara på magkänsla och den säger mig att du använder för få variabler i ditt räkne exempel.

Doppvärmaren är inte konstant det är den jag har räknat på. Dock kom jag på att jag inte räknat på att värma upp vattnet man hela tiden tillsätter. Vilket kommer öka dessa kostnader i någon ände men olika mycket beroende på hur man värmer vattnet.

Tror inte att du har 100 % luftfuktighet inne så luftfuktigheten kan man bortse från.
#19 - 28 april 2009 14:49
Om man bor i ett hyreshus med varmvatten i kranen och tillsätter tempererat vatten då?

Bortse från luftfuktigheten kan man inte heller göra, finns många frågor som påverkar, tex avkyls luft med hög luftfuktighet fortare än torr luft eftersom luftfuktigheten ökar i takt med avdunstningen eller är det tvärtom? ;)
#20 - 28 april 2009 14:55
Jag kör båda mina kar (som visserligen är av den mindre kalibern 240 & 54 liter) utan täckglas tycker det blir för bångstyrigt att hålla på o flytta på det hela tiden. Känns även som luften lätt kan bli lite instängd om man lägger i täckglasen och då kan det upstå viss lukt.

endymion: vad använder du för formel för att räkna fram hur mycket som avdunstar (vid ett visst wattantal på belysning osv) och omvandlar det till kronor och ören. Kan ju vara rätt intressant att se en redogörelse för.
#21 - 28 april 2009 18:08
endymion skrev:
Ja med 12 timmars belysningstid hamnar du på en månadskostnad på 200-250 kr för lyset. Avdunstningen kostar 25-30 kr extra i månaden i ditt fall (om jag inte räknat bort mig)

I mitt fall ja, men det var inte det som var trådskaparens fråga;).

Annons