Täckglas?

#1 - 20 februari 2008 19:09
Måste man ha täckglas precis där lysrörsrampen sitter eller kan man ta bort den glasskivan? Far rampen illa av vattnet som avdunstar?[:o]
#2 - 20 februari 2008 19:16
Lilla jag skrev:
Måste man ha täckglas precis där lysrörsrampen sitter eller kan man ta bort den glasskivan? Far rampen illa av vattnet som avdunstar?[:o]

Tja. Den mår ju inte bra av att vara blöt :) Om du har en standard "grå/vit aluminum + svarta plaständar" så kan det komma rost under färgen, som gör att den flagnar.
Och du kommer få mycket avdunstat vatten i karet. För mig blir det irriterande då jag vill ha en jämn vattennivå för att pumparna skall dra ner lagom med luft. Sjunker vattennivån någon cm så brötar det mycket mer.

Men man måste inte ha det!

Se till att verifeira att inga av dina fiskar hoppar bara! För då kan det hända att du hittar torkade fiskar på golvet en morgon när du går upp :)
#3 - 20 februari 2008 19:28
Jag har två långa smala glasskivor, och jag tänkte bara ta bort den ena skivan som är under rampen, och eftersom rampen är lite bredare än den ena täckglasskivan, kan inga fiskar hoppa ur. Sen är rampen gjord i aluminium, så rosta ska den väl inte göra?
#4 - 20 februari 2008 19:32
Lilla jag skrev:
Jag har två långa smala glasskivor, och jag tänkte bara ta bort den ena skivan som är under rampen, och eftersom rampen är lite bredare än den ena täckglasskivan, kan inga fiskar hoppa ur. Sen är rampen gjord i aluminium, så rosta ska den väl inte göra?

Är rampen helt gjord i alu så borde det ta tid för den att rosta.

Borde fungera bra!
#5 - 20 februari 2008 19:37
Å det blir inget strul med lysrörskopplingarna / glimtändare...osv.. om det blir kondens?
I det andra akvariet ( 60 liters) så är lysrörsfästena liksom inkapslade ( man skruvar fast en mojäng över själva grejen där man fäster lysröret så att det blir tätt) men i den stora rampen är kopplingarna fria, eller vad man nu ska säga... (hoppas att du förstår )
#6 - 20 februari 2008 19:38
Lilla jag skrev:
Å det blir inget strul med lysrörskopplingarna / glimtändare...osv.. om det blir kondens?

I det andra akvariet ( 60 liters) så är lysrörsfästena liksom inkapslade ( man skruvar fast en mojäng över själva grejen där man fäster lysröret så att det blir tätt) men i den stora rampen är kopplingarna fria, eller vad man nu ska säga... (hoppas att du förstår )

Nej. Det ska vara lungt. Vattnet kommer ju torka upp då rampen är tänd. Samt att rampen är byggd för att klara fukt. Den kommer inte bada i vatten, eller drypa av det. Bara vara lätt fuktig.
#7 - 20 februari 2008 19:40
Aluminium korroderar inte i någorlunda normala pHförhållanden.
Däremot trivs inte färgen som blöt, har jag för mig, det kan "krypa in" vatten under den, därav bubblorna.

Hur som är det nog bättre att köra med täckglas.
#8 - 20 februari 2008 19:42
:p Oki doki!

Tusen tack för snabbt svar! :)
#9 - 20 februari 2008 20:08
Vad vinner du på att ta bort täckglaset under rampen?
#10 - 20 februari 2008 20:23
Brasklapp!!

Körde min tidigare zooline ramp med ett enkelt T8 18W utan täckglas och fick obehagliga krypströmmningar när jag kom åt den efter omk en vecka, nu hade jag visserligen strippat rampen från vinylplast (vit ful orginal) så att den orörda aluminiumytan kom i dagen.

Tiltade upp rampen på kvällen när det hände och den var plaskblöt, kopplade ur och demonterade och insåg att jag hade vatten precis överallt i rampen.

Nu kör jag full nivå i karet och självklart gör det skillnad med lägre vattenstånd men just zooline rampernas konstruktion fångar verkligen in kondensen och speciellt hög IP klass har inte standard modellen.

Jag rekomenderar att du kör med täckglas alt sänker vattennivån.
#11 - 20 februari 2008 20:27
Brasklapp!!

Körde min tidigare zooline ramp med ett enkelt T8 18W utan täckglas och fick obehagliga krypströmmningar när jag kom åt den efter omk en vecka, nu hade jag visserligen strippat rampen från vinylplast (vit ful orginal) så att den orörda aluminiumytan kom i dagen.

Tiltade upp rampen på kvällen när det hände och den var plaskblöt, kopplade ur och demonterade och insåg att jag hade vatten precis överallt i rampen.

Nu kör jag full nivå i karet och självklart gör det skillnad med lägre vattenstånd men just zooline rampernas konstruktion fångar verkligen in kondensen och speciellt hög IP klass har inte standard modellen.

Jag rekomenderar att du kör med täckglas alt sänker vattennivån.
#12 - 21 februari 2008 19:45
Jag ringde i helgen runt till mängder med akvarieaffärer för att hitta en dubbelramp istället för den enkla som följde med akvariumet. En av alla dom jag pratade med sa, att man får 30 % mer ljus om man tar bort täckskivan, så det var därför jag undrade.
Rampen som jag till slut fick fatt i är märkt med CBS Belysning och är tillverkad i Skövde.
#13 - 21 februari 2008 20:13
Lilla jag skrev:
Jag ringde i helgen runt till mängder med akvarieaffärer för att hitta en dubbelramp istället för den enkla som följde med akvariumet. En av alla dom jag pratade med sa, att man får 30 % mer ljus om man tar bort täckskivan, så det var därför jag undrade.

Rampen som jag till slut fick fatt i är märkt med CBS Belysning och är tillverkad i Skövde.

ok.
Håll täckglaset rent istället.

I juwelkar finns de inga täckgals, och armaturen hänger nära vattnet. Tror inte det är något special med dessa armaturer, utan de ska klara fukten.

Men jag hade aldrig valt att plocka bort täckglaset för att få in mer ljus... Blir bara jobbigt :)

Annons