Täckglas

#1 - 13 februari 2005 20:00
Måste skaffa nya täckglas, dom jag har nu är 3 mm tjocka och klarar en katt som väger... 4-5 kg. Kan jag spara pengar och köpa 2 mm tjocka glas, eller kommer dom att braka ihop (jag har lysrörsramper som vilar på aluramen men dom är inte heltäckande, så det finns små ytor som katten kan gå på)?

Hur mycket är priset /m2 för 2 resp 3 mm glas?
#2 - 13 februari 2005 20:10
Jag hade rätt tunna täckglas på karet tidigare och (jag antar att) min tjocka kisse på 5,5 kg hoppade upp på glaset. Glaset höll men mittstaget lossnade och akvariumet såg ut som kaos när jag vaknade på morgonen... Som tur var har jag bambupinnar i karet så en av glasskivorna hade "landat" på en pinne och mirakulöst låg den kvar med lysrampen som nätt och jämt hade de elförande delarna ovanför ytan.

Kontentan blir väl att det är viktigt att se till att lysrampen inte ska kunna plumsa i även om täckglasen mot förmodan skulle gå sönder, jag hade en attans tur.
#3 - 13 februari 2005 20:18
Jag fick köra 4 mm (tror jag) tjocka täckglas på 1980-talet eftersom mina katter då lyckades bräcka de vanliga täckglasen genom att hoppa ner på dem men de tjockare höll minsann...
#4 - 14 februari 2005 01:11
2 mm låter väldigt tunnt, men hållfastheten beror på hur litet täckglaset ska vara. När jag hade haft sönder ett 3 mm täckglas och ville få ett nytt tillskuret av glasmästaren ville han absolut inte skära i tunnare glas än 4 mm. Då var glaset ändå bara 59x18.
#5 - 14 februari 2005 08:54
2 mm håller inte för någonting och när de spricker är det en mindre katastrof... de går i många bitar... *har också en stor katt... *
#6 - 14 februari 2005 10:34
Bitarna ska vara 277*728 mm...
#7 - 14 februari 2005 21:05
Jag har kommit på en lite oväntad sak. Jag har tidigare alltid använt 3 mm täckglas, men min nuvarande glasmästare sa att han alltid brukade göra akvarietäckglas i 4 mm. Ok så då valde jag det. MEN de visar sig har såpass mycket större egentyngd än 3 mm att man lättare slår flisor av kanterna när man hanterar dem och slår emot något. Så nästa gång blir det 3 mm igen.

Med katt hade jag ändå valt 4 mm, trots att jag haft 3 mm och (normal) katt utan problem, det är tryggare.
#8 - 14 februari 2005 21:07
Pratade med glasmästaren idag, och han föreslog 3 mm. Körde vidare på det då det har fungerar hittintils (glasen var trasiga när jag köpte akvariet så det är inte katten som har pajat dom). 300 pix kommer det gå på, helt överrenskomligt.
#9 - 14 februari 2005 22:17
[QUOTE=nilssonnet]Pratade med glasmästaren idag, och han föreslog 3 mm. Körde vidare på det då det har fungerar hittintils (glasen var trasiga när jag köpte akvariet så det är inte katten som har pajat dom). 300 pix kommer det gå på, helt överrenskomligt.[/QUOTE]

mina täckglas till 540 gick på 200:-, + några små tillskärningar extra för filterfack...
Lucas_no1
#10 - 14 februari 2005 23:02
Måste vara energi snålare med tjockt glas.
#11 - 14 februari 2005 23:53
En dum fråga... påverkar tjockleken på täckglaset växtligheten? Jag menar... kommer det lika mycket ljus till växterna eller dämpas det av glaset? Har inte tänkt på det innan... Tjockare täckglas borde väl "stoppa" värmen från lysrören?

Ja, ja... den som har frågor med konstiga svar.... den lämnas ensam med ....kvar...;) (galenskaparna)
Mvh /Maria
#12 - 15 februari 2005 05:04
Hej !

Jag kör med 4 mm glas i mitt Asienkar.Detta för att kunna ha hål borrat för foderautomater mm.Växtligheten påverkas inte av detta alls.Möjligen av kalklager , som får tas bort med jämna mellanrum...
#13 - 15 februari 2005 10:36
Jahapp, har satt i täckglasen och det är en mindre dödsfälla! Kanterna är... vassa. Går det att slipa till kanterna med sandpapper eller något liknande?
Lucas_no1
#14 - 15 februari 2005 11:34
underdelen på en porslinskopp går det nog bra att slipa med men vad uselt av glasmästaren att inte slipa skivan!
#15 - 15 februari 2005 12:00
Jag trodde också att de skulle slipa kanterna på mina "nya" täckglas men icke. Vi fick slipningen gratis när vi gick tillbaka med glasen till glasmästaren.
#16 - 15 februari 2005 12:57
En tämligen vanlig sten kan man också använda för att slipa av vassa glaskanter
#17 - 16 februari 2005 09:49
[QUOTE=erikthur]En tämligen vanlig sten kan man också använda för att slipa av vassa glaskanter[/QUOTE]
Låter som ett bra och billigt sätt, framförallt billigt sätt. Lite mer exakt, hur bör stenen vara, rund/slät eller kantig? Hur hårt behöver man trycka, och hur stor är risken att glaset ramlar sönder?
#18 - 16 februari 2005 10:51
Det går nog bra med säj en 3-5 stor sten typ granit som man drar en eller ett par gånger längs den kant man vill slipa av. Formen spelar ingen större roll.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 16 februari 2005 11:07
Ett vanligt billigt sandpapper som kostar några få kronor duger utmärkt att slipa till glaskanterna med.

Sedan till frågan om det försvinner ljus pga av täckglaset så är svaret ja - ganska mycket till och med och det är dörför som man ytterst sällan använder täckglas till växtakvarier.
Täckglas är också en svensk "uppfinning" och jag skulle nog vilja påstå att åtminstone 95% av de akvarier som säljs i t.ex. Tyskland säljs utan täckglas.
Hur mycket som försvinner beror naturligtvis på flera faktorer som glasets tjocklek och i ännu högre grad hur smutsigt det är.
#20 - 16 februari 2005 15:19
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Täckglas är också en svensk "uppfinning" och jag skulle nog vilja påstå att åtminstone 95% av de akvarier som säljs i t.ex. Tyskland säljs utan täckglas.
[/QUOTE]
Men täckglas är nog ett måste för de flesta killis i alla fall...
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 16 februari 2005 16:01
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Kjell Fohrman]
[/QUOTE]
Men täckglas är nog ett måste för de flesta killis i alla fall...[/QUOTE]
Om man inte har en heltäckande ramp som det oftast är i möbelkar.

Annons