Täckglas?

#1 - 9 april 2004 16:46
Hej!
Jag har ett 180l med ramp till,behöver jag täckglas? Vart köper man det isåfall?
#2 - 9 april 2004 16:49
Behöver och behöver... En del fiskar gillar att hoppa. En del vill inte ha damm och liknande i sitt akvarium, och din lysramp blir väldigt fuktig om du inte har täckglas. Jag tycker det är skänt att ha, så man vet att inget ramlar ned däri av misstag.

Du köper det hos glasmästarn, brukar kostar ett par hundralappar eller så...
#3 - 10 april 2004 07:47
köpte mina täckglas hos glashandlaren för 90:- till ett 152L. Har dock inget glas under rampen..

#4 - 10 april 2004 07:52
"Har dock inget glas under rampen.." kan lätt ge "krypström" oxidering i elanslutningar och kortslutning.
Jag har ett 200 liters som har ljuset i ett plastlock som jag har haft problem med.
Har ni jordfelsbrytare.
#5 - 10 april 2004 10:25
köp då inte för guds skull glas som är 5 mm tjockt, det gjorde jag, men insåg snabbt att de var det mest dumma jag nånsin gjort i hela mitt liv. kör hellre på 2-3 mm.
#6 - 10 april 2004 11:00
Jag funderar på att använda plexiglas som täckglas. Någon som vet om det finns några nackdelar med det?
#7 - 10 april 2004 20:31
Det blir lätt repigt, du kan inte använda en svamp för att ta bort kalk. Å andra sidan är det lätt, oömt och släpper igenom UV-ljus. Det är lätt att borra lagom stora hål i hörnen för slangar och sladdar. Hade ett sådant täckglas tidigare som säkert var över 20 år gammalt och fortfarande fungerade bra, det tjänstgör nu året om som vindskydd i föräldrarnas trädgård, bara som ett exempel på hur tåligt det är.
#8 - 10 april 2004 20:44
zingo boy: varför inte 5 mm?
#9 - 11 april 2004 17:24
Kramfors: oj det lät inte bra. Jordfelsbrytare har jag inte...=( Kanske man borde skaffa täckglas där under också då. Annars kan det bli kortslutning eller? Kan vattnet bli strömförande? kan inte sånt där med elektrisitet.
Köpte inget glas ditunder eftersom han jag köpte akvariet av inte hade haft det.

//Karin
#10 - 11 april 2004 17:27
Risken att vattnet blir strömförande är nog minnimal det värsta som händer är nog att rören och propparna går :-)

Har du växtkar så tänk också på att du förlorar ca:10% om du använder täckglas.
#11 - 11 april 2004 18:06
Risken är att fukten gör att det bir kortslutning och en säkring löser ut, med jordfel brytare är möjligheten att den löser ut större.
Om en säkring går du är bortrest och har du pumarna på samma och de stannar då ångrar du dig nog, det blir dyrare än täckglas.
Om man håller glaset rent då blir inte förlusten av ljusutbytet märkbart för dina växter.
#12 - 11 april 2004 21:11
Okej..då kan jag iallafall vänta till i sommar med att skaffa täckglas då, eftersom jag kommer att vara hemma och upptäcka om proppen går.

//Karin
#13 - 11 april 2004 21:25
En bit glas är inte förenat med någon större investering.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 april 2004 21:35
Det är enbart i Sverige som täckglas är vanligt på akvarier. Själv har jag inte täckglas på något akvarium.
Kommer rampen från Sverige så krävs oftast täckglas eftersom svenska ramper inte tål vatten i någon större utsträckning. Kommer rampen från t.ex. Tyskland eller Polen så behövs inte täckglas eftersom dessa ramper är byggda till en marknad där man inte använder täckglas och därför inte är känsliga för hög luftfuktighet.
Täckglas bör man också ha om man har fiskar som är bra "hoppare".
Jag funderar på att använda plexiglas som täckglas. Någon som vet om det finns några nackdelar med det?

Täckglas viker sig mycket lättare än glas av den kondens (vattentyngd) som samlas på undersidan.
#15 - 11 april 2004 22:39
Har själv funderat på det men mest på grund av att jag tänkt ha nån slags ål i akvariet. Fast akvariet jag tänkt köpa ett juvel kar med ramp behövs det fortfarande då? Tänkte så dom inte simmar upp o fastnar nånstans i rampen...
#16 - 12 april 2004 12:29
Juwelakvarierna är anpassade för att användas utan täckglas, om du har rymningsbenägna fiskar så får du nog fixa nån tätning i sladdhålen dock. En bit filtervadd eller nått...
#17 - 14 april 2004 21:34
grimreaper: därför att det blir himla tjockt med 5 mm. hur kul är det med ett täckglas som är tjockare än själva akvarie glaset?

Annons