Täckglas,

#1 - 27 februari 2011 13:38
Hallå! ja har inte kunnat haft mina täckglas på mitt 540 kar pga ytterfiltret. Har vart till glasmästarna i stan men inga av dem har kunnat skära ut hål för in och utsuget då de bara kunde göra stora halvmånar :P Så ja beställde plexiglas i samma mått av dem istället och i det kunde dom ju såga ut de ja ska ha, Funkar detta lika bra mån tro? eller kommer de hämma ljuset? eller bli för varmt av lysrampen och bågna ?

Lär ha täckglas på nu för är trött på att fylla på 20liter varannan dag då det dunstar.
Är det normalt förresten? =P att det dunstar en cm på nån dag?
karet håller 27grader och rummet 22grader.
Tänkte så de inte är nån osynlig läcka nånstanns ;P
#2 - 27 februari 2011 14:10
Plexiglas är ingen vidare ide då det för att inte bågna (inte av värme från lysrör men mera sin egen vikt) så måste det vara tjockare än vanligt glas, sen så lär du ju få kalkfläckar på glaset till slut och det är riktigt svårt att få bort från plexi så du får snart problem med repor och då lär det hämma ljuset en del. Kanske en bättre ide att gå till en glasmästare som kan fixa hålen åt dig om du inte kan klara dig med halvmånar (vilket borde duga för dom flesta ;)

Utan täcklas är lite avdunstning normalt men 1cm/dag känns lite väl mycket.
#3 - 27 februari 2011 14:17
Hade plexi i ett litet yngelkar (30L) och även på den lilla ytan så bågnade det efter ett tag :(
#4 - 27 februari 2011 16:43
De låter ju inge vidare :/ ,. om de skulle göra halv månar så kunde de bara göra stora! så som 15cm breda och de blir ju väldigt stort då ja har in och utsug på olika ställen.
Sen det att det dunstar så mycket, har krypit runt och kikat om de kan läcka men inte sett något alls, står dock på tjock MDF skiva och aquapad , sen har ja en rot på 120cm i karet som är relativt nystartat, ca 4-5 mån. Rötter brukar ju kunna suga åt sig vatten rätt länge.

Men men får väl prova ett tag med plexit sen ta mina täckglas till en glasmästare som har annat att skära med än en glaskniv.
#5 - 28 februari 2011 07:10
kan du inte bara skära av hörnet på skivan så som det brukar vara och trä ner röret/slangen i ?

annars kan du ju prova att borra hålet själv brukar kosta typ 40:- för ett glas/kakel borr. glömm inte att kyla ordentligt bara
#6 - 28 februari 2011 17:26
Har fått hem mina akrylglas nu och visst bågnar de en hel del :P dock tror ja inte de kommer rasa ner i vattnet då de har rätt mycket stöd av kanten, men får nog göra som uffe säger och skära av lite extra ifrån hörnen så fx5 slangarna kan gå ner där, alternativt göra stora halvmånar.

en annan lösning är ju också att fixa ett stag ifrån mitt staget som de kan vila på ,. hmm får se :P

Annons