Tack till alla på Zoopet!

#1 - 15 maj 2008 17:38
Jag har precis nu, just börjat starta upp mitt akvarie! Jag är så lycklig så jag skulle till och med kunna namnge min lilla akvarie värld som är på G!

Jag har surfat runt Zoopet i veckor nu, läst alla intressanta trådar (även om jag snurrade in på en hel del andra trådar också) och jag har fått så enormt mycket hjälp med att söka runt på Zoopets sidor och samt läsa alla ideér och bekymmer som man hittat och som kan uppstå. Speciellt om värdena i akvariet dessutom om rötter, sand, fiskar och ja, allt som man kan någonsin undra över. Lite om sjukdomar som andra stött på, om avbitna små fenor och ja, i princip allt mellan himmel och jord.

Har ett 100 L akvarie, på min fina köksbänk, i mitt renoverade kök och jag väntar och längtar tills den kalla vatten temperatur har gått ner och sandens pulver har lagt sig till ro i den miljö som snart kommer uppta all uppmärksamhet i min lilla lya.

Mitt mål är att köpa in Neon Blå Tuxedo Platy (har aldrig sett dom förr men dom har startat hela min planering och lett mig sakta men säkert till Zoopet) och några passande tetror, samt mal som får mumsa i sig ev kommande alger och annat som trivs i akvarier.

Jag undrade om någon kunde tipsa mig om bra växter som är vanliga och trivsamma för platy. Alla råd och ideér är mer än välkomna när det kommer till att bygga upp deras miljö. Har just nu hällt i svart blästersilikat (0.2-1,5 mm) som ska få framhäva dess vackra färg! Vill ju nu ha fiskar, som inte tar ifrån platyn sin uppmärksamhet men som på något sätt "fyller" upp med färg i akvariet ändå..

Växter är också något jag gärna skulle behöva råd om, allt för att mina skönheter ska få trivas och leka i ett snyggt, säkert och bra habitat.

Är det för någon som för övrigt vet om VitaKraft fisk-pumpar är bra? Visserligen, det kanske är bra "tillfällig" tills man uppgraderar sig lite?

//Vargadottir
#2 - 15 maj 2008 17:49
Välkommen till Zoopet!!Mitt tips för ett fungerande akvarium är att ha fisk för rätt ändamål all fisk fyller sin funktion i karet.
#3 - 15 maj 2008 18:28
Jag har precis nu, just börjat starta upp mitt akvarie! Jag är så lycklig så jag skulle till och med kunna namnge min lilla akvarie värld som är på G!

Jag har surfat runt Zoopet i veckor nu, läst alla intressanta trådar (även om jag snurrade in på en hel del andra trådar också) och jag har fått så enormt mycket hjälp med att söka runt på Zoopets sidor och samt läsa alla ideér och bekymmer som man hittat och som kan uppstå. Speciellt om värdena i akvariet dessutom om rötter, sand, fiskar och ja, allt som man kan någonsin undra över. Lite om sjukdomar som andra stött på, om avbitna små fenor och ja, i princip allt mellan himmel och jord.

Har ett 100 L akvarie, på min fina köksbänk, i mitt renoverade kök och jag väntar och längtar tills den kalla vatten temperatur har gått ner och sandens pulver har lagt sig till ro i den miljö som snart kommer uppta all uppmärksamhet i min lilla lya.

Mitt mål är att köpa in Neon Blå Tuxedo Platy (har aldrig sett dom förr men dom har startat hela min planering och lett mig sakta men säkert till Zoopet) och några passande tetror, samt mal som får mumsa i sig ev kommande alger och annat som trivs i akvarier.

Jag undrade om någon kunde tipsa mig om bra växter som är vanliga och trivsamma för platy. Alla råd och ideér är mer än välkomna när det kommer till att bygga upp deras miljö. Har just nu hällt i svart blästersilikat (0.2-1,5 mm) som ska få framhäva dess vackra färg! Vill ju nu ha fiskar, som inte tar ifrån platyn sin uppmärksamhet men som på något sätt "fyller" upp med färg i akvariet ändå..

Växter är också något jag gärna skulle behöva råd om, allt för att mina skönheter ska få trivas och leka i ett snyggt, säkert och bra habitat.

Är det för någon som för övrigt vet om VitaKraft fisk-pumpar är bra? Visserligen, det kanske är bra "tillfällig" tills man uppgraderar sig lite?

//Vargadottir

- Just det! Välkommen till Zoopet! När det gäller växter finns det en himla massa att välja på. Du kommer säkerligen få en hel tips så småningom. Själv väljer jag bara att komma med denna reflektion i ämnet:

- Växter har en förmåga att växa prexis så mycket som man inte förväntade sig. Med andra ord. Allt som oftast börjar det lite försynt. Tillväxten kan vara ganska sparsam - knappt märkbar - för att sedan formligen explodera.

-Har man bara ett akvarium står man snart inför uppgiften att ständigt gallra ur och slänga. Det är då man plötsligt inser att man "behöver" ett "litet" akvarium till. Det är ju synd att slänga alla fina växter.

- Efter ännu en tid upptäcker man dock att tillväxten avstannar inte genom att man fördelar växterna på två akvarier. Tvärtom. Det växer bara mer och fortare.

- Det är då man börjar snegla mot möjligheten att göra ett "växtakvarium". Bara på kul.

- Du har nu tre (3) akvarier.

- Och det fortsätter att växa.

- Du börjar tillbringa allt mer tid med att försöka sälja/ge bort ditt överskott av växter.

- Till slut ger du upp kampen. Du gör som jag. En eller två gånger i veckan samlar du ihop en halv Konsumkasse med växter och smyger ned med dem till "miljöboden" och dumpar dem i kompostlådan.

Ditt bidrag till ett mer miljövänligt och ekologist Sverige kommer att emottas med tacksamhet....

- Lycka till med dina växter :)
#4 - 15 maj 2008 19:07

- Du har nu tre (3) akvarier.

Det FÅR inte inträffa, för jag har ingen plats. Risken (för det räknas mer till risk än chans!) är att jag fastnar för gurami eller någon annan löjligt vacker fisk! Och så kommer iden: "Ja, varför inte sätta ett akvarie på hyllplanen i min inbyggda garderob!" eller "Tänk att ha ett soffbord al'a akvarie!"

Nä, ett akvarie får räcka. Platy är fint och enkelt. Växter: Nja, man behöver inte vara med i Mensa för att förstå att tids nog så kommer gallringstiden. ;)

- Till slut ger du upp kampen. Du gör som jag. En eller två gånger i veckan samlar du ihop en halv Konsumkasse med växter och smyger ned med dem till "miljöboden" och dumpar dem i kompostlådan.

Man får väl använda killens "sällskapsakvarie" som växtakvarie tillslut.. :P Han har ju ändå bara 6 små fiskar i sitt 75 l akvarie. :P

Får smyga ner dom när han sover, så får han ta över gallringen.. ;)

(Och då slipper jag kompostera det överblivan... ;))
#5 - 15 maj 2008 20:43
Välkommen! :D

Kul att se att du planerar, jag gjorde misstaget att inte planera något(det började som ett impulsköp som slutade med att jag fick en hobby som jag aldrig kommer att ge upp). Resultatet blev att jag fick lämna tillbaka fisk som jag inte riktigt ville ha från början, för att få plats med den fisk jag egentligen ville ha.

När du väljer växter så tycker jag att du ska ta det som du tycker är snyggt. Ett annat tips är att ta växter som växer snabbt för att konkurera ut alger som kommer vid ett senare stadie.

Än en gång välkommen, hoppas att allt går bra och fråga så fort du har några funderingar.
#6 - 15 maj 2008 21:15
Välkommen till akvarievärlden och Zoopet.
Titta här på Zoopet på växtguiden (artinfomation växter) så kan du ange vilka parametrar dina växter skall uppfylla och så får du en lista på sådana. Annars så trivs platy med det mesta. De har snart förökat sig så att de fyller ditt akvarium. Se bara till så att det finns lite gömställen för ynglen så behöver du inte göra något mer.
#7 - 16 maj 2008 21:17
Åh, vad ska man göra? Såg dvärg guramis i butiken och blev döds-kär.. [:-50]

Funderar på att ha 2 dvärg guramis, 5 platys och sen någta tetror + 1 algätare..

Är det rimligt?

Ska satsa på dvärgsvärdsplanta, längre har jag inte kommit riktigt än..

Om jag vill ha i en rot, ska jag koka den innan då? (En sån där rot man köper i djuraffären, kommer inte ihåg vad träslaget heter.. )
#8 - 16 maj 2008 21:41
Jag ser inga problem till att du ska kunna köpa några sådana men som du ser i beskrivningen så är den känslig mot dålig vattenkvalité. Så du ska nog inte ha i den fören efter några veckor då ditt kar är lite stabilare. Så börja med platy´s sen kan du öka på med tetror och vänta lite med algätare också.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
#9 - 16 maj 2008 21:45
Och självklart ska du ta det lugnt med platys också så du ska inte slänga i alla på en gång.
#10 - 16 maj 2008 21:52
Jo jo, herregud, lite har man ju förstått här inne på Zoopet! Dessutom så trodde hon i zoo affären att jag skulle göra detssamma och meddela att hon säljer inte alla fiskar på en gång och att jag får köpa platysarna på fredag..

Men jag var så snäll och berättade att det visste jag, för ammonium/nitrit/nitrat och hela andra delen av bakteria floran är ju tvungen att få växa i sin takt.. :)

Bakteriefloran (den goda typen) ska ha minst lika mycket kärlek som fiskarna och växterna.. :)
#11 - 16 maj 2008 22:06
Ska det bli kul att komma igång, eller behöver jag fråga? ;)
#12 - 16 maj 2008 22:13
Herregud! Helst skulle allt ha hänt igår!! Det är det enda som är i mitt huvud just nu, fiskar och modellflygplan.. Fast det senare intresset kommer kräva mer tid och pengar, så det sker under en längre period, kommer antagligen inte komma igång med det intresset förrän drygt nästa år eventuellt..

Men det finns så mycket fina fiskar, så man kan inte nästan stilla sin hunger. Framför allt när man gillar estetiska pyssel.. ;)

Men gurami fiskarna var riktigt fina, framförallt den blå guramin, den skule ju tydligen vara lite tåligare, men har fåttför mig att 100 l inte passar för blå gurami.

Funderade om man kanske skulle ha räkor istället för tetror, men dom skulle väl säkerligen bli snacks för en gurami..
#13 - 16 maj 2008 22:19
Kör på amano räkor ller kanske filterräkor dom är lite större och bör fixa det. Fördelen med räkor är att dom är bra på att städa och hålla rent. Det kan faktiskt vara väldigt underhållande att se hur dom arbetar i substratet.

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
#14 - 16 maj 2008 22:29
Eftersom jag inte är en "guldfisk"/gold member så kan jag ju inte läsa om filter räkor, har du lust att kanske dela med lite fakta/info om dom? :)
#15 - 16 maj 2008 23:06
Ja visst, när det gäller filterräkor så finns där stora som blir ca 10cm och så finns det en dvärg variant också som blir mindre(konstigt va?). Filterräkor heter dom för att dom har solfjäderliknande klor som dom filtrerar vattnet med, och fångar på så sätt sin mat. Man ska helst inte ha mer än en för att det annars finns risk för att det inte finns mat till mer än en. Det beror ju helt klart på hur stort kar man har också. Vad gäller dvärg varianten vet jag inte hur många man kan ha.
#16 - 16 maj 2008 23:09
Det är ju värt att kolla up helt klart.. Men jag kommer nog hålla fisk planerna i huvudet ett tag, så man får up ett stadigt och vackert akvarie med bra miljö.. SEN kommer fiskisarna.. <3

Ska satsa på växterna och sånt först.. :)
#17 - 16 maj 2008 23:14
Det gör du rätt i. Räkor brukar också vara känsliga för dålig vattenkvalitet vad jag har fått höra. Samt så vill nog en filterräka ha mat också så det är nog inte fel om det hinner bli lite alger innan man skaffar en sådan.

Än en gång, jag är imponerad av ditt tålamod och att du tar dig gott om tid att planera [:-106]
#18 - 16 maj 2008 23:31
Mitt huvud tuggar hela dagarna.. Vill verkligen inte att något ska gå fel. Anledningarna till det är att först av allt: Om jag gör det här långsamt även om jag i mitt huvud försöker ligga flera dagar i förväg, så kommer det löna sig i friska och glada fiskar med bra habitat. Och ju friskare gladare fiskar desto mer komemr fiskarna lysa med sin närvaro. Och framförallt: Ju bättre det går från början, desto mer kan intresset få rota sig hårdare och då kanske jag hittar en speciell typ av fisk som passar mig.

Jag kan gärna göra impulsiva saker, som att komma på att åka race med kundvagn när man går förbi willys en riktigt sen kväll.

Men det drabbar bara mig om den välter, om jag trycker i sjuka ideér i akvariet:

3 svärbärare (en hane, två honor)
5 kampfiskar (en hane fyra honor)
8 guppisar (5 hanar 3 honor)
1 gurami (hona)
2 neontetror (-)

Ja.. Då hoppas jag i nästa liv att jag förblir en vuxen fisk i ett för litet akvarie hos en 11-åring som ger mig mat lite hipp som happ och som aldrig hört vad dropptest är eller som inte ens förstått poängen med att ta ur växterna ur plastkrukorna.. ;)
#19 - 16 maj 2008 23:34
Nu kanske det inte var ett RIKTIGT dåligt exempel.. Släng ner ett par scalarer så är en sjuk idé fullbordad..
#20 - 17 maj 2008 20:20
Hur går det får man se lite bilder snart? :D
#21 - 17 maj 2008 21:50
Detta är fotot, taget den 15de.. Ska väl ta lite nya foton, sen när allt lagt sig bättre och växter och så har skaffats..

Just det! Tror jag måste byta lysrör??
#22 - 17 maj 2008 22:38
Varför dessa frågetecken?;)
#23 - 17 maj 2008 22:40
Därför att jag får känslan av att det är fel typ..

Den är ju.. *tänker* ..en UV liknande sak.. Eller ja, det kanske är bra?
#24 - 17 maj 2008 22:43
UV? Tycker mer det ser ut som om det röret har gjort sitt och behöver bytas..
#25 - 17 maj 2008 22:44
Jag måste ändå köpa en ny ramp.. Fick fuska lite med kabeln.. Så jo, ny ramp och nytt lysrör samt ett täckglas..
#26 - 17 maj 2008 22:57
Ett tips.
jag tror det skulle se bättre ut om ljusrampen låg längs med akvariet:)
#27 - 17 maj 2008 23:04
noisy skrev:
Ett tips.

jag tror det skulle se bättre ut om ljusrampen låg längs med akvariet:)

Ännu bättre hade de varit med täckglaset innan jag försöker mig på det.. ;)
#28 - 19 maj 2008 18:40
http://i26.photobucket.com/albums/c131/SteelAppaloosa/Other%20Graphics/Akvarie.jpg

Så ser det ut efter mitt inhandla av växter idag. :)

Ska ta ett foto till slut med en bättre kamera, använder min mobil just nu..
#29 - 19 maj 2008 18:51
Det ser ju jättebra ut :) Såg att du hade cabomba såg det ut som, dom är bra sen när du får lite platyyngel. Dels så har dom gott om gömställen att erbjuda och så ska dom producera gott om syre även när det är mörkt.
#30 - 20 maj 2008 17:00
Insåg, att jag hade för mycket sand häromdagen.. Detta var innan växterna tillkom så jag fick så snällt ta bort lite, men kändes dumt att göra sig av med det och någon bra hink hade jag inte tillgodo så jag kom på en smart idé (även om jag nog inte var först med den).. Men med 0,5-1,5 mm sand så är det svårt att få någon bra "luftning" på ett snabbt sätt..

Min lösning: Örngott!

;)

Nu är den snart torr och fin..
#31 - 20 maj 2008 17:16

Min lösning: Örngott!

;)

Nu är den snart torr och fin..

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=purple]Smart! [:-54][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=purple]Det ska jag komma ihåg. M[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=purple]ycket bättre än en hink eller en påse. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

Annons