Ta ut romen från akvariet?

#1 - 15 oktober 2003 01:03
Har lite tangangika ciklider och av nån anledning så käkar just detta paret alltig upp sina ungar. Bara undra om jag kan ta ut romen som är i en kruka och lägga över krukan i ett annat akvarium? eller måste jag ner där och börja skyffla upp dom när dom blivet yngel?

mvh // Niklas
#2 - 15 oktober 2003 06:16
Det går bra att flytta romen. Se till att du har konstant lätt cirkulation på romen samt att du har metylenblå i vattnet så är det inga problem. Men jag brukar föredra att låta föräldrarna sköta det själv. Förr eller senare så klarar dom det, när dom lärt sig.
MVH
Magnus
#3 - 15 oktober 2003 12:23
Kanske en dum fråga, men vad är metylenblå??
#4 - 15 oktober 2003 12:43
Inga frågor är dumma frågor. Metylenblå är ett mögelförebyggande färgämne. Kanske kan din akvarieaffär ta hem utspätt av märket king british. Om inte så är det apoteket som gäller. Tänk på att apotekets är i pulverform och man måste blanda till en stamlösning. Oavsett om du använder apotekets eller från din akvarieaffär så var väldigt försiktig, fläckarna det ger går inte bort.
MVH
magnus
#5 - 15 oktober 2003 12:51
Är detta ett måste eller kan man skippa det?

Och vad menar du med att blanda det till en stamlösning?
#6 - 15 oktober 2003 13:53
Snackade med apoteket. Men dom sa att det var läkare som skrev ut det.
#7 - 15 oktober 2003 14:10
Sist jag skaffade metylemblått så var det inte receptbelagt. Bästa sättet att få det då är genom en veterinär. Ett måste är det ju inte. Bara om du vill att större delen av romen skall kläckas. I normala fall så tar föräldrarna bort korn som inte är ordentligt befruktade. Om du separerar föräldrarna och romen så kommer obefruktade korn att vara kvar. Obefruktade romkorn möglar. Denna mögel sprider sig sedan även till de befruktade romkornen som fördärvas. När jag tog bort romen från mina scalarer så fick jag ca 10 kläckta utan metylenblå och ca 200 med.
MVH
Magnus
#8 - 15 oktober 2003 14:29
Okej, men då ger jag dom ett försök till :)
#9 - 15 oktober 2003 16:21
är det ett måste med luftpump? eller kan man ha ett vanligt innerfilter som fläcktar över äggen? (fjärilsciklider)
#10 - 15 oktober 2003 18:24
Risken är väl att ynglena när dom blir frisimmande simmar in i filtret.
MVH
Magnus
#11 - 15 oktober 2003 18:52
Metylenblått

Det går att få tag på metylenblått i olika mängd från Bie&Berntssen, ett Kemiföretag i Malmö. Man kan beställa i pulverform eller flytande. Själv beställde jag och en kompis en 1-liters flaska(2%) som vi sedan spädde ut till 1% och delade. Det hela kostade 300 kr inkl frakt, men det är mycket drygt så på sikt lönar det sig förmodligen. Apoteket har det ej vad jag vet.

Bie&Berntssen
040-6892581

Hälsn
Peter N
#12 - 15 oktober 2003 20:06
OK. Var in till en akvarieaffär idag och han sa att luftpump var det som gällde om man ville lyckas, och han visade glatt upp en billig och bra (säljkåt som vanligt).

Men då borde det alltså fungera med ett innerfilter med en damstrumpa över insuget?

Annons