Ta upp fisk

#1 - 10 september 2006 11:26
har ni något tips om hur man kan få upp fiskar ur en stor damm, utan att tömma hela dammen. Vi har försökt med en glihåv, men de lärde sig snabbt att där ska man inte hålla till.
#2 - 10 september 2006 13:22
Testa dynamit.....det har folk fått upp fisk med ur vattensamlingar i århundraden...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 september 2006 13:31
En stor dammhåv som man använder i samband med att man matar dom är väl enda chansen
#4 - 10 september 2006 13:32
Tackar DRD för tipset,, men nu vill vi ha kvar både dammen och fisken,,, finns det inga andra ideér där fisken överlever.
#5 - 10 september 2006 13:35
[quote=drd;842764]Testa dynamit.....det har folk fått upp fisk med ur vattensamlingar i århundraden...:)[/quote]dynamiten uppfanns för 139 år sen, så några århundranden talar vi inte om
;)
! tror det är säkrare om vederbörande använder ett stort nät och 3-4 kompisar och omringar fisken med detta och sedan gå mot mitten, håva sedan upp fisken....
#6 - 10 september 2006 13:36
Är dammen så stor så inte en håv räcker http://interface.audiovideoweb.com/lnk/ny60win16012/Japan/matsunoskue.wmv/play.asx
Länken verkar inte fungera just nu.

Jag använer 2 håvar en att mota med och en att fånga med, mina håvar är 60 cm.
#7 - 10 september 2006 16:04
Vi har också varit inne på att använda nät, men tänkte att vi kanske skadar fisken då. Men vi kanske ska göra ett försök med nät iaf.
Kramfors,, ja tyvärr verkade filen inte fungera och dammen är så stor att håv är inte att tänka på.
Vi har provat att mata i en glihåv, men de vägrar att simma dit efter att vi dragit upp den ett par ggr. Man tror ju inte att fisk är så "smarta" eller om vi ska kalla dem inpräntade överlevare.
#8 - 10 september 2006 16:40
Jag hade funderat på att använda en finmaskig mjärde i min lilla men mycket beväxta damm. Fisken ifråga har jag tidigare stödmatat via glasburkar på botten och en gång fick jag upp en hanne när jag skulle lägga in min mat i glasburken. :)
Åsikter om detta???
#9 - 10 september 2006 16:43
Svårt att hitta finmaskiga nät utan knutar gissar jag.
När vattnet blir kallare är fiskarna lättare att fånga.
Jag har vant mina Koi vid håvar sedan de var små så de blir inte rädda för den.
Är det fisk du ska ta in inför vintern ska du vara försiktig så inte slemhuden skadas.
Hur många liter rymmer dammen.
#10 - 10 september 2006 20:19
Dammen rymmer ca 200000 liter vatten och nu gör vi en innedamm som rymmer ca 4000 liter.
#11 - 16 september 2006 12:26
bild? :D
#12 - 16 september 2006 17:07
[QUOTE=Malcus;845226]bild? :D[/QUOTE]

Bild på dammen menar du?
Här får du vår dåligt uppdaterade hemsida om du vill se den.

http://web.telia.com/~u50030066/index.htm

På sidan övrigt kan du se innedammen som finns i en källare. Tyvärr har vi bara fått upp smått till den, typ massor av guldfiskyngel. Några småkoi, men inte många.

Vi har ff problem med att få upp fisken, just nu håller vi på att tömma dammen, men det är nog inte heller någon bra lösning.

Finmaskigt stort nät,, är det någon som vet vart man kan få tag i det?
#13 - 16 september 2006 17:13
Ganska häftigt iaf
#14 - 17 september 2006 08:34
[quote=Zirry;845338]Bild på dammen menar du?
Här får du vår dåligt uppdaterade hemsida om du vill se den.

http://web.telia.com/~u50030066/index.htm

På sidan övrigt kan du se innedammen som finns i en källare. Tyvärr har vi bara fått upp smått till den, typ massor av guldfiskyngel. Några småkoi, men inte många.

Vi har ff problem med att få upp fisken, just nu håller vi på att tömma dammen, men det är nog inte heller någon bra lösning.

Finmaskigt stort nät,, är det någon som vet vart man kan få tag i det?[/quote]

Testa en fiskebutik, jag använder en engelsk tävlingshåv för mete, den är finmaskig och har platt botten, den är alltså inte strutformad, eftersom jag inte metar längre så plockar jag upp akvariefisk med den istället.

Den är triangelformad och samtliga sidor är 50cm långa, fast jag antar att dammhåven som kjell nämner är ännu bättre.
#15 - 17 september 2006 08:42
dam

Cool dam!;) [:-144][:-144]
#16 - 17 september 2006 09:45
#17 - 17 september 2006 10:12
Det är inte håvarna som är problemet, mera skaften skulle man säga :-).
Vi kommer inte ut där fisken är. Vi har håv på 1,5 m i diameter som är delbar och man sänker ner. Men de låter inte lura sig längre. Vi har även provat med 2 håvar och fösa, men de kilar iväg bara.

Därför kan man tänka sig att ett finmaskigt nät med sänken som man kan gå på var sida och föra fisken framåt med, skulle fungera.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 september 2006 10:25
Kanske skulle en mjärde funka.
Sedan så kommer fiskarna säkert att överleva vintern i dammen för den är ju så pass stor, men du kanske vill ha upp dom av någon annan anledning?
#19 - 17 september 2006 10:25
"Därför kan man tänka sig att ett finmaskigt nät med sänken som man kan gå på var sida och föra fisken framåt med, skulle fungera."

Ja, förmodligen.

När vattnet blir ca 4-7 grader blir koien mer stilla.
#20 - 17 september 2006 11:04
Varför vi vill ta upp fisken...

förra året dog alla våra fiskar, men det var en lång och kall vinter. I år har vi många fina koi som vi inte vill bli av med.

Vi har även en tanke att vi ska ta en stor vit plast-tank och skära upp den lite på sidorna. Sänka ner den i dammen och sätta i en doppvärmare och en syrepump. Vad tror ni om det? Kommer fisken att vara där?
#21 - 17 september 2006 13:24
Jag har en kompis med en stor håv som står nere i dammen när jag tar in fisken, men mina Koi är "tama".
#22 - 19 september 2006 11:17
vilken stor damm :D vill också ha en sån
#23 - 21 september 2006 16:48
När vi tog upp våra 2 slöjstjärtar ur dammen använde vi ett durkslag (som var en blandning mellan durkslag och sil) som vi hade vant fiskarna med i någon månad.. Vi fick upp fiskarna jättesnabbt!
#24 - 7 oktober 2006 13:51
Jag använder en stor sänkhåv/agnhåv med en diameter på ca.1,3m. den får ligga i i ngn vecka och under tiden matar jag firrarna precis över den - Vips! Ett snabbt lyft så har jag alla på en gång.
Min damm är oval med yttre måtten ca. 8 x 5 m.
#25 - 7 oktober 2006 19:58
Farsan och jag tömmer dammen sakta tills bara lite vatten på botten är kvar sen är det bara plocka upp så kan man passa på att städa brukar behövas efter en sommar....
#26 - 8 oktober 2006 17:43
Vi fick också göra som Smegga. Tömma så gott som hela dammen och fiska. Men vi tog inte upp alla utan en del får gå kvar över vintern. Vi tänkte skaffa oss en rejäl doppvärmare. Vet någon vart man får tag i en med lång sladd och från ett prisvänligt ställe.
#27 - 8 oktober 2006 19:17
Du måste ha en värmar för damm, http://www.aquainterior.se/upload/wcm_78.jpg
Tsunamikoi har dammvärmare pris ca 3000:-
http://www.tsunamikoi.com/fors_v.htm

Huddinge Koi Dammvärmare med Termostat från :Kr.1500,-
http://www.koihuddinge.se/
#28 - 8 oktober 2006 19:39
Om bottnen är någorlunda jämn och fin & du kan få tag i en landvad, dvs en hand-dragen bottentrål, vore det perfekt.
Har du nån biologisk station i närheten så har de och kan tänkas låna ut, annars kan de nog köpas för nån tusing från firmor som säljer biologisk utrustning.

Med mjärdar och ryssjor kan du säkert ta huvuddelen av fisken, men aldrig alla. Med ryssjor finns också en risk att fisken fastnar i struten och dör.

Är fisken liten kan en kasthåv funka bra. Kasthåvar finns nu rätt allmänt hos sportfiskebutiker.

Vanliga nät rekommenderas inte - i _bästa_ fall skadas fisken och får ärr.

Annons