Ta in fisk från utlandet?

#1 - 10 mars 2013 13:43
Hej!
Jag tänkte beställa en fisk ifrån en online butik i USA, jag undrar om det kommer bli dyrt och krångligt slutändan?
är det något ni rekommenderar? Eller borde jag hellre låta bli? (P.g.a kostnaderna i slutändan) läste något om en snubbe som tog in fisk ifrån utlandet och han kom upp till ca 350 dollar plus veterinär besiktning på 1000kr

stämmer detta?

dela med av era erfarenheter
#2 - 10 mars 2013 13:46
Jag vet inte exakt vilka kostnader som tillkommer men jag har hört att det är väldigt dyrt. Frakten blir oftast dyrare än fisken. Sen måste en veterinär besiktiga fisken i första eu-land den kommer till. Alltså om den landar i Tyskland för att skickas vidare så måste en veterinär titta på den där och det är dyrt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 mars 2013 14:14
Hitch skrev:
Hej!

Jag tänkte beställa en fisk ifrån en online butik i USA, jag undrar om det kommer bli dyrt och krångligt slutändan?

är det något ni rekommenderar? Eller borde jag hellre låta bli? (P.g.a kostnaderna i slutändan) läste något om en snubbe som tog in fisk ifrån utlandet och han kom upp till ca 350 dollar plus veterinär besiktning på 1000kr

stämmer detta?

dela med av era erfarenheter

Man får nog ha tur om man kommer undan så billigt. Så avstå om det handlar om fisk utanför EU, däremot är det inga problem inom EU
#4 - 10 mars 2013 14:31
Tack för era snabba svar :)
så som ni säger så blir det nog bäst att låta bli haha synd :(
#5 - 10 mars 2013 17:24
Vad hade du tänkt köpa då? som inte finns i sverige. Nublev man fan nyfiken :)
#6 - 10 mars 2013 17:43
Vad tänktw du ta in.. Är det något stort finns det nog folk här som kan hjälpa dig.. Just usa är trubbel.. Jag har också varit och sniffat på både fisk och kar från staterna men det har helt enkelt blivit för dyrt och dessutom ingen som kan lämna live arrival guarantee..
#7 - 10 mars 2013 17:53
#8 - 10 mars 2013 18:57
Så var det ja, piraya-snubben..

Som jag tyckte att jag nämde är ingen av dem ett problem att få in..

Ring följande:
Lustgården eskilstuna (knepiga öppettider men pippar samtliga akvarieaffärer i vårt långa land vad gäller can and cannots och har ett utbud i butiken som är helt enastående..

Vinsta arken zoo (ring måndag / killen som kan är där då och han kan allt)

Södermalms akvarieaffär

Åleds? Har hört bra om dem men vet inget konkret.

Akvarielagret.

Rovfisk.se annonsdelen.. En hel del som tar in roligare fisk "annonserar" hos oss och du kan även lägga in önskemål..
#9 - 11 mars 2013 07:24
Tack så mycket ettfettbranamn! Hittade precis 2 elongatus inne i lagret på ett utav de ovannämnda:)Så kommer nog köpa någon av dom två :) ska titta på dom först

Annons