Ta bort sten o berg

#1 - 12 april 2007 13:30
finns det något enkelt sätt, eller ett verktyg, att krossa sten på? har stora block som jag måsste krossa för att kunna ta bort de!
#2 - 12 april 2007 14:11
Dynamit :D
#3 - 12 april 2007 19:59
lugna ner dig dynamit-harry
#4 - 12 april 2007 20:16
En slägga? Kasta stenarna från något högt? Hammare och mejsel?
#5 - 13 april 2007 01:53
el_pako skrev:
finns det något enkelt sätt, eller ett verktyg, att krossa sten på? har stora block som jag måsste krossa för att kunna ta bort de!

Jag vet mig ha sett ett medel som hälls i ett borrat hål, som sedan expanderar. Det kunde användas på stuppar och stenar - nån slags "slow-motiondynamit", men kommer inte riktigt ihåg vad det heter eller var jag sett det. Tidig Alzheimer[:-48]
#6 - 13 april 2007 07:26
Vanligt vatten kanske? Men då får man vänta tills vintern förståss.
MVH
Magnus
#7 - 13 april 2007 08:13
gör en brasa på stenen o när det är riktigt varmt så slå kallt vatten på annars hyr en bilningsmaskin
#8 - 13 april 2007 14:31
topcabbie skrev:
Jag vet mig ha sett ett medel som hälls i ett borrat hål, som sedan expanderar. Det kunde användas på stuppar och stenar - nån slags "slow-motiondynamit", men kommer inte riktigt ihåg vad det heter eller var jag sett det. Tidig Alzheimer[:-48]

Är det inte sån "smet" som brukar kallas snigel-dynamit?

EDIT: Jo det verkar som det var det. http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3023snigeldynamit.pdf
#9 - 13 april 2007 14:59
heeke skrev:
Är det inte sån "smet" som brukar kallas snigel-dynamit?

Visste väl att det inte var en total hallucinering från min sida ;)
#10 - 14 april 2007 16:04
Nått sånt här kanske:
http://www.thailandresor.se/berg/
#11 - 14 april 2007 19:58
Snigel-dynamit lär vara dyrt. Budgetversionen heter torra gula ärtor + vatten ...
#12 - 14 april 2007 20:05
Det var intressant, ärtor och vatten !
Det har då jag alldrig hört talas om men man lär sig nåt nytt varje dag.
Tack för tipset Erik
#13 - 15 april 2007 20:04
Snigel-dynamit lär vara dyrt. Budgetversionen heter torra gula ärtor + vatten ...

Gärna en mer uförligare beskrivning på det då?
#14 - 15 april 2007 22:40
Jag har inte testat själv, men skall göra det närmaste tiden. Fick tipset av bekanta under påsken.
#15 - 16 april 2007 20:35
el_pako skrev:
Gärna en mer uförligare beskrivning på det då?

Vad vill du ha en beskrivning på? Hur man gör hålet, häller i gula ärtor, eller vattnar dem?
Okaj, lite ironi där kanske, men det kan vi säkert leva med. ;- )
Jag har hört det samma faktiskt, det är dock inte lika kraftfullt som "snigeldynamit." Man får helt enkelt borra fler hål. Med fördel ska hålen pluggas, alltså, en rejäl kil i hålet, och fram med släggan, efter att man vattnat skiten. Jag har funderat på att prova men det ända stället jag kommit på är nere vid hamnen, vågbrytaren är full av sten med borrade hål i... Jag misstänker dock att någon kan bli sur om man spräcker deras sten.
B!
#16 - 27 maj 2007 11:32
Nu har jag provat både snigeldynamit och slägga. Två av 3 stenbumlingar är borta. Den sista stenen är ca 1 m stor och en halv meter bred. Denna sten är omöjlig att rubba, har använt snigeldynamit utan någon påverkan, och även så släggan. Tror denna sten måsste finnas kvar där i djuphålet :( .
Hade tänkt att jag ska skära i duken, trä den över stenen, och sedan tejpa fast duken mot stenens undersida. Skulle det gå tror ni? någon som har en lösning på detta snälla?
#17 - 27 maj 2007 15:47
el_pako skrev:
Hade tänkt att jag ska skära i duken, trä den över stenen, och sedan tejpa fast duken mot stenens undersida. Skulle det gå tror ni? någon som har en lösning på detta snälla?

Det kommer aldrig bli tätt.
B!
#18 - 27 maj 2007 18:34
okej, fick en annan idé. att gräva en djup grop bredvid och lite uner stenen, sedan rubba den ner i gropen o sen täcka med sand. visst det kommer ta tid, men hoppas bara det inte dyker upp flera stora stenar =)
#19 - 27 maj 2007 19:15
vi har språngt en del stenar óch bergknallar med snigeldynamit och det fungerar bra men hålen som man borrar ska hälst vara 3 cm i diameter

Annons