ta bort inbyggt juwel filter

#1 - 13 augusti 2006 10:43
Är det svårt att plocka bort det inbyggda filtret i ett juwel kar? blir det fula märke? går det att använda det igen om man monterar bort det? Tycker det filtret är värdelöst! det kanske renar vattnet ok, Men det är inget flås har fått syrebrist problem flera gånger, sen sitter det inte enda ner så flera fiskar gömmer sig under filtret. Funderar på att plocka bort det och sätta dit ett innefilter men stor genomströmmings hastighet.
#2 - 13 augusti 2006 10:50
sök, finns redan ett par trådar om detta
#3 - 13 augusti 2006 10:51
Jag har läst att man kan byta själva pumpen till större modell. De finns i 3 storlekar om jag inte minns fel. Jag har ett 350 hörn och tycker det är bra med en grotta under filtret, mina praktbotior bor där.
#4 - 13 augusti 2006 10:53
Jag tror det är silikonat fast så det skulle väll gå att ta bort. Jag har "bark" bakgrund i mitt så det skulle inte bli fint om jag skule ta bort det. Sedan tycker jag att den svarta filterhuset smälter bra in med bakgrunden så att det inte "stör" som ett annat innerfilter gör.
#5 - 13 augusti 2006 15:03
Ja, det går att ta bort. Ta en vass filekniv med hyffsat mjukt blad som böjer sig lätt. Kolla var silikonduttarna som håller fast filtret sitter o skär av dessa. Filtret är nu loss. För att sätta på det igen kan man silikona dit det igen men då måste allt vatten ut för att det skall bli bra. Enklare o kanske mer praktiskt är att borra 2 eller kanske 4 hål i filtrets överkant på dom sidorna av filtret som ligger an mot karet. Tillverka 2-4 "hängare, krokar" som man trär igenom hålena på filtret o sena bockar snyggt så dom passar att hänga över karets kant. Då hänger filtret på sin ordinarie plats men är mycket lätt att ta bort igen för rengöring etc. Man kanske får fasa bort lite plast ifrån locket också om man tycker det behövs. Observera att filtret kommer i samma höjd som det var fr början.
Köp annars juwels största pump, 1500 l/t ca 500 kr, finns på Hornbach bla, så skall väl flåset bli ok.
#6 - 13 augusti 2006 16:29
Jag gillar inte heller Juwels filter, jag har tagit bort det. men sen satt tillbaka det för att om ett tag köpa ett annat filter, innerfilter får det bli. Jag tycker du ska ta bort silikonduttarna precis som ovsor sa och sen bara sätta dit ett annat filter :)
#7 - 13 augusti 2006 16:57
Mina firrar kan inte simma in under mitt Juwel filter, då det är grus ivägen. Har engelsk sjösten en bit upp som fyller igen det hålet. I övrigt har jag inga problem med det. Men det kanske beror på vad man har för fiskar och vad de kräver.

Är i tankarna på att fixa en bra bakgrund till mitt kar och nu när jag läste här om solbacka's bakgrund, kanske jag skulle köpa den svarta som jag sett, istället för den som ser ut som en stubbe... *bara mina egna tankar som snurrar runt*

-Rebecca

Annons