Ta bort gammalt akvariesilikon!

#1 - 5 september 2004 06:23
Hej!

Har tagit beslutet att hålla Malawis i mitt 600-literskar där jag idag har dvärgciklider (ska köpa ett 350-liters hörnakvarium till dvärgcikliderna). Har en BTN-bakgrund (amazonas) monterad i karet och ska ta bort den och sätta dit en Rocky-bakgrund.

Har läst att det ska vara näst intill omöjligt att få bort gammalt akvariesilikon!?

I och med att Rocky-bakgrunden tar mindre plats än amazonas-bakgrunden så kommer det gamla silikonet att synas.

Är det någon som har ett bra tips om hur man lättast får bort silikonet?
#2 - 5 september 2004 07:36
Använd rakblad...
#3 - 5 september 2004 07:39
sån skrapa som städare har till att skrapa bort saker på tex golvet med funkade kanon för mig, det är också ett rakblad, skrapade som en tok bort allt utan att en enda repa uppenbarade sig
#4 - 5 september 2004 22:35
Ursprungligen skickat av gugges

sån skrapa som städare har till att skrapa bort saker på tex golvet med funkade kanon för mig, det är också ett rakblad, skrapade som en tok bort allt utan att en enda repa uppenbarade sig

Håller med, det är samma skrapor som man använder till att göra rent keramikhällar på spisar. Kom bara ihåg att byta blad ofta!
#5 - 6 september 2004 08:44
Finns medel för att ta bort silikon
Fredrik
#6 - 6 september 2004 08:52
jag har tagit rakblad och t-röd för att få bort fettet från silikonen de funkar jättebra.

Annons