Ta bort gammal bakgrund, på med nytt

#1 - 16 mars 2007 09:54
Hej,

jag håller just nu på att flytta och tänkte då passa på att byta ut min bakgrund.

jag har just nu ett 400l med svart slimline (köpte karet begagnat så det var inte jag som satte fast det).

har två BTN Amazonas 150 på lager och tänkte sätta in ena i karet.

Nu till min fråga, hur får jag lättas av det gamla? Den sitter fast med silicon.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 mars 2007 10:00
En slimline är definitivt inte lätt att få bort i helt skick eftersom den sitter så platt mot rutan (de andra är lätta att ta bort). Man får nog helt enkelt försöka slita bort en platta och sedan använda en kniv med ett långt platt blad och försöka skära av silikonen så att man får loss den.
Hur hårt den sitter beror ju på hur många silikonpluppar som den limmats med - är det få kanske den t.o.m. håller om den slits loss.
#3 - 19 mars 2007 15:59
ok tack för svar.

Eftersom jag inte bryr mig om slimlinen kommer av i ett helt skick så är våld bästa lösningen :D

Hur rengör jag sedan ytan bäst? Antar att det är att ta fram ett rakbland och pilla bort alla silikonrester innan man sätter fast BTN bkagrunden med silikon?
#4 - 23 mars 2007 14:08
Uff ska göra precis samma sak... någon gång när jag känner mig riktigt riktigt inspirerad att slåss med den gamla bakgrunden ;)
#5 - 23 mars 2007 21:29
"resterna" av den gamla slimmen, kommer inte dom bakom den nya btn'en ??
så jättefinlir är knappas något krav eller ??? Rent praktiskt skulle inte slimlinen kunna sitta kvar bakom den nya.. inte för att man vill ha det så kankse men skulle inte det funka ???

hur har du planerat att få i btn'en ?
#6 - 24 mars 2007 08:22
Resterna av slimlinen får gärna sitta kvar bakom den nya BTN bakgrunden, dock måste väl ytan vara rengjord ordentligt.

Därför undrar jag vad man kan använda för medel för att rengöra en yta (kanske ojämn)

Att få i BTN'en i sig lär ju inte vara problem. Akvariet är helt tömd pga av flytt, och jag köpt Juwels akvariesilikon för att fästa bakgrunden
#7 - 24 mars 2007 11:30
är den nya delad ?? mittstag osv ??
#8 - 25 mars 2007 08:11
Manne_74 skrev:
är den nya delad ?? mittstag osv ??

ja fan, det har jag helt glömt bort...[B)]

Akvariet har mittstag, måste jag såga itu bakgrunden, eller ta av mittstagen och lappa ihop dem efter att ha lagt in bakgrunden?

Flytten sker om 4 timmar, så nu börjar det bli brådis :)
#9 - 25 mars 2007 14:07
kanotisten skrev:
ja fan, det har jag helt glömt bort...[B)]

Akvariet har mittstag, måste jag såga itu bakgrunden, eller ta av mittstagen och lappa ihop dem efter att ha lagt in bakgrunden?

Flytten sker om 4 timmar, så nu börjar det bli brådis :)

lättare än jag trott :)

Mittstagen gick att skruva av, och slimlinen drog jag lätt bort med händerna.

Nu ser jag fram emot en veckas fixande med akvariet :) Kommer bli så vackert med en Amazonas bakgrund och en massa fina rödmunstetror som timmar
#10 - 25 mars 2007 15:30
du har bra smak :D
#11 - 26 mars 2007 13:30
Richard.R skrev:
du har bra smak :D

Tack! Hoppas fler inser skönheten med rödmunstetror. De är ju helt klart de tetror som stimmar bäst.

---------------------------------------

Har nu fått bort slimlinen och skruvat av mittstagen i karet. Upptäcker då att jag måste fixa till min bakgrund eftersom den är ca 2-3 cm för hög. Så nu skall man ta fram stora sågen också.

Vilket projekt det här blir.

En annan sak jag tänkte på; bakgrunden är snygg som fan, men den tar upp rätt mycket plats. Kommer ju förlora över 50 liter simyta för fiskarna.

En annan fråga till den samlade expertisen: Spelar det någon roll om man låter vatten komma in bakom bakgrunden eller inte?
#12 - 26 mars 2007 13:35
och de är så grymt fiina också <3

Annons