Ta bort doppvärmare på sommaren?

#1 - 1 juni 2008 15:18
Plötsligt så kom sommaren!
Solen steker och det är 30 grader ute.
Det är så varmt att man knappt kan andas inomhus och vart ända fönster är öppet... så, är det dags att ta bort doppvärmaren?
För den kan väl ändå inte behövas nu?
#2 - 1 juni 2008 15:26
Om du inte har en riktigt gammal model så behövs det inte.
Dom nya är termostartstyrda, du ställer alltså in en lämplig temperatur sedan slår doppvärmaren av/på vid behov.
Om du inte har någon termostat så att du kan ställa in temperaturen på doppvärmaren så är svaret, ja absolut.
#3 - 2 juni 2008 04:25
Sålde nyligen min doppvärmare :)
#4 - 2 juni 2008 05:01
jag skulle dock ta bort doppvärmaren.. i och med att man reser runt ofta på sommaren så är det större risk att man inte märker ifall den skulle haka upp sig.
och eftersom den inte behövs på sommaren så är det ju en onödig risk.
#5 - 2 juni 2008 05:43
Jag stänger av alla värmare på sommaren, fiskarna klarar sig även om det skulle bli ett par grader svalare, på vintern behöver även jag värme i lägenheten så då får akvariumen stå för en del av den värmen, men på sommaren är det att elda för kråkorna så det skippar jag av ekonomiska skäl och så gör man man ju även miljön en tjänst genom att minska energiförbrukningen
#6 - 2 juni 2008 16:41
albjohn skrev:
Jag stänger av alla värmare på sommaren, fiskarna klarar sig även om det skulle bli ett par grader svalare, på vintern behöver även jag värme i lägenheten så då får akvariumen stå för en del av den värmen, men på sommaren är det att elda för kråkorna så det skippar jag av ekonomiska skäl och så gör man man ju även miljön en tjänst genom att minska energiförbrukningen

Hur mycket energi drar doppvärmarna om akvarierna är tillräckligt varma pga omgivningens temperatur ?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 juni 2008 18:03
Karon skrev:
Hur mycket energi drar doppvärmarna om akvarierna är tillräckligt varma pga omgivningens temperatur ?

Ingen
#8 - 2 juni 2008 18:14
Det tror jag inte på - verkar som de flesta elektriska attiraljer drar viss energi om man inte drar ur sladden. Lustigt men sant - ibland kan man till och med känna hur en "avslagen" telefonadapter eller liknande ändock är varm.
#9 - 2 juni 2008 19:11
elektroner som inte rör sig drar heller ingen energi, om doppvärmaren har elektronisk temperatursensor och inte bimetall dito så rör sig elektronerna, om än oändligt långsamt..
#10 - 3 juni 2008 07:50
erikthur skrev:
Det tror jag inte på - verkar som de flesta elektriska attiraljer drar viss energi om man inte drar ur sladden. Lustigt men sant - ibland kan man till och med känna hur en "avslagen" telefonadapter eller liknande ändock är varm.

Gäller stand by funktioner... Inte bimetallfjädrar..
#11 - 3 juni 2008 09:07
Plötsligt så kom sommaren!

Solen steker och det är 30 grader ute.

Det är så varmt att man knappt kan andas inomhus och vart ända fönster är öppet... så, är det dags att ta bort doppvärmaren?

För den kan väl ändå inte behövas nu?

Som de flesta redan sagt så har du väl en värmare med termostat(?), och då slår den bara till om det behövs, och eventuell annan strömförbrukning på värmaren blir försumbar eller noll, beroende på vilken termostatmodell du har; är det bimetall så bryts väl strömmen och då borde väl förbrukningen bli noll, men är det en elektronisk termostat kan den ju (kanske?) dra lite grann, men om man tar bort värmaren kanske man får problem om det skulle bli kallare utomhus igen, då kan ju värmaren behövas.....bäst att lämna den i för säkerhets skull.
#12 - 3 juni 2008 09:40
Doppvärmaren kan vara bra att ha när man gör vattenbyte och kör på kallvatten. Men då behöver den ju bara gå en dag sen kan man koppla bort den.
#13 - 3 juni 2008 11:41
Dra ur sladden och låt den sitta i, att sänka belysningstiden, lägga distans mellan akvariet och täckglaset, öka ytcirkulationen osv är enkla och bra metoder för att hålla nere temperaturen nu när det är sommar, varmt och äckligt..:p
Guest
#14 - 3 juni 2008 12:54
Ja koppla ut min värmare igår då jag såg att de va 30C i vattnet... Tog bort täckglasen o nu är tempen 28.. skulle vilja ha ner den på 26-27...
#15 - 3 juni 2008 14:06
Dra för gardiner och persienner när det är som soligast och varmast. Om möjligt ha balkongdörr och fönter öppna på natten så rummet får vädras ur och kylas ner. Värmen sitter kvar länge i väggarna om solen legat på hela dagen.

Annons