Ta bort alger...

#1 - 16 januari 2004 11:45
Hejsan hallå.
Tänkte försöka döda mina alger i akvariet och har därför köpt algmedel. I instruktionen står det dock att jag ska stoppa i en syretablett för att fiskarna ska ha tillräckligt med syre?
Stämmer detta och hur mycket brukar en sån kosta?
Akvariet är 54 liter.

/Hanna
#2 - 16 januari 2004 11:49
Kasta alla kemikalierna och satsa på att begränsa näringen till algerna. Kemikalierna du tänker använda inehåller koppar som en del fiskar inte tål. Dessutom så fungerar dom genom att stoppa fotosyntesen hos både växter och alger. Så fort medlet har verkat och algerna är borta så kommer dom att börja komma tillbaka. Alger är sporer som kommer med kranvattnet, dom kan du aldrig utrota, bara begränsa.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#3 - 16 januari 2004 12:07
Tropfrog: Skulle det vara ungefär lika "illa" som att använda varmvatten då? det är väl det som är ett av problemen? utfällningar av koppar alltså!
#4 - 16 januari 2004 12:11
Nu tappade du mig... Vad menar du?
MVH
Magnus
#5 - 16 januari 2004 13:03
Vad jag har förstått så ska varmvatten taget ur kranen(alltså varmvattnet i kranen *flummigt*) innehålla förhållandevis mycket koppar pga rören, vad jag menar är att är en del i att man aldrig ska använda varmvattnet i kranen att det innehåller mycket koppar och då förgiftar fiskarna!?
i så fall är ju algmedlet lika illa som att fylla på med varmvatten från kranen.. lite långsökt kanske...
#6 - 16 januari 2004 19:57
Eeeh. Hur ska jag göra nu då? Varför säljer de algmedel om det inte är bra för fiskarna då?
Hur ska jag annars göra för att få bort dem? Jag vet att jag ska byta ljuset men annars vad kan man göra?
#7 - 16 januari 2004 22:15
Här finns många bra råd.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Alger
http://www.zoopet.com/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf
#8 - 19 januari 2004 09:43
Jag hade problem med diverse alger i början, men har fått bra bukt med det nu och det var inte speciellt svårt, det finns många orsaker till att man får alger och vill man inte fördjupa sig allt för mkt i algproblemet så kan man göra som jag:
1. Plantera alghämmande växter.
2. Skaffa efektiv algätande fisk.
3. Regelbundna vattenbyten.
4. Dra ned på växstnäring.
5. Belys inte akvariet mer än nödvändigt.
#9 - 19 januari 2004 10:05
4. Dra ned på växstnäring

I många fall kan en BRA akvarieväxtgödning, så som Tropica MasterGrow (TMG) (Produktplacering men än sen då [;)]), i rätt mängd, hämma algtillväxten, förutsatt att man har växter i karet förstås.

Däremot skriver jag under på punkt 1,2,3 och 5 ovan.
Ang. belysningen 10-12 timmar är lagom.

Växter som inte har tillgång till alla näringsämnen växer dåligt och tar inte upp så mycket kväve och fosfor (i form av nitrat och fosfat) som en välmående växt.
Algerna är då snabba på att ta tillvara dessa ämnen istället.
Nitrat och fosfat kommer från nedbrytning av fiskbajs, överbliven mat och växtdelar.
#10 - 19 januari 2004 13:55
Heeke: Jag skriver under på det du säger, men det är lätt att överdosera med gödningsmedel och det var igentligen det jag menade, jag skrev ur eget perspektiv och relaterade till mitt eget handlande som nybörjare. =)
#11 - 21 januari 2004 17:52
woho! nu börjar algerna försvinna. räckte att jag bytte lysröret! antagligen alldeles för gammalt! nu e jag glad!

Annons