Ta betalt via SMS

#1 - 6 oktober 2008 22:05
Vet att det funnits idéer och tankar om att kunna ta betalt för tex enstaka anonnser på Zoopet utan att man ska behöva vara guldmedlem.'

Jag stötte av en händelse på en Google annons för Telenor Mobilstart.
Det verkar kunna vara en tjänst just för sånna små debiteringar.
Jag har själv bara tittat på reklamfilmen, men inga fasta avgifter eller abonemangskostander låter ju bra iaf.

https://mobilstart.telenor.se/web/guest/?gclid=CMHTi9zMk5YCFQyvQwods0bFFg

Kan kanske vara något?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 7 oktober 2008 08:18
Vi kollar med en gång. Vi håller på att titta på Paypal, men är detta utan större avgifter kan det vara ännu bättre.

Tack för tipset.
#3 - 7 oktober 2008 08:22
klockrent om det skulle funka, och att det dyker upp många fler annonser isf....

ett litet tips om det skulle storma in en massa annonser är att kanske se över hela strukturen på annonssidan......den kanske blir rörigare än vad den är idag om det läggs in mååååånga annonser, exempelvis kanske man kan som andra annonssidor på nätet tillåta en maxtid på annonsen....säg 1-2 månader, sedan plockas den bort....
admin
Christian Alfredsson
#4 - 7 oktober 2008 08:35
De vill ha 1/3 av intäkten. Det blir lite väl mycket om man jämför.
#5 - 7 oktober 2008 11:44
Vem har _INTE_ PayPal år 2008 lixom?

//C
#6 - 7 oktober 2008 11:54
[quote=admin;1200156]De vill ha 1/3 av intäkten. Det blir lite väl mycket om man jämför.[/quote]
Jo, det är klart att DOM tjänar en hel del pengar. Tyckte det verkade smidigt att kunna ta betalt för säg 50 anonnser per år utan att betala en fast abonnemenagskostnad.
Om Zoopet vill få in 20kr på en annons, ta betalt 30 ;) svårare är det inte. Men fruktansvärt mycket lättare för den som ska lägga in anonnsen, bara ett SMS med en kod och så är det klart.

[quote=Radioaktiva Räkor;1200209]Vem har _INTE_ PayPal år 2008 lixom?

//C[/quote]Jag sträcker upp två händer och viftar förbrilt ;)
Jag kör e-kort på Swedbank dom, få, gånger jag internet handlar, kostar inget extra och jag säkrar mina pengar mot kortbedrägeri. :D
e-kort är ett virituellt Master-Card, kanske jag ska säga.
#7 - 7 oktober 2008 12:11

//C[/quote]

Jag har det inte!
#8 - 7 oktober 2008 13:53

//C[/quote]

Jag har inte det heller
#9 - 7 oktober 2008 14:10

//C[/quote]

Jag har det inte, och inte heller någon av mina föräldrar. :P
#10 - 7 oktober 2008 14:21
Angående PayPal, jag har det och har använt det en del till inköp på Ebay. Det är superenkelt, tar några minuter att starta ett konto och sekunder att genomföra ett köp. Kostar inget för köparen.
Bilagor:
#11 - 7 oktober 2008 14:25
Beträffande avgifter för sms-betalningar och andra betalningssätt, sätt ett grundpris och sedan ett tillägg som motsvarar betalningssättets kostnad. Erbjud sedan både Paypal och SMS betalning, så får kunden välja. Paypal kostar också för säljaren, men inte några 30% vad jag har förstått?

En Paypalkoppling är enkel att sätta upp.
#12 - 7 oktober 2008 15:24
Det här tar PayPal:
https://www.paypal.com/us/cgi-bin/webscr?cmd=_display-fees-outside

Sjukt långt ifrån en tredjedel av pajen.

//C
admin
Christian Alfredsson
#13 - 7 oktober 2008 19:41
Vanliga fakturor kommer vara kvar. Får läsa in mig ordentligt på Paypal
#14 - 7 oktober 2008 20:27
[quote=daniel_i_malmö;1200242]Angående PayPal, jag har det och har använt det en del till inköp på Ebay. Det är superenkelt, tar några minuter att starta ett konto och sekunder att genomföra ett köp. Kostar inget för köparen.[/quote]
Har man ett PayPal konto så är det klart att det är smidigt, men om man inte har det ska man först skapa ett konto och sen sätta in pengar, vilket kanske inte är så lätt om man inte har ett VISA eller MasterCard (jag antar att det är så man sätter in pengar iaf)
#15 - 7 oktober 2008 20:32
[quote=admin;1200355]Vanliga fakturor kommer vara kvar. Får läsa in mig ordentligt på Paypal[/quote]
Fakturor för medlemsskap är ju rätt, men detta verkade vara ett väldigt smidigt sätt för att kunna tabetalt för enstaka anonnser för icke-medlemmar.
Självklart får "kunden" bära alla kostnader, men 1/3-del av ett par tior blir inte mycket för den enskilda "kunden".
Ska man anonnsera mycket blir man väl medlem och anonnserar gratis??
#16 - 7 oktober 2008 20:47
Lyckades faktiskt betala min avgift till Killisällskapet med paypal när jag låg plus på det kontot för ett par år sedan.
#17 - 7 oktober 2008 21:13
[quote=admin;1200150]Vi kollar med en gång. Vi håller på att titta på Paypal, men är detta utan större avgifter kan det vara ännu bättre.

Tack för tipset.[/quote]

paypal funkar inte helt klander fritt om man är lite snäll ...
Jag skulle före dra SMS varianten.
Jag har paypal och får inte det att fungera liknande bekymmer har några vänner till mig har gjort köp på tradera bla. som jag ville/skulle betala via Payp. som inte gått fram dvs. köparen har inte fått pengarna men de har heller inte dragits från mitt konto. Då är det inte några *SBT fel utan något i deras system som klickat .
*Skit Bakom Tangenterna
#18 - 8 oktober 2008 08:12
[QUOTE=heeke;1200374]Har man ett PayPal konto så är det klart att det är smidigt, men om man inte har det ska man först skapa ett konto och sen sätta in pengar, vilket kanske inte är så lätt om man inte har ett VISA eller MasterCard (jag antar att det är så man sätter in pengar iaf)[/QUOTE]

Jo det är klart, har man inget kort som är anslutet till något av de stora kortföretagen lär det bli svårt betala med kort on-line, via paypal eller på något annat sätt...

Beträffande 'sätta in pengar', jag har aldrig satt in pengar i på mitt Paypalkonto i förväg. Det går till så här när jag handlar med Paypal på Ebay eller andra sajter:
1. jag anger att jag vill betala med paypal
2. får ange mitt paypallösenord
3. godkänna att summan för köpet dras från mitt kort

Det är alltså inte två steg, jag måste inte sätta in pengar innan jag kan handla med Paypal. Har man inget paypalkonto sedan tidigare så måste man naturligtvis ange kontaktuppgifter.

[QUOTE=Mick13;1200399]paypal funkar inte helt klander fritt om man är lite snäll ...
Jag skulle före dra SMS varianten.
Jag har paypal och får inte det att fungera liknande bekymmer har några vänner till mig har gjort köp på tradera bla. som jag ville/skulle betala via Payp. som inte gått fram dvs. köparen har inte fått pengarna men de har heller inte dragits från mitt konto. Då är det inte några *SBT fel utan något i deras system som klickat .
*Skit Bakom Tangenterna[/QUOTE]

Jag har aldrig haft några som helst problem med Paypal, och med tanke på att det är nätets absolut mest använda betallösning och används på alla stora sajter (ebay, amazon etc) skulle det förvåna mig om den var opålitligt.

Nåväl, jag tycker att det borde finnas både kortbetalning (ev genom paypal) och sms-betalning, med en extra avgift om man väljer den dyrare sms-betalningen.

På en del sajter, tex Ticnet, är det möjligt att betala direkt via sin internet-bank. Hur fungerar det?
#19 - 9 oktober 2008 21:13
Ger Daniel med håll att flera alternativ till betalning vore bra. Jo det stämmer att Payp är vanligt och stort och jag säger inte att det inte skulle funka för alla, men jag har inte fått det att fungera. har iofs inte provat det på närmare ett år nu så....
#20 - 14 oktober 2008 18:47
Jag säger bara : mosms.com
Dom tar 8% av vinsten. Ingen utbetalning under 200:- dock. men det lär gå fort att få upp med tanke på hur många användare det finns på siten.

Scripten är busenkla att använda. Tycker ni att tjänsten är värd att använda så hojta till om ni behöver hjälp med något, Då jag själv använder tjänsten.

/D
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 14 oktober 2008 19:52
[quote=Dreamer;1202943]Jag säger bara : mosms.com
Dom tar 8% av vinsten. Ingen utbetalning under 200:- dock. men det lär gå fort att få upp med tanke på hur många användare det finns på siten.

Scripten är busenkla att använda. Tycker ni att tjänsten är värd att använda så hojta till om ni behöver hjälp med något, Då jag själv använder tjänsten.

/D[/quote]
Men om jag fattar det rätt så tar ju sedan också mobiloperatören en avgift. Om jag fattat det rätt så om en kund betalar in 25 kr (Via en Telia-ansluten mobil) så får vi ut 18 kr (minus moms förstås) och det innebär ju att 32% försvinner och inte 8%.
#22 - 15 oktober 2008 14:55
[quote=Kjell Fohrman;1202991]Men om jag fattar det rätt så tar ju sedan också mobiloperatören en avgift. Om jag fattat det rätt så om en kund betalar in 25 kr (Via en Telia-ansluten mobil) så får vi ut 18 kr (minus moms förstås) och det innebär ju att 32% försvinner och inte 8%.[/quote]

Jo det stämmer. Man kan ju leta efter andra företag som har sms tjänst. men dem flesta är nog dyrare än mosms, för oavsätt vilket företag man vänder sig till kommer telefon-opperatören alltid ta lika mycket betalt.

Sen finns det ju ett gäng med andra betalnings alternativ. Men alla vill ju ha sin del av kakan.

Annons