T8 eller T5

#1 - 20 september 2009 15:01
Vilket är bäst att använda?
Har tänkt att jag skulle byta till en heltäckande ramp på min 720 liters akvarium.
Tittar man på T5 rör så verkar det vara 80 Watt som gäller x2 eller X4
Kör man med T8 så blir det 58/65Watt x2 eller x4 Dett känns som att 4X80 watt är ganska mycket. Fast effektiviteten är ju bättre på T5 så dom kanske drar lika mycket ström som T8 på 65 Watt.
Kollar man priset på det på PWSS så skulle det bara bli ca 600:- Dyrare med T5 än T8 rör
T5 känns som nyare och bättre? Men väldigt få val av olika rör för olika ljussken.
Vill gärn ha tips om vilken typ av rör med som ni skulle använda då jag antar att man har en typ för fiskar och en för växter för bästa kombinationen elelr är det förlegat så man kan köra med 4 likadana rör?

Det är sötvattensfiskar i akvarium så behöver inte metallhalogen som ger väldigt mycket ljus men väldigt mycket värme med.
#2 - 20 september 2009 15:15
vinyl skrev:
Vilket är bäst att använda?

Har tänkt att jag skulle byta till en heltäckande ramp på min 720 liters akvarium.

Tittar man på T5 rör så verkar det vara 80 Watt som gäller x2 eller X4

Kör man med T8 så blir det 58/65Watt x2 eller x4 Dett känns som att 4X80 watt är ganska mycket. Fast effektiviteten är ju bättre på T5 så dom kanske drar lika mycket ström som T8 på 65 Watt.

Kollar man priset på det på PWSS så skulle det bara bli ca 600:- Dyrare med T5 än T8 rör

T5 känns som nyare och bättre? Men väldigt få val av olika rör för olika ljussken.

Vill gärn ha tips om vilken typ av rör med som ni skulle använda då jag antar att man har en typ för fiskar och en för växter för bästa kombinationen elelr är det förlegat så man kan köra med 4 likadana rör?

Det är sötvattensfiskar i akvarium så behöver inte metallhalogen som ger väldigt mycket ljus men väldigt mycket värme med.

Vänd på det lite, du kan med färre rör få samma ljus med T5 som med T8.
Kika här om de rören jag provat
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1321664&postcount=14

Skulle jag gjort en ny ramp idag så skulle jag använt MH-belysning för att det ger ett fint skuggspel i karet.

Sedan får du inte mer värme (läs: energi) ifrån MH då den är effektivare än lysrören, de blir enskilt varmare (läs: högre temperatur)men det är för att effekten kommer från en mindre yta men det ger mindre med värme per avgivet ljus.
#3 - 20 september 2009 15:26
flygrc skrev:
Vänd på det lite, du kan med färre rör få samma ljus med T5 som med T8.

Kika här om de rören jag provat

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1321664&postcount=14

Skulle jag gjort en ny ramp idag så skulle jag använt MH-belysning för att det ger ett fint skuggspel i karet.

Sedan får du inte mer värme (läs: energi) ifrån MH då den är effektivare än lysrören, de blir enskilt varmare (läs: högre temperatur)men det är för att effekten kommer från en mindre yta men det ger mindre med värme per avgivet ljus.

Akvariet står under en trapp och ha MH hängande under en trätrapp vet jag inte om jag vill ha.

Får väl i värsta fall bygga en egen ramp med lysdioder börjar ju komma bra sådana nu fast dom alstrar väldigt bra med värme men väldigt bra med ljus och drar lite ström med.

Får se om det lutar åt ett T5 med plats för 4 rör men bara använda 2 om det nu funkar att göra så får läsa på lite om det eftersom det har lite med belastningen att göra.
#4 - 20 september 2009 16:27
Tänk bara på att det än så länge är ganska stor skillnad i utbud mellan T5 och T8. Philips Aquarelle finns för bägge sorterna så länge du inte använder 80W T5.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 september 2009 16:37
Det absolut viktigaste är att använda reflektorer. En T5 är kanske 10% effektivare än en T5 men en reflektor ökar ljusstyrkan med 50-300%.
#6 - 20 september 2009 21:59
Arcadia har 80 Watts rör, Aqua medic har också men Aqua Medic Planta har värdelös livslängd, sedan finns det kinesiska rör som Akvariegrossisten Thulin tar in kvaliteten på dessa vet jag inte men ljuset är ok.

Ps. ett 58 Watts T8 drar ca 95 Watt
#7 - 21 september 2009 11:05
endymion skrev:
Ps. ett 58 Watts T8 drar ca 95 Watt

Det behöver det inte göra. Kör man med HF-don även till T8 rör så får man lika lite förluster i drivdonet som för T5 (som alltid har HF-don)

Skillnaden mellan T5 och T8 är inte speciellt stor, förutsatt att man jämför samma effekt på rören. DVS ljusmängd per watt är inte det som gör den stora skillnaden.

Den stora skillnaden är att man får plats med fler rör, och därmed får högre total effekt => mer ljus.

Annons