T5 rör i olika Watt vid samma längd??

#1 - 13 mars 2009 00:29
Tjena alla,

Har precis hört från en butik att det finns t.ex T5 lysrör 115cm 54W men även 28W??? Trodde killen skämtade med mig, så jag gick till jobbet och ringde min lev. Där har han bekräftat att det stämmer men att dom rören är svåra att hitta.

Kan någon mer bekräfta detta? Och kanske peka på en butik som har såna "konstiga" rör?

Varför jag frågar är för att jag har precis skaffat 2st T5 Aquarelle rör på 54W och båda brändes då säger killen i butiken att det kan vara så att jag har en balast som är gjord för 28W typ och inte 54W.
#2 - 13 mars 2009 00:44
Bara att läsa på ballasten, i 9 fall av 10 står det i klartext:)
#3 - 13 mars 2009 01:31
Sultanen skrev:
Bara att läsa på ballasten, i 9 fall av 10 står det i klartext:)

jo jag vet det, problemet är att det är ett design akvarium från Aquastyle och ballasten verkar ligga under akvariet och då måste man ta sönder undersidan för att få ut den/byta ut den. Skall kolla lite mer noga imorgon under dagen när det är ljust ute.
#4 - 13 mars 2009 07:05
Känns lite konstigt om aquastyle skulle använda rör med lägre effekt då det i princip är standard inom akvarievärden att bara använda högeffektsrören, tror dock det är enklast att du kollar direkt med aquastyle antingen om ditt kar finns i nån katalog med detaljer eller maila och fråga dom direkt.
#5 - 13 mars 2009 07:23
Det finns nog tillochmed tre effekter för samma längd: normal output (NO), high output (HO) och very high output (VHO). VHO rör brukar bara säljas i USA, HO rör säljs ibland i europa, men mest har vi NO rör. Inom akvaristik vill man egentligen ha VHO eller i alla fall HO för att få mer ljus per yta.
#6 - 13 mars 2009 08:42
De rör Azur hänvisar till som NO heter egentligen HE = High Efficiency.
Dvs framtagna för ge så låg effektförbrukning som möjligt per lumens.

Just Aquarelle rören finns bara i T5 HO (förutom T8 men det är ju en annan sak)

Att få tag i T5 HE rör speciellt avsedda för akvariebruk är nog mer eller mindre omöjligt. Det kan säkert däremot finnas "vanlig" rör som ändå är helt OK.
#7 - 13 mars 2009 08:56
Här finns en förteckning över de olika längderna:
http://www.akvariewiki.se/index.php/T5

Utöver detta så finns det ett akvarieföretag (Är det Juwel?) som skapat sina egna längder på T5-rör som motsvarar längden på standardlysrör. Ganska korkat, för då får kunden väldigt svårt att hitta passande rör till sin ramp.
#8 - 13 mars 2009 09:02
heeke skrev:
De rör Azur hänvisar till som NO heter egentligen HE = High Efficiency.

Dvs framtagna för ge så låg effektförbrukning som möjligt per lumens.

Just Aquarelle rören finns bara i T5 HO (förutom T8 men det är ju en annan sak)

Att få tag i T5 HE rör speciellt avsedda för akvariebruk är nog mer eller mindre omöjligt. Det kan säkert däremot finnas "vanlig" rör som ändå är helt OK.

jag har hittat HE-rör som ligger på 6500K, enligt web-butikerna
så är det "dagsljus". (finns även "kallvita" på 4000K)

de funkar till kar....men inte mer än att de just prexis funkar.

skall nog mer ses som rena budgetversioner.

har man plantor som krävar bra ljus är det inte så roliga.
ej heller om man har firrar som "kräver" ett bra ljus för att
få fram färger.

men, som en tillfällig lösning kan de funka.

.
#9 - 13 mars 2009 09:33
Jag trodde HE var ett annat namn på HO, men en sökning visar att det är helt riktigt att HE är det nya namnet på standardeffekt, dvs det som förr kallades NO, dvs lägsta effekten & lägsta ljusstyrkan. My mistake.

HO T5 har dubbla effekten, och dubbla ljusstyrkan. Det är såna man vill ha till akvarium.

VHO T5 rör finns bara några få, och endast i USA vad jag kan se, men de har 4x ljusstyrkan.
#10 - 13 mars 2009 14:22
Tack alla som har svarat är lite stressad just nu (sov lite för länge idag) och nu ska man på kalas och har massa saker att hämta bla smörgåstårta ;) hehehehe nog om det

Har tittat VÄLDIGT noga på el-kopplingar i mitt kar. Och vad jag kan se är att jag INTE har en ballast (what the f**k tänkte jag) så jag tog fram min ficklampa och började lysa och dra i alla kablar. Vad jag ser är att rampen är på en EGEN kabel som går till en av/på omkopplare och sedan går kabeln vidare till vägguttaget! alltså om jag kapar kabeln som är utanför akvariet vid av/på omkopplaren så kan jag LOVA att jag kan dra ut den och ta med mig rampen vart jag vill hehehhe utrymmet som alla kablar går i är typ 3cm i bredd och lysrörs kabeln går rakt genom. Hur i helvete kommer det sig?
Kan jag då gå in på elfa tjacka en ballast för 54W och koppla in (om jag får in den ny i kammaren, men det är en annan femma)?

Skall läsa era inlägg på kvällen har inte tid just nu som om denna fråga är redan besvarad ber jag om ursäkt.

Tack på förhand / Darek
#11 - 13 mars 2009 15:59
Du har en ballast, eller ett HF don, det är bara att leta till du hittar det, du kan inte tända lysrör utan det.
#12 - 13 mars 2009 19:10
Kolla hos Elfa...Drivdon QTi 2x28/54

Fabrikat: Osram
Typ: QTI 2X28/54

Elektroniskt förkopplingsdon för ett resp två lysrör med effekt från 14 W till 80 W. Ger ett flimmerfritt ljus och lägre energiförbrukning. Avsedd för de flesta lysrör, både T5/16 mm och T8/26 mm. Det är även möjligt att driva High Output (HO) och High Efficiency (HE) lysrör med samma enhet. Förkopplingsdonet känner automatiskt av vilken typ av lysrör som används samt vilken effekt det har och anpassar sedan driften. Användning av ''cut-off''-teknik ger ökad livslängd för lysrören och reducerar effektförlusten. Automatiskt frånslag vid trasiga eller gamla lysrör. Förkopplingsdonet kan även drivas med likspänning och lämpar sig för användning i nödbelysningssystem.
#13 - 13 mars 2009 19:16
Visst har du en ballast - leta på. HE är en industristandard och finns i 14, 21, 28 samt 35 watt. HO finns i 24, 39, 49, 54 och 80. Sanningen är att per watt så ger HE mer lumen vid ungefärligt samma wattal men per längdenhet så ger HO mer lumen. Exempelvis ger HE 21 watt färgtemp 4000 K (840) 2100 lumen -> 100 lumen per watt. Längden är 849 mm. HO på 24 watt 4000K (840) ger 2000 lumen eller 83 lumen per watt men är bara 549 mm långa. He är alltså effektivare per watt än HO men inte per längdenhet (källa http://www.elektroskandia.se/KatalogTrad.aspx?rid=55284%7C55317%7C55338%7C55342)

Problemet är att Aquastyle har marknadsfört både HE och HO för akvariebruk. Vad som finns i din ramp vet jag inte men det kan vara HE 28 watt. Men visst måste det finnas en ballast.

MVH Lasse
#14 - 13 mars 2009 23:31
Alltså jag har fan ingen ballast om jag har någon då måste det vara en prototyp som är mindre än 3cm och helt genomskinlig. Som jag sa så går en kabel från rampen in i en kammare och rakt genom botten och vidare i väggen. Jag skulle kunna skruva isär min av/på omkopplare för att ta bort hela sladden, den avviker ingenstans den går rakt genom. Vet att det låter skit skumt därför vill jag göra det men är lite rädd att jagcinte får in sladden i hålet igen hehehe.
#15 - 13 mars 2009 23:33
Lite bilder på hur allt ser ut, men JO, du har ballast, annars har du inte T5 rör :p
#16 - 14 mars 2009 00:14
Sultanen skrev:
Lite bilder på hur allt ser ut, men JO, du har ballast, annars har du inte T5 rör :p

Hehehehe jo jag vet det låter heeelt jävla sjukt men jag lovar att kabeln går rakt genom botten på akvariet och in i väggen. Bild finns för att jag ska ta med mig den till zoo butiken men den ligger på min dator och just nu är jag hos tjejen. Bilden kommer upp så fort jag kommer hem.
Det är kasnke därför mina "original" rör small efter 1år typ och dom nya efter bara 24 timmar.
Jag hoppas att jag har fel men i så fall så är jag blind och borde ha 10cm tjocka glasögon :d
#17 - 14 mars 2009 17:36
Går inte att tända T5 eller T8 rör utan drivdon...
#18 - 14 mars 2009 19:24
Det påminner om en dolda kamera jag såg på 1960 talet. Någon hade tagit bort motorn på en PV och endast lämnat startmotorn och batteriet kvar. Man puttade bilen ner för en backe så den hade fart att snyggt svänga in vid tankstället. Betjäningsmannen (jo det fanns då) kom ut och den kvinliga föraren sa att hon hade lite problem med motorn - den hade tappat kraft. Mannen öpnade motorhuven - stod ett tag och gick sedan framför bilen för att se vilket märke det var - gick runt och öppnade bakluckan - ingen motor. Det här går inte sa han du har ingen motor - jo sa hon - det måste jag ha jag har ju kört ända från Södertälje - hela scenen var obetalbar och det (tillsammans med Wilma Rudolphs vinst på 100 meter i Rom 1960) är nästan det enda jag mins vad gäller TV.

Jo du har en ballast - den är troligtvis ca 3 cm bred - 2 cm hög och 20 cm lång och sitter intryckt i rampen.

MVH Lasse
#19 - 15 mars 2009 13:58
Lasse skrev:
Det påminner om en dolda kamera jag såg på 1960 talet. Någon hade tagit bort motorn på en PV och endast lämnat startmotorn och batteriet kvar. Man puttade bilen ner för en backe så den hade fart att snyggt svänga in vid tankstället. Betjäningsmannen (jo det fanns då) kom ut och den kvinliga föraren sa att hon hade lite problem med motorn - den hade tappat kraft. Mannen öpnade motorhuven - stod ett tag och gick sedan framför bilen för att se vilket märke det var - gick runt och öppnade bakluckan - ingen motor. Det här går inte sa han du har ingen motor - jo sa hon - det måste jag ha jag har ju kört ända från Södertälje - hela scenen var obetalbar och det (tillsammans med Wilma Rudolphs vinst på 100 meter i Rom 1960) är nästan det enda jag mins vad gäller TV.

Jo du har en ballast - den är troligtvis ca 3 cm bred - 2 cm hög och 20 cm lång och sitter intryckt i rampen.

MVH Lasse

Hehehehe ja du.... nu har jag och "akvariemannen" (zoo butiken) lokaliserat den. Satt som du beskriver i själva rampen (ett jävla kina bygge fan) bifogar en bild som ligger på Flickr sidan eftersom jag inte är guld medlem. Här kan ni sen den. Och mycket riktigt när man tog loss själva lysrörs armaturen och lysrören så stog det 28W och resten på kinesiska (antar jag heheh) så nu skulle jag behöva ha lite hjälp med det elektriska. Dom röda kablarna går från strömmen och dom svarta är kopplade till själva lysrörskontakterna. Hur gör jag för att komma förbi 28Watts lösningen och kunna koppla in 54W drivdon från elfa på själva ström kablen som sitter fortfarande i akvariet. Alltså vill ha hjälp med hur man går förbi denna 28W hemmagjorda drivdon hehehehe.

Här kommer länken om ni har missat den tidigare ;-) http://www.flickr.com/photos/darre/3356596832/

Tack på förhand / Darek
#20 - 15 mars 2009 15:47
Lasse skrev:

MVH Lasse

OT men jag var bara tvungen:
http://svtplay.se/v/1370796/oppet_arkiv/den_motorlosa_bilen
:d
#21 - 15 mars 2009 17:20
Har du någon du känner som kan hjälpa dig med elen?
www.elfa.se
"Drivdon QTi 2x28/54"
#22 - 15 mars 2009 17:29
Sultanen skrev:

Jag mindes fel alltså - det var ingen PV - men rolig är den

MVH Lasse
#23 - 15 mars 2009 18:10
Om du går till https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/03355120.pdfhttps://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog och sidan12 så ser du ett kopplingschema. Vänstersidan visar kontakt 1 och 2 som du skall koppla strömkabeln till. Kontakt 4 är jorden (blågrön normalt). Kontakt 6 och 7 gäller bara den dimmbara versionen.

Högersidan visar hur lysrören kopplas in 21 är gemensam för bägge lysrören i en av kontakterna. 22:an är till motstående kontakt (på samma ända som 21 kontakten) på rör 1. 23:an motsvarande på rör 2. 24 och 25 kopplas till rör 1:ts andra ända och 27 och 28 kopllas till andra ändan av rör 2.

Eftersom det rör sig om starkström så bör du låta en med nödvändiga kunskaper göra inkopplingen - men det är fullt möjligt att göra så här. Vad so nu händer när du fått igång detta är att du får ut ca 5000 lumen per rör istället för 2900 lumen - nästan en fördubbling av ljuset!

MVH Lasse
#24 - 15 mars 2009 22:55
Lasse skrev:
Om du går till https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/03355120.pdfhttps://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog och sidan12 så ser du ett kopplingschema. Vänstersidan visar kontakt 1 och 2 som du skall koppla strömkabeln till. Kontakt 4 är jorden (blågrön normalt). Kontakt 6 och 7 gäller bara den dimmbara versionen.

Högersidan visar hur lysrören kopplas in 21 är gemensam för bägge lysrören i en av kontakterna. 22:an är till motstående kontakt (på samma ända som 21 kontakten) på rör 1. 23:an motsvarande på rör 2. 24 och 25 kopplas till rör 1:ts andra ända och 27 och 28 kopllas till andra ändan av rör 2.

Eftersom det rör sig om starkström så bör du låta en med nödvändiga kunskaper göra inkopplingen - men det är fullt möjligt att göra så här. Vad so nu händer när du fått igång detta är att du får ut ca 5000 lumen per rör istället för 2900 lumen - nästan en fördubbling av ljuset!

MVH Lasse

Wow tack Lasse, i 21 kontakten ska det sitta alltså två kablar för att den ska gå till bägge rören? Och det där med lumen du menar att jag får ut 5000lumen om jag kör 54W rör inte 28 eller hur?
Tror du att Elfa kan utföra en sådan koppling åt mig om man ber dom?

Tack för hjälpen!
/Darek
#25 - 15 mars 2009 23:00
Sultanen skrev:
Har du någon du känner som kan hjälpa dig med elen?

www.elfa.se

"Drivdon QTi 2x28/54"

Tyvärr inte men så som Lasse beskriver det så verkar det inte vara några konstigheter. Man får hitta en lösning som gör att alla kablar blir gömda och isolerade (den biten som dom går ut från rampen och in i drivdonet) det blir nog det svåraste för mig tror jag. Helst så skulle jag vilja lämna in skiten hos elfa och betala för att få detta gjort hehehehe

/Darek
#26 - 15 mars 2009 23:07
Skulle inte tro att elfa ordnar det men sök efter en elektriker på eniro, finns garanterat en i närheten av din hemstad:)
#27 - 16 mars 2009 10:29
Per längdenhet ger 54 wattsrören betydligt mer lumen men de är inte lika effektiva på att omvandla watt till ljusenergi som HE rören. Givetvis skall du använda 54 watts rör till 54 watts ballaster.

MVH Lasse
#28 - 17 mars 2009 10:02
Pratade med två olika elekriker som finns i närheten av mig, ingen av dom vill ta på sig uppdraget :( hade en kund nyss i butiken där han visade sig vara en elektriker, frågade om han kunde hjälpa mig med det. Då sa ha att det är olagligt att modifiera saker och ting började predika i typ 5minuter sen sa han hur jag skulle kunna göra men att det är därför ingen vill ta jobbet på grund av lagen.

/Darek :(
#29 - 17 mars 2009 11:16
Fråga din far eller någon släkting då, behöver inte vara elektriker, bara inte ha tummen mitt i handen, ni två slår era kloka skallar samman så löser ni dethär, inget snack som saken.
#30 - 17 mars 2009 11:28
"Friskt kopplat hälften brunnet"...
#31 - 17 mars 2009 12:55
Ja alltså kopplingen kan jag nog utföra själv men man vill vara på den "säkra" sidan. MEN jag hittade en ram från GLO som verkar vara just det jag söker, ringde till zoovaruhuset i Krylbo och dom skall återkomma med måtten. Samma ramp säljs på PWSS om någon har denna ramp skulle ni kunna mäta bredden på den. Har nämligen bara plats med 18cm i vägg baljan.

/Tacksam för alla svar hittils uppskattas stödet man får på zoopet :)
#32 - 17 mars 2009 16:42
Tror du att du kan göra kopplingen själv så får du - lagen säger att du får göra reparationer om du har nödig kunskap på icke fasta installationer. Om din ramp har en stickpropp i änden så är det per definition ingen fast installation. Då återstår nödig kunskap och det betyder i korthet att du har det så länge det inte händer något :)

Jag antar att din ramp inte är ip-klassad så då bryter du ingen klassning när du reparerar. Om du är väldigt osäker så installerar du en jordfelsbrytare i det uttag där du kopplar belysningen. det säkrar dig för farligheter.

Visst får en elektriker byta en trasig ballast och även bygga om. Detta sker dagligen på varenda arbetsplats i hela Sverige. Det är till och med så att jag som inte elektriker får göra det under speciella förutsättningar.

MVH Lasse
#33 - 17 mars 2009 17:32
Lasse skrev:
Tror du att du kan göra kopplingen själv så får du - lagen säger att du får göra reparationer om du har nödig kunskap på icke fasta installationer. Om din ramp har en stickpropp i änden så är det per definition ingen fast installation. Då återstår nödig kunskap och det betyder i korthet att du har det så länge det inte händer något :)

Jag antar att din ramp inte är ip-klassad så då bryter du ingen klassning när du reparerar. Om du är väldigt osäker så installerar du en jordfelsbrytare i det uttag där du kopplar belysningen. det säkrar dig för farligheter.

Visst får en elektriker byta en trasig ballast och även bygga om. Detta sker dagligen på varenda arbetsplats i hela Sverige. Det är till och med så att jag som inte elektriker får göra det under speciella förutsättningar.

MVH Lasse

Japps förstog att det var massa snack för att ingen orkar ta tag i detta... Men skall titta på den där rampen i en butik i stockholm får se om den passar.

Tack Lasse

Annons