Tänkt på att det är förenat med viss risk att bygga saker själv, speciellt med tak-armaturer som källa till de olika delarna.
Bla
http://aquaristic.de säljer fuktskyddade T5-socklar till någorlunda vettiga priser så hittar du resten kanske det kan hjälpa dig lite på vägen. Sen rekommenderar jag starkt elektroniska drosslar. Även om det går att få tag i "vanliga" är det ingen höjdare.
Den jag tycker är den största fördelen med T5 är att de behåller sin uteffekt och spektra även vid höga temperaturer i luften nära röret. Dett gör dem bättre för inbyggnad i ex möbelkar.
Vill man bara ha effekten, inte oroar sig för ev temperatur och tänker bygga själv är ODNO, OverDriven Normal Output, T8 ett alternativ. Det går ut på att man kopplar ihop elektroniska drosslar med uttag för flera rör på ett ensamt rör och får då en effektboost. 2 utgångar på ett rör ger c:a 50% mer, 4 ger 100%. Man kortar livslängden på rören till c:a hälften men T8 rör är såpass billiga att det kan löna sig iaf.
Jag har kört 2x36W drosslar över ett 30W rör. Det funka jätte bra. Två av dem parallellkopplade gav synligen mer ljus än en 70W MH. Det säger ju egentligen inget även om bägge hade färgtemp på 10000K, rören kan ju förskjutas.
mvh Mattias