T5-rör

#1 - 18 november 2003 11:52
Är det någon här som använder T5-rör till sötvatensakvarier ?
Vilka rör har ni använt i så fall och vilka erfarenheter har ni gjort ?
#2 - 18 november 2003 11:57
har reaktorer och hela köret men är likt du ute efter annat folk som har använt dessa och kan rekomendera rör osv! så fort man har fått hem karet så ska det byggas en sån här ramp men ett litet "problem" är att de är bra mycket ljusstarkare än vad vanliga är... så jag vet inte ens om jag ska ha ett eller 2st 39w rör till ett 112 liters... det stora har jag grejer till med men där är mest valet av rör ett problem... så kort sagt! jag är med ute efter tips! :)
#3 - 18 november 2003 12:29
Jag har beställt Arcadia T5 Controler(2X39W) från aquaristic.net.
T5 rör tänkte jag beställa från aquaristikshop.com:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=128510+128520+128530+128535+158060+158065+578025+578030&t=e_temgroup&start=1&dif=14&userid=l2F3hDR1q6Xs4p8noHKfincuRCHvkhQCnHy&uhaupt=1&G_menu38=1

Enligt aquaristik ger JBL Solar Ultra Natur och JBL Solar Ultra Tropic 150% mer ljus gämfört med standard lysrör.
JBL lysrör är dyrare än dem som finns att köpa på aquaristik.net, men dessa ger "bara" 70 % mer ljus gämfört med T8, vad jag kunnat förstå genom att söka på nätet(är inte säker att jag har rätt).

Här finns foton på kar med olika lysrör. JBL T5 finns med :
http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

Jag skulle ockå gärna vilja veta vad folk har för erfarenhet med T5 rör.
#4 - 18 november 2003 12:38
Har kollat in den sidan lite.. är helt klart såld på Philips Aquarelle rören som finns som vanliga... har dock mest hittat kraftiga blåa till T5... men ett som är väldigt likt Aquarelleröret vore inte fel! :)
#5 - 18 november 2003 22:09
Och vad såg jag idag? Jo att www.pwss.nu har börjat sälja T5!
#6 - 18 november 2003 23:14
Jovisst, men hur upplevs de respektive rören och 1.400:- kattpiss om man inte uppskattar ljusfärgen på de rör man får tag på.
#7 - 19 november 2003 06:27
Jo har sett att de har börjat sälja dem! :) har mailat och frågat efter färgtemperaturer... har inte kunnat hitta dem på nätet!
#8 - 19 november 2003 07:26
Vad är skillnaden mellan T5 o "vanliga" rör, förutom en något högre effekt?
#9 - 19 november 2003 08:08
rent visuellt så är de smalare... 16mm i diameter... ska tydligen ge mer ljus per watt så att säga med.. har jag hört iaf!
#10 - 19 november 2003 08:18
Går det att köpa reaktorer för t5 rör i elaffärer och vad ligger priset
på i så fall?
#11 - 19 november 2003 08:26
Ja, priset varierar väldig beroende på effekter.. kolla in på elfa.se på elektroniska reatorer anpassade för T5 sk FQ eller FH don, eller ännu hellre, kolla in pwss.nu på deras ramper! man kan ju inte byta rör rakt av bara för att man byter reaktorer... dels så passar de inte i "vanliga" dvs T8 armaturer och så är det knepigt att få tag i hållare till T5 som är fuktskyddade löst... vilket är lämpligt att ha då då man kombinerar vatten med el..
#12 - 19 november 2003 08:38
På elfa finns HF-don för 2*49W. Passar verkligen 54 watts rör till dom?
Priset på elfa var då iaf inte så farligt. 287 kr för 2*49W.

Ska ringa till några elaffärer tror jag.
#13 - 19 november 2003 09:03
nej man kan inte tumma på effekten till den här sortens lysrör utan att det blir konsikvenser... att använda rätt avsedd reaktor är viktigt! inte lika viktigt med gammla sorten...
#14 - 19 november 2003 15:33
lite info om T5 rör:

JBL Solar Ultra Natur is a extra bright fluorescent tube for use in fresh and marine water aquaria. The tube produces a full-spectrum light, simulating sunlight, with 9000 K colour temperature. This promotes the growth of higher forms of marine algae and corals. Best possible method of inhibiting algae in freshwater, with full-spectrum light providing ideal conditions for photosythesis. Also ideal for aquariums in the Japanese style. Best colour reproduction with 1A colour reproduction index (very good) -fish, invertebrates and plants display their full natural beauty.
Individual control of lighting climate:
-in freshwater combining with JBL Solar Ultra Tropic
-in marine water combining with JBL Solar Ultra Marin
-16 mm thin diamater
-20000 hours lifetime
-150% lighting strength, with only 30% more electricity consumption
-only for use with T5 fluorescent lamps

Available sizes:
24 W - 55 cm
39 W - 85 cm
54 W - 115 cm
80 W - 145 cm
#15 - 19 november 2003 15:38
Vad är vittsen med att använda T5 om det är så himla dyrt? Då kan man väl lika bra använda MH?
#16 - 19 november 2003 15:43
The latest concept in lighting to hit the aquarium market. T5 actually only refers to the diameter of the tube - 5/8 of an inch (16mm). The tubes most of us are familiar with are 1" (25mm) diameter, referred to as T8.

The significant difference is the "high output" ability of the new T5 lamps. These tubes produce a light which is much more intense than their nearest T8 equivalent, and as a result is able to penetrate a greater depth of water

The Arcadia range consists of two T5 tubes, specifically for use with Marine Aquariums, corresponding to their existing T8 lamps - "Marine Blue" and "Marine White"

In the marine aquarium, some photosynthetic invertebrates are difficult to maintain under regular T8 tubes. Some cannot be kept at all, and others have to be placed high up the reef wall, close to the light source. Use of T5 high output tubes, increase the number of species that can successfully kept, and increases the choice of where to place them in the tank, as well as increasing the maximum depth of reef aquarium that can be kept successfully.
#17 - 19 november 2003 15:46
Ursprungligen skickat av AndreasN

Vad är vittsen med att använda T5 om det är så himla dyrt? Då kan man väl lika bra använda MH?

Jag tror inte at T5 är lika dyrt som MH. MH kostar ca 5000 kr och T5 med 2 controlers(4 rör) ca 2000.
Om man vill ha MH, så måste man ha öppet kar eller hur?! Jag tycker att det är ganska fult och ha stora lampor hängade från taket.
#18 - 19 november 2003 16:09
Om vi jämför priserna på PWSS så är det inte stor skillnad. Bygga in kan man ju bara man använder en fläkt.
#19 - 19 november 2003 16:29

Om vi jämför priserna på PWSS så är det inte stor skillnad. Bygga in kan man ju bara man använder en fläkt.

Menar du att det blir för varmt eller ?

Hittat på JBL site:
"T 5 Röhren erreichen ihre höchste Lichtleistung bei einer höheren Umge-bungstemperatur als T 8 Röhren. Da-durch entsteht kein Leistungsverlust in geschlossenen Aquarienabdeckungen, wo oft Temperaturen von 35° C oder mehr leicht erreicht werden. Unter sol-chen Bedingungen verlieren T 8 Röhren oft bis zu 20 % ihrer Leistung."

Alltså, T5 tål högre omgivnings temperatur jämfört med T8 och då blir det inga förluster pga man har ett täckt kar, där temperatur kan vara mer än 35° C. Detta är inte fallet med T8 som tappar 20% av sin ljusstyrka om temperaturen blir högre än 35° C.

#20 - 19 november 2003 16:38
Det blir mindre värmeutveckling också om jag förstått rätt.

Vorteilhaft ist dabei auch noch die gegenüber HQI- Leuchten wesentlich geringere Wärme-entwicklung sowie der vergleichsweise geringere Anschaffungspreis.

Vad är HQI ? Är det Metall Halogen ?!

Livslängden på rören blir dubbelt så stor jämfört med T8, 2 år!!

T 5 Röh-ren im Interesse der Pflanzen und Tiere bereits nach 2 Jahren auszutauschen (ein Jahr bei T 8).

#21 - 19 november 2003 16:39

Och vad såg jag idag? Jo att www.pwss.nu har börjat sälja T5!

4 x 80W armatur = 4300:-, Vill ha! Tänk om man var miljonär... ;o)
#22 - 19 november 2003 16:47
Ja HQI är metallhalogen. Jag vet inte om det blir varmt jag har ingen erfarenhet själv. Jag antog att det var därför du tyckte att man måste ha det hängande över karet.

Intressant med lysrörens effektförminskning vid temperaturer över 35 grader. Jag ska genast kolla vad jag har för temp i min ramp.

Annons