T5 lysrör och dimmer

#1 - 3 november 2006 17:19
Hej !
Har en dämpbar lysrörsramp och känner mej väldigt osäker på hur den funkar
den är anpassad till T5 lysrör.Dom frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mej med är att på min dimmer står det "passar till dämpbara HF armaturer"vad betyder "HF",på mina lysrör står det 39W "HO" passar dom då till HF ?Det ena lysröret är på 18000kelvin det andra 10000kelvin tror ni det har någon betydelse när jag dimmrar ner att dom har olika kelvin.Någon som vet hur detta hänger ihop ?
Jättetacksam för svar.
Felicia.
#2 - 3 november 2006 17:55
Är din ramp dimmbar så är det bara att sätta i lysrör och dimmra på ! Då har den ett drivdon som klarar av att dimmras... Sätt i rätt sorts lysrör bara.. Det står garanterat på rampen vad det skall vara för rör !

"HF" står för High Frekvency. Drivdonet gör om 230V 50Hz till en mycket högre frekvens som är totalt flimmerfri. Kanske 40.000Hz typ...

"HO" står för High Output. Dvs att dina rör har hög effekt/ljusstyrka för just den givna längden på själva röret.. Läs på din ramp vad den klarar för effekter, och passar sedan dina lyrör i rampen längdmässigt, så är det bara att koppla in dom.

Mvh/Janne
#3 - 3 november 2006 18:11
En fråga bara vad händer om man dimmar en lysramp som inte är gjord för det?
#4 - 3 november 2006 18:14
Tack,Jannemannen för ditt svar vet du också hur det här med dimmer fungerar är det dimmern som styper strömstyrkan så att det lyser mindre
eller?
Felicia
#5 - 3 november 2006 18:44
Felicia skrev:
Tack,Jannemannen för ditt svar vet du också hur det här med dimmer fungerar är det dimmern som styper strömstyrkan så att det lyser mindre

eller?

Felicia

Ärligt talat så vet jag inte. he ! Men någonstans har jag läst att dimmers avsedda för dimmbara HF-don skickar ut en styrspänning på typ 1-10 Volt. Den dämpar alltså spänningen (Volt) , inte strömmen...(Ampere) Jag har inte monterat ngn sådan själv så jag är lite osäker på den exakta funktionen tyvärr..

Mvh/Janne
#6 - 3 november 2006 18:46
tetra 1 skrev:

Jag tror att den kommer att börja tokblinka, och sedan slockna... Jag har väldigt svårt att tro att ngt går sönder dock ! Kanske dumt att chansa ? ;o)

Mvh/Janne
#7 - 3 november 2006 20:31
De dimmbara don jag bytade till i min ramp ska ha en styrspänning 1-10V DC för dimmning, detta är det i särklass vanligaste systemet för T5 (och en standard).

Tror inte här är så mycket info om dimmning, annars är det en favorit för T5 info:
http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightingAnswers/lat5/allquestions.asp
#8 - 3 november 2006 21:15
Jag har ett par t8 rör i min ljus ramp går det att dimma dom?
#9 - 3 november 2006 22:19
Det har inget med rören att göra utan har med drivdonet och dimmern att göra.
#10 - 4 november 2006 15:14
Jaha men vad är drivdonet? Kan man byta ut den?
#11 - 4 november 2006 17:44
tetra 1 skrev:
Jaha men vad är drivdonet? Kan man byta ut den?

Drivdonet är det som tänder upp och sedan driver själva lysröret. Och visst kan du byta ut detta mot ett dimbart. Det blir lite mekande med rampen, men det är normalt ganska så enkelt. Problemet är att dessa dimmbara HF-don är ganska så kostsamma tyvärr. 700-800kr för själva drivdonet, och sedan 500-700 kr för själva dimmern. Jag skulle ju direkt avråda iaf ! Alldeles för mycket pengar !

Surfa till www.elfa.se och sök på artnr: 33-552-45 ! Just detta är för T5-rör, men det finns motsvarande för T-8 också...

(ELFA är förövrigt väldigt dyra på nästan allt dom säljer.)

Mvh/Janne
#12 - 4 november 2006 18:30
Hur ser en drivdon ut då? Det är inte glimtändaren?
#13 - 4 november 2006 20:02
..varför inte göra som "jannemannen" säger, dvs surfa till..
#14 - 4 november 2006 20:04
Nej, det är en plåtburk ca: 20x5x5cm, finns i passiva eller elektroniska varianter, kallas även ballast eller reaktor.
#15 - 4 november 2006 20:18
Ah reaktor den har jag hört talas om det är en stor metall klump som skickar in ström till rören. Den blir varm också=)
#16 - 4 november 2006 20:20
Den drivdonen på elfa var nice själv stänging om röret går sönder.
#17 - 4 november 2006 20:34
tetra 1 skrev:

Jag har en lågenergilampa som är ansluten till dimmer och det går knappt att se att den minskar i ljus, den tänder vid en viss nivå sedan lyser den nästan lika hela vägen till max. Frågan är om det inte är så att lampan behöver en minspänning för att tända sedan skyddar elektroniken/(drosseln?) den från att få förmycket.
// Ola
#18 - 4 november 2006 22:43
Elektroniska drivdon som är gjorda för dimmning går att dimma i princip hela området, jag kan tänka mig att blir som flygrc skriver om utrustningen inte är gjord för ändamålet.

Här är min gryning / skymmning:
http://zoone.se/main/blog/en-ny-dag
#19 - 5 november 2006 16:28
För att komplicera det ytterligare kan jag säga att det finns både anlogt dimmbara drivdon för 1-10v och digitalt steglöst dimmbara drivdon. Båda har en kabel för strömmen och en kabel för dimmstyrningen. De digitala är dyrare, men grymmt mycket snyggare dimmning. Tyvärr är jag tvungen att byta bort mitt digitalt dimmbara drivdon för att passa övrig utrustning.
MVH
Magnus

Annons